Úterý 8. října 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Také děkuji. Přihlásil se poslanec Karel Stome, pak by měl mluvit poslanec Doležal.


Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, dámy a pánové, poslanci, vážení hosté, já uznávám, že pan generální prokurátor má obtížnou situaci a že obtížnou situaci i měl. Nicméně tato zpráva mne ani z hlediska odborného nenaplňuje uspokojením.

Podíváme-li se na jednotlivé pasáže - pokusím se vám příkladmo přiblížit některé stránky - tak mám pocit, že tam některé věci chybí nebo byly opomenuty.

Strana 2. Evokuje se § 67, nemožnost trestního stíhání pro promlčení. Chybí zmínka o tom, zda byly respektovány možnosti zákonné překážky, např. pobyt v zahraničí nebo imunita.

Dále amnestie. Postrádám zjištění, zda byla provedena šetření směrem k překvalifikaci trestných činů, které byly často v totalitě vůči některým funkcionářům podhodnocovány. Totéž platí k akcentu novely na téže stránce.

Strana 3. Podíváme-li se na dokumenty, které byly zašantročeny a na str. 4, tak postrádám zjištění, zda bylo vyvozeno trestním postihem nebo jinak odpovědnostní konání vůči osobám, které nenařídily nezašantročit, které dovolily, aby tyto doklady byly zašantročeny a u vojenských osob, zda byl vydán rozkaz nebo zda takový rozkaz byl zkoumán.

Pokud jde o str. 3 o zkušených pracovnících, vtírá se mně domněnka z řady dalších zpráv k tomu, co máme před sebou, že řada těchto zkušených pracovníků spíš směřovala k zastavení trestního stíhání než k jeho dovedení do konce.

Strana 11. Domnívám se, že bylo metodickou chybou svěřit jedinému vyšetřovateli vyšetřování případu, navíc takovému, který nepřizval obhájce.

Strana 12. Byli ubezpečeni o legálnosti prodeje tiskárenského zařízení devizovému cizozemci odpovědnými pracovníky banky, takže bylo trestní stíhání zastaveno. Ze zprávy se podává, jako kdyby banka byla devizovým místem a nikoliv příslušný devizový odbor, který má dávat povolení podle zákona, který tehdy platil.

Strana 13 - Plzeň. Odňato vyšetřování Městské správě VB, případ dostal vyšetřovatel prokuratury, u kterého mám pochybnosti o tom, že bylo zjištěno, zda vůbec pro své osobní vazby byl schopen případ řádně vyšetřovat a jak se zdá, až na zákrok Generální prokuratury, věc dostal jiný vyšetřovatel, když byly několikrát snahy řízení zastavit.

Strana 20 - Karlovy Vary. Domnívám se, že bychom byli měli vědět, jaký je nynější stav věcí, zda ve jmenovacím dekretu ředitelů bylo uvedeno, že nemohou současně fungovat ve dvojí pozici, tzn. jako ředitel, který spravuje státní majetek a současně sám sobě v jiné roli tento majetek odprodávat. Je zajisté povšechným úkolem spravovat státní majetek řádně, aby takového omezení ve jmenovacím dekretu ministrem bylo řediteli stanoveno.

Strana 20 a strana 21. Řada stranických funkcionářů byla vyplácena z nestranických peněz. Činí to téměř 2 mil. korun. Podle dosud ustálené judikatury a není tak dávná, byl to pražský případ autorských honorářů, byla trestně postižena i osoba, která takovéto platy přijímala. Domnívám se, že tím spíš je to aktuální u nadřízených těchto osob, případně i u těchto osob samotných, které přijímaly mzdu za práci, kterou nevykonávaly.

Domnívám se, že vada v úředním postupu se spatřuje i v případu Hlinického na str. 38 a 39, kde je konstatováno, že je sice promlčena náhrada škody, ale není sděleno, kdy bylo zahájeno trestní stíhání a z jakých důvodů se prokurátor obligatorně nepřipojil s náhradou škody, což je jeho povinnost.

Strana 45 - domnívám se, že tam se používá nesprávného termínu, když se uvádí termín "rodinný dům", který v tomto případě zákon nezná. Zákon zná pouze termín "rodinný domek". Pokud jde o možnou odprodej, musí se jednat o dům, který plní funkci rodinného domku.

To je zatím vše, co jsem stačil z této zprávy postihnout. Domnívám se, že tyto věci by měly být podrobněji vysvětleny. Domnívám se také, že také návrh mého předřečníka na přijetí usnesení k této zprávě později, po prostudování, není úplně bezdůvodný. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Prosím nyní poslance Doležala.

Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jsem ve stejné situaci jako vy zde, jak už se o tom zmínil pan poslanec Černý: Dostal jsem materiál dnes ráno a stačil jsem ho jen zběžně projít. Navíc nejsem právník jako dr. Stome a nejsem schopen podat podrobný právní rozbor. Nicméně nemohu si odpustit jednu faktickou poznámku.

Nejsem nakloněn tomu, aby se pořádaly zde nějaké fémové soudy, ale některé pasáže zprávy pana generálního prokurátora mi připadají velmi problematické. Zastavil bych se u jedné věci, a to je otázka promlčení Není mi jasné, jak se může promlčení zohledňovat, když v případě protiprávního jednání držitelů moci a mocenského aparátu v uplynulém období se postižení většinou vůbec netroufli ozvat a upozornit na trestnou činnost příslušné orgány z oprávněných obav před postihem. Pokud tak učinili, dalo se takřka s jistotou předpokládat, že jejich oznámení nebo stížnost nebude vůbec projednána, že bude zamítnuta.

Říkám to z vlastní zkušenosti. V roce 1978 jsem měl jistou nepříjemnost se Státní bezpečností. Podal jsem trestní oznámení a bylo to, jako kdybych ho hodil do kanálu.

Narážíme tu na obecný problém, který není problémem výlučně právním a který bychom měli zohlednit. Narážíme na nesnáze vždy, když se pokoušíme civilizované a vypracované právní normy aplikovat na křovácké poměry, což je tento případ.

Nechci tu volat po nějakém generálním nástupu k odplatě. Ale je mi jasné, že třeba s amnestií prezidenta republiky ze začátku roku 1990 se v podstatě nedá nic dělat. Otázka promlčení mi ale připadá podstatně problematičtější.

Jaká je politická situace, ve které jseme? Zatímco v NDR je většina čelných představitelů - nejde mi nyní o nikoho jiného než čelné představitele - nějakým způsobem pohnána k zodpovědnosti,u nás se vlastně prakticky nic nestalo. Tito lidé si spokojeně dožívají svůj život. Politický dopad toho je velmi neblahý. Vyvolává to značnou nespokojenost ve veřejnosti. Ale tady samozřejmě nejde jen o politický dopad, jde o otázku nejen politickou, ale i o otázku právní.

Domnívám se, že postup Generální prokuratury, jak jsme s ním zde byli seznámeni, je příliš benevolentní a že bychom to měli nějakým způsobem vyjádřit. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. To byl poslední z písemně přihlášených. Ještě se hlásí kolega Suchánek a Jiří Ruml.

Poslanec SL J. Suchánek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, pan generální prokurátor nás zde dojímá slovy, že na základě přijetí lustračního zákona odejde z Generální prokurátory zhruba jeden odbor. Ptám se: Je to špatné, nebo dobré, když odejdou z Generální prokuratury pracovníci, kteří byli třeba dříve členy Lidových milicí, tedy ozbrojené pěsti dělnické třídy?

Druhý bod, o kterém bych se chtěl zmínit, je tak často citovaná retroaktivita. Domnívám se - v souladu s vystoupením kolegy Bratinky - že se zde jedná o extenzívní výklad Listiny lidských práv směrem k bezprávnému období, které bylo před listopadem 1989. Domnívám se, že tento výklad neodpovídá úmyslům, které mělo toto zákonodárné shromáždění na mysli, když Listinu lidských práv přijímalo.

Třetí bod - hovořil o něm už kolega Kulan - jedná se o černobylské události. Domnívám se, že nejméně dva televizní projevy tehdejší hlavní hygieničky paní Zuskové - opakované v následujících dnech v novinách - dohromady s měřením radioaktivity všech evropských hydrometeorologických ústavů - konečně i našich ústavů, ačkoli výsledky těchto měření byly po dlouhá leta tajeny - dávají dostatečný důkazový materiál proti tehdejší hlavní hygieničce. Přesto jsem její jméno při zběžném listování materiálem, který nám byl předložen, nenašel.

Navíc ještě k tomuto případu bych se chtěl zeptat pana prokurátora, zda ví něco o tom, kdo dal rozkaz ihned po černobylské havárii, aby ze všech skladů Civilní obrany byly odstraněny osobní dozimetry a veškeré přístroje k měření radioaktivity. Sám jsem se okamžitě o tyto přístroje zajímal a bylo mi odpovězeno, že byl dán příkaz k jejich odstranění. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Slovo má poslanec Jiří Ruml.

Poslanec SN J. Ruml: Pane předsedající, dámy a pánové, měl jsem jako vy všichni málo možností seznámit se se zprávou, ale i zběžná prohlídka je názornou ilustrací toho, jak by to bylo dopadlo, kdybychom byli nechali původní znění předchozího tzv. lustračního zákona, že by podmínkou bylo porušování lidských a občanských práv pro to, aby někdo nemohl vykonávat nějaké funkce.

Jak to chcete dokázat Bilakovi a všem ostatním, když jim nedovedeme dokázat rozkrádačku, když jim nedokážeme dokázat politické zločiny, jak jim chceme dokázat, že porušovali lidská a občanská práva? To znamená, že by se tito lidé - jak jsou tam vyjmenováni - kdyby byl přijat návrh, který podávala vláda, mohli dnes klidně ucházet o funkce v našem státě. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji Jiřímu Rumlovi. Přihlášen je Daniel Kroupa.


Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, nemocí parlamentů bývá nevěcnost. Obávám se, že takové nevěcnosti se v našem parlamentě dopustil pan generální prokurátor. Poslyšme, co byla otázka, kterou mu toto Federální shromáždění položilo. Chtělo slyšet zprávu o stavu vyšetřování trestných činů spáchaných činiteli komunistického režimu, popřípadě o stavu vyšetřování ve věci porušování lidských práv v období od 25. 2. 1948 do 17. 11. 1989. Tak zní požadavek poslance Bratinky, který předložil tomuto shromáždění, když jsme schvalovali program společné schůze.

Na co nám odpovídá pan generální prokurátor? Podává zprávu o stavu trestního řízení a výsledcích postihu funkcionářů a prominentů bývalého režimu. Ptám se, co je nám do toho? Zajímá někoho z nás, jestli nějaký prominent minulého režimu pobíral neoprávněně nějaké peníze nebo nikoliv? Toto je záležitost, která měla být v tichosti a klidu vyřízena. Smyslem revoluce, která proběhla v této zemi, přece nebylo nastolit nové mocipány, kteří - aby se nemuseli bát o svá křesla - zlikvidují ty bývalé a najdou si bič, jakým by je bili. Mně vůbec nezáleží na tom, je-li stíhán nějaký funkcionář minulého režimu za to, že byl funkcionářem, mne dokonce ani nezajímá, jestli se zapletl do nějakého rozkrádání socialistického majetku. Možná, že šlo o formu privatizace a měli bychom mu za to poděkovat. To, co mne zajímá, je, zda za minulého režimu došlo k nepromlčitelným zločinům, které nemohly být stíhány, protože tomu bránila minulá moc a jejichž trestní stíhání bude zahájeno v demokratickém státě.

Ve zprávě pana generálního prokurátora se hovoří o tom, že existuje promlčecí lhůta, ale hovoří se také o tom, že se nevztahuje na trestné činy, které byly spáchány za takových okolností, že zakládají válečný zločin nebo zločin proti lidskosti podle předpisů mezinárodního práva na trestný čin podle § 1 zákona č. 165/1950 Sb. na ochranu míru a že se nevztahuje na zločiny proti lidskosti.Já jsem očekával, že tato zpráva bude pojednávat právě o těchto věcech, že nám řekne - za minulého režimu nedošlo k žádnému porušování těchto zákonů, nedošlo k žádným zločinům proti lidskosti, nemáme co stíhat, omluvme se tedy mocipánům minulého režimu a povolme jim přístup do funkcí, neboť jinak se na nich dopouštíme křivdy.

Proto navrhuji tomuto Federálnímu shromáždění, aby nepřijalo tuto zprávu, která byla předložena, aby dalo příležitost generálnímu prokurátorovi, aby nás informoval o tom, zda za minulého režimu podle jeho poznatků došlo k porušování nepromlčitelných zákonů, zda došlo k nepromlčitelným trestným činům a k trestným činům proti lidskosti. Pokud nám nepředloží takovou zprávu, navrhuji se touto věcí dále nezabývat.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. To byl poslanec Kroupa. Táži se vás, zda chce ještě někdo vystoupit. Hlásí se kolega Mlčák. Má slovo.

Poslanec SN J. Mlčák: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, já nejsem právník a měl jsem stejně tak málo času jako vy všichni na to, abych se do tohoto spisu více začetl, ale při jeho zběžné prohlídce jsem byl zděšen tím, co jsem se dočetl. Dělá to na mne takový dojem, že tady vlastně bylo všechno v pořádku, že se tu dělaly jakési nečisté obchody s rodinnými domky, či s jakýmisi obrazy z galerie, které někdo protiprávně vlastnil, ale pak je vrátil nebo je vrátil pod nátlakem atd. To je dojem, který to ve mně vyvolalo.

Já ale mám své konkrétní zkušenosti s prokuraturou. Jde o českou prokuraturu. Já jsem se na českou generální prokuraturu obrátil v celé řadě naprosto konkrétních věcí. Šlo třeba o ředitele Zbrojovky v Uherském Brodě s ohromnou škodou, která byla "odvyšetřována", ale nebyla trestně "odstíhána" kvůli postoji okresního prokurátora, který "prokurátoruje" v Uherském Hradišti dodnes. Bylo dosaženo obnovení celé záležitosti. Zjistila se škoda ještě podstatně větší než poprvé a já jsem se musel jít zeptat českého generálního prokurátora, co dále, co s tím, kde je závěr. Dozvěděl jsem se, že postiženému řediteli byla udělena milost panem prezidentem. Ze spisu jsme se dozvěděli, že leccos je promlčeno, leccos bylo amnestováno. Nedovedu si udělat představu, o kolik trestných činů se vlastně jedná. To by tedy byla jedna věc na pana generálního prokurátora - aby se to nějak kvantifikovalo. Bude se vlastně ještě něco trestat, nebo to už je vlastně všechno? Budou následovat jenom takovéto zprávy o domech, obrazech atd.?

Víte, já už jsem prostě takový, já mám vždy jakési nepříjemné mrazení v kostech. My budeme konstituovat Nejvyšší soud, budeme konstituovat Ústavní soud, a já se obávám, že řada lidí, kteří nejsou schopni poradit si se zločiny minulosti, bude mít snahu ukrýt se do těchto institucí. (Potlesk.)

Já si myslím, že bychom měli velmi dobře dávat pozor na to, kdo se bude ucházet o příslušnost v Ústavním soudu. To je to, čím bychom mohli zamezit do budoucna tomu, aby se neděly podobné nepravosti. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Mlčákovi. Ptám se, kdo ještě chce vystoupit v rozpravě? Hlásí se poslanec Soukup, poté poslanec Honner. Slovo má poslanec Soukup.

Poslanec SL J. Soukup: Pane předsedající, dámy a pánové, v rozpravě byl opět po třídenní přestávce zmíněn přijatý lustrační zákon. Musím na tomto místě opakovat, že Občanské hnutí opakovaně varovalo před možnými důsledky destabilizace společnosti, které takto koncipovaný zákon může způsobit, navíc za podmínek ne zcela korektní procedury, která v pátek na půdě tohoto FS proběhla.

Dovolím si zásadně nesouhlasit s panem poslancem Rumlem, že míra prokazatelnosti či neprokazatelnosti porušení lidských práv je otázkou trvání na jejich dodržování. Takováto věc je otázkou schopnosti či neschopnosti našeho právního řádu a příslušných orgánů tyto činy posuzovat a postihovat.


Stejně tak si dovolím polemizovat s poslancem Kroupou, protože nejenže mě velmi zajímá, kteří z minulých mocných se dopouštěli porušování lidských práv a řady jiných deliktů, ale navíc mne zajímá, kteří lidé se takových činů dopouštějí a budou dopouštět v současné době a trvám na tom, aby takové činy za každého režimu, nejen za minulého, ale i za současného, byly právem a patřičně důrazně postihovány.

Z tohoto důvodu souhlasím s poslední pronesenou větou poslance Kroupy, to je s návrhem, aby zpráva generálního prokurátora nebyla v současné podobě přijata a abychom důrazně trvali na rázném a důsledném postihu všech lidí, kteří se v kterékoliv době a v jakékoliv podobě dopouštějí nejen porušování lidských práv, ale i dalších zločinů, které jsou naším právním řádem postižitelné. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Soukupovi, o slovo se hlásí poslanec Honner.

Poslanec SL K. Honner: Vážený pán predseda, milé kolegyne a kolegovia, nadviažem na myšlienku svojho predrečníka, že je treba stíhať všetky prejavy, ktoré vedú k destabilizácii našej spoločnosti, ale aj na zastrašovanie občanov. Dvakrát som tu vystúpil ako občan mesta Žilina, ktorý toto ohrozenie cíti, cez prejavy, ktoré uskutočňuje náš primátor Ing. Ján Slota na pôde mestského zastupiteľstva.

Ako člen Vysokej školy dopravy a spojov som nútený k týmto jeho prejavom zaujať určité stanovisko, ktoré vám prečítam. Je to stanovisko vedenia Vysokej školy dopravy a spojov.

"Vedenie Vysokej školy dopravy a spojov a vedenie akademického senátu v súvislosti so stanoviskom pána primátora Slotu, publikované v Národnej obrode 18.9.1991 vyhlasuje, že na Vysokej škole dopravy a spojov majú právo študovať a pracovať všetci bez ohľadu na politickú príslušnosť, na náboženské vyznanie či na názory na štátoprávne usporiadanie. Jedinou podmienkou je odborná a morálna spôsobilosť. Zastávanie tejto pozície, vyplývajúcej z Vysokoškolského zákona o princípe ľudských práv sa nesmie stať dôvodom pre označenie občana za zradcu."

Túto otázku tu otváram preto, že na poslednom zasadnutí mestského zastupiteľstva podal pán primátor nasledujúce vyjadrenie: "Napriek tomu, že je poslancom Federálneho zhromaždenia, nebude dodržiavať zákony, keď to bude ku prospechu obyvateľom mesta Žilina". Je to na gramofónovom zázname.

Nechcem spomínať ďalšie invektívy, že napr. v Žiline nie je treba stavať byty. Keď českí učitelia odídu zo Žiliny, bude v Žiline dosť bytov. Z týchto dôvodov preto žiadam predsedu Imunitného a mandátového výboru pána Horníka, aby vyvodil patričné dôsledky z takýchto prejavov poslanca Federálneho zhromaždenia, ktoré sú v rozpore so sľubom poslanca Federálneho zhromaždenia ČSFR.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP