Pátek 12. července 1991

Myslím, že na rozdíl od toho, co nás učili a co nám léta vtloukali do hlavy, nebyla Varšavská smlouva nástrojem míru, ale nástrojem agrese, jak to už řekli moji předřečníci. V souvislosti s tím, co se stalo v Maďarsku i co se stalo v Československu, to vyplynulo jasně na povrch.

Také si musíme uvědomit, že naše země byla navíc postižena exploatací cenné suroviny, to znamená uranu. O tom by mohli mluvit vězňově z Konfederace politických vězňů. Při exploataci uranu, která byla přímo řízena sovětskou vládou, respektive Sovětskou armádou, a byla pro naši zemi vrcholně nevýhodná, byly hrozně ovlivňovány lidské osudy.

Pokud jde o vztah k naší armádě, ještě před pěti lety jsem měl tu "čest" sloužit v řadách naší armády, tehdy socialistické, v západní části naší republiky a to, co jsem měl možnost zažít během jednoho roku služby, se dá přirovnat skutečně k devastaci naší armády. Sovětská armáda totiž vůbec nepotřebovala, aby byla jakákoliv jiná armáda, řekněme motostřelecké složky, bojeschopná; potřebovala, aby zde byl "kanonenfutr", a aby mladá generace byla maximálně "zglajchšaltována".

Z toho hlediska, vážené dámy a pánové, mi také dovolte říci několik ostřejších slov na adresu tehdejší úlohy KSČ, která se naprosto podvolila úloze satrapy v naší zemi ve službách Komunistické strany Sovětského svazu a v armádě dělala toho pohůnka, kterého dělala. Za devastaci naší armády nese zodpovědnost právě tato strana, má za ní odpovědnost Sovětský svaz. To, v čem se dnes v armádě potácíme, co dnes musíme předělávat, způsobil i vliv politiky Sovětského svazu a celé Varšavské smlouvy.

Budování nové armády bude narážet na řadu problémů, zejména v personální situaci, v obsazování důstojnických sborů. Rada našich generálů a velitelských osobností studovala v Sovětském svazu. Studovat samozřejmě není nic špatného, ovsem studovat pouze u jednoho a ještě u takového partnera, kterým dříve Sovětský svaz byl, jistě nepřispělo k obranyschopnosti našeho státu. Myslím, že v tomto směru můžeme očekávat zlepšení.

Chtěl bych na vás apelovat, abyste si uvědomili historickou důležitost tohoto okamžiku. Žili jsme od roku 1955 de jure a od roku 1945 de facto pod knutou Sovětského svazu. Jedním z aktů, který nás z tohoto područí vysvobodil, byl odchod sovětských vojsk, ke kterému jsme před nedávnou dobou zde přijímali usnesení. Druhým důležitým aktem je právě ratifikace protokolu dnes. Uvědomme si, že řada z nás, jak tu sedíme, se narodila už v době, kdy Varšavská smlouva existovala. To je i můj případ. Rozhodně většina prožila rozhodující období svého života v době,kdy jsme byli pod sovětskou nadvládou. Často se mi v poslední době zdá, že veřejnost ani političtí činitelé nedoceňují tyto okamžiky, které jsou vpravdě historické.

Měli bychom dnes přistupovat k ratifikaci protokolu s pocitem vnitřní slavnosti a uspokojení, protože je to skutečně akt důležitý, který bude velmi výrazně zapsán v naší historii.

Já jsem si dovolil trošičku doplnit menším srovnávacím historickým exkursem informace, které nám už dali moji předřečníci. Jako zpravodaj výborů Sněmovny lidu a na základě toho, co už bylo řečeno, vám doporučuji vyslovit souhlas s Protokolem o ukončení platnosti Smlouvy o přátelství, spolupráci a vzájemné pomoci podepsané ve Varšavě dne 14. května 1955 a Protokolu o prodloužení její platnosti podepsaného dne 26. dubna 1985 ve Varšavě, podepsaný v Praze dne 1. července 1991.

Nepřál bych si nikdy, aby se naše obranyschopnost ještě někdy konstituovala tak, aby o tom bylo možno napsat: "Konference probíhala v ovzduší naprosté jednomyslnosti, která je výrazem srdečného přátelství a spolupráce bratrských národů tábora míru, demokracie a socialismu." To je výňatek ze závěrečného komuniké varšavské konference evropských států o zajištění míru a bezpečnosti v Evropě. Nepřeji si to, a myslím, že si to nepřeje naprostá většina z nás, kteří tu sedíme a naprostá většina těch, kteří budou pozorně sledovat, jak dnes tady rozhodneme.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Křížovi. Kdo se hlásí do diskuse? Nehlásí se nikdo.

Ptám se pana premiéra, zda si přeje závěrečné slovo. (Nepřeje.) Zpravodajové si přejí ještě vystoupit? (Nepřejí.)

Vážené kolegyně a kolegové, přistoupíme k hlasování. Konstatuji, že ve Sněmovně lidu je přítomno 86 poslanců, ve Sněmovně národů 94 poslanců, z toho 52 z České republiky a 42 ze Slovenské republiky. Obě sněmovny jsou usnášeníschopné.

Hlasujeme o návrhu schvalovacího usnesení, které je uvedeno v parlamentním tisku 753. Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.

(Hlasování v 9.49 hodin.)

Kdo z poslanců Sněmovny lidu je pro návrh tohoto usnesení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasuje se.) Děkuji. (90) Devadesát.

Kdo je proti? (0) Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (3) Tři.

Devadesát poslanců je pro, nikdo není proti, tři se zdrželi, dva poslanci nehlasovali. Sněmovna lidu s návrhem vyslovila souhlas.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů. Kdo z nich je pro tento návrh usnesení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasuje se.) Děkuji. (96) Devadesát šest.

Kdo je proti? (0) Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (0) Nikdo.

Devadesát šest poslanců hlasovalo pro, nikdo nebyl proti, dva poslanci nehlasovali. I Sněmovna národů návrh usnesení schválila. (Potlesk.)

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění ČSFR souhlasí s Protokolem o ukončení platnosti Smlouvy o přátelství, spolupráci a vzájemné pomoci, podepsané ve Varšavě dne 14. května 1955 a Protokolu o prodloužení její platnosti, podepsaného 26. dubna 1985 ve Varšavě, podepsaným v Praze dne 1. července 1991.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 175, SL č. 275, SN č. 281)

Tím je tento první bod uzavřen.

Jako další bod budou pokračovat interpelace, ale než bychom přestoupili k interpelacím doporučuji, abychom zvolili dohadovací výbor k návrhu zákona o navrácení majetku řádům a kongregacím. Na základě doporučení politického grémia vám předkládám tento personální návrh na složení tohoto výboru. Ze Sněmovny lidu to budou poslanci Benda, Kopřivová, Šormová, Hanák, Jansta a E. Šimko. Za Sněmovnu národů poslanci Fišera, Bureš, Matochová, Horský, Vosček a Roman.

Jsou nějaké připomínky nebo doplňující návrhy? Není tomu tak?

Poslanci Sněmovny lidu budou hlasovat o návrhu na složení dohododovacího výboru. Kdo z poslanců Sněmovny lidu je pro poslance, které jsem uvedl, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasuje se v 9.50 hod.) Děkuji. (81) Osmdesát jedna.

Je někdo proti? (1) Jeden.

Zdržel se někdo hlasování? (4) Čtyři.

Pět poslanců nehlasovalo. Sněmovna lidu svou část dohodovacího výboru zvolila.

Nyní hlasují poslanci Sněmovny národů. Kdo z poslanců Sněmovny národů je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasuje se v 9.51 hod.) Děkují. (88) Osmdesát osm.

Je někdo proti? (0) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (6) Šest.

Dva poslanci nehlasovali. Sněmovna národů svou část dohodovacího výboru zvolila.

(Poznámka redakce: usnesení SL č. 277, SN č. 283)

Prosím členy dohodovacího výboru, aby se dostavili k místností 026 po skončení dopolední části této schůze.

Nyní předávám řízení schůze předsedovi SN Šútovcovi a zároveň prosím členy politického grémia, aby se dostavili na krátkou poradu do místnosti 026.

O slovo se hlásí poslanec Vild.

Poslanec SN J. Vild: Pane předsedo, chtěl bych požádat, jestli byste mohl dát hlasovat o návrhu poslaneckého klubu Občanského hnutí, aby na pořad této společné schůze po projednání výbory, byly zařazeny zásady zákona o výkonu některých funkcí.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Chtěl bych říci, že tato otázka se včera projednávala na politickém grémiu. Stanovisko většiny poslaneckých klubů vyznělo v tom smyslu, že by stačilo projednat tyto zásady ve výborech.

O slovo se hlásí poslanec Soukup.

Poslanec SL J. Soukup: Vážené Federální shromáždění, mám za to, že komentář k tomuto problému je potřeba krátce doplnit. Poslanecký klub občanského hnutí vítá fakt, že zásady tohoto zákona budou projednány ve výborech. Měli jsme však za to, že pokud by tyto zásady projednaly výbory a po té ještě plénum v průběhu této 16. schůze, že bychom přijetí zákona výrazně urychlili a že usnesení, které by vzešlo z projednávání zásad na plénu by nám usnadnilo situaci při podzimním projednávání. Připojujeme se ke všem aktivitám a vítáme podporu všech klubů, které nás podpoří ve snaze o co nejrychlejší přijetí tohoto zákona.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Hlásí se poslanec Pernica.

Poslanec SN F. Pernica: V dnešním Špíglu se ocitly tyto řádky. Z posledního politického grémia Federálního shromáždění prosákly zprávy o následující diskusi. Doufám, že teď, když se grémium sejde, že najde toho, kdo tyto informace podal a bude nás potom informovat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, musím vám říci, že se politické grémium zatím nikdy Špíglem nezabývalo.

Hlásí se poslanec Voleník. Poslanec SL L. Voleník: Pane předsedající, myslím, že jste naše kolegy nepochopil. Tady se jedná o to, že předpokládáme, že v politickém grémiu některá z vážených osobností sama řekne, kdo to byl, kdo podal Špíglu zprávu. Jde o to, že z tohoto grémia mohou pronikat informace do těchto novin.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Já se samozřejmě členů politického grémia zeptám. Poslanec Voleník.

Poslanec SL L. Voleník: Měl bych poznámku k otázce projednávání zásad zákona plénem. Znovu bych chtěl akcentovat otázku, kterou jsem akcentoval již včera, otázku, že skutečně předchozí jednací řád, který upravoval konkrétně projednávání zásad zákona, vycházel z toho, že zásady zákona se projednají ve výborech, soustředí se v rukou ústavně právního výboru a ten je vrátí navrhovateli. Nový jednací řád tyto věci vůbec neupravuje, a pokud se nepletu, tak se zatím i za účinnosti nového jednacího řádu při projednávání zásad zákona v tomto parlamentu postupovalo prakticky stejným způsobem jako se postupovalo podle jednacího řádu předchozího.

Dále bych chtěl podotknout, že pokud by docházelo k nějakým nedorozuměním ohledně této otázky, tak přímo v § 38 v textu odstavce 2, vyplývá, že otázka projednávání návrhů zákonů je jiná než otázka projednání zásad návrhů zákona. Čili, že na projednání zásad návrhu zákona se nevztahuje procedura jako při projednání návrhu zákona.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Kolegové, doporučoval bych nevést příliš obsáhlou procedurální diskusi. Je třeba říci, že pan poslanec Voleník má pravdu, pokud jde o starý jednací řád.

Starý jednací řád skutečně předpokládal, že zásady se projednají ve výborech, shrnutí připomínek provede ústavně právní výbor a takto zesumarizované připomínky zašle navrhovateli.

Pokud jde o nový jednací řád, je v tomto smyslu velmi stručný, ale o zásadách mluví v rámci projednávání zákonů. Včera, když se o této otázce na politickém grémiu hovořilo, dr. Vosček právem uvedl, že z jistého hlediska lze dovolit, že se o zásadách má jednat v plénu. Já bych nedoporučoval nyní vést o tom složitou diskusi. Musíme vytvářet jisté zvyklosti naší parlamentní práce. Z ničeho ale neplyne, že by se o zásadách v plénu jednat nemohlo. Je to věc určitého posouzení. Jednací řád nám v tomto směru žádné jednoznačné povinnosti neukládá.

K této věci chci říci ještě toto. Na politickém grémiu se včera také hovořilo o zbývajícím programu schůze a o tom, zda je, nebo není vhodné, pokud by se příští týden program nestihl, schůzi prodloužit.

Dost významná část zástupců poslaneckých klubů se vyslovila proti prodloužení této 16. společné schůze. Čili i kdybychom se na tomto usnesli, mohlo by se stát, že by chyběl potřebný počet poslanců. Z tohoto hlediska musíme volit body, které budou zařazeny na program zbývající části 16. schůze tak, abychom je mohli projednat. V zájmu objektivity jsem nucen říci, že projednání zásad v plénu možné je, ovšem měli bychom k tomu znát stanoviska Slovenské i České národní rady, aby naše stanovisko nebylo kontraverzní k těmto stanoviskům, resp. abychom nepřijímali stanoviska bez znalosti jejích názorů. Pokud jde o Českou národní radu, včera schůze skončila, u Slovenské národní rady nevím přesně, jak to je. Takže jsou zde některé důvody, které svědčí spíše pro to, aby zásady návrhů zákona byly projednány jenom ve výborech, ale nicméně návrh na projednání podán byl, budeme tedy o něm hlasovat.

Hlásí se ještě poslanec Moric, potom poslanec Soukup.

Poslanec SN V. Moric: Ja by som sa vrátil ešte k tomu Špíglu. Neviem, čo je v Špíglu, ale jedno viem isto, že politické grémium nie je nejaká tajná skupina ľudí, ktorá by nemohla vydávať vyhlásenie. To je jedná vec. A pokiaľ viem, tak redaktor Špíglu je v našom parlamente akreditovaný ako každý iný novinár. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: K tomu bych si dovolil říci jenom jednu věc. My nemáme zakotveno v jednacím řádu, že schůze politického grémia jsou tajné nebo důvěrné. Ale nicméně bych považoval za jisté elementární zásady fair play - pokud si to nikdo nevyžádá, tak se prostě takovéto zprávy dávat nebudou.

Prosím poslanec Soukup.

Poslanec SL J. Soukup: Já bych se jenom přimlouval za to, abychom neprojednávali procedurální otázky, tento problém rozhodneme hlasováním. Trochu mne překvapilo stanovisko k tomuto problému, které v plénu vzniká, protože mám za to, že naším společným zájmem je tento zákon přijmout co nejrychleji a co nejkvalitněji. Závěrem bych rád podotkl, že poslanecký klub občanského hnutí se před 14 dny usnesl, že jeho členové jsou ochotní a budou podporovat prodloužení 16. společné schůze až do úplného vyčerpání programu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP