Úterý 3. prosince 1991

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec, ako si predstavujete záver tejto rozpravy?

Poslanec SL E. Mandler: Závěrem této rozpravy by bylo usnesení k rozpravě, jak tomu obvykle bývá. Bude-li třeba, jsem ochoten takové usnesení vypracovat, ale myslím, že by bylo lepší, kdyby vzešlo z debaty.

Předsedající místopředseda FS J. Stank:Pripomínam, že zatiaľ vo výboroch boli prejednané len dva z návrhov pána prezidenta a o tom samozrejme budeme rokovať.

S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Doležal.

Poslanec SN B. Doležal: Nejde jenom o to, aby se mluvilo o všech návrzích pana prezidenta dohromady, ale aby se také hovořilo o jeho zásadním vystoupení, které zde přednesl a které vzbudilo, jak bylo možno vidět, dost značný ohlas a rozruch.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Návrh je jasný. Myslím že je jasne odôvodnený, takže o ňom budeme potom hlasovať.

Hlási sa poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění, předkládám návrh, aby na program našeho zasedání byl zařazen další bod, a sice stanovisko Federálního shromáždění k rozpočtové problematice. A to jako první bod na pátek tohoto týdne.

Svůj návrh zdůvodňuji tím, že bychom podle mého názoru neměli opakovat trapnou zkušenost, kdy řada jednání, zejména ve státoprávní oblasti, probíhala téměř zcela bez účasti Federálního shromáždění a že při současných rozpočtových problémech má Federální shromáždění povinnost přispět k řešení těchto problémů zaujetím vlastního stanoviska. Termín doporučuji tak, aby jednotlivé politické kluby mohly své stanovisko artikulovat, a aby Federální shromáždění jednalo s úplnější informací. Jinak totiž budeme i nadále podle mého mínění vystupovat v očích veřejnosti jako lehce nesvéprávný subjekt.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec, domnievate sa, že návrh stanoviska by mal byť dopredu vypracovaný a daný poslaneckým klubom, napr. vašimi výbormi alebo aký navrhujete postup, pokiaľ ide o procedúru?

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, zítra zasedá výbor pro plán a rozpočet a předložím mu návrh usnesení, který výbor projedná. Domnívám se, že stanovisko by mělo být vyjádřeno formou usnesení.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vášmu návrhu rozumiem tak, že výbory pre plán a rozpočet predložia návrh stanoviska, ktorý ste žiadali prejednať v piatok v tomto týždni. To je návrh pána poslanca Zemana.

Hlási sa predseda Snemovne ľudu, Rudolf Battěk.

Předseda SL R. Battěk: Vážené Federální shromáždění, lituji, že s kolegou Mandlerem nemohu souhlasit. Je nepochybné, že vystoupení prezidenta republiky před oběma sněmovnami je natolik závažné, že by si vyžádalo velmi rozsáhlou a hlubokou rozpravu. Vystoupení prezidenta bylo motivováno jeho předchozím vystoupením na veřejnosti. Všichni víme, o které body jednání jde a s čím se bude muset v nejbližší době Federální shromáždění vypořádat, nehledě k tomu, že řada návrhů, které prezident přednesl, jsou zařazeny do běžného programu a do běžného projednávání výborů pro budoucí období.

Prezident velmi jednoznačně zdůraznil, že se vyjadřuje i k těm bodům, které nejsou předmětem dnešní schůze a učinil tak proto, že považoval komplex jeho iniciativních návrhů za jakýsi celek, a nebylo by vhodné, aby k této věci, která je určitou ideově politickou, uzavřenou programovou náplní, vystupoval dvakrát. Mám hrůzu z toho, že otevřeme dlouhou rozpravu, která se bude zabývat konkrétními meritorními otázkami a nedokážeme splnit program, který máme před sebou.

Doporučuji, abychom se drželi té zásady, která je v programu navržena. K bodům, které prezident navrhl a které jsou předmětem programu, budeme samozřejmě jednat. K bodům, které jsou zařazeny do programu první schůze v příštím roce, budeme jednat jednak ve výborech, jednak se k tomu budou vyjadřovat i poslanecké kluby a politické grémium. Byl bych rád, kdybyste tento můj návrh akceptovali. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Mandler má faktickú poznámku, potom pán poslanec Benda.

Poslanec SL E. Mandler: Nechápu smysl toho, co říkal pan předseda Battěk hlavně proto, že pan prezident nám navrhl několik zákonů. Teď probíráme dva. On ovšem mluvil ke všem veřejně a my ke všem dostáváme dopisy. Nemůžeme, ať kladně, či záporně odmítnout na tento celek reagovat jenom proto, že by to prodloužilo debatu. Je možné, že by to prodloužilo debatu, ale zjevně by to přispělo k lepšímu vyjasnění všech záležitostí.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem, pán poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Také se domnívám, že když pan prezident pokládá za potřebné zdůraznit vzájemnou souvislost a provázanost těchto zákonů, že by měla být dána možnost, aby byly projednávány souvisle a provázaně. Kvůli tomu jsem se ale nepřihlásil o slovo.

Podávám návrh, aby byl do programu zařazen bod projednání novely zákona o uprchlících jednak z toho důvodu, že tento zákon při jakémkoliv zhoršení mezinárodní situace se může stát náhle aktuálním, takže není dobré a obezřetné jej příliš odkládat, jednak proto, že prošel všemi předepsanými procedurami. Byl projednán výbory Slovenské národní rady, s kladným výsledkem byl projednán a doporučen výborem České národní rady, byl projednán také v branných a bezpečnostních výborech a ústavně právních výborech ve Federálním shromáždění. Chybí projednání ve vládě. Byl již zařazen na program vlády, ale byl odložen kvůli naléhavějším úkolům. Nicméně, pokud jsem informován, vláda ho má projednávat příští týden.

Navrhuji, aby byl zařazen do třetí třetiny programu na poslední týden. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. K tomu mi dovoľte otázku predsedovi výborov branných a bezpečnostných, pánu Lisovi. Tieto výbory boli poverené zhrnutím výsledkov prejednania návrhov z jednotlivých výborov, prípadne z národných rád. Prosím, pán predseda, keby ste sa vyjadrili, či je to pripravené tak, aby sme to mohli zaradiť na 19. spoločnú schôdzu.

Poslanec SN L. Lis: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, pokud jde o stanovisko branného a bezpečnostního výboru Sněmovny národů, chtěl bych říci, že jsme projednali tento návrh ve výboru, ovšem nezabývali jsme se zhodnocením všech připomínek z jednotlivých výborů, případně i z národních rad, protože tento návrh nebyl zařazen na program jednání, a proto jsme se věcí nezabývali.

Poslanec L. Lis Museli bychom, v případě, že bude rozhodnuto, svolat na to mimořádnou schůzi, která by se věcí zabývala. Zatím máme na oba vyhrazené dny zasedání výborů tak, jak bylo plánováno na 4. a tuším 10. nebo 11. plný program. Tudíž domnívám se, že návrh poslance Bendy je oprávněný, museli bychom věci řešit mimořádně.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Možné to je. Stanoviská národných rád, keď som dobre rozumel pánu poslancovi Bendovi, sú tu. Keď je to tak, nič tomu nebráni, len sa musí nájsť časový priestor.

Poslanec SN L. Lis: Domnívám se, že by se měl ještě vyjádřit pan poslanec Šimko.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ešte pán poslanec Šimko sa vyjadrí.

Poslanec SL I. Šimko : Vážené Federálne zhromaždenie, keď ma už kolega Lis vyvolal, môžem sa pripojiť k tomu, čo povedal on, pretože sme to prejednávali spoločne. Ja si myslím, že je tu možnosť prejednať to na schôdzi výborov a zaoberať sa pripomienkami z iných výborov a z národných rád.

Poslanec SN L. Lis: Ještě poznámku. Neprojednaly výbory zahraniční tuto otázku a sociální a kulturní.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ešte pán poslanec Benda chce doplniť svoj návrh.

Poslanec SL V. Benda: Jen chci doplnit, že čtyři výbory Slovenské národní rady, které to projednávaly, všechny doporučily bez připomínek. Sociální výbor České národní rady také doporučil bez připomínek. Čili připomínky jsou eventuálně z výborů Federálního shromáždění.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem, myslím, že je to jasné. Pán poslanec Stome sa hlásil predtým.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, já se domnívám, že tento parlament je dokonce povinen určitým způsobem reagovat na vyhlášení pana prezidenta a v tomto případě bych chtěl podpořit názor pana kolegy Mandlera, a to z toho důvodu, že my si jednou provždy musíme asi v této situaci ujasnit, jestli krize některých členů exekutivy, a to myslím zejména republikové exekutivy, je takovou, kterou bychom měli vydávat za krizi tohoto státu. (Potlesk.) Já se totiž domnívám, že když někdo se neumí domluvit na otázce, kterou považuje za zásadní pro chod tohoto státu, kde on má svěřeny určité pravomoci a určité výkony, které má vykonávat v exekutivě a tomuto svému úkolu nedostojí, tak v normálním státě člověk podá demisi. Ale nebudu volat na fotbalovém hřišti zrušte postavení mimo hru, mně se z ofsajdu lépe kope. To se domnívám, že je záležitost, která není hodná našeho státu, a my si musíme uvědomit, jestli si nehrajeme trošku na schovávanou, jestli v rámci exekutivy, která se neosvědčila, a řada ministrů pracuje velice pilně na hospodářském zabezpečení tohoto státu a řada nestačí s tímto krokem, jsme právi vydávat za krizi zákonodárného sboru. Já se domnívám, že názor pana poslance Mandlera na prohovoření těchto otázek je plně v kompetenci Federálního shromáždění a že je to naší politickou povinností, abychom nebyli pod tlakem toho, co se dovídáme, nebo půjdeme do ulic jako před dvěma lety. Tenkrát jsme naučili komunistický parlament poslušnosti. Ta zkušenost se nezapomíná. Vás naučíme poslušnosti také. Já se domnívám, že takhle se to dělat nemá. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Stomemu, hlásil sa ďalej pán poslanec Olej, potom poslanec Sláma, potom poslanec Kostya, potom poslanec Humpál.

Poslanec SN J. Olej : Pán predseda, pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, odporúčam zaradiť do našeho programu bod Informácie vlády o normách, ktoré strácajú účinnosť vzhľadom k ústavnému zákonu, ktorým sa uvádza Listina základných práv a slobôd, článok 6 odsek 1.

Totiž k 31. 12. 1991 by mali stratiť účinnosť všetky normy, ktoré sú v rozpore s touto Listinou. Všeobecná derogačná klauzula, ktorá je uvedená v článku 6 odsek 1, nie je nijak obvyklá v našom právnom poriadku a je zrejmé, že vzhľadom k nej sa kľudne môže stať, že dôjde naozaj k právnemu chaosu posudzovania konkrétne prijatých noriem, čo je a čo nie je v súlade s touto Listinou. Ústavný zákon bude vykladať ústavnosť noriem jedine vtedy, keď sa vyčerpajú všetky ostatné prostriedky. Takže tu je jeden základný problém a ja si myslím, že vláda by mohla k tomu zaujať stanovisko, i keď je otázka, či by to nemohla urobiť Generálna prokuratúra alebo Najvyšší súd alebo samotné Federálne zhromaždenie, bale predpokladám, že Federálna vláda, vzhľadom k svojmu legislatívnemu programu, mala na pamäti a v pozornosti Listinu od januára, kedy bola prijatá a vlastne tejto Listine a nielen tejto Listine, ale aj aktuálnym ekonomickým a spoločenským podmienkam podriadila svoju legislatívnu prácu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Sláma.

Poslanec SN V. Sláma: Chtěl bych se připojit k panu Mandlerovi a sdílím přesně to, co řekl pan dr. Stome, že když pan prezident hladinu takto rozvířil v našem národě a dnes už máme, dá se říci, osm miliónů poslanců venku, kteří skutečně jsou ochotni a schopni všechno odhlasovat, co se nám předloží, tak si myslím, že bychom to skutečně měli uvést na pravou míru a postavit se jako parlament, protože zatím máme stále parlament, nejvyšší zákonodárný sbor, a neměli jsme se nechat takhle strkat z rohu do rohu. Není to poprvé, je to po třetí, co na nás někdo něco svede a někdo nás namočí. To je všechno.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, v návrhu pořadu o postupu jednání 19. společné schůze jsou tři body, které se svou problematikou dotýkají otázky zemědělství. Pod bodem 16. je to novela zákona o vlastnických vztazích k půdě, pod bodem 24. vládní návrh zákona o úpravě a vypořádání majetkových vztahů v družstvech a pod bodem 25. zpráva vlády ČSFR o situaci a výhledech československého zemědělství.

Považuji toto pořadí, jak je stanoveno v návrhu pořadí, za mírně řečeno velmi podivné a nelogické. Domnívám se, že pořadí by mělo být obrácené, a navrhuji, aby bod 25. zpráva vlády o situaci a výhledy předbíhal ostatním dvěma meritorním věcem, které projednávají konečnou legislativu v oblasti zemědělství. Je přece nelogické schválit nejdříve dva zákony týkající se zemědělství a pak diskutovat o výhledech československého zemědělství. Netrvám na tom, v jakém pořadí a v kterých dnech, jde mi o skutečnost, aby bod 25. časově předbíhal zbývající dva body. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Humpál.

Poslanec SN V. Humpál: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych uvedl malou připomínku nepřímou k našemu programu. Uvádím ji z pověření zemědělské komise. Jak tady už bylo naznačeno, očekává nás velmi důležitý transformační zákon a zítra se k němu bude vyslovovat garanční hospodářský výbor. Žádám vás, abychom dnešní jednání ukončili v 18.00 hodin, aby se zemědělská komise mohla dostatečně dlouho a kvalifikovaně zabývat tímto zákonem, protože jiný prostor neměla, abychom mohli dát stanovisko hospodářskému výboru.

K tomu, co říkal pan kolega Kostya myslím, že problém je v tom, že zpráva vlády o zemědělství v parlamentě ještě vůbec není a výbory vůbec neměly možnost - ani naše komise ji projednat. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Kto má ďalšie návrhy, prosím, pán poslanec Roubal.

Poslanec SN M. Roubal: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, vážení kolegovia, poslanci, chápem , že program 19. spoločnej schôdze je rozsiahly, ale aj tak si dovolím vás požiadať, vzhľadom k závažnosti problému, o rozšírenie programu o návrh poslaneckého klubu ODÚ-VPN na novelizáciu zákona č. 427 v znení neskorších predpisov o prevodoch vlastníctva štátu k niektorým veciam na iné právnické alebo fyzické osoby, tzv. zákon o malej privatizácii.

Táto novela obsahuje len jednu technickú úpravu a síce predĺženie účinnosti nájmu - v § 26 a) do 31. decembra 1993. Táto úprava bola konzultovaná s Ministerstvom pre správu majetku Slovenskej republiky, ako aj s Ministerstvom pre privatizáciu Českej republiky, ktorá sa jednoznačne kladne vyjadrila k tomuto kroku, pretože sa jedná o stabilizovanie nájomných vzťahov a odstraňujú sa právne prekážky realizácie malej privatizácie a vytvárajú sa predpoklady pre prevádzkovanie tých jednotiek vo verejných dražbách, kde nájomný pomer tvorí jednu z podstatných náležitostí právneho charakteru prevádzky jednotky.

Vzhľadom k tomu, že proces malej privatizácie nie je ešte ukončený a s jeho trvaním je možné počítať ešte približne po dobu ďalších dvoch rokov, javí sa nevyhnutné predĺžiť tento termín. S prijatím navrhovaného zákona nie sú spojené žiadne nároky na štátny rozpočet. Pretože ide len o jednoduchú novelizáciu so stručným organizačno-technickým a legislatívnym zameraním, chcel by som vás ešte raz požiadať, aby táto záležitosť sa urýchlene dostala na naše rokovanie. Zároveň tento návrh bol predložený iniciatívnemu a petičnému výboru Federálneho zhromaždenia.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prepáčte, pán poslanec, ešte zostaňte. Prejednal to už Iniciatívny a petičný výbor?

Poslanec SN M. Roubal: Iniciatívny a petičný výbor to má prejednať zajtra, ale vzhľadom k závažnosti tohto problému sa vo Federálnom zhromaždení nachádzal návrh na novelizáciu zákona č. 427 ako návrh iniciatívnej skupiny poslancov. Ten sa na program nedostal, tak poslanecký klub ODÚ následne predložil tento návrh, ktorý sa týka len tohto jedného bodu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, ďakujem. Je samozrejme jasné že by bolo potrebné stanovisko ku všetkým týmto návrhom od národných rád. V danom prípade by bolo potrebné aj stanovisko vlády atď. Zákonom sú určené lehoty a podobne. Len aby sme to vzali do úvahy, keď o tom budeme rozhodovať. Pán poslanec Jurečka sa chcel k tomu ešte vyjadriť.

Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající, nechtěl jsem se vyjádřit k tomuto bodu, i když podporuji návrh kolegy Roubala, samozřejmě. Ale chtěl jsem se vyjádřit k programu, totiž tak, že návrh, který je obsahem tisku 927, to je novela hospodářského zákoníku č. 109 ve znění pozdějších předpisů, má za cíl vytvořit podmínky, aby byly naplněny ústavní zákony 496 a 497 - vrácení majetku bývalé KSČ a SSM lidu ČSFR.

S ohledem na přijetí obchodního zákoníku je však nezbytně nutné, aby tato novela v případě, že bude Federálním shromážděním schválena, nabyla účinnosti do 31. 12. t.r., to znamená, že před tímto datem je potřeba nejen jednání ve sněmovnách, ale také vyhlášení předsednictvem a publikování ve sbírce. Aby se vytvořil časový prostor pro tyto kroky, navrhuji, aby projednávání tisku 927 bylo zařazeno nikoli na úterý, ale pátek 6. 12. jako druhý bod pátečního pořadu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank:Ďakujem. Pán poslanec Hrivík.

Poslanec SN P. Hrivík: Vážené Federálne zhromaždenie, tiež navrhujem rozšíriť program 19. spoločnej schôdze o bod "Stanovisko Federálneho zhromaždenia k výsledkom referenda o nezávislosti Ukrajiny a výsledkoch prezidentských volieb v tejto republike. Neoficiálne výsledky poznáme a sú veľmi významné. Federálne zhromaždenie by malo prijať uznesenie, v ktorom by sa pozitívne vyjadrilo k štátnej nezávislosti Ukrajiny a malo by zaviazať vládu ČSFR, aby jednala v tomto duchu. Musíme si uvedomiť, že Ukrajina je náš najmocnejší sused - z vojenského hľadiska - a podľa vojenského arzenálu patrí medzi popredné jadrové mocnosti sveta. Preto je potrebné, aby Federálna vláda urýchlene iniciovala návrh zmluvy o spolupráci a dobrých susedských vzťahoch s Ukrajinskou republikou.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec, ďakujem. Hlásil sa poslanec Blažek s faktickou poznámkou.

Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedo, pane předsedající, kolegyně a kolegové, protože se domnívám, že podobných návrhů zazní ještě hodně, chtěl bych upozornit, že na programu této schůze ve čtvrtek 5. prosince je velký blok, který bude věnován zahraniční politice ČSFR. Domnívám se, že v rámci rozpravy, která bude zahájena už od rána, bude prostor k tomu, abychom ke všem těmto problémům se vyjádřili a případně formulovali návrh dokonce snad i usnesení a abychom návrh, který podal kolega Hrivík - který je ostatně rovněž členem zahraničního výboru - do programu jako samostatný bod schůze nezařazovali.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Sú ešte ďalšie návrhy na program alebo na zmenu? Pán poslanec Zahrádka.

Poslanec SL P. Zahrádka: Pane předsedající, na minulé schůzi jsme neschválili iniciativní návrh na novelu zákona o mimosoudních rehabilitacích číslo 87/1991 Sb. Přitom se federální vláda s některými návrhy této novely ztotožnila. Vím, že federální vláda projednala znovu tuto novelu a zpracovala jakýsi návrh, které body z této novely by byly reálné a byly by technickým zlepšením této novely. Doporučuji, aby vládní návrh byl dán na program. Ale zatím jsme ho nedostali jako tisk, máme ho jen jako politické kluby.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP