Pondělí 8. července 1991

Ukončená je základná reorganizácia špeciálnych technických a servisných úradov.

Ďalším handicapom Federálneho bezpečnostného systému sú ekonomické technické a personálne podmienky, tak, ako som o nich už neraz hovoril. Naznačený stav odráža rétorika predloženej správy.

Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, cez rigorózne rozdelenie pôsobnosti v oblasti vnútorného poriadku a bezpečnosti som vedený vnímaním logiky prieniku medzi Federálnym a republikovými bezpečnostnými kompetenciami. Z poznania genézie a potrieb tejto zložitej oblasti nesú zodpovednosť aj za stav bezpečnosti a boj s kriminalitou, neobsahujúci znak organizovanosti a medzinárodného spojenia. Vychádzam v ústrety potrebám ministra vnútra Slovenskej republiky a Českej republiky vyčleňovaním podriadených zložiek federálneho ministerstva vnútra pre posilnenie poriadkovej polície, službami, ako je sledovanie, špeciálna technika, pátranie, expertízy, medzinárodný policajný styk, letka federálneho ministerstva vnútra a školstvo. Keď sa pácha trestný čin, nie je možné pýtať sa, či má útok odraziť federálny alebo republikový policajt, pretože zasiahnuť musí ten, ktorý je práve prítomný.

Skúsenosť nás vedie k poznatku, že celý rad spravodajskej a policajnej činnosti je efektívna len za podmienok koordinácie bezpečnostných zložiek federácie a republiky. Zvláštnou kapitolou je potreba súčinnosti v prípadoch rozsiahlych krízových situácií hroziacich bezpečnosti ústavného zriadenia alebo verejného poriadku.

Výstavba istých "koordinačných mostíkov" nad hranice kompetencií nevedie na obnovenie bezpečnostných monolitov, ale javí sa ako prirodzené minimum spolupráce, potrebné pre efektívnu činnosť bezpečnostných zložiek. Zaistenie bezpečnosti a úspešný boj proti kriminalite sa bude v blízkej budúcnosti odohrávať stále viac pod vplyvom otvárania sa Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky európskym spoločenstvám a svetu. Za týchto podmienok sa bude zvyšovať význam ochrany pred pôsobením škodlivých javov, sprevádzajúce voľné prúdenie ľudí, peňazí, tovaru a ideí. Súčasne sa budú rozvíjať úlohy spojené so stupňovaním medzinárodnej integrácie pred internacionalizovanou trestnou činnosťou.

Vážené panie poslankyne, páni poslanci, Federálne ministerstvo vnútra konči svoju rekonštrukciu.

Prijatím zákonov, ktorými sa odstráni labilita v práci polície a zastaví sa neistota policajtov, ktorých preukazom je zodpovednosť a profesionálna etika, vstúpi federálne ministerstvo vnútra do etapy plne konštruktívnych funkcií.

V správe aj v tomto vystúpení som sa pokúsil načrtnúť rozhodujúce okolnosti, ktoré pôsobia pri zaisťovaní bezpečnosti a boja s kriminalitou v pôsobnosti Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministru Langošovi za jeho úvod. Chci říci, že předložené zprávy projednaly výbory branné a bezpečnostní a výbory ústavně právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů. Za jmenované výbory byly pověřeny shrnutím výsledků výbory branné a bezpečnostní obou sněmoven a na základě jejich jednání je předkládán písemný návrhu usnesení, sněmovní tisk 734. Stanoviska přednesou sněmovní zpravodajové poslankyně Jana Petrová a poslanec Zdeněk Jedinák. Jako první promluví poslankyně Petrová.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně J. Petrová: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vás jako společný zpravodaj Sněmovny národů seznámila se zpravodajskou zprávou o stavu bezpečnosti a voji a proti kriminalitě. Jedná se o tisk 694, 690 a 697, které předložili federální ministr vnitra ing. Ján Langoš, generální prokurátor JUDr. Gašparovič a předseda Nejvyššího soudu JUDr. Motejl.

Již podruhé v 4. volebním období si Federální shromáždění vyžádalo předložení zprávy o bezpečnosti. Nyní máme předložené zprávy dokonce tři, já však musím konstatovat, že tyto zprávy na sebe nenavazují.

Zpráva federálního ministerstva vnitra se zabývá především otázkami spojenými s bezpečností státu a změnami v reorganizaci federálního ministerstva vnitra. Zpráva generálního prokurátora se zabývá statistikou všeobecné kriminality a zpráva Nejvyššího soudu se vzhledem ke svému postavení zabývá především vojenskými soudy. Postavení a výkon těchto tří orgánů na území federace není ve větší míře kompatibilní. Jestliže se dnes má plénum Federálního shromáždění zabývat otázkou růstu kriminality, všeobecné kriminality na ulicích, je na místě zdůraznit, že Federální shromáždění ani federální ministerstvo vnitra nenese odpovědnost za nárůst kriminality a z důvodů kompetencí nemůže v podstatě tuto problematiku ovlivňovat.

Jedná se o zákon č. 384/1991 Sb., o vymezení působnosti České a Slovenské Federativní Republiky ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti, který tyto pravomoce takto dělí. Federální shromáždění může tedy problematiku kriminality ovlivňovat tedy v podstatě nepřímo a v zájmu omezení kriminality navrhovat vládě České a Slovenské Federativní Republiky doporučení, tak jak vám je předkládáme v návrhu usnesení.

Nyní několik slov k jednotlivým zprávám. Zpráva federálního ministerstva vnitra je tématickým zhodnocením podílu federálního ministerstva vnitra na stavu bezpečnosti na území České a Slovenské Federativní Republiky. Již po prvním zběžném přečtení je jasné, že zpráva je koncipována novým otevřeným způsobem, že federální ministerstvo vnitra prochází základní proměnou a reorganizací tak, aby kvalitně plnilo pouze úlohy svěřené mu kompetenčním zákonem bez jakéhokoli náznaku o vytváření nového mocenského centra. Dochází zde k decentralizaci jednotlivých úseků federálního ministerstva vnitra, viz schválený zákon o Federální bezpečnostní informační službě, a v budoucnu se předpokládá přímější kontrola dalších zpravodajských služeb parlamentem, jako je tomu v jiných vyspělých demokratických zemích.

Zpráva je rozdělena na kapitoly podle příslušných úřadů federálního ministerstva vnitra. Jedná se o centrálu federální policie, kterou je třeba ocenit zejména v souvislosti s válkou v Perském zálivu, kdy na našem území nedošlo ani k jednomu přímému teroristickému útoku, a v souvislosti s otázkou tzv. špinavých peněz. Jedná se o peníze nelegálně nabyté z obchodu s drogami, zbraněmi, či v souvislosti s prostitucí. Zde upozorňuji zvláště na chybějící právní normu, která by tuto problematiku řešila.

Dále se jedná o ochranu státních hranic České a Slovenské Federativní Republiky, pasovou a cizineckou službu, ochranu objektů zvláštního významu, ochranu ústavních činitelů, Federální bezpečnostní informační službu a Úřad pro vyšetřování protiústavní činnosti.

V 1. čtvrtletí 1991 vzrostl o 254 % počet případů nelegálního přechodu státních hranic proti stejnému období roku loňského. Federální ministerstvo vnitra musí této situaci věnovat zvýšenou pozornost a spolupracovat s partnery ze sousedních zemí.

Dále se ve zprávě hovoří o legislativní stránce věci. V tomto stojí před Federálním shromážděním úkolů přijetí zákona o policejních sborech a služebním poměru příslušníků ve federálních policejních sborech. Tím bude ze strany Federálního shromáždění vytvořen základní legislativní rámec pro celkovou obnovu a nové postavení policejních sborů a bezpečnostních složek v době po listopadu 1989.

Je nezbytně nutné vytvořit podmínky pro dobrou spolupráci a součinnost bezpečnostních složek na území České a Slovenské Federativní Republiky. V tomto smyslu bude zřejmě nutné přijmout úpravu kompetenčního zákona.

Ze zprávy je také zřejmá snaha o zprůhlednění činnosti federálního ministerstva vnitra. Postupně se ruší interní předpisy a nařízení, které federální ministerstvo vnitra v minulosti stále více zatemňovaly. V personálních otázkách dochází postupně k zásadní obměně všech pracovníků federálního ministerstva vnitra a určitá část odchází v rámci reorganizace k policejním sborům republik. Došlo k významnému aktu zrušení Vysoké školy SNB a úkolem Federálního shromáždění v budoucnosti bude přijmout zákon a policejní akademii, který by vyřešil otázku školství a vzdělávání v policejních sborech.

Doporučuji výborům pro plán a rozpočet informaci na straně 27, kde se mluví o nedostatečném finančním zabezpečení resortu pro rok 1991. Bylo by vhodné tento problém posoudit.

Na závěr mi dovolte ocenit pozitivní snahu vedení federálního ministerstva vnitra o radikální změny v resortu, který v minulosti nejvíce zasahoval do práv a svobod občanů, který byl mocenským orgánem při ovládání ostatních. Při budování svobodné a demokratické společnosti je třeba tyto změny provést do nejdůkladněji. Je snaha stejně jako odchodem Federální bezpečnostní informační služby z federálního ministerstva vnitra i nadále decentralizovat zpravodajské služby, které by i v budoucnu byly pouze v nejnutnější možné míře koordinovány vládou za silné kontrolní účasti parlamentu.

Dámy a pánové, nyní několik poznámek ke zprávě generálního prokurátora. Toto hodnocení se nejvíce zabývá všeobecnou kriminalitou, je zde statistický přehled trestné činnosti od roku 1986 do roku 1990, který potvrzuje o několik desítek procent zvyšující se kriminalitu každým čtvrt rokem. Také podle výzkumu veřejného mínění velká část obyvatelstva staví na druhé místo ji v důležitosti řešení těchto problémů. I v této zprávě je důrazné upozorňováno na neexistenci právní úpravy při manipulaci s nelegálně nabytými penězi. Týká se to také ředitelů státních podniků a ministerských úředníků, kteří tak zneužívají informace, ke kterým mají přistup v rámci své funkce. Je to problém tzv. insider trading, o kterém zde mluvil dr. Gašparovič. Dochází tady k miliónovým ztrátám a stát je vlastně rozkrádán zevnitř.

Druhým největším fenoménem kriminality poslední dobou je alkohol. Každý čtvrtý ze známých pachatelů spáchá trestný čin pod vlivem alkoholu. Závažné je konstatování o klesající objasněnosti trestných činů a o nízkém počtu obžalovávání z trestných činů. Tento problém souvisí s finančními, početními a personálními otázkami jak policistů, tak prokurátorů. Podle slov generálního prokurátora dr. Gašparoviče na jednání výborů branných a bezpečnostních je nedostatek prokurátorů a dále se zvyšuje počet těch, kteří odcházejí ke komerční praxi. Je ale potřeba říci, že personální otázka prokuratury není zdaleka vyřešena a práce prokuratury je veřejností hodnocena vesměs skepticky. Federální shromáždění by se touto otázkou mělo více zabývat. Týká se to i postavení prokuratury v naši společnosti, kdy se uvažuje o omezení jejího vlivu a ustavení instituce vyšetřujícího soudce v budoucnosti.

Na závěr několik slov ke zprávě předsedy Nejvyššího soudu se zpráva nezabývá trestnou činností v širokém rozsahu, věnuje se ponejvíce otázce vojenských soudů a nárůstu kriminality v průběhu základní vojenské služby. Zprávu o stavu justice vzhledem, k nárůstu trestné činnosti by nám lépe poskytli republikoví ministři spravedlnosti. Nevím, jak ve Slovenské národní radě, ale v České národní radě již tato zpráva předložena byla. Tolik na závěr k těmto třem zprávám.

Vzhledem k projednávané problematice vám doporučuji jako společná zpravodajka Sněmovny národů přijmout návrh usnesení (tisk 734), který vychází z jednání výborů ústavně právních a branných a bezpečnostních a který by mohl svými návrhy na opatření zlepšit bezpečnostní situaci v našem státě.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji paní poslankyni Petrové. Nyní má slovo poslanec Jedinák.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec Z. Jedinák: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych se ve stručnosti zmínil o jednotlivých tiscích ke stavu kriminality, jak nám byly předloženy.

Společná zpravodajka výborů Sněmovny národů mně v podstatě ulehčila práci, protože se podrobně zabývala jednotlivými tisky. Projednat tuto problematiku nám ukládá ústava v platném znění, a to v článku 106 písm. a). Přáním branně bezpečnostních výborů bylo také to, aby byla projednána zpráva federálního ministra vnitra pana Jána Langoše. Federální ministerstvo vnitra se bezpečnostní problematikou zabývalo takto v usnesení č. 38 Federálního shromáždění, kterým federálnímu ministru vnitra byly uloženy jednotlivé úkoly loňského roku.

Federální ministr vnitra na základě uložených úkolů vypracoval bilanční zprávu, která byla předložena poslancům branně bezpečnostních výborů. V podstatě všem třem zprávám zůstává shodné, že konstatují nepříznivý stav kriminality, vzrůstající kriminalitu zejména v určitých vybraných regionech, přetrvávající anonymitu, vzrůstá brutalita, agresivita v páchání jednotlivých trestních činů. Poukazují také na nepříznivou situaci v resortech prokuratury i v resortech soudů. Řada prokurátorů odchází z prokuratury, přechází na bázi komerčních právníků či advokátů. Obdobná situace je také v soudnictví.

Ve všech resortech přetrvávají problémy finanční, personální. O tom jsem se již zmiňoval.

Problémem ve stavu kriminality zůstává také nárůst hospodářské kriminality.

Je třeba si uvědomit v této souvislosti pomocnou úlohu trestní represe, nejen stanovením trestních sazeb skutkových podstat, ale také to, kde v této souvislosti je možné trestní právo užívat. Pouze ucelený systém hospodářské ochrany, nový daňový systém umožní zabránit této páchané trestné činnosti.

Znepokojující jsou zprávy o nárůstu trestné činnosti zejména v prvním čtvrtletí 1991. V některých druzích trestná činnost vzrostla až o 300 %. Jedná se zejména o závažné trestné činy, vzrostla majetková trestná činnost, vzrostl také počet trestných činů podle § 234, tedy loupeží.

Všemi třemi zprávami se zabývaly výbory branné a bezpečnostní a výbory ústavně právní. Výbory ústavně právní zaujaly stanovisko svým usnesením č. 156, obdobně také výbory branně a bezpečnostní. Výbory branné a bezpečnostní se zásadně ztotožnily s připomínkami ústavně právních výborů, usnesení dopracovaly, některé body doplnily.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP