Úterý 16. července 1991

(Hlas z pléna: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, já bych doporučoval kdybychom teď zvážili dodatečně co nám zůstalo nedořešené, projednání usnesení paní poslankyně Petrové. Zde byl odkaz, že tento návrh formulace bude mít hotový.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, zatím paní poslankyně svůj návrh nepředložila. Budeme projednávat návrh prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky na vydání ústavního zákona o celostátním referendu tisk 372 a návrh usnesení ústavně právních výborů Sněmovny národů a Sněmovny lidu, tisk 767. Uvedený návrh usnesení tisk 767 jste obdrželi včera a nebyla splněna podmínka 48 hodin podle § 19 odstavec 1 zákona o jednacím řádu. Protože jde o naléhavý návrh, který doporučuje politické grémium, doporučuji přijmout usnesení, že přes nedodržení stanovené zákonné lhůty sněmovny souhlasí s projednáváním tohoto bodu. Navrhuji, abychom hlasovali o návrhu bez rozpravy. Nejprve bude hlasovat Sněmovna lidu, kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! Pardon, prosím hlasují poslanci Sněmovny lidu. Děkuji. (55) Padesát pět.

Kdo je proti? (5) Pět.

Zdržel se někdo hlasování? (8) Osm. Děkuji.

Padesát pět pro, pět proti a osm se zdrželo hlasování. Devět poslanců nehlasovalo.

Nyní hlasují poslanci Sněmovny národů. Kdo z nich je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (61) Šedesát jedna.

Kdo je proti? (4) Čtyři. Děkuji.

Zdržel se hlasování? (12) Dvanáct. Děkuji.

Šedesát jedna poslanců pro, čtyři proti, dvanáct se zdrželo, sněmovny souhlasí.

23

Návrh zákona o celostátním referendu (tisk 372).

Za navrhovatele podá výklad k návrhu ústavního zákona místopředseda federální vlády pan Pavel Rychetský, uděluji mu slovo.

Místopředseda federální vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové poslanci, v článku 30 odstavec 1 Listiny základních práv a svobod, kterou přijalo Federální shromáždění 11. ledna letošního roku jako ústavní zákon se stanoví, že občané mají právo podílet se na správě veřejných věcí přímo nebo svobodnou volbou svých zástupců. Podobné ustanovení je obsaženo v článku 25 písmeno a) Mezinárodního paktu o občanských a politických právech, který je na území České a Slovenské Federativní republiky obecně závazný ve smyslu § 2 odstavce 2 ústavního zákona číslo 23 z roku 1991 Sbírky, jímž se uvozuje Listina základních práv a svobod.

V našem státoprávním zřízení je v současnosti plně uplatněna pouze druhá z obou citovaných forem účasti občanů na řízení státu, tj. zastupitelská forma. Pokud jde o první formu, tj. přímou demokracii, je zatím zakotvena jen v souvislosti s rozhodováním o věcech místní samosprávy v článku 86 odstavec 3 ústavy a v dosud nekompletní úpravě místního referenda v § 26 zákona České národní rady o obcích. Na dnešní společné schůzi obou sněmoven má Federální shromáždění na základě iniciativy prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky rozhodnout o uplatnění této formy demokracie v celostátním měřítku.

Referendum v té či oné podobě a rozsahu je upraveno v ústavním právu řady států, mimo jiné vedle Švýcarska v Rakousku, Francii, Itálii, Japonsku, Dánsku, Švédsku, Španělsku, Německu, Maďarsku a bylo použito i ve Velké Británii.

Rozhlédneme-li se po světě, nenalezneme jedinou vyspělou demokracii, která by neměla ústavní princip přímé demokracie jako komplementární součást svého ústavního systému.

Výbory národních rad a zejména Federálního shromáždění se prezidentovým návrhem důkladně zabývaly a při tomto projednávání bylo poukázáno snad na všechny klady a zápory referenda, jak vyplývají ze zkušeností s touto formou uplatňování lidové vůle v různých zemích.

V jednotlivých státech plní referendum nestejné funkce a ve zpětném historickém pohledu je hodnoceno různě. V podobě návrhu prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky mělo plnit referendum zejména funkce příznačné pro vyspělé parlamentní demokracie, funkce rovnováhy a vzájemných vazeb mezi mocí zákonodárnou a výkonnou, funkce posilňující stabilitu demokracie.

Návrh tedy sledoval především podobný cíl jako ustanovení o referendu, které bylo obsaženo v § 46 Ústavní listiny Československé republiky z roku 1920. Podle tohoto ustanovení zamítlo-li Národní shromáždění vládní návrh zákona, vláda měla právo se usnést, aby hlasováním lidu bylo rozhodnuto, má-li se vládní návrh stát zákonem. Hlavním smyslem toho bylo, aby referendum plnilo rozhodčí funkci mezi oběma komorami parlamentu, neboť jako poslanecká sněmovna, tak i senát mohl způsobit zamítnutí návrhu zákona. Prováděcí zákon nebyl nikdy vydán. Obě sněmovny totiž byly voleny podle stejných principů a jejich politické složení bylo víceméně obdobné, i když jejich volební období bylo nestejné. Potřeba referenda proto nevyvstala.

V našem platném ústavně právním uspořádání je riziko patových situací ve vztahu obou sněmoven Federálního shromáždění nepoměrně větší, na druhé straně však tak zásadní otázku bude s ohledem na současnou situaci ve státě vhodnější řešit až v rámci nové ústavy České a Slovenské Federativní Republiky.

Návrh prezidenta současně ovšem obsahuje ustanovení o realizaci dosud jen symbolického ustanovení o právu našich národů na sebeurčení. Komplexní návrh ústavního zákona o celostátním referendu byl na půdě výborů obou sněmoven Federálního shromáždění i na půdě obou národních rad podroben řadě připomínek, které mnohdy vyústily i ve zcela odmítavé stanovisko. Dnes vám je jménem obou ústavně právních výborů předložen v podobě tisku 767 návrh, který akceptuje prakticky všechny připomínky a pozměňovací návrhy, které dosud zazněly. Je nutno zdůraznit, že ve smyslu tohoto návrhu se referendum nemá stát běžným ani časovým způsobem rozhodování. Navrhovaná úprava umožňuje, aby místo kompletního návrhu zákona nebo ústavního zákona byly k referendu předloženy pouze zásadní otázky státoprávního uspořádání. Je tedy možno předložit návrh na schválení pouze určitého principu nebo několika zásad řešení, přičemž výsledek referenda má závaznost ústavního zákona. Tento postup může být praktický zejména v případě, kdy by šlo o složitější nebo politicky závažné rozhodnutí, ke kterému by si přálo Federální shromáždění znát vůli občanů této země.

Ve všech případech právě uvedených má mít referendum podpůrnou funkci a jeho vyhlášení je fakultativní. Jde o otázky, jejichž řešení nadále plně spadá do působnosti Federálního shromáždění, a ani v případě, že obě sněmovny parlamentu nedospějí ke shodnému usnesení, nemusí být referendum použito.

Druhou základní funkcí referenda je vyplnit mezeru v právní úpravě spočívající v tom, že v preambuli Ústavního zákona o československé federaci se deklaruje právo národa na sebeurčení až do oddělení, ale není stanoven žádný ústavní způsob uplatnění tohoto práva. Záměrem je upravit referendum jako jediný způsob, jímž může být uvedené právo uplatněno, takže jen přímo sám lid má mít právo rozhodnout o této nejzásadnější otázce další existence společného státu.

Návrh úpravy referenda je důsledně založen na obdobných principech jako Ústavní zákon o Československé federaci. Zahrnuje proto i zákaz majorizace občanů jedné republiky občany druhé republiky. Ovšem v otázce uplatnění práva na vystoupení jedné z republik z federace musí mít rozhodující volbu občanů této republiky.

Soudím, že přijetí předloženého návrhu by pokrylo naléhavou potřebu mít institut referenda k dispozici ještě před definitivní úpravou v nové ústavě České a Slovenské Federativní Republiky.

Všechny navržené změny jsou plně přijatelné a znamenají zdokonalení návrhu v podmínkách, ve kterých je nyní naše země. Jde zejména o ustanovení, podle něhož referendum o návrhu na oddělení jedné z republik musí být vyhlášeno také navrhne-li to Česká národní rada nebo Slovenská národní rada, a v tom případě se vyhlásí pouze na území příslušné republiky.

Vzhledem k potřebě právní stability je žádoucí, aby byla stanovena alespoň pětiletá lhůta, ve které nelze opakovat referendum o stejné věci, jako předpokládá návrh ústavně právních výborů.

Také lze souhlasit s tím, aby podmínkou přijetí návrhu referenda bylo, že se pro návrh vysloví většina občanů oprávněných hlasovat. Nutné to je pro případ hlasování o nejpodstatnější otázce - o návrhu na oddělení jedné z republik.

Z uvedených důvodů jsem zmocněn prezidentem České a Slovenské Federativní Republiky vyslovit souhlas s předloženým pozměňovacím návrhem ve znění tisku 767. Dovolte, abych na závěr vyslovil své osobní přesvědčení.

Budete hlasovat o ústavním zákonu, kterým vyjádříte vůli naplnit vznešená slova o demokracii skutečným obsahem, o zákonu, který, bude-li to třeba, dá důstojný, ústavní, vpravdě legitimní rámec až dosud prázdným slovům o suverenitě lidu, o svébytnosti našich národů.

Jsem přesvědčen o tom, že vůlí našich národů, vůlí drtivé většiny občanů, kteří si váží demokratických tradic, je zachování společného státu jako důstojného domova pro každého, kdo se v Čechách, na Moravě nebo na Slovensku narodil, prožil zde krásné i trpké chvíle, váží si odkazu našich předků - Ludovíta Štúra, Jána Kollára, Františka Palackého, Jana Ámose Komenského a dalších velkých postav našich dějin.

Stojíme před velkou zkouškou z demokracie a věřím, že v ní obstojíme. Prosím, odložte pro tuto chvíli partikulární, stranické zájmy a vyjádřete jedno přesvědčení, na které se často zapomíná: Víru v lidi, kteří vám odevzdali v prvních svobodných a demokratických volbách po více než 40ti letech svůj hlas. Víru v to, že jde o lidi moudré a čestné, prozíravé a uvážlivé. Přijetím předloženého zákona o referendu vyjádříte přesvědčení, že občanům této země náleží právem možnost rozhodovat o svém osudu, že je naší společnou povinností jim touto cestou vrátit ztracenou důstojnost. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi vlády Pavlu Rychetskému. Návrh ústavního zákona byl projednán všemi výbory obou sněmoven kromě výborů mandátových a imunitních. Prosím sněmovního zpravodaje poslance Ernesta Valko, aby přednesl zpravodajskou zprávu za výbory Sněmovny lidu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, milí hostia, predmetom dnešného rokovania je návrh ústavného zákona prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky o celoštátnom referende - tlač 572 - v znení stanoviska ústavnoprávnych výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov - tlač 767 - ktoré tieto výbory prerokovali na svojom spoločnom rokovaní dňa 8.7.1991.

Dovoľte, aby som zdôvodnenie tohto ústavného zákona začal citátom Alexandra Hamiltona "Človek miluje moc. Dajte všetku moc väčšine, táto bude potlačovať menšinu. Dajte všetku moc menšine, táto bude potlačovať väčšinu. Väčšina o menšina by preto mali mať moc, ktorá by im umožňovala brániť sa pred druhým."

Citátom by som sa snažil uviesť pojem a význam tohoto slova. Slovo "referendum" je odvodené z latinského slova "refero", čo znamená oznamuje, referuje. Referendum v širšom slova zmysle rozumieme inštitúciu, ktorá povoláva ľud k bezprostrednej rozhodovacej činnosti predovšetkým v zákonodarnej pri parlamente. V užšom slova zmysle sa dáva referendum do príkladu s tzv. ľudovou iniciatívou. Referendum znamená skutočné rozhodovanie ľudom, naproti tomu ľudovou iniciatívou sa rozumie kompetencia ľudom vyvolať normotvornú, hlavne parlamentnú činnosť. Obsahom tejto iniciatívy je vždy buď návrh toho, aby parlament o ňom rokoval a uzniesol sa, alebo aby ľud o tom sám rozhodol. V tom druhom prípade ide o kombináciu ľudovej iniciatívy a referenda.

V odbornej literatúre sa jednotlivé definície na jednej strane síce diametrálne rozlišujú, ale nie úplne sa nestotožňujú. Poľský ústavný právnik Zieliwski, ktorého vymedzenie pojmu referenda sa v niektorých odborných kruhoch považuje za najvýstižnejšie, použil túto definíciu referenda: "Referendum je spôsob právneho rozhodovania voličov prostredníctvom hlasovania o rôznych otázkach štátu, či vymedzeného teritória, o vymedzenom predmete hlasovania, ktorý vychádza zo skutočností vyjadrených v činnosti stanovujúcej podklad pre hlasovanie." Koniec citátu.

Uvedená definícia vymedzuje subjekty, ktoré majú právo zúčastniť sa referenda, otázky, ktoré sú v jeho rámci predpokladané, a lokalitu, územie, v ktorom sa môžu uskutočniť. Tu je však nutné zdôrazniť, že referendum predpokladá vždy existenciu parlamentu, zákonodarného zboru. Kde nie je takéhoto zboru, nie je možné hovoriť o inštitúcii referenda, ale len o bezprostrednej demokracii. V tejto priamej alebo bezprostrednej demokracii ľud nielen hlasovaním rozhoduje o zákonodarných problémoch, ale i o nich rokuje, radí sa.

Ústavná teória a prax rozoznáva referendum - ante alebo post lege. V praxi sa častejšie vyskytuje referendum post lege. U tohoto referenda ide o schválenie alebo odmietnutie uznesenia zákonodarného zboru. Tomuto referendu sa hovorí i referendum ratifikačné a používa sa v prípade, keď prijatý zákon ešte nie je právoplatný a záväzný, ale stane sa ním až po jeho prijatí v referende. Toto referendum má prakticky dve fázy. Prvá je prijatie aktu cez príslušný orgán moci, druhou fázou jeho schválenie voličmi. V tomto prípade sa prakticky voliči stávajú aktívnymi tvorcami zákona.

Referendum ante lege je veľmi málo používané. Predmet referenda určujú zákony alebo iné akty ešte pred jeho predložením parlamentu. Otázka stanovujúca predmet referenda je z návrhu predpokladaného zákona. V rámci tohoto referenda - v rámci referenda ante lege - rozlišujeme referendum, keď návrh zákona nebol ešte predložený kompetentnému orgánu k jeho prijatiu, to je bod a), b) - keď je medzi komorami parlamentu nezhoda, čo do prijatia daného zákona samozrejme, ale len v prípade, že existuje dvojkomorový parlament. V tomto prípade je referendum akýmsi najvyšším arbitrom.

Referendum môže byť ďalej fakultatívne, alebo obligatórne, to znamená, že je ovládané zásadou dispozičnou alebo zásadou oficiality. V prvom prípade môže dôjsť k hlasovaniu len na popud určitých činiteľov, napríklad vlády, hlavy štátu, parlamentu, v druhom prípade na jeho prevedenie je pre určité prípady už predpísané samotnou ústavou. To znamená, že v prípade obligatórneho, povinného referenda je účasť voličov nevyhnutná, v prípade fakultatívneho sa referendum koná, len keď nastúpi iniciatíva riadených subjektov, ktoré som pred chvíľou uviedol. Fakultatívne referendum je samozrejme o niečo výhodnejšie.

Vážené dámy, vážení páni, ako už som vyššie uviedol, svojou ideovou podstatou referendum patrí do priamej bezprostrednej demokracie, pretože vlastník chce uskutočniť to rovnako alebo niečo podobné ako zastupiteľský zbor. Základné problémy, ktoré vznikajú okolo tejto inštitúcie, sa týkajú predovšetkým pomeru medzi ľudom samotným a jeho zastupiteľským zborom, ktorý vlastne zastupuje ľud, pričom pojem priamej demokracie sa zvykol používať spravidla predovšetkým v dvoch významoch. V prvom rade ide o klasickú demokraciu, o ktorej som už hovoril, alebo o prostú demokraciu ako štátnu formu, ktorá nepozná parlament ako volený zastupiteľský zbor ľudu.

Už J. J. Rousseau opísal podmienky, v ktorých by mala alebo mohla priama demokracia fungovať. V podstate by išlo o štát priestorove malý a na pomery úplne primitívny. Odtiaľ plynie nedôvera zákonodarcu k inštitútu referenda ako demokratickej inštitúcie. Táto nedôvera sa prejavuje predovšetkým tým, že sa v určitej záležitosti buď cez svoju dôležitosť alebo komplikovanosť ústavou doslova vylučuje, čo do rozhodovania parlamentu, ale i v jasnom uvedomení si skutočností, ako mnoho bude záležať na konkrétnej štylizácii návrhu predkladaného ľuďom k takovémuto rozhodovaniu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP