Čtvrtek 4. července 1991

Vláda věnovala po celý rok velkou pozornost vytváření podmínek pro rozvoj soukromého sektoru a intenzívně připravovala vlastní privatizační proces. Příprava liberalizačních kroků, vývoj hospodářské situace a zahraniční ekonomické vlivy si vyžádaly přijetí některých zásadních opatření. Šlo především o cenové nápravy a o odstranění dotací k maloobchodním cenám potravin poskytovaných formou záporné daně z obratu. Byl upraven základní měnový cíl a bylo zvýšeno tempo růstu domácích úvěrů až na 2,6 procenta. Tento krok reagoval na vývoj cenové hladiny v průběhu roku. Byla třikrát devalvována československá koruna, přičemž tato operace sledovala přiblížení kursu koruny jeho tržní výši, sledovala ochranu devizových rezerv a současně vytvářela důležité předpoklady pro zavedení vnitřní směnitelnosti koruny v roce letošním. Centrální banka třikrát zvýšila diskontní sazbu. Hospodářská politika reagovala na situaci na trhu ropných výrobků dvojím zvýšením maloobchodní ceny benzínu, zvýšením cen nafty a dalších produktů z ropy. Zvýšení těchto cen však také souviselo s dlouhodobými zásadními rozdíly mezi tuzemskou a zahraniční cenovou hladinou těchto produktů i s prudkým zvýšením zahraničních cen v roce 1990.

Velkým úspěchem naší politiky byl vstup do Mezinárodního měnového fondu, Světové banky a navazujících institucí, který jednak symbolizuje integraci Československa do mezinárodních hospodářských a finančních struktur a také představuje značnou morální i finanční podporu našeho reformního úsilí.

V této souvislosti nelze přehlédnout, že postoj Mezinárodního měnového fondu k Československu je významným signálem pro mezinárodní finanční a kapitálové trhy a pro naše postavení na nich, tedy pro to, kolik zdrojů a za jakých podmínek na nich můžeme získat.

Na pozadí vnitřních a vnějších podmínek, na pozadí hospodářské politiky vlády i na pozadí prováděných výrazných institucionálních změn bylo dosaženo těchto hospodářských výsledků: Tendence k poklesu tempa růstu národního důchodu, která se projevovala už v předcházejících letech, pokračovala i v roce 1990. Tvorba hrubého domácího produktu podle předběžných údajů klesla reálně o 3,1 procenta a jeho užití se však zvýšilo o 1,7 procenta. Cenový pohyb se v průběhu roku zrychloval. Index velkoobchodních cen činil na konci roku 104, 5 % úrovně na počátku roku, u maloobchodních cen to bylo 110 procent, čili desetiprocentní zvýšení.

Rychlejší růst maloobchodních cen byl způsoben především cenovými úpravami u potravin (kde však byly poskytnuty obyvatelstvu plošné kompenzace), ale také dvojí úpravou cen benzínu.

Pozitivním jevem bylo to, že inflační impulsy nepřicházely ze strany mezd. Nominální příjmy obyvatelstva se zvýšily proti předchozímu roku o 8, 6 %.

V návaznosti na vývoj hrubého domácího produktu a na změny ve struktuře výroby došlo v průběhu roku ke vzniku a k postupnému růstu nezaměstnanosti. Ke konci roku dosáhl počet nezaměstnaných 77 tisíc osob, nepřekročil tedy 1 % práceschopného obyvatelstva.

Ke změnám došlo též ve vnějších ekonomických vztazích. Běžný účet platební bilance skončil pasívem 23,5 miliardy Kčs, ale na profinancování tohoto schodku se nejvýrazněji podílelo čerpání našich vlastních devizových rezerv, které proti předchozímu roku výrazně poklesly. Hrubé zadlužení ČSFR se zvýšilo jen velmi mírně - ze 7,9 miliard dolarů na 8,1 miliardy dolarů, čili pouze o 0,2 miliardy dolarů.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, finanční a rozpočtová politika a státní rozpočet na rok 1990, které tvořily páteř celé hospodářské politiky, sledovaly dva hlavní cíle. Na straně jedné omezením a usměrňováním agregátní poptávky blokovat inflační proces a působit k obnově rovnováhy v ekonomice, zejména omezovat neproduktivní rozpočtové výdaje, krátit dotace podnikové sféře, a tím působit na transformaci ekonomiky a na změnu chování ekonomických subjektů.

Hlavní záměry rozpočtové politiky na rok 1990 se vcelku podařilo splnit. Souhrnně se to projevilo v přebytku rozpočtového hospodaření státních rozpočtů a rozpočtů bývalých národních výborů ve výši 7,1 miliardy Kčs, což je o 6,6 miliardy Kčs lepší výsledek než v roce předchozím.

Pozitivním rysem je zejména to, že se podařilo překonat tendenci ke schodkovosti hospodaření státních rozpočtů, která byla tak typická v pěti předchozích letech. Jestliže v roce 1989 skončilo hospodaření ústředních rozpočtů (nikoliv místní hospodaření) schodkem ve výši 3,5 miliardy Kčs, v loňském roce bylo naopak dosaženo přebytku ve výši 3,8 miliardy Kčs.

Z makroekonomického hlediska je významné i snížení podílu státního rozpočtu na hrubém domácím produktu o více než tři body, což odpovídá dlouhodobějším záměrům rozpočtové politiky. Postupně chceme tento podíl státního rozpočtu na hrubém domácím produktu, který byl v loňském roce 64,2 % (a který je ve srovnání s vyspělými evropskými státy stále značně vysoký) nepochybně snižovat.

Ve struktuře rozpočtových výdajů se shodně se záměry rozpočtu snížil podíl dotací podnikovému sektoru a naopak se zvýšil podíl výdajů na služby a činnosti pro obyvatelstvo. Lze tedy říci, že v roce 1990 se prohloubil sociální charakter rozpočtu. Kromě omezování přerozdělovacích vztahů k podnikové sféře bylo významným rysem rozpočtu, o kterém se ještě zmíním podrobněji, i omezování přerozdělovacích vztahů v rámci rozpočtové soustavy samotné. Projevilo se to především ve výrazném poklesu dotací z federálního rozpočtu do státních rozpočtů republik v souvislosti s posílením jejich vlastních příjmů.

Významné změny ve vnějších i vnitřních ekonomických podmínkách, opatření přijatá vládou ČSFR i vládami republik měly jak vliv na samotný objem souhrnu rozpočtů, tak na strukturu jejich příjmů a výdajů. Je možné to ilustrovat na tom, že původně schválený rozpočet předpokládal celkový souhrn příjmů 420 miliard Kčs, při úpravě státních rozpočtů v průběhu roku (zejména šlo o rozhodnutí o zrušení záporné dané z obratu potravin a řady dalších věcí) byl odhadovaný objem příjmů zvýšen na 445 miliard Kčs a ve skutečnosti dosažené příjmy činily 463 miliardy Kčs. Vzniká otázka, co bylo příčinou odchylek od předpokladů rozpočtu a zejména jakým způsobem byly zvýšené příjmy využity.

Překročení rozpočtovaných příjmů o téměř 18 miliard Kčs bylo zhruba z poloviny ovlivněno vyššími doplňkovými příjmy rozpočtů národních výborů. Především šlo o zvýšení jejich příjmů převodem prostředků z fondu rezerv a rozvoje. Další část překročení uvažovaných příjmů souvisí s vyššími příjmy z daní a odvodů, placenými podniky a obyvatelstvem. Odvody hospodářských organizací, bank, spořitelen, pojišťoven a těch organizací, které jsou plátcem důchodové daně, byly v souhrnu překročeny o 4,5 mil. Kčs. Daň ze mzdy a ostatní daně placené obyvatelstvem, včetně různých poplatků, byly vyšší o 1 miliardu Kčs. Zbývající část překročení uvažovaných příjmů vyplývá z vyšších výnosů z cla a z příjmů rozpočtových organizací a pojistného.

Naopak nebyl splněn rozpočtový čistý výnos daně z obratu, což je zčásti ovlivněno vyšší takzvanou zápornou daní z obratu u průmyslových výrobků.

Převážná část vyšších příjmů rozpočtu byla použita na zvýšení výdajů rozpočtové sféry a na vyšší dotace podnikům byly použity 2,2 miliardy Kčs, čili pětinásobek na organizace rozpočtové sféry a zhruba jedna šestina na dotace podnikům.

Na tomto místě bych chtěl říci pár slov k neinvestičním dotacím, které jsou poskytnuty podnikovému sektoru. Ve schváleném rozpočtu se počítalo s poklesem těchto dotací těměř o 10 %. V průběhu roku 1990 při úpravě rozpočtu byl tento objem zvýšen ze dvou důvodů. Jednak šlo o odklad termínu zavedení nových zvýšených tarifů v osobní železniční dopravě, jednak byla část záporné daně z obratu, zejména u mléka a hovězího masa, přesunuta do dotací pro zemědělství. Tato operace však byla rozpočtově neutrální, neboť byla vyvážena zvýšením čistého výnosu této daně.

Kromě toho došlo v roce 1990 ve srovnání s předchozím rokem ke snížení dotací poskytovaných v oblasti zahraničního obchodu a je důležité říci, že rok 1990 byl naprosto posledním rokem uplatnění tohoto druhu dotací. Od 1. ledna 1991 se již neposkytují.

Vcelku bych konstatoval, že záměry rozpočtové politiky v oblasti dotací byly v zásadě splněny.

Dalším důležitým rysem rozpočtové politiky, který jsme si vytyčili pro rok 1990, bylo zajistit, aby i při celkově restriktivním charakteru rozpočtu došlo k růstu výdajů ve prospěch obyvatelstva, tedy výdajů na sociální zabezpečení, na zdravotnictví, školství, který by umožnil alespoň částečně řešit narůstající problémy v této oblasti. Proto se počítalo s tím, že výdaje do této oblasti porostou v roce 1990 rychleji než celkové výdaje rozpočtu. Tento záměr se podařilo realizovat.

Výdaje pro obyvatelstvo (jak to celkově nazýváme) se zvýšily o 15,4 %, zatímco celkové výdaje rozpočtu vzrostly o 9,9 %.

Bylo by možné analyzovat jednotlivý vývoj těchto výdajů. Největší vzestup byl na školství. Objemově druhý na individuální bytovou výstavbu. Třetí v pořadí na kulturu, na dávky sociálního zabezpečení a nakonec na zdravotnictví.

Od předpokladů zahrnutých do rozpočtu se výrazně odchýlily především poskytnuté příspěvky občanům na individuální bytovou výstavbu. Zatímco v rozpočtu se počítalo s částkou 3,7 mld. Kčs, ve skutečnosti to bylo o dvě třetiny více - 6,1 mld. Kčs. Po legislativních úpravách, které platily pro rok 1990 a o kterých si můžeme říci, že byly značně velkorysé, prudce stoupl zájem o individuální bytovou výstavbu. Projevilo se to v tom, že objem zahájených bytů v této formě výstavby byl zhruba dvojnásobný v roce 1990 ve srovnání s předchozími lety. Z hlediska rozpočtu to znamenalo mimořádný nápor na jeho zdroje, a tím i omezení možnosti směřovat tyto zdroje do dalších potřebných oblastí.

Dobře víte, že z tohoto důvodu bylo k 9. říjnu pozastaveno vyplácení těchto příspěvků. S účinností od 15. března letošního roku se opětovně tyto příspěvky poskytují, ovšem rozsah finanční pomoci byl přiblížen reálným možnostem rozpočtu. Posuzujeme-li otázku výdajů rozpočtu pro obyvatelstvo komplexně, je třeba říci, že v r. 1990 došlo nejen k překročení rozpočtových výdajů pro tuto oblast, ale že současně došlo, a to je ještě důležitější, ke zrychlení dynamiky těchto výdajů. Dobře víte, ač v r. 1990 došlo k poměrně výraznému posílení rozpočtových výdajů, které jdou přímo nebo nepřímo ve prospěch obyvatelstva, je vláda často kritizována, že nedostatečně řeší problémy v těchto oblastech. Chtěl bych proto připomenout, že výdaje pro obyvatelstvo takto definované v uvedených formách představovaly v r. 1990 48,1 % všech rozpočtových výdajů, což je stupeň angažovanosti státu v této oblasti, kterou má na světě málokterý stát.

Chtěl bych uvést několik poznámek k další oblasti, kde naopak usilujeme o omezení rozpočtových výdajů - tedy k oblasti výdajů na obranu a státní správu. Záměrem rozpočtové politiky pro r. 1990 bylo v absolutní výši snížit výdaje rozpočtové skupiny obrana a bezpečnost. Tento záměr se v podstatě podařilo realizovat.

Ve srovnání s r. 1989 byly tyto výdaje celkově nižší o 4,1 %, pokud vezmeme v úvahu jen federální rozpočet, tam představovalo snížení 6,4 %. Z toho drtivá většina snížení výdajů na obranu. Opačný vývoj však byl ve výdajích na státní správu. Zatím co v r. 1989 činily tyto výdaje 7,1 mld. Kčs, v roce 1990 to už bylo 8,2 mld., tedy o 15,4 % více. Tento růst souvisí jistě s celou řadou změn a organizací státní správy. Je ovšem třeba říci, že je to položka, která je naší veřejností velmi citlivě sledována.

Z hlediska jednotlivých rozpočtů byl vývoj diferencován. Chtěl bych zdůraznit, že ve federálním rozpočtu se zvýšily výdaje na tuto oblast o 9,9 %. V rozpočtu České republiky naopak o 27 % - tedy trojnásobným tempem - a v rozpočtu Slovenské republiky dokonce o 31,4 %. Vývoj výdajů na státní správu byl v těchto třech rozpočtech, tedy dynamika tohoto vývoje byla značně diferencována. Výdaje bývalých národních výborů na státní správu se zvýšily v souhrnu o 13,7 %. Myslím, že tato čtyři čísla jsou velmi důležitá pro posouzení a hodnocení státní správy na jednotlivých úrovních.

Vážené poslankyně a poslanci, důležitým úkolem rozpočtové politiky v r. 1990 bylo omezení vlastních přerozdělovacích vztahů uvnitř rozpočtové soustavy. Došlo k celé řadě změn, v důsledku kterých se příjmy federálního rozpočtu snížily v r. 1990 oproti r. 1989 zhruba o necelou jednu čtvrtinu. Souběžně s tím byly sníženy dotace z federálního rozpočtu do rozpočtů republik, a to především v kategorii tzv. globálních dotací. Přes snížení celkového objemu federálního rozpočtu je možno říci, že ve srovnání s předchozími lety plnil tento rozpočet v loňském roce v rámci celé rozpočtové soustavy velmi pozitivní důležitou funkci.

Celkový objem dotací poskytnutých z federálního rozpočtu do stáních rozpočtů republik činil řádově 60 mld. Kčs, tj. o 4,5 mld. více než se uvažovalo. Z toho do rozpočtu České republiky - 37,1, a do rozpočtu Slovenské republiky - 23,3 mld. Kčs. Důvodem tohoto zvýšení dotací byla zejména potřeba řešit v republikových rozpočtech dopady vyplývající z úpravy cen pohonných hmot, důsledky devalvace kursu koruny, zvýšené výdaje vyplývající z přijetí školských zákonů a vyšší výdaje v oblasti sociálního zabezpečení. Tímto způsobem byla řešena převážná část původních schodků republikových rozpočtů. V případě České republiky to bylo v plném rozsahu, takže její hospodaření skončilo mírným přebytkem ve výši 0,2 mld. Kčs. I přes poskytnuté zvýšené dotace hospodaření rozpočtu Slovenské republiky skončilo schodkem ve výši 468 mil. Kčs. V tomto případě vyvstala otázka úhrady tohoto schodku. V podstatě existovala možnost úvěrového nebo finančního řešení - tedy řešení na základě návratného nebo nenávratného principu. Další možností bylo financovat schodek z depozit rozpočtu Slovenské republiky uložených v bance, což by však vzhledem k jejich minimálnímu stavu znamenalo prakticky jejich úplnou likvidaci. Po posouzení všech možností vláda nakonec přijala společný návrh všech tří ministerstev financí, aby schodek byl uhrazen z depozit federálního rozpočtu uložených v bance. Touto v podstatě další mimořádnou dotací bylo zajištěno, že rozpočet České republiky, ale i rozpočet Slovenské republiky přechází do podmínek ekonomické reformy nezatížen dluhy z minulého období.

Chci v této souvislosti poznamenat, že uvedené řešení je v souhlasu s tehdy, pro toto období platným zákonem o rozpočtových pravidlech, podle kterého bylo zúčtování provedeno. Dnes platný zákon o rozpočtových pravidlech, vámi schválený, číslo 563/90 Sb., již nepřipouští poskytování dotací z federálního rozpočtu do státních rozpočtů republik. Pokud by tedy hospodaření kteréhokoli státního rozpočtu v roce letošním skončilo schodkem, musela by tento schodek řešit sama příslušná vláda a samo příslušné ministerstvo financí. Čili jde o neopakovatelný jev.

Dále chci poznamenat, že úhrada uvedeného schodku bude řešena z té části depozit federálního rozpočtu, kterými disponuje vláda ČSFR, nejde tedy o úhradu ze státních finančních rezerv federace, o jejichž použití rozhoduje Federální shromáždění, tedy vy. Tyto rezervy naopak budou zvýšeny o vykázaný přebytek federálního rozpočtu, tedy o 4 miliardy korun, takže stav státních finančních rezerv dosáhne částky téměř 10 miliard korun.

Mimo připravený text bych chtěl ještě říci, abychom opravdu nepřecenili problém tohoto schodku slovenského rozpočtu, abychom tomu nevěnovali pozornost větší než mu přísluší. Chtěl bych opravdu pro ujasnění kvantitativních vztahů říci, že schodek slovenského rozpočtu se rovná jedné desetině jednoho procenta celkového objemu souhrnu státních rozpočtů a proto bych doporučoval, abychom této položce nevěnovali opravdu větší pozornost, že si ve své kvantitativní úrovni skutečně zaslouží.

Jak jsem již uvedl, skončilo hospodaření státních rozpočtů přebytkem federace a České a Slovenské republiky 3,8 mld. a národních výborů 3,3 mld., takže celkový přebytek dosáhl výše 7,1 miliardy. Počítali jsme s přebytkem 5,4 mld., tento záměr tedy byl splněn. Nechceme ho nějak přeceňovat, jsme si vědomi řady trvajících problémů v rozpočtovém hospodaření i v ekonomice samotné a je třeba říci, a je to nesporné, že ve složitých a značně se měnících hospodářských podmínkách minulého roku měl dosažený výsledek rozpočtu z hlediska plnění záměrů makroekonomické stabilizační politiky vlády svůj pozitivní význam.

Závěrem bych chtěl informovat Federální shromáždění ještě o jedné záležitosti, která v celém uplynulém období nebývala předmětem diskuse ve Federálním shromáždění. Jde v podstatě o to, že výsledky hospodaření státních rozpočtů podávají základní přehled o běžném hospodaření státu, ale nezachycují ty finanční operace, které jsou prováděny v oblasti státních finančních aktiv a pasív. Tak jako jiné ekonomické subjekty, jako každý jednotlivec, jako každý podnik, má i stát své pohledávky, ale i závazky, ve kterých v průběhu roku dochází ke změnám, které je třeba vysvětlit. Tím bych chtěl reagovat i na návrh původního usnesení ke státnímu závěrečnému účtu připraveného výbory pro plán a rozpočet, kde se poukazuje na nežádoucí oddělení státních finančních aktiv a pasív od běžných toků státních rozpočtů. Především chci říci, že zatímco příjmy a výdaje státních rozpočtů zachycují toky peněz, v případě aktiv a pasív jde o pohled na jejich stav k určitému datu, čili o určitou formu rozvahy státu. Nejde tedy o nežádoucí oddělení od rozpočtu, ale jde o dva odlišné pohledy na finanční hospodaření státu, které spolu samozřejmě souvisejí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP