Úterý 8. října 1991

Strana 6 k odstavci 3: Poněkud nekonkrétní formulace tohoto odstavce má vzbudit zdání oprávněnosti existence výjimky na taxativně vyjmenované objekty v hodnotě přibližně půl miliardy, převedené mimo stát před moratoriem na pohyb majetku v Pragoservisu v roce 1990. Podnik Pragoservis však vznikl až k 1. 1. 1990. 31. 12. 1989 byly uvedené objekty ve vlastnictví ÚV KSČ, takže podléhají § 1 odstavce 1 ústavního zákona, tedy navrácení státu.

K odstavci 4: Faktem je, že z orgánů na podniky a hospodářská zařízení byly převedeny značné hodnoty, že mnohé se nedochovaly k datu 1. 1. 1991, kdy přecházely na stát. Všechny podniky a hospodářská zařízení skončily hospodaření se ztrátami. Nebude nutno dvojí vymáhání. Pokud rozdíl mezi převedeným majetkem z orgánů na podniky a zůstatkem budou vymáhány na původním orgánu, který převedený majetek měl ve vlastnictví k 31. 12. 1989.

Nyní poznámky k výjimkám: Na straně 7 v bodu 1 - tato výjimka v části textu... cituji: "Popřípadě i bez povolení, pokud k příslušným převodům došlo před 18. 5. 1990 a nebyly spekulačního charakteru." Představuje zásadní změnu v § 1 odst. 4 ústavního zákona č.496 z roku 1970. Citovaná část musí být z usnesení vlády č. 901 vypuštěna.

K bodu 2: Taxativně vyjmenované objekty byly ve vlastnictví ÚV KSČ k 31. 12. 1989. Tato výjimka by měla být z tohoto důvodu zrušena.

K bodu 3: Výjimka může mít oprávnění, pokud splňuje ústavní zákon tedy pokud rozestavěné objekty přešly na stát. V jiných případech musí vložené investice hradit KSČ. V tomto smyslu je tedy třeba výjimku doplnit.

K bodu 4: Výjimka na vyplácení mezd a odstupného ze státních prostředků je zcela protiprávní, jak u orgánů bývalých KSČ a SSM došlo pouze k zestátnění majetku, nikoliv jejich aparátu.

Odvolávat se v této záležitosti na vyhlášku FMPSV v souvislosti s ústavními zákony není podle našeho názoru správné.

K bodu 5 - výjimka týkající FKSP má podobný charakter jako mzda, proto je nutné ji zrušit.

K umožňování výjimek na straně 8.

Ad 1) zdůvodnění výjimek nelze přijmout vzhledem ke znění zákona.

Dále zde mám velké množství dalších poznámek k výjimkám, mám tady několik dalších stran konkrétních poznámek ke zprávě, která nám byla předložena. Pochopitelně to dám k nahlédnutí členům federálním vlády, kteří zodpovídají za tuto věc. Nemám tolik času číst to až do konce. Chtěla bych ale říci, že není mým záměrem, ani záměrem poslanců, kteří kritizují tento problém, abychom tuto věci výrazně politizovali a destabilizovali určitým způsobem federální vládu. Říkám - není to naším záměrem. Jde nám pouze o to, pokud mohu mluvit sama za sebe, aby tato věc byla konečně pozitivně vyřešena, aby to nemohlo být nikým zneužíváno.

Ještě bych zde použila jeden argument, který mám na závěr a který vlastně dokomunetuje celý problém v tom přijatém usnesení vlády č. 901 a č. 902 v loňském roce. Je to vyjádření Generálního prokurátora ČR pana Brunnera. Cituji z jeho dopisu

"Vycházím z toho, že samotné usnesení federální vlády není dostatečným normativním aktem v převodu majetku a jsem si vědom toho jaké komplikace nastanou samotným aktem převodu při nezajištěnosti tohoto majetku po stránce věcné a právní, které bylo způsobeno již v činnosti federálních orgánů."

Jak říkám, jde nám o to, aby majetek byl ve skutečnosti převzat, převeden do republik a v duchu ústavních zákonů, které parlament přijal, využit. Jde nám o to, aby komunistické straně zbylo na základě ústavního zákona minimální množství majetku.

Z těchto a všech ostatních důvodů navrhuji, aby zpráva, kterou předložila federální vláda , nebyla v této fázi přijata, aby federální vláda dořešila právní spory, které v této otázce jsou. Snažím se navrhnout pozitivní řešení a myslím, že tento problém by mohlo vyřešit nařízení federální vlády, které by mělo hodnotu obecně závazného právního předpisu, mohlo by být zveřejněno ve Sbírce zákona a zmocněnci i strany povinné by byly nuceny se tím řídit a z tohoto nařízení vycházet.

Navrhuji tedy nepřijetí zprávy a pokud bude Federálního shromáždění přijímat jakékoli usnesení k této otázce, navrhuji, aby na základě nově řešené situace federální vláda předložila novou zprávu do konce letošního roku. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. To byla poslankyně Petrová, překročila jste lhůta o 3 minuty, ale je to moje nepozornost, že jsem vás neupozornil sám. Plénum se tváří netečně, takže to beru na svá bedra. Prosím, pan poslanec Lux je připraven.

Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, Federální shromáždění přijalo 16.9.1990 ústavní zákona č. 496 o navrácení majetku KSČ lidu ČSFR a zákon č. 497 o navrácení majetku SSM lidu ČSFR. Oddalování skutečného řešení tohoto úkolu, když padlo už několik konečných termínů, které postupně nebyly dodrženy, je konstatováním. Ve zprávě i v úvodním slově pana premiéra jsme četli či slyšeli pouze vysvětlování problémů a složitostí, které tento úkol obnáší. Spory, neschopnost zmocněnců či jiné potíže pouze vedou k zamlžování skutečností.

Nezbývá mi tedy konstatovat, že Federálního shromáždění přijatým ústavním zákonem rozhodlo o navrácení tohoto majetku a vláda tento úkol k dnešnímu datu nesplnila. U občanů postup vlády budí dojem a odůvodněné pochybnosti o připravenosti či vůli vlády tento problém fakticky řešit.

Navrhuji tedy vyslovit nesouhlas s postupem vlády a tuto zprávu brát jako výraz nepřipravenosti tento problém řešit. Jsou-li nějaké problémy, které žádají pomoci Federální shromáždění, je třeba je předložit a my poslanci jsme připraveni napomoci jejich řešení. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl poslanec Lux, dále je připraven poslanec Kulan, uděluji mu slovo. Jako poslední je dále přihlášen poslanec Suchánek.

Poslanec SN P. Kulan: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, milé dámy, vážení páni, svojim vystúpením by som sa chcel obrátiť na pani ministerku Kořínkovú a chcel by som ju upozorniť na jeden konkrétny prípad, ktorý vo mne vzbudzuje podozrenie, že majetok KSČ, SZM a Národného frontu nebol zďaleka vrátený v takom množstve, v akom ho tieto inštitúcie užívali. Ide o prípad, ktorý sa teraz na Východnom Slovensku začína pomaly volať "kauza Humenné". (Ide o majetok SZM.)

Pri preberaní majetku bývalého SZM v Humennom boli zistené len za tri mesiace, v čase, kedy bol kontrolovaný tento majetok, rozdiely vo výške 99 180 Kčs. Pracovníčka Okresného úradu Ing. Zuzana Dzivjaková, ktorá tento majetok precízne preberala a podala podnet orgánom v trestnom konaní, bola po tomto podaní okamžite z funckie odvolaná a bola odvolaná aj zo všetkých ostatných funkcií, v ktorých pôsobila. Do dnešného dňa jej odvolanie nemalo žiadnu odozvu s praktickými výstupmi na slovenskom ministerstve vnútra.

Ak dovolíte, budem Federálne zhromaždenie trochu unavovať konkrétnymi faktami, ktoré sú svojim spôsobom originálne a zaujímavé. Na Okresný zväz SZM v Humennom bol začiatkom roku 1990 predisponovaný majetok z bývalého ZENIT-centra v Prahe. Konkrétne budem menovať niektoré veci, ako bolo s týmto majetkom zaobchádzané. Často sa jednalo o obrábacie stroje, nákladné automobily. Tento majetok bol bez zmlúv rozdaný akýmsi zvláštnym osobám v rámci celého Východoslovenského kraja a pri preberaní od týchto osôb boli pracovníci Okresného úradu týmito osobami často fyzicky i slovne napadaní a preto sa to muselo diať za policajnej asistencie. Budem to čítať podrobne, ako som to dostal.

U občana Jána Pochu v Košiciach, dielňa bývalého strediska v priestoroch všešportového areálu v hodnote 209 764 Kčs, podľa štruktúry a hodnoty uvedenej v prílohe protokolu. Ide o materiály OV SZM v Humennom.

V dielni občana Imricha Hanigovského, Malý Šariš, č. domu 1191, okres Prešov, v hodnote 20 408 Kčs, sústruh 16K v hodnote 27 500 Kčs - uskladnený v priestoroch bývalej tehelne v Krásnom Brode, okres Humenné, výrobné družstvo Krughols Humenné. Nákladné auto Avia ŠPZ AC 60-22 v hodnote 136 500 Kčs, nákladné auto Avia ŠPZ AC 90-26 v hodnote 97 351 Kčs.

Ďalšie základné prostriedky a predmety postupnej spotreby, ktoré sú odovzdané, a u ktorých nesúhlasia typy a ceny, tvoria hodnotu 24 tisíc Kčs, ako je uvedené v prílohe protokolu.

Ďalší tovar bol uložený v okrese Prešov u ďalších súkromníkov, ale nechcem zabiehať do hĺbky správy, pretože je to čítanie na celé popoludnie. Keď dovolíte, pripomeniem jednu pikantnú akciu pre nezamestnaných, kedy Slovenské koordinačné centrum

Zväzu mladých v Bratislave v decembri 1990 a v januári 1991 poukázalo Okresnému koordinačnému centru zväzu mladých v Humennom čiastku 20 660 Kčs pre Klub mladých nezamestnaných. V zmysle listu Slovenského koordinačného centra zväzu mladých zo dňa 7.11.1990 uvedené prostriedky mali byť využité na zlepšenie činnosti Klubu mladých nezamestnaných, predovšetkým na prenájom, administratívne náklady, uhradiť mzdu právnika, sociológa, psychológa a príspevok na akcie, organizované pre nezamestnaných a pod.

Podľa preverených výdajových, pokladničných dokladov, náklady na akciu nezamestnaných činili 15 323 Kčs, pričom bolo zistené, že necelá čiastka bola použitá pre Klub mladých nezamestnaných.

Poriadali sa akcie na rôznych miestach, napr.crazy show, kde boli zaplatené liehoviny a ďalší materiál, ktorý bol použitý. Silvester 1990 atď., atď. Samotné nakladanie s týmito prostriedkami a názov aj obsah týchto akcií svedčia o úrovni tých, ktorí s nimi nakladali, ako aj o úrovni, na základe ktorej boli tieto prostriedky využité. Nie je znepokojivé to, že sa Zväz mladých aj bývalá komunistická strana, bývalí funkcionári NF (napr. v Humennom zmizol celý archív účetníctva NF s odôvodnením, že bývalý predseda OV NF to omylom odovzdal do zberu) a podobné perličky. Toto by ma neprekvapilo, pretože také a podobné chovanie sme čakali. Prekvapujúce je to, že človek, ktorý na tieto hrubé nezrovnalosti upozornil, bol z funkcie terajším predsedom Okresného úradu bez zdôvodnenia odvolaný a do dnešného dňa sa v tomto nepodarilo zjednať nápravu. To je znepokojujúce. Ing. Zuzana Dzivjaková predtým pracovala v Chemkostave Humenné, ktorý sa priamo podieľal na budovaní OV KSS v Humennom, v ktorom sa predpokladali pomerne veľké majetkové úniky v interiére budovy a myslím, že to bol človek fundovaný preto, aby jasne povedal,čo bolo do tejto budovy investované, čo sa v nej použilo, čo bolo do tej budovy vložené a čo Komunistická strana odovzdala štátu.

Osobne som hlboko presvedčený, že práve toto je dôvod, pre ktorý musela z funkcie odísť. Do dnešného dňa nie je tento problém vyriešený a obávam sa, že tak, ako zaniká bývalý štátny podnik Chemkostav Humenné, zaniká aj možnosť rekriminovať všetky skutočnosti, týkajúce sa výstavby budovy OV KSS Humenné.

Veľmi by som prosil, aby sme dnešným dňom neuzatvárali túto kapitolu, aby sa tieto krikľavé prípady zrekriminovali, aby sa z toho vyvodili príslušné závery a až potom by Federálne zhromaždenie rozhodlo, ako budeme postupovať ďalej. Toto je jeden malý podnet pre ministerstvo kontroly. jednak federálne, ale hlavne pre republikové ministerstvo kontroly v Slovenskej republike. Neostáva mi než veriť, že takéto prípady sa viac na Slovensku objavovať nebudú. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslancovi Kulanovi. Dále je na řadě poslanec Suchánek. Další přihlášený do rozpravy je poslanec Honner.

Poslanec SL J. Suchánek: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych zde upozornil na jednu hypotézu, která s projednávanou problematikou úzce souvisí. Opakuji, že jde pouze o hypotézu, vyplývající z analogie s jinými zeměmi z bývalého socialistického bloku, zejména se SSSR. V každém případě však myslím, že tato hypotéza stojí za prověření.

Jedná se o případná devizová konta komunistické strany. Všech jejích částí, následovníků a jejich prominentů v západních bankách. Předkládám v tomto smyslu návrh na usnesení Federálního shromáždění:

Federální shromáždění ČSFR žádá federální vládu, aby neprodleně zahájila jednání se švýcarskou a dalšími vládami ve věci zjištění existence a stavu devizových kont KSČ, KSS a KSČM, případně SSM a jejich čelných představitelů a ze zjištěných informací vyvodila příslušné důsledky.

Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslancovi Suchánkovi. Slovo má poslanec Honner.

Poslanec SN P. Kulan: Ospravedlňujem sa za svoju zabudlivosť. Zabudol som podotknúť, že predsedom OV SZM v Humennom v dobe, ktorej sa týka previerka majetku bol náš kolega poslanec Marián Kováč, teraz člen Ústredného výboru SDŠ, pokiaľ ma pamäť neklame. Chcel by som podotknúť, že práve v tejto dobe za tri mesiace (január až apríl 1990), kedy bol majetok kontrolovaný, boli z pokladného denníku vytrhnuté všetky strany.

Poslanec SL K. Honner: Vážený pán predseda Federálne zhromaždenia, vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, vážení hostia, sklamem kolegu Kulana, keď poviem že jeho prípad nie je jediným, ktorý sa udial v súvislosti s prevodom majetku Komunistickej strany na štát. Vznikol prípad "kauza budova OV KSS" v Žiline kontra Mestský úrad Žilina a Vysoká škola dopravy a spojov v Žiline.

Predstúpiť pred FZ s týmto prípadom ma nútia okolnosti, ktoré sa udiali v našom meste, ktorého primátor je náš poslanec FZ a zároveň primátor pán Slota. Pýtam sa: Platia v Žiline zákony pre všetkých rovnako?! To, o čom sa zmienim, nám dá odpoveď, ako to vlastne je.

Skoro to už budú dva roky, ktoré uplynuli od doby, kedy Mestský národný výbor v Žiline svojim rozhodnutím zrušil OV KSS v Žiline užívacie právo na všetky priestory v budove v ulici Červenej armády č. 1 a zároveň priestory v celom objekte prideľuje do konca roku 1994 Vysokej škole dopravy a spojov v Žiline.

V miestnych novinách sa v poslednom čase objavili články, ale aj v tlači celoštátnej, ktoré obviňujú Vysokú školu dopravy a spojov, že "sa zubami-nechtami" drží v budove, ktorá jej bola právoplatne pridelená. V záujme objektívnej informovanosti, ako Federálenemu zhromaždeniu, tak aj verejnosti, podávam nasledujúcu správu, ako sa dodržiavajú právne normy v meste Žiline. Pozrime sa podrobnejšie na manipuláciu s budovou OV KSS vo svetle dokumentov. Zmluvou č. 52/1990 sa prevádza právo hospodárenia pozemku ku dňu 20.11.1990 zo Stavoinvesty na MNV v Žiline. Ďalšou hospodárskou zmluvou prechádza správa majetku ku dňu 19.11.1990 z MNV na OV KSS Žilina. V tejto rýchlosti si ľudia, ktorí zahmlievali situáciu nevšimli, že prehodili dátumy a prevádzajú pozemok z MNV na OV KSS, pozemok, ktorý ešte patrí Stavoinveste.

OV KSS žiada listom svojho predsedu, ktorý je datovaný z 20.11.1990, geodéziu na základe pripojenej zmluvy o zápis vlastníctva z MNV v Žiline na OV KSS. Na poštu evidentne nie je spoľahnutie, pretože tento list došiel na geodéziu, podľa pečiatky došlej pošty až 28.12.1990. Jasnovidcovia na geodézii však zapisujú ako vlastníka dňa 19.11.1990, teda ešte pred komunálnymi voľbami, československý štát - OÚ Žilina. Deň pred tým, ako bola spísaná zmluva, už o nej vedeli. Rok po nežnej revolúcii je spojenie československý štát, OV KSS v úradnom doklade viac ako zaujímavé.

Veľa ľudí sa koncom roku 1990 nezmierilo s myšlienkou, že už nie je prianie okresného tajomníka zákonom. Zákon musí dodržiavať okresný tajomník, primátor aj pracovníci geodézie. Prečo všetky tie zložité prevody, aby okresný výbor Komunistickej strany mohol kompletnú budovu aj s pozemkami previesť na MNV ešte pred voľbami.

Tým však manipulácie zďaleka nekončia. Ako podklady pre arbitrážny spor si Vysoká škola dopravy a spojov v Žiline vyžiadala na geodézii výpis z evidencie nemovitostí. Na veľké prekvapenie obdrží Vysoká škola dopravy a spojov dva zápisy, podľa ktorých je vlastníkom československý štát, Okresný úrad Žilina na základe ústavného zákona č. 496/90 Zb. a na základe následného protokolu zo dňa 29.8.t.r. mesto Žilina, Mestský magistrát. Okresný úrad v zmysle platného zákona žiadal 5.3.1991 geodéziu o zmenu zápisu vlastníctva a vlastníckeho práva na Okresný úrad, aj keď tento je v oblasti svojej pôsobnosti jediným legálnym zástupcom štátu. Geodézia odmieta uskutočniť tento zápis. Naraz si manipulátori myslia, že našli medzierku, cez ktorú sa im podarilo previesť budovu na mesto iným spôsobom, pretože zistili, že arbitráž s najväčšou pravdepodobnosťou, žiadosť zamietne. Na geodézii rýchlo prepíšu vlastníctvo na Okresný úrad a pán RSDr. Tichák, likvidátor bývalého ONV Žilina vypracuje protokol s datumom 24.7.1991, v ktorom prevedie majetok bývalého ONV na obec Žilina v zastúpení primátorom Ing. Jánom Slotom.

Vo svojej naivite zúčastnení nepostrehli, že podľa jednoho variantu už je mesto vlastníkom a podľa druhého previedli majetok na Okresný úrad a nemôžu ho ďalej odovzdávať ako majetok likvidovaného ONV a nie na mesto Žilina, ktoré nie je právnym objektom. Okresný úrad dňa 16.9.1991 podáva arbitrážnu žiadosť na vyhlásenie zmluvy, ktorou sa prevádza budova OV KSS na mesto Žilina v rozpore s platnými právnymi predpismi.

Na záver zostáva položiť si otázku. Žijeme v právnom štáte? Ak áno, budú manipulátori volaní k zodpovednosti za podvody a pokusy pripraviť štát o viac ako 60 miliónov korún? Čo tomu povie Okresná prokuratúra. Bol spáchaný trestný čin? Bude sa zaujímať aj o ďalšie podrobnosti hospodárenia s majetkom strany? Je správa vecí verejných v Žiline v dobrých rukách? Kto však vynahradí Vysokej škole dopravy a spojov straty finančných nákladov spojených s chodením po arbitráži a pátraním po skutkovej podstate veci, kto nahradí stratený čas vedenia Vysokej školy dopravy a spojov, ktoré sa muselo zaoberať bojom s veternými mlynmi miesto toho, aby sa mohlo venovať vnútorným problémom školy? Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Honnerovi. Jako poslední je přihlášen do rozpravy poslanec Jurečka.

Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající, dámy a pánové, ústavní zákony č. 496 a č. 497, které jsme loni v listopadu schválili, nejsou dosud naplněny. To je fakt.

Byl tu podle mého názoru podceněn, a to už i námi, zásadní fakt. Časová lhůta. Realizovat něco podobného bývalá komunistická strana, ta by se asi nejspíš neohlížela na nedostačující podklady a právnické kličky. Vyvlastnění, zabavení majetku nám stihla ve své době ukázat s důkladností sobě vlastní. Někdo by mohl namítnout, že jsme se mohli na jejím příkladu poučit. Samozřejmě. Poučili jsme se. Právě proto, majíce před sebou memento aktu této strany, nacházeli jsme se ve dvojím ohni. Bylo zapotřebí jednak naplnit zákon, ale jednak držet se také právních mezí při jeho uskutečňování.

Pan kolega Lux vidí ve zprávě potvrzenost nepřipravenosti vlády. Samozřejmě, okresní úřady se konstituovaly, nemohly být předem na tento obrovský složitý problém připraveny. Zmocněnci byli jmenováni a s problematikou se seznamovali. Všichni zúčastnění se tou měrou, jak proces začal probíhat, s problematikou seznamovali a připravovali se na ni vlastní realizací. Ale každému co jeho jest.

Federálnímu shromáždění trvalo šest týdnů než jmenoval své zástupce do komise pro návrh k využití majetku KSČ. V daném případě nešlo jen o samotný fakt navrácení toho, co si KSČ nahospodařila. Šlo především o způsob převzetí, a o způsob, jakým se majetek lidu ČSFR vrátí.

Využití majetku bývalé komunistické strany se stalo programovou náplní komise, o které jsem se už zmínil, která vznikla z rozhodnutí vlády a byla složena z poslanců všech tří zákonodárných sborů a zástupců všech vlád. V souladu s kompetenčním zákonem navrhla komise, aby byl majetek podniků a hospodářských zařízení předán republikám. Ti kolegové, kteří byli členy komise, potvrdí, že i toto dnes, jak vidíme, prosté, jednoznačné rozhodnutí, bylo třeba v této komisi velmi úporně probojovávat.

Komise při přípravě návrhu zjistila, že v usneseních č. 902, č. 900 nejsou stanoveny přesné hranice majetku určeného pro vydání a jsou tam zakotveny některé favorizace povinných stran. Proto jsme navrhli principy novelizace usnesení č.901, které by tyto záležitosti měly odstranit.

Vláda České republiky a Slovenské republiky se s návrhem komise, jejíž jsem byl členem, ztotožnila, federální vláda nikoliv. Argumentace, proč federální vláda tak postupovala, je ve zprávě předané nám všem a byla uvedena i ve vystoupení pana premiéra Čalfy. Je na Federálním shromáždění, aby tuto argumentaci posoudilo a vyjádřilo se k ní.

Dovolte mi několik slov k současnému stavu. V minulém týdnu vláda v příloze ke svému usnesení zpřesnila definici kancelářského a obdobného vybavení. Dále se obrátila na republikové vlády s doporučením, aby při dalším využití majetku využily schopností a znalostí zmocněnců.

Česká vláda jmenovala orgán k převzetí majetku komunistické strany nedávno, 25. 9. V příštím týdnu je svolána schůzka zmocněnců, jsou připravovány delimitační protokoly. Jsme přesvědčeni - alespoň za komisi, která se bude muset také sejít - že v součinnosti s českou vládou budou nalezeny formy pro předání do České republiky a pro naplnění záměru, který jsme jako zákonodárci při přijetí zákonů měli.

Není jistě tajemstvím, že právní bariéry, nejasnosti v kompetentnosti těch či oněch orgánů, a přiznejme z části liknavost, nahrály určitým praktikám. Máme drahé poučení, že se nevyplácí dlouho přešlapovat na místě. Ale je to - podle mého názoru - i poučení pro nás ve Federálním shromáždění. Při formulaci schvalovaných zákonů a usnesení je třeba dbát co největší preciznosti. Děkuji.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP