Středa 2. října 1991

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Trváte, pane poslanče, na svém návrhu a na hlasování? (Poslanec SN J.Vild: Ano.)

Budeme hlasovat. Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku a stlačí tlačítko.

(Hlasuje se.)

(SN - ČR 21, SR 16, SL 57) Děkuji.

Kdo je proti?

(SN - ČR 1, SR 5, SL 9) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování?

(SN - ČR 35, SR 27, SL 33) Děkuji.

Pozměňovací návrh přijat nebyl.

Společný zpravodaj výborů SL L. Kudláček: Zbývají tři pozměňující návrhy pana poslance Vilda. První z nich byl zamítnut v souvislosti s návrhem pana poslance Bratinky - vypustit provozování cestovních kanceláří. Další je návrh na vypuštění ubytovacích služeb.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat.

(12.00 hodin)

Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko.

(Hlasuje se.)

(SN - ČR 45, SR 26, SL 44) Děkuji.

Kdo je proti?

(SN - ČR 1, SR 1, SL 5)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN - ČR 9, SR 19, SL 51) Návrh přijat nebyl.

Společný zpravodaj výborů SL L. Kudláček: Posle-

dní je návrh na vypuštění hostinské činnosti z přílohy č. 3. Jde rovněž o návrh poslance Vilda. To je poslední ze série pozměňovacích návrhů.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat.

(12.01 hodin)

Kdo z poslanců je pro uvedený pozměňovací návrh, nechť zdvihne ruku a stiskne tlačítko.

(Hlasuje se.)

(SN - ČR 38, SR 22, SL 42)

Kdo je proti?

(SN - ČR 2, SR 2, SL 5)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN - ČR 13, SR 25, SL 55)

Ani tento poslední pozměňovací návrh přijat nebyl.

Vážení kolegové a kolegyně, tím jsme projednali všechny pozměňovací návrhy. Pro jistotu se ptám zpravodajů, zda je to tak. (Zpravodajové souhlasí.) Ještě se hlásí poslanec Hrušínský.

Poslanec SL R. Hrušínský: Dovolte mi prosím dotaz, proč nebyl ve zprávě zpravodajů uveden můj včerejší návrh, aby § 3 návrhu zákona o živnostenském podnikání, kde je uvedeno, co živností není, byl doplněn o restaurování výtvarných děl.

Společný zpravodaj výborů SL L. Kudláček: Pane poslanče, to co navrhujete, je ve znění společné zprávy už provedeno. Museli bychom hlasovat naopak o tom, aby to bylo vypuštěno. To jsme také dělali. Jde o bod 11 - restaurování. Máte asi starší verzi návrhu. V nové verzi je to uvedeno, všichni poslanci by ji měli mít. Je to § 3 odst. 1 nový bod 11.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Já si myslím, že věc je jasná, je to v pořádku.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, projednali jsme všechny pozměňovací návrhy. Nezbývá nám nic, než hlasovat o návrhu zákona jako celku ve znění zpravodajských zpráv s tím, že součástí jsou pozměňovací návrhy, které sněmovny předchozím hlasováním přijali.

Konstatuji, že ve sněmovně je v současné chvíli 64 poslanců zvolených v České republice a 52 poslanců zvolených ve Slovenské republice. Ve Sněmovně lidu je 114 poslanců. Obě sněmovny jsou usnášení schopné.

(12.04 hodin)

Budeme hlasovat. Prosím poslance, kteří jsou pro tento návrh zákona tak, jak jsem formuloval návrh usnesení, ať zvednou ruku a stisknou tlačítko. Děkuji.

(Hlasuje se.)

(SN - ČR 62, SR 53, SL 99)

Kdo je proti?

(SN - ČR 1, SR 0, SL 2)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN - ČR 1, SR 0, SL 11)

Konstatuji, že obě sněmovny svým souhlasným usnesením tento návrh zákona schválily. Ve Sněmovně národů pro něj bylo 62 poslanců zvolených v České republice, 53 poslanců zvolených ve Slovenské republice, jeden poslanec byl proti a jeden se zdržel hlasování z poslanců volených v České republice. Ve Sněmovně lidu bylo pro návrh zákona 99 poslanců, 2 byli proti, jedenáct poslanců se zdrželo hlasování.

Obě sněmovny návrh schválily. Tím je projednávání tohoto návrhu zákona ukončeno.

(Poznámka redakce: FS č. 208, SL č.329, SN č.351)

Poslanec Kroupa má technickou poznámku.

Poslanec SL D. Kroupa: Je to spíše technická prosba na předsedajícího, aby při hlasování četl jména poslanců, u kterých je uvedeno, že nehlasova-

li. Já o to prosím proto, abych věděl, jestli můj hlas se při hlasování uplatnil, nebo ne.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: V tomto případě mi počítač sděluje, že nehlasovali poslanci Kvačkaj a Polák.

Poslanec SL D. Kroupa: Prosím vás, je možné to číst při každém hlasování?

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Možné to je. Normálně to dělám. Dnes při pozměňovacích návrzích jsem to vždy nedělal. Zdálo se mi, že to není nezbytné vzhledem k ztrátě času, ke které došlo tím, že některé věci se projednávaly déle, než jsme předpokládali a tím, že včera nám přestalo fungovat technické zařízení.

Kolegové, máme nyní na vybranou. Buď budeme pokračovat v projednávání zákona o politických stranách nebo uděláme polední přestávku. (Hlasy z pléna: Udělat polední přestávku!) Zdá se, že nálada v plénu je spíše pro polední přestávku, nežli pro pokračování. Nebudu o tom dávat hlasovat. Přerušuji jednání na jednu hodinu.

Poslanec Tahy má sdělení pro členy hospodářských výborů. Já upozorňuji členy politického grémia, aby okamžitě po přerušení schůze se odebrali do místnosti č. 026. Slovo má poslanec Tahy, jako předseda hospodářského výboru.

Poslanec SN M. Tahy: Pán predsedajúci, žiadam, aby poludňajšia prestávka bola predĺžená do 14.00 hodiny, aby sa o 13.00 hodine mohli zísť hospodárske výbory a prejednať to, čo nám zostáva z malej privatizácie. Inak nestihneme mať pripravený materiál k prejednávaniu tohto návrhu zákona.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Kolegové, já doporučuji tento zprostředkující návrh. Začněme ve 13.30 hodin tím, že členové hospodářských výborů tady nemusejí být hned při zahájení schůze. Na zahájení schůze budou zprávy zpravodajů, odůvodňování a hlasování hned ve 13.30 nezačne. Souhlasíte s tím?

Poslanec SN M. Tahy: Prosím poslancov hospodárskych výborov, aby sa o 13.00 hodine stretli v miestnosti č. 209. Žiadam prítomnosť spoločných spravodajcov z ústavnoprávnych výborov.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Přeji vám dobrou chuť a prosím o dochvilnost. Začneme ve 13.30 hodin zde v jednacím sále.

(Schůze byla přerušena ve 12.08 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve l3.46 hodin.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme pokračovat v přerušeném jednání o návrhu zákona o politických stranách. Rozprava k tomuto bodu již byla ukončena. Nyní tedy vystoupí zpravodajové se shrnutím výsledků diskuse a navrhovatel má také samozřejmě právo, aby se vyslovil k závěru toho, co v diskusi zaznělo. Nejprve dostane slovo navrhovatel poslanec Motyčka.

Poslanec SL L. Motyčka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Dovolte mi, abych zareagoval na některé okruhy problémů, které odezněly v rozpravě k návrhu zákona o politických stranách a hnutích.

Kolegy z Občansko-demokratické strany bych chtěl ubezpečit, že navrhovatelům je zcela cizí myšlenka " z cizího krev neteče". Taková myšlenka je určitě zcela cizí i mnoha západním demokraciím, které činnost politických stran podporují. Zdůvodnění nebudu opakovat. K tomu všemu, co bylo řečeno, bych za navrhovatele chtěl přidat, že byli mimo jiné vedeni právě protipólem tohoto hesla, že je moudré vynaložit určité finanční prostředky a prostřednictvím politických stran a hnutí střežit národní jmění, než nechat jej bez této ostrahy, protože nestřežený majetek lehce svádí i toho, který jinak ctí přikázání nepokradeš.

Kolegy z Hnutí za demokratické Slovensko bych chtěl požádat, aby zvážili svůj názor na vypuštění § l8. Vypuštěním tohoto paragrafu by zákon ztratil jedno z nejvýznamnějších ustanovení, protože průzračnost hospodaření politických stran je mimořádně významným prvkem, který napomáhá demokratickému chování politických stran.

Ze stejných důvodů i vypuštění § l8 odst. 3 by uškodilo tomuto zákonu. Navrhovatelé jsou toho názoru, že jména sponzorů u finančních částek tak, jak jsou uvedeny v návrhu zákona, jsou nezbytná. Sponzor se přece nemusí stydět za to, že podporuje a sympatizuje z konkrétní politickou stranou.

K připomínkám, které odezněly v § 4, se navrhovatelé domnívají, že tak jak je vymezen zákaz stran a hnutí, návrh zákona plně zahrnuje převážnou část vznesených připomínek. Tento zákon však nemůže suplovat návrhy zákona o době nesvobody, lustrační zákon apod. Navrhovatelé se ztotožňují s připomínkou poslance Voščeka na rozšíření § 4 o ustanovení, které by zdůraznilo zákaz takových politických stran a hnutí, jejichž program nebo činnost ohrožuje mravnost, veřejný pořádek nebo práva a svobodu občanů.

Na dotaz poslance Kováče - proč na úrovni federace řešit zákon o politických stranách - bych chtěl uvést, že tento závěr vyplývá jak dokládá expertní skupina z Listiny základních práv a svobod, kompetenčního zákona, zákona o Ústavním soudu ČSFR. Ústavně právní výbory se se stanoviskem expertní skupiny svým usnesením č. 154 ztotožnily.

A konečně k návrhu poslance Bendy, který se dotýká daňového zvýhodnění politických stran a hnutí bych chtěl uvést, že navrhovatelé se velmi podrobně zabývali touto otázkou, dospěli však k závěru, že politické strany a politická hnutí musí být právě v této oblasti - v oblasti daňové - vzorem. Právem přece je pro každého občana tato oblast citlivá. Závěrem mi dovolte vyslovit ještě jednou poděkování všem, kteří návrh tohoto zákona podpořili.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Motyčkovi, nyní budou mít slovo zpravodajové. Nejprve prosím pana poslance Kurťáka.

Společný zpravodaj výborů SN M. Kurťák: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, v diskusii sa tu otvorilo veľmi veľa otázok. Ja by som sa chcel dotknúť len otázky, či to spadá do kompetencie Federálneho zhromaždenia alebo nie ako to tu vyjadril poslanec Kováč.

Ústavnoprávny výbor schválil správu skupiny expertov a s touto správou by som vás chcel zoznámiť.

Ústavný zákon č. 143/1968 Zb., v znení platnom od 1. 1. 1991 článok 37 ods. 1 stanoví, že Federálne zhromaždenie má zákonodarnú právomoc vo veciach základných práv a slobôd v rozsahu stanovenom ústavnými zákonmi. Táto úprava bola vynútená okolnosťou, že úpravy kompetencie federácie boli vykonávané pred prejednávaním Listiny základných práv a slobôd. Listina zaraďuje právo združovať sa v politických stranách do všeobecného rámca práva združovacieho. Úpravu nutných obmedzení zveruje zákon článku 20. Podľa článku 41 odstavec 2 Listiny, kde sa hovorí o zákone. Rozumie sa tým zákon Federálneho zhromaždenia, keď z ústavného rozdelenia nevyplýva, že úprava prislúcha zákonom národných rád. Zo žiadneho ústavného zákona, predovšetkým z Ústavného zákona č. 143/1968 Zb., v znení platnom od 1. 1. 1991 nevyplýva, že by zákon obmedzujúci výkon práv zakladať politické strany a politické hnutia a združovať sa v nich - článok 20 ods. 3 Listiny - bol vyhradený národným radám.

Všeobecnú zásadu, vyjadrenú v článku 9 Ústavného zákona č. 143/1968 Zb., podľa nej veci, ktoré nie sú ústavným zákonom Federálneho zhromaždenia zverené do pôsobnosti Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, patria do pôsobnosti Českej republiky a Slovenskej republiky, nie je možné použiť, pretože ustanovenie neskôr schválenej Listiny - článok 41 ods. 2 - je v pomere k článku 9 citovaného ústavného zákona ustanovením zvláštnym, naviac založenom na opačnej konštrukcii. Článok 9 - federácii patrí len to, čo je jej výslovne zverené, článok 41 ods. 2 - národným radám patrí len to, čo je im výslovne zverené. Podľa článku 2 ods. 2 ústavného zákona č. 143/1968 Zb. - politické práva občanov a záruky ich uskutočňovania sú na celom území Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky rovnaké. Podľa článku 50 Medzinárodného paktu o politických a občianskych právach - ustanovenie paktu sa vzťahuje na všetky časti i federálnych štátov bez akýchkoľvek obmedzení alebo výnimiek. Právo združovať sa v politických stranách je zahrnuté v všeobecnom práve združovania.

Keby Zákon o politických stranách patril do pôsobnosti národných rád, museli by byť, vzhľadom k vyššie citovaným ustanoveniam, oba zákony skutočne vydané a museli by byť obsahovo úplne zhodné, čo s ohľadom na platnú ústavnoprávnu úpravu a postavenie národných rád - článok 102 Ústavného zákona č. 143/1968 Zb. - zákonnými prostriedkami nie je možné dosiahnuť.

Ústavný zákon Federálneho zhromaždenia o Ústavnom súde Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ktorý bol schválený až po novele Ústavného zákona č. 143/1968 Zb. od 1. 1. 1991 a po Listine základných práv a slobôd, počíta s tým, že zásadné stránky postavenia politických strán a hnutí budú upravené zákonom Federálneho zhromaždenia. Záver je taký, že zákonná úprava politických strán patrí do právomoci Federálneho zhromaždenia.

S expertným vyjadrením som vás zoznámil v úvodnom slove a ústavnoprávny výbor toto zdôvodnenie uznal, z toho dôvodu bol i tento zákon predložený vo Federálnom zhromaždení.

S ďalšími pozmeňovacími návrhmi, ako boli predložené, vás zoznámi spravodajca Snemovne ľudu. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci Kurťákovi. Nyní má slovo druhý zpravodaj, pan poslanec Kopřiva.

Společný zpravodaj výborů SL T. Kopřiva: Pane předsedající, kolegyně a kolegové. Ústavně právní výbory jednaly velmi obsáhle, a to na třech svých zasedáních, o tomto návrhu zákona. Mimo to několikrát k projednávanému návrhu zákona zasedly expertní porady, takže jako zpravodajové máme velmi obsáhlý materiál, na jehož základě jsme se mohli vyjádřit k vašim pozměňujícím návrhům.

Drtivá většina pozměňujících návrhů už zazněla na těchto dlouhých zasedáních ústavně právních výborů, proto budeme se zpravodajem Sněmovny národů podporovat výslovně jeden pozměňující návrh, a to návrh poslance Vosčeka. Ve všech ostatních pozměňujících návrzích buď necháme hlasování na sněmovnách, nebo z důvodů legislativních vám doporučíme pozměňující návrhy odmítnout.

Má-li být totiž návrh tohoto zákona přijat, bylo by vhodné udělat v legislativně a věcně vyladěném návrhu, jak ho předložily ústavně právní výbory, co nejméně změn, co nejméně do dosavadního znění zasahovat.

Chtěl bych vás upozornit, že budu vystupovat jako zpravodaj pověřený výborem ústavně právním Sněmovny lidu a vybavený obsáhlým materiálem, ale někdy se moje doporučení bude rozcházet s mým osobním postojem poslance ODS.

Jestliže nebudou z pléna žádné námitky, dávám návrh na to, abychom hlasovali v pořadí jednotlivých paragrafů, protože jednotlivá usnesení na sebe navazují a vzájemně se podmiňují.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Myslím, že o této věci nemusíme hlasovat. Postupovali jsme tak u živnostenského zákona. Kdybychom postupovali jinak, v podstatě bychom znemožnili takové projednávání změn, aby to mělo smysl, protože by mohlo dojít k tomu, že by zákon tak, jak by byl upraven, nebyl vnitřně korelativní.

Čili jiná možnost, než postupovat od výchozích ustanovení k dalším vlastně ani není možná. Měli bychom hlasovat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP