Čtvrtek 26. září 1991

Společný zpravodaj výborů SL J. Soukup: Pane předsedající, dámy a pánové, zpravodajská zpráva bude velice stručná. V rámci práce branně bezpečnostních výborů jsem absolvoval několik setkání s příslušníky bezpečnostních složek v oblastech, které by bylo možno označit jako vysoce pravděpodobné pro vznik dosud ne zcela známých forem kriminality, jakými je drogová problematika a terorismus. Všichni zúčastnění na těchto besedách se shodli v tom, že je potřeba velice rychle a s dostatečným časovým předstihem přijmout taková preventivní opatření, která by nám umožnila nebýt zaskočeni až tyto formy kriminality budou aktuální a až jim budeme nuceni aktuálně čelit. Jedním z takových preventivních opatření je přistoupení k úmluvě o potlačování terorismu. Jako společný zpravodaj Sněmovny lidu vám přijetí této úmluvy velice doporučuji. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Soukupovi a nyní má slovo společný zpravodaj za Sněmovnu národů poslanec A. Blažek.

Společný zpravodaj výborů SN A. Blažek: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi jako společnému zpravodaji výborů Sněmovny národů uvést zde několik poznámek k problémům, kterých se předložený návrh týká. Stinnou stránkou současné otevřené, svobodné společnosti, jakož i právního a politického rámce, který si taková společnost vytváří v podobě demokratického státu, je existence a zejména zvyšující se frekvence výskytu extrémních forem asociálního chování. Tyto formy nejsou ovšem s demokratickým právním a politickým prostředím spojeny kauzálně a tedy nutně, neboť jsou spíše jeho zneužitím, když využívají širokého prostoru práv a svobod, které zde občané mohou požívat, k aktivitám, které mohou mít až podobu činů směřujících buď přímo, nebo svými důsledky proti politickému systému a právnímu řádu. Ten má občany v jejich právech a svobodách chránit a rozšiřovat pro ně jejich rozsah.

Takovými činy jsou bezesporu právě teroristické akty, to jest násilné činy proti životu, zdraví nebo svobodě osob vedené z takových pohnutek, které se buď snaží opírat o argumentaci politickou, nebo takový charakter nabývají vzhledem k cíli, proti kterému směřují, a prostředkům, které přitom využívají jako jsou například atentáty nebo braní rukojmích.

Základním a nejznámějším rysem terorismu je buď použití násilí, nebo hrozba jeho použití. V praxi pak jde nejčastěji o použití fyzické síly k usmrcení, zranění, zbavení nebo omezení svobody. Specifickým rysem většiny teroristických aktů je brutalita a bezdůvodná bezohlednost, které činí terorismus zvlášť zavrženíhodným.

Mimořádně odpudivým rysem teroristických aktů je zejména to, že směřují proti obětem, které útok neočekávají a nemohou se proto nijak bránit. Tak je tomu například při atentátech na letadla či jiné dopravní prostředky, nebo na veřejná místa, kde je shromážděn větší počet lidí, jako tomu bylo například při útoku na nádraží v Bologni, útocích na koncertní sály, kluby, obchodní domy a podobně.

Podstatným rysem terorismu je i strach, který chce často vyvolávat. Zde si připomeňme, že slovo teror pochází z francouzštiny a jeho českým ekvivalentem je hrůza, slovensky hrôdza. Pojem teror byl, nemýlím-li se, prvně použit francouzskými historiografy pro období mezi počátkem června 1793 a koncem července 1794, které bylo historiky Velké francouzské revoluce nazváno "régime de la terreur", to jest hrůzovládou.

Terorismus se také často definuje jako selektivní použití strachu, podrobení a zastrašování k narušení normální funkce společnosti. Tak určuje teroristickou činnost např. Ženevská úmluva o předcházení a potlačování terorismu, když o terorismu praví, že vyvolává strach u určitých lidí, skupin osob nebo veřejnosti, zatímco jiné úmluvy - např. Newyorská - předpokládané teroristické delikty vyvoláváním strachu či neklidu naproti tomu nedefinují.

Teror a teroristické akty jako záměrné použití nebo záměrná hrozba použití protiprávního násilí spojené se zastrašováním se ovšem projevovaly ve všech historických epochách, když nejčastěji měly podobu atentátu na vladaře nebo jiné představitele státu. V 19. století, které bylo na činy individuálního teroru již značně bohaté, reagovaly na ně vlády tak, že je nazývaly anarchistickými a jejich pachatelům odmítaly udělit politickou ochranu, kterou naopak často poskytovaly subjektům, jejichž činnost směřovala k převzetí vlády. Takovému politickému delikventovi pak mezinárodní obyčejové právo zajišťovalo ochranu před extradicí a v souladu s tím se i zákonodárství některých evropských zemí snažilo o ospravedlnění některých trestných činů teroristické povahy, aby jejich pachatelé nemuseli být vydáváni, neboť extradice se v souladu s tehdejším právním vědomím chápala jako porušení suverenity státu.

Tak vznikl v Belgii v roce 1833 zákon o extradici, první státní zákon svého druhu, podle kterého nemohl být cizí státní příslušník v Belgii stíhán ani trestán za jakoukoli násilnou politickou akci. V té době světové společenství ještě nepociťovalo potřebu chránit s větší rozhodnotí zájmy, které teroristické akty ohrožovaly - zejména proto, že tyto zájmy ještě nebyly všeobecně přijímány. Jen tak bylo možné, že i při teroristických činech hledala tzv. justa causa, aby pachatel činu nemusel být vydán a potrestán. Už v roce 1856 byl v Belgii přijat dodatek k zákonu z roku 1833, který obsahoval tzv. protiatentátní formuli, podle které není za politický delikt považován atentát proti hlavě cizího státu nebo proti členům jeho rodiny.

Depolitizací regicídia zde byl založen proces odlišování deliktů politického charakteru v zákonodárství jednotlivých států i v právu mezinárodním a byla tak připravena půda pro rozhodnější postoje mezinárodního společenství vůči politicky motivovanému násilí. Zvýšená teroristická činnost po první světové válce pak vedla ke snahám o unifikaci trestního práva v těchto věcech. K tomu měly sloužit mezinárodní konference pro unifikaci trestního práva, z nichž první se konala v r. 1927 ve Varšavě,poslední, šestá, v roce 1935 v Kodani, kde byl schválen text o značující jako teroristické činy atentáty na hlavy států, jejich následníky, na předsedy vlád a členy zastupitelských, zákonodárných a soudních orgánů a na diplomaty.

V roce 1937 byla připravena k podpisu Ženevská úmluva (Úmluva o předcházení a potlačování terorismu), kde se právě objevuje definice terorismu jako činnosti, která má za cíl vytváření pocitu strachu ve vědomí jednotlivců, skupin lidí nebo obyvatelstva a uvádí seznam trestných činů terorismu. Ženevská úmluva sice nebyla ratifikována, a tedy nevstoupila v platnost, stala se však východiskem pro pozdější kodifikace v tomto oboru i pro speciální mezinárodně právní dokumenty,jakými byly i Tokijská úmluva,Haagská úmluva a Montrealská úmluva, které se týkají zajištění bezpečnosti civilní letecké dopravy proti teroristickým útokům, nebo Newyorská úmluva o zabránění a trestání trestných činů proti osobám, které požívají mezinárodní ochrany, až pro Evropskou úmluvu o potlačování terorismu, zvanou též Štrasburskou z roku 1977, která je dnes předmětem našeho jednání.

Tyto tzv. protiteroristické smlouvy jsou svou podstatou potlačovacími instrumenty, které vyjadřují společnou vůli smluvních stran zajistit, aby žádný pachatel uvedených trestných činů neušel trestu. Tato vůle má podobu závazku, který je možno vyjádřit pojmem AUT DEDERE AUT PUNIRE - vydat nebo potrestat. Tak je také koncipována úmluva, ke které hodláme přistoupit, a tato zásada je zde vyjádřena v článcích 6 a 7 našeho textu č. 837.

Článek ll této úmluvy ji otevírá k podpisu členským státům Rady Evropy, protože její provádění vyžaduje určitý stupeň spolupráce mezi smluvními státy a kompatibilitu v základních principech a ideálech, na kterých je založen právní a politický systém státu.

V tomto smyslu je možnost přistoupení k Evropské úmluvě o potlačování terorismu výsadou států demokratických. Jsem proto rád, že jako společný zpravodaj výborů SN mohu Federálnímu shromáždění doporučit, aby s přístupem ČSFR k Evropské úmluvě o potlačování terorismu souhlasilo. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Blažkovi za jeho zasvěcený výklad. Ptám se poslanců, zda se někdo k této problematice hlásí do diskuse. Není tomu tak.

Přistoupíme tedy postupně k hlasování o jednotlivých vládních návrzích, které vám byly předloženy k souhlasu. Prosím kolegy poslance, kteří se zdržují v přilehlých prostorách, aby zaujali svá místa v jednací síni. Zejména se to týká poslanců SN zvolených ve Slovenské republice, protože SN není usnášení schopná.

Pan poslanec Benda má faktickou poznámku.

Poslanec SL V. Benda: Mám pouze upozornění, že právě zasedají ústavně právní výbory. Pochybuji, že se poslanci budou moci dostavit do jednací síně, protože právě jednání zahájili. Dostavil se pan ministr Langoš. (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budou muset jednání přerušit.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Jsme usnášení schopní. V zasedacím sále je přítomno 55 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice, 39 poslanců zvolených ve Slovenské republice, celkem 94 poslanců Sněmovny národů, 96 poslanců ve Sněmovně lidu. Jsme tedy usnášení schopní.

Nejprve hlasujeme o návrhu schvalovacího usnesení, které je uvedeno v parlamentním tisku č. 833, které zní takto: "Federální shromáždění souhlasí s přístupem k Evropské úmluvě o vzájemné pomoci ve věcech trestních, sjednané ve Štrasburku dne 20. dubna 1959, s výhradou, že dožádání týkající se prohlídky nebo zajištění věci bude provedeno za podmínek, že trestní čin, k němuž se dožádání vztahuje, je trestný jak podle právního řádu dožadující strany, tak i československé strany, a že provedení dožádání je v souladu s československým právním řádem."

Prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu a Sněmovny národů.

(15.53 hodin)

Kdo z poslanců je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko.

(SN 93, SL 102) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 0, SL 0) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN 0, SL 0) Děkuji.

Ve Sněmovně národů bylo devadesát tři poslanců pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel. Ve Sněmovně lidu bylo sto dva poslanců pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel. Usnesení obě sněmovny přijaly.

Nyní budeme hlasovat o návrhu schvalovacího usnesení, které je uvedeno v parlamentním tisku číslo 834. Týká se Úmluvy o předávání odsouzených osob, sjednané ve Štrasburku dne 21. března 1983.

Prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu i Sněmovny národů.

(15.55 hodin)

Kdo je pro návrh tohoto usnesení, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko.

(SN 94, SL 105) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 0, SL 0) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN 0, SL 0) Děkuji.

Takže devadesát čtyři poslanců ve Sněmovně národů bylo pro, nezdržel se nikdo, nikdo nebyl proti, rovněž ve Sněmovně lidu všech sto pět přítomných poslanců hlasovalo pro, proti nebyl nikdo, nikdo se nezdržel, ani nikdo hlasování neignoroval, což je vzácný jev.

Nyní budeme hlasovat o druhém návrhu schvalovacího usnesení, které je uvedeno v parlamentním tisku číslo 835 a týká se Evropské úmluvy o předávání k trestnímu řízení, sjednané ve Štrasburku dne 15. května 1972, s výhradou, že nepřijímá články 22 a 23. Výklad k tomu jste slyšeli.

Prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu a Sněmovny národů.

(15.56 hodin)

Kdo je pro návrh tohoto usnesení, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko.

(SN 92, SL 106) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 0, SL 0) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN 0, SL 0) Děkuji.

Ve Sněmovně národů devadesát dva poslanců bylo pro, proti nebyl nikdo, nikdo se nezdržel, dva poslanci se nezúčastnili hlasování. Ve Sněmovně lidu všech sto šest poslanců hlasovalo pro.

Nyní budeme hlasovat o třetím návrhu schvalovacího usnesení, které je uvedeno v tisku číslo 836. Jde o tento návrh: "Federální shromáždění souhlasí s přístupem k Evropské úmluvě o vydávání, sjednané v Paříži dne 13. prosince 1957, s výhradou, že průvoz osob podle článku 21 bude povolen jen za podmínek, za kterých se dává souhlas k vydání." Rovněž tady bylo potřebné zdůvodnění uvedeno. Budeme hlasovat.

(15.58 hodin)

Ptám se poslanců obou sněmoven. Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko.

(SN 99, SL 105) Děkuji.

Je někdo proti? (SN 0, SL 0) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN 0, SL 0) Děkuji.

Ve Sněmovně národů devadesát devět poslanců hlasovalo pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel. Ve Sněmovně lidu sto pět poslanců hlasovalo pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel, jeden poslanec nehlasoval.

Nyní budeme hlasovat o návrhu schvalovacího usnesení, které je uvedeno v parlamentním tisku číslo 837. Návrh usnesení zní: "Federální shromáždění souhlasí s přístupem k Evropské úmluvě o potlačování terorismu, sjednané ve Štrasburku 27. ledna 1977."

(16.00 hodin)

Prosím poslance o hlasování. Kdo z poslanců obou sněmoven je pro tento návrh usnesení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.

(Hlasuje se.)

(SN 103, SL 107) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 0, SL 0) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN 0, SL 0) Děkuji.

Ve Sněmovně národů všech sto tři přítomných poslanců hlasovalo pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel hlasování, rovněž ve Sněmovně lidu všichni přítomní poslanci, tj. sto sedm hlasovali pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel. Nikdo hlasování neignoroval.

Tím jsme schválili předložené návrhy a můžeme přistoupit k dalšímu bodu programu, kterým bude hlasování k projednávanému návrhu zákona, předloženému poslancem Senjukem a dalšími.

Prosím zpravodaje k tomuto návrhu, aby se dostavili na svá místa na tribuně. Prosím pana poslance Battěka, aby pokračoval v řízení schůze.

(Řízení schůze převzal předseda SL R. Battěk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vážené poslankyně, vážení poslanci, přecházíme k projednávání bodu, který byl na pořadu na začátku našeho dnešního zasedání. Nepředpokládám, že by hlasování mohlo pokračovat stejně hladce a ve stejném tempu, jak jsme toho byli svědky před chvílí. Žádám zpravodaje, aby se ujali řízení a předkládání pozměňovacích návrhů. Zpravodajové se zřejmě budou střídat. Nejprve bude hovořit zpravodaj poslanec Benda.

Společný zpravodaj výborů SL V. Benda: Vážené Federální shromáždění, jak je to obvyklé, bude nutné přistoupit k projednávání pozměňovacích návrhů nikoliv podle pořadí, jak byly podány, protože četné návrhy zahrnovaly celou řadu bodů a souvislostí, přinejmenším návrh kolegy Vilda a návrh, který jsem podával já z původního textu ústavně právních výborů. Navrhujeme vám, abyste postupovali bod po bodu podle paragrafů novely, a potom projednali pozměňovací návrhy, které nesouvisejí přímo s novelou, které se týkají zákona. Kolega Vild souhlasil s tím, že není třeba (protože téměř ke každému bodu byly podány pozměňovací návrhy) hlasovat bod po bodu.

Doufám, že máte všichni před sebou osmistránkový tisk s pozměňovacími návrhy. Hned na začátku konstatuji, že dva řádky pod přerušovanou čarou se tam dostaly způsobem nám blíže neznámým. Nepodával jsem takový pozměňovací návrh, takže si to škrtněte.

Přistupujeme k bodu 1 pozměňovacích návrhů. Kolega Vild zde přednesl pozměňovací návrh na vypuštění bodu 1 z tisku 821. Navrhovatel ani zpravodajové tento pozměňovací návrh nedoporučují.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Žádám poslance, aby se dostavili do sněmovny. Začínáme hlasovat o pozměňovacích návrzích. Prosím poslance, aby ukončili kuloárové rozhovory. V této chvíli jsou obě sněmovny schopné hlasovat. Upozorňuji, že v tomto případě je zákaz majorizace. S technickou poznámkou se hlásí poslanec Bratinka.

Poslanec SN P. Bratinka: Protože počet poslanců v zasedacím sále je na hranici únosnosti, hrozí nebezpečí, že nic nebude přijato. Dá se předpokládat, že alespoň část politického spektra bude hlasovat proti nebo to nepodpoří. Hlasování takto nemá žádný smysl. My jsme se rozhodli, že dokud nebude v obou částech národních sněmoven nejméně 55 poslanců, nemá smysl hlasovat.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Lituji, že já sám se nemohu podobným způsobem rozhodnout. Technickou poznámku má poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Já si myslím, že jednací řád požaduje pouze usnášeníschopnost a nestanoví žádnou kvótu, jestli to má být 55, 70 nebo 90.

Jestli je zatím přestávka, než se poslanci dostaví do sálu, rád bych se zeptal na jinou věc, která mě zajímá. Došlo tady ke kuriózní situaci, kterou způsobil poslanec Benda tím, že osvojil jako poslanec tisk 866. Vysvětlil, že se obával a sám zpochybnil, že by to mohlo být napadnutelné a osvojil si celý tisk 866 jako osoba. Ptám se, pane předsedající - znamená to, že zpravodaj poslanec Benda nám bude doporučovat pozměňovací návrhy poslance Bendy? To snad ne!

Předsedající předseda SL R. Battěk: Poslanec Benda bude fungovat jako zpravodaj. Společně s druhým kolegou bude předkládat jednotlivé pozměňovací návrhy tak, jak byly dány k dispozici.

Poslanec SN L. Kostya: Ale on si je, pane předsedající, osvojil jako poslanec, takže to nejsou pozměňovací návrhy výborů Sněmovny lidu, ale pana poslance Bendy. Já se obávám, že jiná interpretace není možná.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP