Úterý 10. prosince 1991

Nyní doporučuji, abychom přistoupili k dalšímu bodu programu, kterým je

13

vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje trestní řád a zákon o ochraně státního tajemství (tisk 984) a návrh usnesení SL a SN (tisk 1065)

Výklad podá místopředseda federální vlády Pavel Rychetský. Prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, stejně jako novela trestního zákona, tak i novela trestního řádu byla vyvolána potřebou uvést tento důležitý procesní předpis do souladu s Listinou základních práv a svobod, jakož i s Evropskou konvencí lidských práv. Jde o změny velmi podstatné, které zasahují do dosavadního systému československého trestního řízení závažným způsobem, avšak bylo nezbytné pro posílení záruk občanských práv a svobod k této novelizaci přistoupit.

V rámci novely byly přímo ve Strasbourgu, ale i na jiných mezinárodních grémiích navržené úpravy konzultovány a mohu potvrdit, že náš trestní řád po novele se dále přiblíží k trestním předpisům vyspělých evropských zemí, zejména v tom, že zásady do základních občanských práv a svobod budou pod kontrolou soudu již také v období přípravného řízení. Jde především o vzetí do vazby a domovní prohlídku, prohlídku, kde o těchto úkonech bude rozhodovat i v přípravném řízení soudce. V rámci důsledného zachování obžalovací zásady bude tak činit výlučně na návrh prokurátora. Totéž se týká i příkazu k zatčení. Jde především o vzetí do vazby atd. Jde o úpravu, která v praxi, zejména v prvopočátku, přinese určité značné nesnáze, bude vyžadovat novou organizaci práce soudu a bude znamenat jejich silné zatížení. Největší potíže patrně přinese nezbytnost, aby soudce, který rozhodoval o vzetí do vazby, o příkazu k zatčení nebo o domovní prohlídce byl vyloučen z dalších úkonů v témže řízení po podání obžaloby. Vzhledem k Evropské konvenci o lidských právech bude však toto ustanovení nezbytné, neboť z judikatury Evropské soudu pro lidská práva vyplývá, že soudce, který rozhodoval o přípravném řízení, nemůže nestranně rozhodovat o věci samé. Novela trestního řádu reaguje samozřejmě i na řadu dalších úprav jako jsou např. přijaté zákony o policii a reaguje i na potřebu vyžadovat údaje, které jsou jinak předmětem bankovního tajemství a další.

Ústavně právní výbory předložily k novele trestního řádu některé připomínky. Jde o doplňující návrhy, které jsou účelné a ze strany předkladatelů je mohu, až na výjimky, podpořit. Tyto výjimky jsou dvě.

Prvá se týká změny § 35 odst. 1 trestního řádu, kde ústavně právní výbory navrhují, aby koncipient směl vystupovat v řízení před kterýmkoliv soudem, pokud k tomu dá souhlas Advokátní komora. Vládní návrh vylučoval účast koncipienta v řízení před Krajským soudem jako soudem prvního stupně a před Nejvyšším soudem. To, zda se v řízení před soudem má vůbec objevovat koncipient, bylo předmětem širokých diskusí, zvláště pak ve vztahu k otázce, zda koncipient může zastávat úkony nutné obhajoby. Především nepokládáme za dobré řešení svěřit rozhodování o tom, zda koncipient může před soudem obhajovat nikoliv zákonu, ale Advokátní komoře. V řadě zemí je pro obhajobu před nejvyššími soudy připuštěna dokonce pouze účast zvlášť oprávněného advokáta.

Z diskuse k této otázce po předložení vládního návrhu vyšel dokonce poznatek, na který by mělo být reagováno. Mezinárodně právní dokumenty vyžadují mimo jiné záruku náležité obhajoby ustanoveným advokátem nebo obhájcem podle vlastního výběru. Jde zejména o článek 6 odst. 3 písm. c) Evropské úmluvy o lidských právech a vzniká proto obava, že jakákoliv obhajoba koncipientem, kterého si obviněný ani zvolit nemůže nebo která nadřazuje obhajobu ustanoveným advokátem nebude vyhovovat těmto požadavkům mezinárodního závazku. Proto považuji především pozměňovací návrh k bodu 16 vládního návrhu novely za nevhodný a jeho přijetí nedoporučuji, když i samotné znění tohoto návrhu ve světle těchto diskusí vyvolává značné pochybnosti.

Druhou výjimkou je návrh ústavně právních výborů na vypuštění § 72 odst. 3, která umožňuje propuštění obviněného z vazby v řízení před soudem rozhodnutím předsedy senátu, nikoliv celého senátu, jestliže s tím prokurátor souhlasí. Je zřejmé, že proti takovému rozhodnutí nepodá stížnost. Neznám přesné důvody, proč tato možnost, urychlující řízení a usnadňující propuštění z vazby, má být z trestního řádu vypuštěna, avšak z hlediska předkladatele s tímto vypuštěním nesouhlasím, protože prodlužuje dobu, po kterou obviněný musí být bezdůvodně ve vazbě.

Závěrem považuji za nutné se zmínit o návrhu, který v ústavně právních výborech nenašel podporu. Jde o pozměňovací návrh pana poslance Pohanky, na jehož základě by bylo možno výjimečně prodloužit vazbu, která v zásadě smí trvat pouze jeden rok v přípravném řízení a jeden rok v řízení před soudem. Tento pozměňovací návrh byl jistě inspirován poznatky z konkrétní praxe soudu, ve které se stále vyskytuje řada případů, kdy z omluvitelných důvodů nelze řízení právoplatně skončit ve stanovené lhůtě, a kdy v důsledku toho již došlo a bude docházet k poměrně velkému množství případů, ve kterých je obžalovaný pachatel závažného trestného činu často již dosud neprávoplatně odsouzený k dlouhodobému odnětí svobody, po pouhém uplynutí této lhůty z vazby propouštěn. Pozměňovací návrh pana poslance Pohanky se snaží těmto případům předcházet. Je jistě předpokladem, že k postupu jím navrženému bude docházet jen výjimečně, avšak především ve velmi závažných případech, kdy takový postup bude přímo nutný.

Zejména události v Leopoldově ze závěru minulého měsíce oživily požadavky pro obnovení trestu smrti. Zmiňoval jsem se již o důvodech, které neumožňují takovýmto návrhům vyhovět z legislativně technických příčin, když ponechám stranou příčiny věcné. Trest smrti větší bezpečnost občanů nezajistí - to je jen iluze veřejnosti. Detence zvlášť nebezpečných pachatelů je jiná otázka. Doporučoval bych proto, aby Federální shromáždění, bude-li pozměňovací návrh na toto jednání znovu předložen, se jím vážně zabývalo. Domnívám se, že náš trestní řád by měl umožňovat, aby vazba v těch nejzávažnějších případech mohla v zájmu ochrany života a zdraví lidí i dalších občanských práv pod záštitou toho, že o prodloužení budou rozhodovat nejvyšší justiční orgány, nejvyšší soudy, trvat i po dobu delší.

Jinak za předkladatele doporučuji, aby Federální shromáždění schválilo novelu trestního řádu v podstatě těmi pozměňovacími návrhy, jak byly předloženy ústavně právními výbory. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji místopředsedovi federální vlády panu Rychetskému. Sděluji, že opatřením předsedů sněmoven byl vládní návrh § 39 odst. 2 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění přikázán k projednání výborům ústavně právním a branným a bezpečnostním výborům obou sněmoven. Shrnutím výsledků projednávání, přípravou návrhů usnesení a stanoviska byly pověřeny výbory ústavně právní. Tyto výbory připravily písemný materiál - tisk 1065 a zvolily sněmovními zpravodaji členy svých výborů, kterými jsou poslanci Milan Čič a Jozef Olej. Uděluji nyní slovo zpravodaji Sněmovny lidu poslanci Milanu Čičovi.

Společný zpravodaj výboru SL M. Čič: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci. Druhý významný zákon - pritom jeden s druhým súvisí - priamo súvisí s Listinou základných práv a slobôd. Uvádzací zákon k tejto Listine v § 6 ods. 1 ustanovuje, že zákony a iné právne predpisy musia s ňou byť v súlade do 31. decembra 1991. Návrh novely Trestného poriadku - tlač 984 novým spôsobom upravuje zvlášť práva a kontrolu zásahu štátnych orgánov do občianskych práv a slobôd. Týka sa to konkrétne prokurátora a súdu.

Článok 8 ods. 5 Listiny toto právo zveruje väčšinou súdu. Citujem z tejto Listiny: "Nikto nesmie byť vzatý do väzby len z dôvodov a na dobu stanovenú zákonom a na základe rozhodnutia súdu."

Rovnako tak je možné zatknúť osobu len na príkaz sudcu.

Ďalšia skupina zmien sa týka nedotknuteľnosti obydlia. Tu nejde len o samotnú domovú slobodu, resp. dom, ale obydlie, čo je pojmovo širšie a tiež, že domovú prehliadku je možné vykonať len na základe písomne odôvodneného príkazu sudcu.

Základnou zmenou v koncepcii doterajšieho trestného konania je rozhodovanie o väzbe, ktoré náleží vždy a jedine súdu. Ďalej je to zákaz cenzúry a právo na informácie a niektoré ďalšie zmeny. Listina základných práv a slobôd si teda vyžiadala dve základné zmeny. Prvá, aby o slobode a v tejto súvislosti o väzbe, zatknutí, uložení trestu, domovej prehliadke, rozhodoval vždy súd spôsobom stanoveným v zákone.

Druhá sa týka lehôt na zadržanie, vypočutie, zatknutie, väzbu a súčasne aj príslušnosť sudcu, ktorý môže rozhodnúť o väzbe. Tieto lehoty sa z hľadiska praxe a nárokov na určité úkony javia príliš krátke, doslova protestujú predovšetkým prokurátori, ale aj iní pracovníci, ktorí budú zainteresovaní na tejto problematike, na realizácii tohto úkonu, že nebudú schopní včas zabezpečiť všetky zabezpečovacie úkony, ktoré sú nevyhnutné pre splnenie účelu trestného konania. Je to samozrejme do určitej miery pravda, ale počíta sa aj s tým, že práve prokuratúra, ale aj súdy budú posilnené početne, aby mohli mať služby i vo voľných dňoch, o sobotách, nedeliach a iných sviatkoch. To so sebou prináša aj zvýšené nároky na rozpočet.

Táto väzba, resp. táto nová koncepcia sa dotýka rovnako tak zadržania, vypočutia ako aj potom dodania do väzby. Je to 24 hodín. Teda spoločne v celku to predstavuje 48 hodín.

K vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a doplňuje trestný poriadok a zákon o ochrane štátneho tajomstva zaujali stanoviská branno-bezpečnostné výbory Federálneho zhromaždenia a ústavno-právny výbor Českej národnej rady. Ústavno-právny výbor Slovenskej národnej rady nepodal žiadne pripomienky. Celkom predložili okolo deväť návrhov na zmenu navrhovaných formulácií, resp. na doplnenie nových. Šesť z nich výbory ústavno-právne akceptovali, niektoré prirodzene po menších zmenách, tri neakceptovali, jednak z vecných dôvodov alebo preto, že sú riešené v iných ustanoveniach Trestného poriadku.

Chcel by som ešte dodať, že návrh na zmeny vyplýva jednak z Listiny - a to je prvoradá otázka, ale súčasne vládny návrh novely Trestného poriadku reaguje aj na potreby a problémy praxe. Je to napríklad stanovenie finančnej záruky namiesto majetkovej pri prepustení z väzby, jej prepadnutie, keď obvinený nesplní určité podmienky, vylúčenie odstúpenia od peňažitej osoby, ktorá záruku za obvineného ponúkla, vylúčenie, vrátenie prepadnutej záruky a niektoré ďalšie otázky.

Záverom môjho vystúpenia všeobecne, vážené poslankyne a vážení poslanci, ako spravodaj - a hovorím to aj menom ďalšieho spravodajcu poslanca Oleja, odporúčam uznesenie výborom k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a doplňuje Trestný poriadok a zákon o ochrane štátneho tajomstva ku schváleniu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji zpravodaji Sněmovny lidu. Jen pro vysvětlení, poslanec Olej jel se skupinou poslanců Strany demokratické levice na Hrad k panu prezidentovi, takže jeho roli splní nyní krátce pan poslanec Patočka.

Poslanec SN J. Patočka: Mám jen tlumočit za poslance Oleje, že plně souhlasí s předloženou novelou a připojuje se ke zprávě zpravodaje Sněmovny lidu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Stanoviska obou výborů byla shodná, čili lze učinit takovýto závěr.

Otvírám nyní diskusi k návrhu novelizace trestního řádu a jako první se přihlásil poslanec Pohanka. Druhý je poslanec Bobovnický a třetí pan poslanec Sokol. Prosím o další přihlášky.

Omlouvám se, kolega Kříž sdělí výsledky hlasování. Omlouvám se vám, ale zůstaňte, bude to krátké.

Poslanec SL E. Kříž: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, zápis o volbě členů prezídia Federálního fondu národního majetku, druhé kolo:

"Komise poslanců FS, kterou Sněmovna lidu a Sněmovna národů zvolila pro tajnou volbu členů prezídia a členů dozorčí rady Federálního fondu národního majetku ČSFR, zjistila:

Pro volbu členů prezídia Federálního fondu národního majetku poslancům Sněmovny lidu bylo odevzdáno 90 hlasovacích lístků, poslancům SN 104 hlasovacích lístků. Po skončení hlasování komise zjistila: hlasování se zúčastnilo 82 poslanců SL a 95 poslanců SN. Hlasování se zdrželo 8 poslanců SL a 9 poslanců SN. Odevzdaných bylo celkem ve Sněmovně lidu 81 platných hlasovacích lístků, ve Sněmovně národů 91 platných hlasovacích lístků. Neplatných hlasovacích lístků ve Sněmovně lidu byl 1, ve Sněmovně národů byly 4.

Volební komise zjistila, že pro ing. Jana Klacka bylo odevzdáno 47 hlasů v SL a 54 hlasů v SN. Pro JUDr. Dagmar Lastoveckou bylo odevzdaných 47 hlasů v SL a 52 hlasů v SN. Pro ing. Jozefa Mudríka bylo odevzdaných 27 hlasů v SL, 26 v SN. Pro prof. Jana Petrenka, CSc., bylo odevzdáno 41 hlasů v SL, 49 hlasů v SN. Pro ing. Vladimíra Rudovčáka 32 hlasů v SL, 44 hlasů v SN. Pro ing. Petra Vybírala 42 hlasů v SL, 37 v SN.

Volební komise konstatuje, že členem prezídia Federálního fondu národního majetku byl zvolen ing. Ján Klacek. Pro tohoto kandidáta se vyslovila nadpoloviční většina přítomných poslanců SL a nadpoloviční většina přítomných poslanců SN. Obdržel největší počet platných hlasů v součtu obou sněmoven. Do třetího kola postupuje dr. Lastovecká, prof. ing. Petrenko, ing. Rudovčák, ing. Vybíral.

V Praze dne 10. 12. 1991, předseda komise, členové komise podepsáni."

Zároveň si dovoluji vás upozornit, že další kolo hlasování proběhne ještě dnes. Jestliže bude souhlasit pan předsedající, volební komise by už nyní přistoupila k vyhlášení voleb. Budou vám rozdány hlasovací lístky, a doufám, že do hodiny, tzn. do 16.00 hodin, kdy se uzavře hlasování, budou všichni přítomní poslanci mít za sebou volby. To znamená do 16.00 hodin bude otevřena hlasovací místnost.

Budou se volit dva kandidáti, tzn. minimálně musíte škrtnout dva lidi. Mohou tam být jen dva lidi uvedeni, můžete škrtat víc, ale minimálně dva.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Doufám, že do 3. kola se to už naučíme a že třetí kolo dopadne dobře.

Prosím pana poslance Pohanku, aby se ujal slova.

Poslanec SL M. Pohanka: Dovolte, abych hned úvodem se přihlásil ke všem třem výhradám, které přednesl pan místopředseda vlády a abych se věnoval především bodu, který označil za můj pozměňovací návrh.

Je to skutečně tak. Společně jsme se zástupci ministerstva spravedlnosti ČR a federální generální prokuratury ve spolupráci s právním konzultantem k této věci vytvořili pozměňovací návrh k ustanovení § 71 odst. 3 trestního řádu, který byl projednán v ústavněprávních výborech a neuspěl. Dovolil bych si ho znovu přednést. Pokusím se ještě něco dodat k jeho odůvodnění, které řekl pan Rychetský. Měli byste k tomu mít patrně znění novely i trestního řádu.

Paragraf 71 by měl být změněn tak, že místo dosavadního textu odst. 3 by tento odst. 3 zněl: V řízení před soudem může vazba trvat nejvýše jeden rok. Za odst. 3 by se vložily odst. 4 a 5 ve znění.

Odst. 4: "Nebylo-li možné ze závažných důvodů přípravné řízení skončit ve lhůtě uvedené v odst. 1 a řízení před soudem uvedené ve lhůtě v odst. 3 a propuštěním obviněného na svobodu, hrozí zřejmé nebezpečí životu a zdraví lidí nebo porušení jiných základních práv a svobod občanů, může nejvyšší soud vazbu na nezbytně nutnou dobu prodloužit. Odst. 5 - po prodloužení vazby podle odst. 4 v přípravném řízení rozhoduje na návrh generálního prokurátora a v řízení před soudem na návrh předsedy senátu nejvyšší soud republiky. Jde-li o prodloužení vazby před nejvyšším soudem republiky nebo v řízení, kde o vazbě rozhodl vojenský soud, rozhoduje Nejvyšší soud ČSFR."

Odst. 4, 5 a 6 se označují jako 6, 7 a 8.

Už před rokem, když jsme projednávali a vtělili do zákona lhůtu vázající soudy, pokud jde o trvání vazby, poukazoval jsem na neobvyklost a nebezpečnost tohoto řešení, obtížnou možnost splnění. Ukázalo se, že jen během prvního pololetí v důsledku tohoto nového ustanovení soudy propustily 163 osoby držené ve vazbě, což byly osoby, které byly většinou nebezpečné při svém pobytu na svobodě pro různé druhy recidivy. Navíc tím, že soud vyčerpal veškeré možnosti trvání vazby, zbavil se prakticky možnosti v řízení pokračovat, neboť po jejich propuštění už je nelze vzít znovu do vazby a zadržet, a tudíž už nelze vůbec u těchto lidí spoléhat na to, že by se jim doručilo předvolání k soudu a že by k tomuto soudu skutečně dobrovolně přišli nebo se nechali předvést. Mnozí z nich uprchnou i do ciziny vzhledem k volnosti, která v tom směru panuje.

Tak je prakticky nemožné v mnoha případech v řízení pokračovat. Je třeba čekat, až se něčeho dopustí, aby bylo možno je znovu zadržet a vyřídit třeba i starou věc. Situace je dnes komplikovaná pašováním drog nebo jinými mezinárodně organizovanými trestnými činy, např. vylupováním kostelů, kapliček, muzeí. Převážením těchto věcí za účelem prodeje do ciziny, se zabývají k čemuž dnes už profesionálně zdatní odborníci, kteří hned po propuštění mají možnost se v cizině ukrýt a uživit.

Vypracovali jsme dokonce důvodovou zprávu, ve které se cituje několik takových případů, které se týkají třeba loupežného odcizení částky 9,5 mil. Kčs nebo obrazů ze státního zámku za 12 mil. Kčs apod. Problémy jsou často s tím, že důkazy musíme opatřovat v cizině, to trvá dlouho, je to spojeno s určitými průtahy. Je těžko pachatele propouštět, dejme tomu na půl roku a pak ho zase do vazby brát, čímž by se zachovala jakási možnost prodloužení lhůty k vyřízení. Většinou nejde o kolizní vazbu, ale o recidivisty, patrně by se dále dopouštěli trestné činnosti dříve, než by byla řádně posouzena trestná činnost předchozí. Proto bych se přimlouval spolu s odborníky, se kterými byla záležitost konzultována i s předsedou federálního nejvyššího soudu Motejlem, abyste tento pozměňovací návrh přijali. Zdůrazňuji, že i z mezinárodního hlediska je neobvyklé, aby se soudům ukládaly podobné lhůty pro vyřízení vazební věci, jaké leckde dosti přísně platí pro orgány přípravného řízení.

Ještě je tady jedna věc, která by se mohla namítat víceméně z hlediska čistoty právní, že totiž Listina základních práv a svobod vyžaduje, aby tato vazba trvala "po dobu, kterou stanoví zákon." Nikde není uvedeno, že tato doba má být stanovena lhůtou určenou podle dní, týdnů, měsíců nebo roků. V pozměňovacím návrhu je vymezena okolností, že má trvat pouze nezbytně nutně dlouho a že je vázána na výskyt dalších naléhavých okolností. Potřeba vazby musí být především zjevná. Nestačí už např. vazba kolizní a musí zde hrozit bezprostřední nebezpečí statkům, které jsou ohroženy trestním zákonem.

Kdyby ovšem byly námitky a domnívali jste se, že to nelze takto vykládat, doporučoval bych alternativu, aby se za odst. 4 na konci vložila slova - nejvíce však o šest měsíců. Zdá se mi to stejně velmi málo.

Dále se přihlašuji k dalším dvěma výhradám, které uplatnil pan Rychetský. Navrhuji, aby se v bodě 5 zpravodajské zprávy upustilo od tam navrženého znění, aby zůstala úprava, se kterou se počítá ve vládním návrhu - tj. aby v trestních věcech nebylo možné zastupování koncipientem, zejména za podmínek, které jsou ve zprávě uvedeny, protože právě v trestních věcech jde o potřebu, aby zastupoval advokát. Často jsou to věci, na které je třeba se dívat z hlediska trestního velmi vážně.

V bodě 9 zpravodajské zprávy navrhuji, aby odst. 3 nebyl vypouštěn, protože je praktický. Potřeba sehnat senát a rozhodovat v senátě tam, kde se předem ví jak to dopadne, když prokuratura s propuštěním souhlasí, prakticky znamená prodloužení vazby a zbytečné komplikace.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP