Pátek 19. července 1991

Za svoji osobu se domnívám, že mohu prohlásit jako reprezentant justice, že požadavek, aby prvé jmenování soudce bylo časově omezeno, přijmout nemohu a nechci. Dovedu pochopit nedůvěru mnohých z vás k některým dosavadním soudcům. I my tu nedůvěru chováme a proto jsme také v návrhu zákona vypracovali celou soustavu pojistek a prostředků, které bez ohledu na formálně nabytá práva těch soudců, kteří dosud justici vykonávají, se těchto nabytých práv zbavují jenom proto, aby byly dosaženy předpoklady pro dosažení toho, aby justice mohla být v daných poměrech nacionálně očištěna.

Obávám se, že totiž tito soudci, kteří projdou sítem všech těch ustanovení, mám na mysli § 67, § 68, jak je navržen, a hlavně ti budoucí, kteří stejně jako ti dosavadní budou ustanoveni podle navržené modifikace na časově omezené první jmenování, tedy budou soudci na zkoušku, nebudou tím, k čemu jsme se zavázali v článku 36 Listiny základních práv a svobod, k čemu nás zavazuje článek 6 Evropské konvence lidských práv, to jest nezávislými soudci. Snažit se budovat právní stát se soudci na zkoušku považuji za zásadní protimluv. (Potlesk.)

Navrhovaná úprava ve znění závěru dohodovacího řízení je po mém soudu horší než dosavadní úprava provedená zákonem z roku 1964. Tento zákon o organizaci soudů a volbách soudců dával funkční období soudců na dobu deseti let, podmíněné volbou zastupitelským orgánem. Navržená úprava po dobu nejbližších tří let, dobu, která bude pro naši justici nejkritičtější, protože musí zvládnout, kromě stoupající agendy běžné, ohromnou masu rehabilitační, restituční, musí se vypořádat s obchodním a správním soudnictvím, omezí funkční období těchto soudců na pouze 3 roky při prakticky stejné závislosti na politické reprezentaci, reprezentované předsednictvem zastupitelského orgánu.

Za této situace se domnívám, že v tomto směru jakkoli upřímně myšlený návrh na změnu ustanovení § 35 odstavec 1, není řešením šťastným a nebude dosaženo toho, co se od něho předpokládá.

Zákon o soudech a soudcích nutně potřebujeme ne proto, že ho potřebují soudci, potřebuje ho společnost a náš právní řád. Do 31. 12. 1991 na základě Listiny základních práv a svobod musíme, bez výjimečně musíme, konstituovat správní soudnictví. Naše ekonomika, jak ve svých vnitřních vztazích, tak ve svých mezinárodních relacích, se neobejde bez obchodního soudnictví, které rozhodně, a to zejména ve vztahu k zahraničí, státní arbitráž tak, jak je koncipována, substituovat nemůže.

Je tedy situace příliš vážná, než by rozum mohl ustupovat politickým emocím a vášním. Požadavek podle časového omezení funkce všech soudců na dobu tří let zpochybňuje jejich kompetence, oslabuje jejich autoritu, neřeší, naopak prohlubuje existující krizi nejen v jejich řadách, ale prohlubuje i nedůvěru ve vztahu mezi soudy a společností.

Když jsem před 18 měsíci přijímal tuto funkci z vašich rukou, považoval jsem za svůj úkol pomoci tomu, aby se justice dostala z marasmu, do kterého se propadala po celých dlouhých čtyřicet let. Třicet pět let jsem byl u toho. Jsem si vědom toho, že mnozí z vás zažili marasmus na své kůži. I u toho jsem byl. Upřímně, ale odpovědně prohlašuji a zaručuji, že požadavek formulovaný v § 35 odstavec 1 ve znění původního návrhu, není žádným pokusem o vtažení starých struktur do nových řádů. Není opravdu ničím jiným, než vytvořením předpokladů pro uskutečňování jediného cíle, vybudování nezávislého soudnictví. Kdyby šlo jenom o mě, ochotně a rád se jakékoliv tříleté zkušební lhůtě vůči vám podrobím. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu predsedovi Motejlovi. Pýtam sa, kto ďalší chce vystúpiť v rozprave. Predtým, než dám slovo spravodajcom, myslím, že by bolo vhodné vyhovieť požiadavke, ktorá tu vznikla. Myslím, že spravodajci by mali zhodnotiť celú rozpravu, nielen tú, ktorá prebehla doteraz, takže by som vyhovel požiadavke, ktorá bola prednesená a vyhlasujem prestávku do 11.00 hodín. Kluby sa zídu v tých miestonostiach, kde sa zišli včera. Prestávka je vyhlásená na schôdze klubov.

(Jednání přerušeno v 10.36 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 11.10 hodin.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vážené poslankyne, vážení poslanci, pokračujeme v rokovaní správou výboru pre dohodovacie konanie zákona o sudcoch, tlač 678 a 730. Konštatujem, že písomnou formou sa do rozpravy ďalej prihlásil poslanec Zdeněk Kessler, ktorý chce predniesť stanovisko Občianskej demokratickej strany. Dávam mu slovo.

Poslanec SL Z. Kessler: Vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych vám přednesl stanovisko klubu ODS. Klub občanské demokratické strany za prvé akceptuje pozměňovací návrh kolegy Vilda. A sice ten, aby v § 35 byla tříletá lhůta prodloužena na 7 let. To koresponduje i s pochybnostmi předsedy Nejvyššího soudu doktora Motejla o tom, že tříletá lhůta by pro soudce znamenala jistou časovou labilitu. Na druhé straně je to analogie časového období, kterou zde navrhli a přijali v zákoně o ústavním soudu. Myslíme si tedy, že návrh, jak ho přednesl kolega Vild, je uvážený a objektivní.

Za druhé náš klub akceptuje pozměňovací návrh kolegyně Šormové a sice k § 69 na vypuštění závěru první věty - bez časového omezení -, protože námitku, že by se tím vytvářely různé režimy u různých skupin soudů, jsme uznali za oprávněnou. Tímto vypuštěním se všechny kategorie a všichni soudci dostávají do stejného postavení, což znamená, že kazdý, i ti co dnes fungují, budou nově jmenováni, ovšem ne bez časového omezení, ale první jmenování u všech reprezentuje sedmiletou lhůtu, jak vyplývá z § 35.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. S faktickými poznámkami sa hlási poslanec Toman, Vild a Soukup.

Poslanec SN P. Toman: Chtěl bych upřesnit slova pana doktora Kesslera, který řekl, že akceptujeme oba návrhy. My je podáváme, pokud by byly staženy, jako naše vlastní.

Poslanec SN J. Vild: Chtěl bych vysvětlit, proč jsem podával těch sedm let. Pro mne je přijatelné pouze to, aby tam bylo bez časového omezení. Jsem pro 7 let z toho důvodu, že i kdyby proti mé vůli prošla lhůta na 3 roky, aby byla 7 let. Ale abych nemátl své kolegy, tento svůj návrh stahuji a budu pro lhůtu "na doživotí", a kdyby to neprošlo, tak proti zákonu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ešte bol prihlásený pán poslanec Stome, ale mám tu písomné prihlášky, ktorým podľa rokovacieho poriadku musím dať prednosť. Dávam teda slovo pánu poslancovi Sou- kupovi.

Poslanec SL J. Soukup: Vážené Federální shromáždění, poslanecký klub Občanského hnutí k projednávanému zákonu přistupoval ze dvou hledisek. Za prvé u vědomí potřebnosti tohoto zákona a jeho rychlého přijetí, ale především z principu jistoty právního řádu a nezávislosti soudců. Myslím, že nemá smyslu rozvíjet další argumentaci, vše podstatné bylo řečeno, především v posledním příspěvku předsedy Nejvyššího soudu doktora Motejla.

Poslanecký klub se k závěru dohodovacího řízení staví takto: Přijatelný je pro nás bod 4 závěrečné zprávy, to znamená znění § 69, včetně zapracování návrhu paní poslankyně Šormové, to znamená vypustit slova "bez časového omezení". Body 1, to jest změna § 35, body 2 - změna § 51 a bod 3, vypuštění § 68, jsou pro nás nepřijatelné s důrazem na § 35, který považujeme za klíčový právě v principu nezávislosti soudů, a pokud by prošla jeho změna, nedomníváme se, že navrhovaný zákon odpovídá navrhovanému vládnímu textu a pro řadu členů klubu je to překážka k přijetí zákona jako celku.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem za toto stanovisko. Poslanec Mandler za hnutie KDS LDS.

Poslanec SL E. Mandler: Vážené Federální shromáždění, znovu jsme prošli doporučení dohodovací komise a domníváme se, že zatím zašlo nejdále, pokud srovnáváme její jednání s předchozími komisemi.

§ 68 nebyl vůbec sporný, byl navíc rozšířen, a přesto se tu navrhuje vypustit ho. Je to určitý precedens, protože komise by měla vyřizovat pouze sporné záležitosti a ne to, co není sporné. Tímto způsobem by bylo příště možné třeba zjistit, že dohodovací komise nám předložila úplně jiný návrh zákona, než na jakém jsme se tady po dlouhém dohadování sjednotili.

Proto znovu jménem klubu navrhuji zařadit nejprve hlasování o § 68 a jeho znovuzařazením podmiňujeme své hlasování o tomto návrhu jako celku.

Považujeme za věcně správnou konstrukci takového zákona, kdy to bude text s § 68 a bez úpravy § 35. Jsme si velmi dobře vědomi potíží a nesnází s odbornou a možná i lidskou kvalifikací soudů v několika příštích letech. Domníváme se však, že ustanovení § 68 a 69 stačí k tomu, aby naše justice toto období ve zdraví přečkala.

Pokud by přece jen byla schválena úprava § 35, navrhujeme příslušnou úpravu § 69 podle poslankyně Šormové. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hlási sa poslanec Čič so stanoviskom Hnutia za demokratické Slovensko. Po ňom vystúpi poslanec Stome.

Poslanec SL M. Čič: Vážené kolegyne a kolegovia, vzhľadom na všetky argumenty, ktoré tu odzneli, najmä z úst predsedu Najvyššieho súdu dr. Motejla, ale i vzhĺadom na zmenu situácie na súdoch a s ohľadom na to, že chceme začať budovať právny štát - dúfam, že o tom nikto nepochybuje - chceme posilniť postavenie sudcov, garantovať ich nezávislosť po každej stránke, predovšetkým zákonným spôsobom.

Za Klub za demokratické Slovensko vyjadrujem názor, že budeme hlasovať za § 35 v pôvodnom znení. To je naše stanovisko. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ako ďalší vystúpi poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych se především podívat na tisk 790 z procedurálního hlediska a nejsem si jist, jestli dohodovacím řízením můžeme měnit i ta ustanovení, která nebyla sporná.

Domnívám se, že dikce § 31 jednacího řádu, kde se říká, že bude zahájeno dohodovací řízení, anebo bude zvolen jiný postup, který by měl přispět ke sjednocení usnesení sněmoven, anebo věc se dá opětně do výboru, takže rozlišuje jednotlivé druhy jednání, jak dospět k vzájemně shodným stanoviskům. Domnívám se, že tisk 790 nerespektoval některé již dohodnuté myšlenky a zásady. To je první věc.

Druhá věc, o které bych chtěl hovořit, že bych si chtěl všimnout projevu předsedy Nejvyššího soudu. Z předlohy jsem neviděl, že bychom soudce po oné době, kterou má na mysli § 35 tří, pět nebo sedm let v posledním znění tři roky, vydávali do rukou nějaké administrativy. Myslím, že jmenování soudců se provádí způsobem, který zákon zná přes národní rady a že to není nějaká administrativa.

Pokud bychom se domnívali, že národní rady budou pracovat tak nepořádně nebo tak málo bedlivě, že to svěří do rukou administrativy, pak mě uniká, kde bereme přesvědčení o nepořádnosti budoucích národních rad a kde bereme přesvědčení o velkém rozdílu mezi činností národních rad v budoucnu a národních rad, které byly činné do 1. 1. 1990, neboť tam v § 69 podle tisku 790 jaksi petrifikujeme ta rozhodnutí na doživotí, čili vytváříme onu další kategorii soudců nebo dva druhy soudců, to je soudců jmenovaných se vším a soudců, u nichž se automaticky předpokládá, že jmenováni byli.

Domnívám se, že v rámci toho, že národní rady pracují stejně kvalitně, by měli být i soudci po 1. lednu 1990 jmenováni podle tohoto zákona, bude-li přijat. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Na toto vystúpenie by chcel reagovať prvý podpredseda Federálneho zhromaždenia Z. Jičínský.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené kolegyně, vážení kolegové, souhlasím s tím, co zde říkal předseda Nejvyššího soudu doktor Motejl, i pokud jde o problematiku, o které hovořil poslanec Stome.

Jistě ani my si nemyslíme, že bychom chtěli pracovat špatně. Jistě si to nemyslí ani národní rady a jistě chtějí pracovat dobře. Ale sami víme, jaké jsou možnosti zastupitelského sboru, pokud jde o projednávání personálií. Můžeme jim věnovat velkou pozornost, pokud jde o jeden, dva, tři, čtyři návrhy, ale jde-li o velký počet, pak je to něco, co přesahuje možnosti zastupitelského sboru; uvážíme-li, že jeho hlavní funkcí je přece jen zákonodárná činnost a zákonodárná činnost bude i v nejbližších letech těžištěm činnosti těchto orgánů. Zdá se mi, že pan kolega Stome tady trochu, jak občas mívá ve zvyku, zahrál na demagogickou strunu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďalej je do rozpravy prihlásený poslanec Hubálek. Predtým dám slovo poslancovi Doležalovi a poslancovi Gandalovičovi, ktorí sa hlásia s faktickou poznámkou.

Poslanec SN B. Doležal: Mám faktickou poznámku k tomu, co zde říkal poslanec Stome. Chtěl bych upozornit na to, že předseda Nejvyššího soudu nepoukazoval na to, že budou soudci závislí na administrativě, ale že jmenování soudců bude záviset na momentální politické konstelaci v příslušném zákonodárném orgánu. To znamená, že tímto způsobem by vlastně byla narušena nezávislost soudcovského stavu v tom smyslu, že by nebyl nezávislý na zákonodárných sborech a na těch musí být nezávislý.

Poslanec SN P. Gandalovič: Jenom krátce. To, co říkal pan poslanec Jičínský, není argumentem proti § 35, ale pro něj. V tom novém znění. Pokud je projednávání personálií opravdu tak obtížné, tak je asi problém teď ze současného soudcovského stavu zodpovědně vybrat ty, kteří mají být znovu jmenováni, byť v tak krátké době jako 1 rok, a už to potom dát na doživotí.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Hubálek je prihlásený písomne.

Poslanec SL B. Hubálek: Přimlouvám se za sedmiletou lhůtu ze dvou důvodů: Že poskytuje dostatečný časový úsek pro existenční jistoty, na druhé straně dává jistoty občanům, kteří poznali, že sebelepší výklad nebo sliby při přijímání zákona nemusí mít ten dopad, který se zdůrazňoval. Mám na mysli konkrétně zákon 119 o soudních rehabilitacích i zákon, kterým jsme chtěli, aby se co nejrychleji a nejlépe převedl majetek KSČ do vlastnictví státu. Proto důvody pana předsedy Nejvyššího soudu nebo místopředsedy Jičínského nemohu přijmout. A z těch dvou hledisek, jak sedmi let dostatečné lhůty pro soudce, tak i důkaz veřejnosti, že chceme mít pojistku pro co nejdemokratičtější řešení - abychom ji tam začlenili. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Áno, to bola podpora návrhu, ktorý podal pán poslanec Toman za ODS a pán doktor Kessler. Písomne sa prihlásili pán poslanec Farkaš a pán poslanec Erich Kříž.

Poslanec SN M. Farkaš: Vážený pán predseda, vážené kolegyne a kolegovia, poslanecký klub VPN podporuje pozmeňovací návrh pána poslanca Vilda s predĺžením doby z troch na sedem rokov v § 35 s tým, že keby bol vypustený § 68 a zostal by v tomto znení § 35, sme ochotní podporovať tento návrh zákona. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP