Čtvrtek 3. října 1991

Předsedající předseda SN M. Šútovec: S technickou poznámkou sa hlási pán poslenc Vidím.

Poslanec SL J. Vidím: Chtěl bych informovat Federální shromáždění o tom, jak hovořila kolegyně o monopolu na informace, že i Slovenská národní strana má svého zástupce v parlamentní vyšetřovací komisi 17. listopadu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Teraz vystúpi pán poslanec Václav Benda.

Poslanec SL V. Benda: Kolegyně a kolegové, omlouvám se, že jsem se přihlásil do rozpravy podruhé - jde o tři víceméně faktické poznámky.

První poznámka je k § 19 odst. 2 vládního návrhu.

Kdyby byl podle tohoto návrhu tento odst. 2 přijat do zákona, tak jestliže občan A v této republice veřejně obviní občana B, že byl agentem Státní bezpečnosti, má štěstí v případě, že toto obvinění je falešné. V takovémto případě občan B požívá jenom občanskoprávní ochrany, eventuálně kdyby nastaly kvalifikované trestněprávní okolnosti ochrany podle trestného činu pomluvy, kde je horní hranice trestu jeden rok. Pokud ovšem obvinění od občana A bude pravdivé - občan B byl agentem Státní bezpečnosti - hrozí občanu A tři roky vězení.

Ptám se představitele vlády, pana ministra vnitra, zda-li vláda skutečně zamýšlela takovýmto způsobem zvýhodnit agenty Státní bezpečnosti před všemi ostatními občany, jestli vláda zamýšlela zvýhodnit takovýmto způsobem lež před pravdou a pokud odpověď nezní "ano", pokud odpověď bude negativní, tak bych pana ministra prosil, aby v průběhu rozpravy použil svého práva vystoupit a modifikoval toto ustanovení tak, aby nepůsobilo způsobem, kterým jsem právě popsal.

Druhá poznámka je ke kolegovi, který zde ráno vystoupil s podrobným seznamem jednotlivých institucí a oddělení ministerstva vnitra a Státní bezpečnosti. Je to velice cenné a zajímavé, co nám přednesl, ale obávám se, že ani jeho seznam není vyčerpávající a nepodává dostatečně přesný obraz o podílu jednotlivých zaměstnanců ministerstva vnitra na potlačování lidských práv. Pokud jsem byl informován ze svých zdrojů na ministerstvu vnitra a pan ministr vnitra mi při projednávání ve výborech tuto moji informaci v podstatě potvrdil, i když s jistými výhradami, existovala a existuje na ministerstvu vnitra cosi jako vnitřní strana v orwellovském smyslu, která má jeden charakteristický rys, podle kterého je snadno rozpoznatelná. Totiž příslušníci této vnitřní strany požívají první kategorii důchodového zabezpečení. Jedná se, prakticky bez výjimky, jen o vysoké představitele ministerstva vnitra, kteří odpovídali za represálie proti vnitřnímu nepříteli, resp. o ty pracovníky, kteří se tak či onak po jistou dobu na těchto represáliích přímo podíleli. Nemyslím, že by bylo možné v tuto chvíli zapracovat tento poznatek do tohoto zákona, ale je dobré, aby si poslanci mohli ověřit, co je pravda na faktu, který jim nyní sděluji. Možná, že pan ministr k tomu podá nějaké vysvětlení.

Napříště, budeme-li posuzovat vhodnost nebo způsobilost lidí zastávat nadále vysoké funkce v ministerstvu vnitra nebo Federální bezpečnostní informační službě, měli bychom zkoumat také tento faktor.

Nakonec mám třetí poznámku. Vyhovuji přání jedné kolegyně, aby se nemusela samostatně hlásit o slovo. Jde o malý pozměňovací návrh k § 1 písm. f) vládního návrhu. V posledním řádku doplnit slova "státních pojišťovnách". Znělo by to: "ve státních peněžních ústavech, státních pojišťovnách a Státní bance československé." Podle mé expertízy pojišťovny nespadaly mezi vyjmenované instituce.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pozývam k rečníckemu pultu poslanca Karla Stomeho. Nie je v sále, stráca poradie. Ako ďalší nasleduje poslanca Ivan Rynda, po ňom poslanec Smržík, Kulan a ďalší.

Poslanec SL I. Rynda: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte mi několik poznámek, kterými se pokusím sám pro sebe, ale i pro ty, kteří i v této chvíli mají chuť i vůli naslouchat, uspořádat část nepochopení, k nimž zde myslím dochází. Předně se zde mnozí z nás dovolávají vůle drtivé části veřejnosti. Bohužel tak činí obě strany a někteří řečníci se uchylují i ke statistickým údajům. Bojím se, že největší viníky prostřednictvím tohoto zákona skutečně neodhalíme a možná nechtěně vytváříme tímto způsobem ve veřejnosti i zcela neoprávněné naděje. Bojím se, že z některých institucí nemůžeme odstranit tyto viníky vůbec. Týká se to například akciových společností, jež nejsou výlučně státní. Pochybuji, že je možné v podmínkách tržního hospodářství předepisovat svobodným akcionářům, koho smějí zaměstnat. Na druhé straně spočívá plně na jejich svobodné vůli, kterou akciovou společnost si chtějí zvolit.

Chceme vyloučit z rozhodování ty, kteří požívali elitářských výhod totalitního režimu nebo jím byli přímo placeni. Postarejme se tedy i o to, nač si naši voliči skutečně stěžují - o zamezení praní špinavých peněz, o zákon o neslučitelnosti zájmů v definovaných postaveních, podnikání a funkcích.

Vraťme se k hlavnímu problému. Očistný proces je pro tuto společnost naprosto nezbytný. Probíhá ve všech jejích vrstvách a bude trvat ještě dlouhou řadu let. Základem tohoto procesu, i když ve skutečnosti postihne jen nepatrnou část všech mravních změn, všech náprav pokřiveného vnímání, cítění a smýšlení lidí, musí být zákon, jehož zpracování jsem na tomto místě požadoval už tuším na podzim. Bojím se, že jej projednáváme zatíženi dědictvím, které nepřispívá ani k nezbytnému kompromisu ani k vytváření členité demokratické společnosti.

Slyším-li tu například z úst radikálních řečníků, že je třeba "umožnit náležité formování mladé generace", mám prostě strach. Myslel jsem, že jde spíše o to vychovávat slušné lidi. Snad i proto nechceme pochopit, co je podle mého názoru jádrem sporu. Věřím, že drtivá většina z nás si přeje skutečně jen ochránit příslušné orgány a vedoucí místa od lidí, kteří tam morálně a většinou ani schopnostmi nemají co dělat. Věřím i tomu, že drtivá většina z nás si upřímně přeje neuškodit nevinnému a že i nejmladší z nás ještě ještě stále odstrašuje heslo "když se kácí les, létají třísky". Věřím i tomu, že chceme dát možnost spravedlivého posouzení lidí, kteří alespoň polovinu života věnovali rozbití totalitního režimu.

Velký francouzský filozof, který věnoval svůj život existenciálním a etickým problémům, Albert Camus, řekl ve své pronikavé analýze násilí asi toto: "Jsou a vždy budou v historii chvíle, kdy je násilí jediným prostředkem ke zničení totality a bezpráví. Vždy však musí být toto násilí vykoupeno individuální mravní odpovědností, nikdy nesmí být násilí povýšeno na zákon. Kdo násilí v pravou chvíli neužije, prohrává boj o spravedlivý zvrat společenských poměrů. Kdo je učiní zákonem, prohrává boj o demokracii."

Mějme to na paměti, až budeme o podobě tohoto zákona rozhodovat a zvažme možnost zneužití tohoto "zákonného násilí" vůči těm, kteří se nikdy vědomou spoluprací s StB neprovinili.

Bylo by neodpustitelným prohřeškem vůči voličům, kteří na nás tento zákonný nástroj právem požadují, kdybychom jej pro pouhý nedostatek vůle k dohodě nedokázali vytvořit. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. To bol poslanec Rynda. Teraz vystúpi poslanec Smržík.

Poslanec SN K. Smržík: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, pretože návrh, ktorý som chcel podať, predložil už dnes v podstate kolega Roček, a to s primeraným odôvodnením, pokúsim sa byť maximálne stručný v duchu odkazu poslanca Macka.

Chcel som pôvodne využiť túto príležitosť k tomu, aby som tlmočil stanovisko Učitežského fóra Slovenska. Urobil to už čiastočne predo mnou poslanec Honner. Preto mi dovožte, aby som zopakoval aspoň základnú tézu z tohto stanoviska. Toto stanovisko je inak vežmi zhodné, povedal by som, že je obdobné so stanoviskom Zväzu učitežov, postihnutých z politických dôvodov. Citujem: "Aby vo výchovno-vzdelávacom procese nepracovali osoby, ktoré v minulosti spolupracovali v ŠtB."

I keď si uvedomujem, že tento požiadavka v podstate prekračuje kompetencie návrhu, zasahuje do kompetencií republikových ministerstiev školstva, aj tak sa prikláňam k návrhu poslanca Ročka, pretože pri spoločenskej očiste (v tom mi iste dáte za pravdu) je potrebné dbať predovšetkým na tých, ktorí majú bezprostredný vplyv na výchovu, na mravnú katarziu našej spoločnosti a to sú učitelia.

Prihováram sa teda za to, aby ste návrh Českého zväzu učitežov i slovenského Učitežského fóra podporili. Je možné, že táto podpora bude zohžadnená v budúcnosti, pri koncipovaní nového školského zákona.

A keď už mám tú príležitosť, chcel by som zdôrazniť ešte jednu myšlienku, ktorú som už povedal pri prejednávaní lustračného zákona v predchádzajúcom období. Prihováral som sa za to, aby tento zákon zachytil celoplošne i masovo komunikačné prostriedky, tzv. novinárov. Túto myšlienku by som chcel podčiarknuť a zdôrazniť. I novinári majú bezprostredný vplyv na našu spoločnosť, na ich mravnosť, i na renesanciu etiky.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ako ďalší vystúpi poslanec Kulan, s druhou časťou svojho prejavu.

Poslanec SN P. Kulan: Milé dámy, vážení páni, keď dovolíte, ja budem pokračovať. Skončil som v auguste 1990. V novembri 1990, v tom čase prebiehali komunálne vožby v Českej republike a v Slovenskej republike a v týchto vožbách bolo pôsobenie vplyvovej agentúry už úplne otvorené, v mnohých prípadoch slúžilo ku kompromitácii kandidátov, prípadne aj ku zastrašovaniu, stavali sa tieňoví kandidáti, robili sa aj iné veci.

V marci 1991 - na 19. marca 1991 - je ohlásené zverejnenie výsledkov lustračnej komisie Federálneho zhromaždenia. Už 6. 3. dochádza k rozbitiu VPN, ktoré bolo dopredu pripravené. Vzniklo tu politické napätie, iniciujú sa silné aktivity bývalej štátnej bezpečnosti v masmédiách. 11. až 16. 3. sú pripravené a uskutočnené gradujúce demonštrácie, s vyvrcholením 16. 3. na námestí SNP v Bratislave. Už dňa 14. 3. bol na námestí SNP v Bratislave napadnutý prezident ČSFR so sprievodom. Predseda vlády Slovenskej republky, pán Mečiar, je toho času na narýchlo organizovanej cesty do Talianska a Ruska. Po svojom návrate to okomentoval, že americký prezident tiež nechodí do Harlemu. Obávam sa, že to nie je adekvátne prirovnanie. Dodnes nevyšetrené. Na Slovensku sa začínajú objavovať otvorené prejavy antisemitizmu a hanobenie ústavných činitežov dodnes nevyšetrené.

Máj 1991 - Slovenská národná rada vyslovila nedôveru premiérovi Mečiarovi. Táto udalosť bola spojená s demonštráciou a s priamym atakom na budovu Slovenskej národnej rady za účasti bývalých príslušníkov štátnej bezpečnosti. Dodnes nevyšetrené.

August 1991 - 19. a 21. augusta pokus o vojenský puč v Sovietskom zväze a jeho odraz v dianí Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. V tomto období boli zaznamenané aktivity bývalých príslušníkov ŠtB a Šudových milícií na území celej Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. Silné aktivity, prosím pekne.

September 1991 - na 17. zasadnutí pléna Federálneho zhromaždenia je ohlásené prejednávanie zákona o lustráciách. 13. 9. 1991 vzniká iniciatíva Za zvrchované Slovensko a vydáva vyhlásenie, v ktorom žiada vznik Slovenského štátu a rozbitie ČSFR. Nie je nezaujímavé, že pod touto výzvou je podpísaných viacero tajných spolupracovníkov ŠtB a žudí, ktorí v priebehu existencie Slovenského štátu pôsobili, je viac ako diskutabilné. Vyvíja sa silný tlak na vyhlásenie Slovenského štátu v Slovenskej národnej rade.

Milé dámy, vážení páni, v našej republike doteraz žije vežké množstvo žudí, ktorí už raz okúsili opojnú chuť moci. To, čo sa dnes robí na Slovensku, je podža môjho presvedčenia posledný boj o moc tých žudí, ktorí prijatím tohto zákona strácajú poslednú šancu na zvrat udalostí.

Ja osobne som presvedčený, že musíme vytvoriť mechanizmy kontroly materiálov Štátnej bezpečnosti tak, aby už politici v Českej a Slovenskej Federatívnej Republike nenachádzali na svojich stoloch v dobre strážených kanceláriách xerokópie obsahu zložiek ŠtB, aby na tlačovkách nevyhlasovali obsahy týchto zložiek, aby sa nedialo to, že už sa tieto materiály zneužívajú na komunálnej úrovni. Len pre zaujímavosť - tieto periódy aktivít bývalej štátnej bezpečnosti sa opakujú pri každej príležitosti, keď bola ohrozená celistvosť nášho štátu. Spomeňme si, prosím pekne, na konkrétne umelo vyvolávané krízy vo Federálnom zhromaždení, či už sa jedná o prejednávanie kompetenčného zákona, potom to boli lustrácie, predtým ešte to bol zákon reštitučný. V týchto obdobiach boli umelo vytvorené krízové situácie vo federálnom parlamente, a nie je nezaujímavé, že práve v tejto dobe v slovenských masmédiách prudko narastá aktivita štátnej bezpečnosti. Nech už formou listov čitatežov, alebo priamymi rozhovormi agentov s agentmi, dalo by sa to zdokladovať. Ako som už na začiatku povedal, máme tu vežkú nevýhodu, že sme, že sme skutočne hedicapovaní povinnosťou mlčať o niektorých veciach.

Keď dovolíte, poslednú vec, ktorú by som chcel povedať. Včera bola tlačová beseda predstavitežov Hnutia za demokratické Slovensko. Predseda HDS sa ohradil proti vyjadreniu prezidenta o slabej reakcii niektorých slovenských politikov na fašizujúce prejavy nacionalistov na Slovensku. Vladimír Mečiar tvrdil, že prezidentova amnestia priniesla škodu oveža väčšiu, než tieto prejavy a neskôr vyslovil žútosť nad prezidentovou nevedomosťou o tom, že najväčším problémom Slovenska nie je fašizmus, ale hlad. Na otázku o probléme lustrácií povedal, že - citujem: "Za 30 minút sa dá prerobiť sledovaná osoba na agenta. Ja som to videl." Škoda, že tu dnes pán Mečiar nie je. Bolo by asi zaujímavé položiť mu otázku, kde niečo takého mohol vidieť, a či mu to nepripadá trochu čudné a ako by to chcel urobiť za 30 minút vo všetkých troch registroch, ktoré existujú.

Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vidím tam dve technické poznámky. Prosím, dáma má prednosť. Slovo má poslankyňa Bellušová, potom pán poslanec Šamalík.

Poslankyně SN E. Bellušová: Vážení prítomní, prepáčte mi, ja mám len faktickú poznámku pánu poslancovi Kulanovi. Keby som mala okolo seba skutočne takýchto žudí, s takýmto názorom a prejavom ako má pán kolega, potom mi verte, že by som sa hanbila za to, že som Slovenka. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Slovo má pán poslanec Šamalík.

Poslanec SN F. Šamalík: Já budu také velmi stručný. Ve sporech, které se dnes odehrávají, je nutné - máme-li si porozumět - abychom šli ke kořenu věci. Soudím, že musíme brát v úvahu fakta, která vytvořila dějiny, a pak teprve to, že na této dějinné půdě mohou fungovat ty či jiné síly. Ale v zásadě tyto rozpory redukovat na hru pouze těchto sil je myslím něco, co musí svádět řešení státoprávního problému u nás zcela mimo rozumné cesty.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Nikto ďalší sa s faktickou poznámkou nehlási. Volám teda pána poslanca Pánisa, aby vystúpil v rozprave.

Poslanec SN S. Pánis: Cestou sem som si vypočul z radov členov VPN, že bude zlatý klinec programu. Pôvodne som nemal záujem vystúpiť - zlatý klinec programu bol už pred chvížou, ale keď nás, ktorí túžime po občianskej, ale aj národnej slobode, niekto označuje bez rozdielu za eštébákov, to vo mne vzbudilo zhnusenie ku všetkému tomu, čo sa tu odohráva. Začínam nadobúdať dojem, že tu už nejde o zistenie skutkovej podstaty, či niekto bol alebo nebol spolupracovníkom ŠtB, pretože to sa už rovnako nikdy nedozvieme, pretože ako vieme, niektoré zväzky sa v ponovembrovom chaose stratili. Niekto ich však už vtedy prezieravo získal. I keď už i ja sa hlásim za očistu spoločnosti, som zásadne proti tomu, aby sa cestou prejednávania tohto zákona cez televízne obrazovky vnucovali verejnosti názory, že kto je národne orientovaný na Slovensku, tak je "eštébák". Pozor na inováciu porekadla: "Zlodej kričí, chyťte zlodeja, a eštébák kričí, chyťte eštébáka". Pred chvížou sme si vypočuli poslanca Kulana, ako samozvaného historika. Chcel by som na to odpovedať len to, že môže kydať špinu na slovenský národ, slovenský národ si s božou pomocou svoju slobodu aj tak vydobije.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Kulan má technickú poznámku.

Poslanec SN P. Kulan: Pán kolega, mám na vás niekožko otázok. Mohli by ste povedať, kedy som kydal špinu na slovenský národ? To po prvé. Mohli by ste povedať, kedy som vás označil za eštébáka? Mohli by ste povedať, kedy som tvrdil, že to, čo sa deje na Slovensku je len práca eštébákov? Mohli by ste to, prosím, zdokladovať? Určite existujú stenozáznamy z toho, čo som povedal, a ja si vyprosím, pán kolega, aby ste permanentne demonštrovali svoju hlúposť.(Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím všetkých zúčastnených, aby sa zdržiavali ostrých slov. Slovo má poslanec Pánis.

Poslanec SN S. Pánis: Nechcem viesť dialóg, nie som prokurátor, nie som sudca, aby som rozhodoval. Ale myslím si, že keď niekto tu označuje Maticu slovenskú, ktorá je matkou všetkých Slovákov, za akúsi nacionalistickú organizáiu, myslím si, že nerobí dobre, prepáčte, v českej Snemovni národov, nesmejte sa nám. My, Slováci, mám právo hovoriť tak, ako cítime. Keď niekto tu takto hovorí, osobne za neho nemôžem, ale musel som hovoriť za Slovákov tak, ako som hovoril.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hlási sa poslanec Mlynárik, pripraví sa poslanec Mornár.

Poslanec SN J. Mlynárik: Ja som Slovák, a môžem povedať, že hovorím za určitých Slovákov. Pán Pánis, keď vy ste vyhrávali častušky na slávnostných zhromaždeniach československého-sovietskeho priatežstva, keď ste vyhrávali našim okupantom, my sme boli vo väzeniach alebo vo vyhnanstve. Takéto Slovensko z vašim sa nedá zrovnávať. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Slovo má pán poslanec Mornár.

Poslanec SN P. Mornár: Mám len jednu krátku poznámku. Navrhujem pánu poslancovi Kulanovi, aby sa ospravedlnil. (Potlesk.)

Poslanec SN S. Pánis: Častušky okupantom som nevyhrával, vtedy som študoval. To po prvé.

Po druhé. Pán Mlynárik písal knihy marxizmu-leninizmu, keď ja som bol ešte malý chlapec. (Potlesk.)



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP