Úterý 3. prosince 1991

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Chce sa ešte pán kolega Huml vyjadriť v záverečnom slove?

Poslanec SL O. Huml: Já v podstatě nemám téměř nic, co bych dodal k tomu, co tu řekl kolega Soldát. I mne trochu překvapuje, že přesto, že výbory s výjimkou jednoho tuto problematiku vůbec neprojednávaly, tak dnes se plénum jeví jako ochotné přijmout tuto velmi obsáhlou problematiku vlastně bez rozpravy, bez diskuse. To považuji za velmi nebezpečné. Jen jako řečnickou otázku kladu: Kdo z paní a pánů poslanců skutečně podrobně těch několik nově navržených paragrafů prostudoval a zvážil jejich důsledky a kdo také prostudoval a zvážil ty čtyři velmi obsáhlé přílohy, které jsou součástí těchto pozměňovacích návrhů?

Já se obávám, že bychom se tímto neuváženým přístupem mohli dostat v krátké době do značných komplikací, protože nemáme vlastně posouzen ani dopad přijetí těchto pozměňovacích návrhů například na státní rozpočet a vůbec do dalších sfér.

Znovu zdůrazňuji, že tuto problematiku podporuji a naopak jsem pro to, aby byla řešena mnohem precizněji a podrobněji ve zvláštním zákoně. Přijetí těchto pozměňovacích návrhů nedoporučuji.

Všimněte si, že v návrhu usnesení (tisk 1062) je v bodě 1 doporučeno Sněmovně lidu a Sněmovně národů schválit návrh zákona ve znění předloženém garančním výborem a v bodě 2 je uloženo vládě ČSFR urychleně dopracovat a předložit Federálnímu shromáždění k projednání návrh zákona o hodnocení vlivu činností na životní prostředí. Víme, že příprava těchto norem pokročila tak daleko, že by to neměl být časový problém a že by nemělo dojít k velkému časovému skluzu. Naopak by se vytvořil prostor k tomu, aby jak Federální shromáždění, tak národní rady mohly tuto problematiku podrobně a se všemi důsledky zvážit a projednat.

V diskusi tady zazněla řada pozměňovacích návrhů. Většina z nich není nikterak proti naší koncepci zákona nebo proti našim názorům na to, jak by zákon měl vypadat, takže si myslím, že při hlasování budeme moci u řady návrhů vyjádřit svůj souhlas s těmito pozměňovacími a doplňovacími návrhy. Jen bych chtěl ještě upozornit na jednu věc, která koresponduje s tím, co jsem říkal v úvodním slově, že některé diskusní příspěvky reagovaly na něco, co vůbec nebylo vyřčeno z naší strany, což trochu nasvědčuje tomu, že celý problém byl zpolitizován. Já bych se chtěl například zeptat, kdo tady dnes argumentoval tím, že přijetí problematiky EIA způsobí neprůchodnost zákona. To tady řekl pan poslanec Měrák, já jsem nic podobného v úvodním slově neřekl. Podobně na nevyřčené připomínky reagovala např. paní poslankyně Čejková, protože já jsem tady nevznesl ve svém úvodním slově žádné námitky o ekonomických komplikacích, které by přijetí této problematiky mělo. Takových příkladů bych našel ještě více.

Znovu podotýkám, že jsem skutečně toho názoru, že problematika EIA ano, ale v propracované, dobře prodiskutované a ze všech stran zvážené formě, a to nejlépe v podobě zvláštního zákona přijatého pokud možno v co nejkratším termínu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Žiadajú záverečné slovo spravodajcovia? Dávam slovo poslancovi Zlochovi.

Společný zpravodaj výborů SN J. Zlocha: Ja sa prikláňam k návrhu prednesenému poslancom Soldátom, aby sme o pozmeňujúcich návrhoch teraz nejednali, a aby sme problematiku hodnotenia vplyvu činnosti na životné prostredie znovu posúdili v garančných výboroch. Ja mám osobne taký dojem, že niekto, komu sa nepodarilo dosať do domu otvorenými dverami, rozbíja teraz okno a snaží sa tam vliesť alebo ešte horšie - lezie komínom. Skutočne tu bolo povedané, že sme obrovskou rýchlosťou zvládli problematiku EIA a pritom snáď ani nedokážeme posúdiť, aký to bude mať ekonomický dopad na republiky a ako bude môcť byť tento zákon realizovaný. My tu môžeme schváliť neviem koľko zákonov. I keď sa nám budú zdať na prvé pohľad sebalepšie, pokiaľ nebude možné ich v republikách realizovať, budú zbytočné a všetka práca, ktorú sme odviedli, príde na zmar. Z toho dôvodu navrhujem vrátiť do garančných výborov, aby sme mali možnosť prekonzultovať túto problematiku so zástupcami republík.

Společný zpravodaj výborů SL I. Rynda: Vážené kolegyně a kolegové, mé vystoupení bude velmi stručné. Omezím se jen na několik základních komentářů.

Nejednou zde už byla diskutována otázka časového faktoru. My jsme dnes v situaci, kdy státoprávní uspořádání nás jako prvořadý současný problém staví před povinnost projednat mimořádně celou řadu nesmírně závažných zákonů. Já se za sebe osobně velmi vážně obávám, že kdybychom problematiku, kterou můžeme řešit dnes, odkládali, že se nám nepodaří do začátku velké privatizace přijmout zákonnou normu, která by znemožnila příchod ekologicky nevhodných technologií na území Československa tak, jak to tady bylo mnohokrát vyargumentováno.

Pokud tady byl zmiňován problém kompetenční současně s problémem výkonu v republikách nebo vůbec praktické uskutečnitelnosti návrhu zákona, musím znovu opakovat, že Česká republika má připraven návrh zákona o Environmental Impact Assessment, před kterým by měl být samozřejmě připraven návrh federální, Slovenská republika na něm pracuje a slovenská komise pro životní prostředí se obecně s principy Environmental Impact Assessment naprosto ztotožňuje. Výkon bude samozřejmě plně spočívat v souladu s kompetenčním zákonem na republikách.

Pokud zde zástupci navrhovatelů zmínili zákon o ovzduší a konstatovali, že méně je někdy více, nezbývá mi než říci, že právě v případě zákona o ovzduší se jednalo o případ, kdy jsme udělali méně a některé drobnosti, které je třeba do tohoto zákona doplnit, jsou drobné rozsahem, ale velké významem a byli bychom udělali lépe, kdybychom je přijali do zákona rovnou. Tam by platilo, že více by bylo skutečně více.

Pokud jde o prodiskutování odborné problematiky Environmental Impact Assessment, musím zde konstatovat následující. Paragrafy tak, jak jsou zpracované, v plné míře odpovídají evropským normám, odpovídají konvenci Evropské hospodářské komise OSN, ke které jsme přistoupili a jsme jí tudíž zavázáni. Upozorňuji zde v této souvislosti na to, že ve věci přistoupení k evropským konvencím velmi často - naposledy jsme toho byli svědky právě dnes - přistupujeme k těmto konvencím bez rozpravy, protože jsme jednou určitým způsobem už vázáni.

Pokud jde o rozsáhlé přílohy, které jsou zmíněny, musím konstatovat, že přílohy 3 a 4 jsou doslovným překladem annexů zmíněné konvence EHK, přílohy 1 a 2 jsou úpravou těchto dvou příloh v právní oblasti mezinárodního práva pro tuzemské československé podmínky.

Jinak jako zpravodaj musím s velkým uspokojením konstatovat, že k návrhu zákona vystoupili zástupci celkem deseti poslaneckých klubů, všichni podpořili návrh zákona jako takový, s čímž se vřele ztotožňuji, jeden poslanecký klub nepodpořil problematiku Environmental Impact Assessment, naopak ji odmítl, jeden se vyslovil proti zásadním koncepčním změnám, aniž problematiku EIA jmenoval a osm poslaneckých klubů pozměňovací návrh výborů branných a bezpečnostních a ústavně právních podpořily.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Zástupca navrhovateľa, jeden spravodajca navrhujú prerušiť prejednávanie tohto bodu na dobu, než to prejednajú garančné výbory. V tomto prípade výbory pre životné prostredie. Tento návrh má oporu v § 24 ods. 3, takže prerušíme prejednávanie tohto bodu do štvrtka.

Pán poslanec Soukup.

Poslanec SL J. Soukup: Pane předsedající, rád bych se zeptal na důvod tohoto rozhodnutí. Z jednání s gesčními výbory mezi výbory pro životní prostředí a výbory brannými a bezpečnostními jasně vyplynulo, že tyto pozměňující návrhy v gesčních výborech již byly projednány. Tudíž se ptám, zda byla tato informace mylná. Vycházel jsem z toho, že výbory pro životní prostředí se podrobně a detailně návrhy zabývaly a výsledek, který z tohoto jednání vzešel, byl, že odborně, co se týká ochrany životního prostředí, nejsme v těchto návrzích v rozporu a jediným rozporem, který existuje, je časový faktor, kdy by se tento nový zákon měl přijímat. Bylo tady vyargumentováno, že toto nebezpečí z prodlení nehrozí. Domnívám se, že daleko užitečnější by bylo respektovat návrh, který v diskusi zazněl, a pokud nemůžeme hlasovat o zákonu v této době, tak vzniklou přestávku využít pro jednání klubů, ale vracení zákona do gesčních výborů, pokud byla splněna všechna sdělení, která jsme z výboru pro životní prostředí dostali, považuji za nadbytečné.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Poslankyňa Němcová má faktickú pripomienku.

Poslankyně SL D. Němcová: Chtěla jsem říci totéž.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Všimli ste si čo povedal v záverečnom slove pán poslanec Soldát. Prejednávame návrh zákona, ktorý predkladajú tu prítomní navrhovatelia a tí žiadajú, aby sa o pozmeňujúcich návrhoch mohli poradiť v garančných výboroch. Ešte nikdy sa nestalo, aby Federálne zhromaždenie neumožnilo vyhovieť takejto žiadosti. Myslím, že tu nie je o čom sa baviť, žiadajú to v súlade s § 24 ods. 3. Prosím, aby všetky pozmeňujúce návrhy, i tie, ktoré boli predložené ústne, aby boli predložené písomne, aby sme o nich mohli vo štvrtok po skončení rozpravy o zahraničnej politike hlasovať.

Máte ešte nejaké procedurálne návrhy? Len procedurálne, pretože iný nemôžeme v tejto chvíli podľa zákona o Rokovacom poriadku prijať.

(Hlas z pléna: Je to len faktická pripomienka. Ja, ako jeden z predkladateľov nepovažujem za potrebné, aby to bolo vrátené späť garančným výborom.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán kolega, o tom ste sa mali poradiť predtým. Poverili ste, aby za vás vystúpili poslanci Huml a Soldát. Tu sedia. Chápem ich ako splnomocnených z iniciatívnej skupiny.

Prikročíme k ďalšiemu bodu programu, ktorým je: 4

Vládny návrh zákona o ochrane topografií polovodičových výrobkov.

K tomuto návrhu predložil pán minister Flassik požiadavku, aby sa mohol nášho jednania zúčastniť predseda Úradu pre vynálezy a patenty, pán Ing. Jakl. Nechám o návrhu hlasovať.

Pán minister Flassik žiada, aby sa našej spoločnej schôdze mohol zúčastniť pán Jakl, predseda výboru pre patenty a vynálezy, vzhľadom k problematike, ktorú budeme ďalej prejednávať.

Kto súhlasí s tým, aby sa pán Jakl zúčastnil našej schôdze, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo.

(Hlasuje se - 18.22 hodin.)

(SN 77, SL 88) Snemovňa národov sedemdesiatsedem, Snemovňa ľudu osemdesiatosem.

Kto je proti? (SN 0, SL 0) Snemovňa národov nikto, Snemovňa ľudu nikto.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 1, SL 2) Snemovňa národov jeden, Snemovňa ľudu dva. Ďakujem.

Štyria poslanci Snemovne národov a jeden Snemovne ľudu hlasovanie ignorovali.

Účasť pána predsedu Jakla je schválená. Prosím, pán predseda, zaujmite miesto za predsedníckym stolom.

Pristúpime k prejednávaniu vládneho návrhu zákona o ochrane topografií a polovodičových výrobkov, ktorý odôvodní za vládu ČSFR pán minister Flassik. Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr vlády ČSFR I. Flassik: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni, vláda Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky predkladá návrh zákona o ochrane topografií a polovodičových výrobkov, ktorý predstavuje jedno z posledných potrebných legislatívnych opatrení pre komplexnú úpravu ochrany priemyslového vlastníctva tak, ako je chápané v krajinách s trhovou ekonomikou. Ochrana topografií a polovodičových výrobkov prostriedkami priemyslového práva je proti patentovej ochrane vynálezov mladšieho dátumu. Bola vyvolaná potrebou chrániť konštrukčné schéma polovodičových výrobkov, čipov, pred neoprávneným zneužívaním, hlavne kopírovaním tak ako sa priemysel týchto výrobkov rozvinul v sedemdesiatych rokoch.

Všetky demokratické krajiny úzkostlivo chránia predmety priemyslového vlastníctva, nech sú akéhokoľvek druhu, a nech sú vyvolané akoukoľvek potrebou technického rozvoja. Naopak nedostatok právnych prostriedkov, ich ochrany patrí medzi prekážky, brániace rozvoju medzinárodného obchodu a prirodzene vylučujú krajiny, ktoré túto ochranu neposkytujú, zo svetového obchodného spoločenstva. Preto prijatie právnej úpravy, ktorej návrh sa teraz predkladá, je v súčasnej dobe nutnou podmienkou zapojenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky do svetového hospodárskeho systému. V neposlednom rade prijatie takejto úpravy povedie k splneniu československého záväzku z obchodnej dohody s USA z roku 1990.

Návrh zákona je koncipovaný v súlade so smernicami Rady Európskych spoločenstiev o ochrane topografií, polovodičových výrobkov z roku 1986 a je teda plne v súlade s požiadavkami kompatibility československého zákonodarstva a právami Európskych spoločenstiev. Navrhovanou právnou úpravou budú chránené konštrukčné schémy polovodičových výrobkov, ktoré vznikli tvorčou činnosťou pôvodcu a ktoré nie sú v priemysle polovodičových výrobkov všeobecne známe.

Základný účinok ochrany topografie bude spočívať vo výlučnom dispozičnom práve majiteľa topografie a v jeho oprávnení tretím osobám toto využívanie zakázať.

Dispozičné právo majiteľa topografie bude tiež zahŕňať udeliť právo povolenia využívať topografie iným a právo previesť topografiu na iného. Bez súhlasu majiteľa topografie bude zakázané topografiu kopírovať alebo reprodukovať, prípadne používať polovodičový výrobok obsahujúci chránenú topografiu pri hospodárskej činnosti, dovoze, predaja, či inom spôsobe distribúcie polovodičového výrobku.

Pri vedomí všetkých týchto skutočností verím, že návrh zákona bude na vašej dnešnej spoločnej schôdzi prijatý. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánovi ministrovi Imrichovi Flassikovi.

Návrh prejednali výbory hospodárske a ústavne právne oboch snemovní. Opatrením oboch predsedov snemovní boli poverené výbory hospodárske, aby zhrnuli výsledky prejednávania tohto vládneho návrhu. Tieto výbory vám predkladajú návrh uznesenia (tlač 1063) a poverili prednesením spravodajských správ poslancov Zdeňka Malinu a Drahomíru Kovaříkovú.

Prosím spravodajkyňu výborov Snemovne národov pani poslankyňu Drahomíru Kovaříkovú, aby predniesla spravodajskú správu.

Společná zpravodajka výborů SN D. Kovaříková: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, v nedávné době jsem napsala článek, jehož název zněl Používejte ochranu. Článek vzbudil značný ohlas zřejmě proto, že pojednával o ochraně průmyslového vlastnictví, tedy o ochraně, o které hovoří i předkládaný návrh zákona o topografii polovodičových výrobků (tisk 945).

Předkládaný návrh zákona umožní, aby v i našem státě bylo právně chráněno nakládání s topografiemi polovodičových výrobků a tak zabráněno neoprávněnému kopírování, výrobě a obchodování.

Schválením tohoto zákona se zařadíme mezi vyspělé státy, které podobný zákon úspěšně užívají, např. Spojené státy americké a Japonsko.

Návrh zákona projednaly obě národní rady a doporučily jej přijmout s drobnými legislativními úpravami, které byly zohledněny při projednávání výborů Federálního shromáždění ústavně právních a hospodářských. Oba výbory návrh zákona doporučují přijmout.

Proto jako společná zpravodajka Sněmovny národů doporučuji schválit vládní zákon o ochraně topografií polovodičových výrobků (tisk 945) se změnami, které jsou uvedeny v tisku 1063.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pani poslankyni Kovaříkovej. Teraz prosím spravodajcu výborov Snemovne ľudu, aby sa ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SL Z. Malina: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych se připojil ke své kolegyni Kovaříkové a soustředil se ne na ochranu, ale spíš na duševní vlastnictví.

Myslím, že navrhovaná právní úprava, která míří k ochraně duševního vlastnictví, neboť práva z průmyslového vlastnictví jsou duševním vlastnictvím, jsou oborem, kde je co napravovat. Myslím si, že pokud zabrousím na pole ideologické, že v minulém režimu duševní vlastnictví nebylo příliš oblíbené, neboť jak duševno nebylo oblíbeno materialistickým řádem, tak vlastnictví bylo uznáváno pouze všelidové.

Ale nyní konkrétně. Chci vám znovu doporučit schválení tohoto zákona, neboť pro to v mých očích mluví to, že závazek přijetí takové právní úpravy vyplývá z již zmíněné dohody o obchodních vztazích, které uzavřela vláda České a Slovenské Federativní Republiky s vládou Spojených států v dubnu 1990, a také již zde bylo zmíněno, že právní úprava vychází z doporučení Evropského společenství a zcela v tomto smyslu je koncipována.

Proto opakuji: Doporučuji schválení tohoto zákona.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Malinovi. Do rozpravy zatiaľ nie je nikto písomne prihlásení. Otváram rozpravu, kto sa chce vyjadriť k tejto problematike, má možnosť sa prihlásiť. (Nikdo). Nikto sa nechce vyjadriť, nikto sa nehlási. Chcete pán predseda ešte niečo dodať? Pán minister tiež nie. Nie je vlastne k čomu čo dodávať. Takže môžeme pristúpiť k hlasovaniu. Prosím špeciálne poslancov Snemovne ľudu, aby sa dostavili k hlasovaniu, pretože táto snemovňa nie je schopná sa uznášať. Chcem vás pred hlasovaním upozorniť, že k prijatiu návrhu je treba nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov v každej zo snemovní. Poslanci oboch snemovní budú hlasovať súčasne.

(Hlasuje se - 18.33 hodin.)

Kto súhlasí s návrhom zákona, tlač 945 a s uznesením uvedeným v tlači 1063 nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo.

(SN 88, SL 82) Snemovňa národov osemdesiatosem, Snemovňa ľudu osemdesiatdva.

Kto je proti? (SN 0, SL 0) Snemovňa národov nikto, Snemovňa ľudu nikto.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 1, SL 0) Snemovňa národov jeden, Snemovňa ľudu nikto.

V Snemovni národov osemdesiatosem pre, nikto proti, jeden sa zdržal hlasovania. V Snemovni ľudu osemdesiatdva pre, nikto nebol proti a nikto sa nezdržal hlasovania.

Poslanci oboch snemovní zákon schválili. Po súhlasnom uznesení oboch snemovní môžem konštatovať, že Federálne zhromaždenie ČSFR schválilo zákon o ochrane topografických polovodičových výrobkov. Ďakujem pánu ministrovi Flassikovi a spravodajcom za prednesené správy a za prácu na tomto zákone.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 232, SL č. 374, SN č. 395)

Dovoľte mi, vážené poslankyne a vážení poslanci, aby som vás zoznámil s ďalším programom. Zajtra sa stretnú výbory snemovní podľa programov, ako boli stanovené predsedami výborov. 19. spoločná schôdza bude pokračovať vo štvrtok 5. 12. o 9,00 hodine v tejto zasadacej miestnosti. Na programe - som povinný to ešte zopakovať podľa zákona o Rokovacom poriadku - bude správa podpredsedu vlády a ministra zahraničných vecí ČSFR o československej zahraničnej politike. Tú sme začali prejednávať, vypočuli sme ju na minulej schôdzi a budeme pokračovať vystúpením spravodajcov a rozpravou. Potom budeme hlasovať o pozmeňujúcich návrhoch a celom zákone o životnom prostredí. Potom prejednáme vládny návrh zákona o dovozovej dani (tlač 985) a návrh uznesenia (tlač 1067). Ďalej vládny návrh zákona o civilnej službe (tlač 848) a návrh výborov branno-bezpečnostných na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 946).

Predseda výboru ústavno-právneho Snemovne národov ma požiadal, aby som oznámil členom ústavno-právnych výborov, že zajtra začína jednanie o 8.30 hodine a budú prejednávané parlamentné tlače 975, 1047, 1054 a 928.

Vážené Federálne zhromaždenie, prerušujem zasadnutie 19. spoločnej schôdze do štvrtka 5. 12. O 9.00 hodine začíname.

(Jednání přerušeno v 18.37 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP