Úterý 10. prosince 1991

Pokiaľ ide o realizáciu zákona v podnikovej praxi, je možné povedať, že vo väčšine podnikov prebieha intenzívna príprava v súlade s obsahom navrhovaného zákona. Celkovými zámermi jednotlivých ustanovení boli pracovníci podniku zoznámení na rade seminárov, v odborných časopisoch aj v dennej tlači. Aj tak sa nepočíta s tým, aby od začiatku januára došlo v širokom rozsahu k zmene mzdového systému a konkrétne ku spôsobu odmeňovania. V radách podnikov bude ešte po určitú dobu zachovaný doterajší systém. Tým, že sa v ňom záväzne upravia tie ustanovenia, ktoré vyplývajú z predloženého zákona, prípadne sa vykonajú niektoré ďalšie korektúry, napríklad v úrovni mzdových tarifov, tarifných zložiek a podobne. Budú to však už len podnikové predpisy, pretože platnosť centrálnych predpisov 31. decembra tohto roku končí. Podľa situácie v každom podniku sociálni partneri dohodnú, aký mzdový systém v akom termíne budú uplatňovať. Znamená to, že realizácia nových mzdových systémov bude postupná a plynulá, čo návrh predloženého zákona plne umožňuje. Ešte raz potrebujem za nutné zdôrazniť, že od začiatku budúceho roku majú sociálni partneri plnú zodpovednosť v otázkach odmeňovania pracovníkov.

Predložený návrh zákona o mzde, odmene za pracovnú pohotovosť a priemernom zárobku zodpovedá princípom trhovej ekonomiky, plne rešpektuje medzinárodné dohody a umožňuje sociálnym partnerom kolektívne vyjednávanie vo výške mzdových tarifov, príplatkov i o celkovom spôsobe odmeňovania pracovníkov. S návrhom vyslovili súhlas rady hospodárskej a sociálnej vlády a rovnako tak v hospodárskych organizáciách, kde návrh prijímali pozitívne. Súhlasíme s úpravami, ktoré navrhujú sociálne a kultúrne výbory Snemovne ľudu a Snemovne národov s výnimkou pripomienky č. 5 v § 11 ods. 1 a pripomienky 12 v § 20 ods. 1. Prijatím týchto pripomienok by vznikol rozpor medzi navrhovaným zákonom a medzinárodnými dohodami, zákonmi, ktoré tieto dohody realizujú, a devízovým zákonom. Odporúčam preto z poverenia federálnej vlády návrh zákona s pripomienkami, ktoré vyplynuli z jednania Federálneho zhromaždenia, schváliť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi federální vlády Hoffmannovi za odůvodnění návrhu. Chci říci, že pan ministr Miller je v zahraničí, je tu jeho náměstek pan Měchura, pokud by bylo třeba, aby zaujal nějaké stanovisko, hlasovali bychom o souhlasu s jeho účastí. Vzhledem k tomu, že SL není schopna se usnášet, tento úkon nyní provádět nebudeme. Návrh byl přikázán VÚP, VPR, VSK obou sněmoven. Výbory sociální a kulturní připravily písemný návrh usnesení sněmoven (tisk 1088) a pověřily poslance J. Sedláka a J. Šimečkovou předložením zpravodajských zpráv.

Jako prvního prosím zpravodaje výborů SL pana poslance J. Sedláka, aby přednesl zpravodajskou zprávu. Zároveň prosím paní poslankyni Šimečkovou, aby zaujala své místo, které jí v této souvislosti přísluší. Zároveň žádám poslance, kteří hodlají vystoupit v rozpravě, aby podali přihlášky do diskuse.

Společný zpravodaj výborů SL J. Sedlák: Vážené Federální shromáždění, vážení hosté, naší 19. společné schůzi SL a SN je předložen návrh zákona o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku. Ve svém pojetí představuje vytvoření legislativních podmínek v oblasti mzdové reformy tak, aby tato právní úprava umožňovala tržní chování všech subjektů, zaměstnavatelů, zaměstnanců, organizací zaměstnavatelů a příslušných odborových orgánů. Zároveň minimalizuje státní zásahy na míru odpovídající současnému období ekonomické reformy. Návrh zákona představuje zásadní liberalizaci mezd v podnikatelské sféře. Upravuje pouze určitou míru ochrany a nároku zaměstnanců tak, aby byly respektovány závazky vyplývající z úmluv Mezinárodní organizace práce a dalších mezinárodně právních aktů, k nimž ČSFR přistoupila.

V rámci tohoto pojetí návrh zákona předpokládá zrušení všech dosavadních podzákonných úprav odměňování v podnikatelské sféře. Opouští systém administrativně stanovených tarifů a nahrazuje a staví do priority systém kolektivního vyjednávání sociálních partnerů.

Tam, kde je kolektivní jednání uzavřeno dohodou, stát nezasahuje. Pouze v případech, kdy není uzavřena kolektivní smlouva, platí nejméně to, co určí stát zákonem.

Součástí návrhu zákona je také komplexní úprava a zjednodušení zjišťování průměrného výdělku pro potřebu pracovně právních vztahů a úkonů. I ve formulaci jeho výpočtu užitého pro převážnou část příplatků a dalších složek mzdy vychází návrh zákona z pojetí mezinárodních úmluv a nahrazuje řadu dosud používaných výpočtů.

Vládní návrh zákona o mzdě - jak bylo řečeno panem předsedajícím - odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku byl projednán ve výborech pro plán a rozpočet, výborech ústavně právních, hospodářských a sociálně kulturních.

Doporučuji, dámy a pánové, aby návrh zákona (tisk 1011) po projednání a posouzení úprav, uvedených ve společné zprávě garančních výborů sociálně kulturních (tisk 1088) byl Sněmovnou lidu schválen.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní má slovo zpravodajka Sněmovny národů, paní poslankyně Šimečková.

Poslankyně SN I. Šimečková: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych se krátce zmínila o průběhu projednávání návrhu ve výborech Federálního shromáždění.

Vládní návrh zákona, jak již bylo řečeno, projednávaly výbory pro plán a rozpočet, hospodářské, výbory ústavně právní a výbory sociální a kulturní. Při projednávání návrhu zákona, ocenili poslanci všech výborů skutečnost, že dochází ke zrušení asi 350 podzákonných právních úprav odměňování v podnikatelské sféře a tím k zásadní liberalizaci mezd v této oblasti.

V několika výborech bylo diskutováno o vhodnosti zařazení převzatých ustanovení zákoníku práce a zapracování do tohoto zákona. Ale pozměňovací návrhy, týkající se těchto ustanovení, to jest zvláště § 9 a § 12, v žádném výboru přijaty nebyly.

Výbory pro plán a rozpočet vznesly k návrhu zákona jednu drobnou připomínku, která je zapracována v usnesení garančních výborů v tisku 1088. Výbory hospodářské připomínky neměly.

V ústavně právních výborech byly vzneseny dva pozměňující návrhy, o kterých se hlasovalo. Jeden z návrhu byl návrh poslance Világiho, týkající se § 4 odst. 4, vypustit poslední větu v tomto odstavci, a byl přijat výborem Sněmovny lidu. Sněmovna národů ho odmítla, a proto nebyl zapracován do celkového usnesení těchto výborů.

Výbory sociální a kulturní, jako výbory garanční, zapracovaly do svého usnesení, tisk 1088, legislativně technické úpravy, se kterými navrhovatel souhlasí a stávají se tudíž součástí návrhu. Kromě těchto legislativně technických úprav přijaly garanční výbory a zapracovaly do usnesení dva pozměňující návrhy poslance Prokopa, které jsou v tisku 1088 pod body 5 a 12 a týkají se § 11 a § 20. S těmito pozměňujícími návrhy navrhovatel nesouhlasí a musí být o nich proto hlasováno zvlášť jako o pozměňujících návrzích.

Připomínky ze Slovenské národní rady do dnešního dne nepřišly, ačkoliv termín dodání byl 29.11. Připomínky z České národní rady, kde návrh zákona projednaly výbor ústavně právní a výbor pro sociální politiku a zdravotnictví, byly do návrhu zapracovány v § 4 a v § 17 - jsou to shodné připomínky s připomínkami výborů Federálního shromáždění.

Závěrem bych si dovolila doporučit Sněmovně národů, aby návrh zákona tisk 1011 s doplněním garančních výborů tisk 1088, schválila.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Jako první se přihlásil do rozpravy pan poslanec Prokop, kterému uděluji slovo. Prosím další přihlášky do rozpravy.

Poslanec SN M. Prokop: Vážený pane předsedající, vážení kolegové a kolegyně, když jsme více než před rokem schvalovali zákon o kolektivním vyjednávání, učinili jsme první krok k postupné liberalizaci a nastolení tržních vztahů i v oblasti mzdové politiky.

Návrh zákona o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku, by měl být krokem v tomto směru dalším a měl by přenést, alespoň v podnikatelské sféře převážnou většinu problematiky do sféry kolektivních smluv. Státní administrativní reglementaci mezd by mělo být tímto odzvoněno. Úctyhodný výčet více než 300 právních předpisů, které nový zákon ruší, jsou tou nejsympatičtější částí na tisku 1011, alespoň pro mne. Používám-li kondicionálu, tedy říkám-li, že zákon by měl být tím kýženým krokem, chci upozornit na to, že přístup navrhovatele k liberalizaci mezd cítím jako polovičatý a navíc z hlediska legislativně technického mi návrh zákona rovněž nepřipadá příliš dobrý. To je ovšem věcí i celé řady dalších zákonů, které tu projednáváme a které jsou rovněž často silně poznamenány etatistickým a neliberálním přístupem k právu, jako takovému.

Neúcta k právním normám, jako k jednotlivým součástem systému právního státu, se projevuje znovu a znovu, především tím, že v návrzích jednotlivých zákonů se opisují celé pasáže ze zákonů jiných, které buď mají vyšší právní sílu jako ústavní dokumenty, mezinárodní dohody, které ČSFR podepsala a jsou tedy pro nás závazné, nebo které již platí od dřívějška a jsou tedy zajisté stejnými součástmi téhož právního řádu, jako zákon navrhovaný. To je i případ návrhu zákona o mzdě. Ten obsahuje celé pasáže, převzaté ze zákoníku práce, jak už zde bylo řečeno, nebo z úmluv Mezinárodní organizace práce.

Argumenty navrhovatele, že je tento přístup veden jakousi snahou o praktičnost při použití zákonů, mne vedou k přirovnání k příručkám vědeckého komunismu pro agitátory KSČ, které rovněž, z tak zvaných praktických důvodů, aby se soudruh nemusel obtěžovat četbou zbytečných knih, na několika desítkách stran, zopakovaly hlavní postuláty zbytečných knih.

Systém, který stojí na takovémto přístupu k teorii, ať jde o teorii právní nebo jakoukoliv jinou, musel zákonitě skončit tak, jak skončil.

Vážené dámy, vážení pánové, my však chceme vybudovat první stát, chceme, aby zákony vytvářeli, ale i naplňovali lidé kompetentní a vzdělaní, lidé s právním povědomím. Způsobem, jakým předkládá navrhovatel zákon o mzdě, právní povědomí asi těžko pozvedneme. Duplicita v právních normách je nejen nešvar, ale i neúcta k naší vlastní práci. Při projednávání ve výborech jsem navrhl, vypustit ze zákona celý komplex ustanovení, která jsou, podle mého názoru, zbytečná, často i proto, že jsou obsažena jinde, v jiných právních normách. Přiznám se, že moje návrhy, až na dvě zde již citované výjimky, neprošly tak zřejmým způsobem, že si nedělám iluze o jejich průchodnosti zde v plénu, mimo jiné i proto, že podobný přístup k zákonu, jako mám já, se neobjevil ani v žádném jiném výboru, který návrh projednával.

Nechci vás, vážení kolegové, zdržovat, jak bývá někdy v tomto shromáždění zvykem, a proto tyto návrhy nepředložím, i když mě to srdce rve, nebo alespoň nepředložím valnou většinu z nich. Přesto mi ale dovolte přednést alespoň dva, které považuji za podstatné, především z hlediska jejich věcného obsahu.

O jednom se zde již hovořilo - je to návrh, který je obdobný s návrhem kolegy Világiho, který padl ve výborech ústavně právních. Navrhuji v § 4 odst. 4 vypustit poslední větu. Dále navrhuji v § 20 odst. 1 nové znění první věty, zejména v souvislosti s tím, co pan místopředseda vlády zde přednesl o nesouhlasu vlády s přijatými protinávrhy ve výborech sociálních a kulturních.

Jedná se o protinávrhy, které se týkaly možnosti vyplácení mzdy v jiné než československé měně. Navrhuji tedy takovéto znění věty první prvního odstavce § 20 - předám samozřejmě zpravodajům pak písemně: Zaměstnancům s místem výkonu práce podle pracovní doby v cizině, dále zaměstnancům, které zaměstnává zahraniční osoba působící na území ČSFR nebo zaměstnancům, kteří jsou devizoví cizozemci a zaměstnává je československá právnická osoba, lze s jejich souhlasem poskytovat mzdu v jiné než československé měně.

Zdůvodnění těchto návrhů: První návrh se týká stanovení minimální mzdy. V návrhu zákona stojí, že v kolektivní smlouvě může být stanovena i vyšší minimální mzda, než stanoví vláda ČSFR svým nařízením. Domnívám se, že minimální mzda jako jakýsi terminus technicus může být stanovena jen jedna. Je jistě možné stanovit v kolektivní smlouvě mzdy vyšší, než je minimální mzda, ale takové nelze nazvat minimální mzdou v plném významu tohoto slova. Je-li něco minimální, nelze podle mého názoru stanovit v téže souvislosti jinou hranici, ať už vyšší nebo nižší, a nazvat ji rovněž minimem. Proto navrhuji poslední větu odst. 4 § 4 vypustit.

Pokud se týká odst. 20, věty, která by umožnila přijímání mzdy v jiné než československé měně v případech, které jsem definoval: Je evidentní totiž, že v některých případech již delší dobu mzda v jiných než československých měnách na našem území vyplácena je. Lidé, kteří jsou zaměstnáni u zahraničních firem - a není jich dnes již tak málo - jsou jimi často placeni ve volně směnitelných měnách. Kdybychom v zákoně nepřipustili tuto možnost, zákon by byl znovu a znovu pouze obcházen, jako je tomu dosud, a docházelo by k daňovému úniku.

Můj pozměňovací návrh plně zohledňuje stanovisko federálního ministerstva financí, na jehož základě vláda vyjádřila s původními návrhy našeho výboru nesouhlas. Toto stanovisko v případech, které jsem vyjmenoval, připouští z hlediska platného devizového zákona vyplácení mzdy ve volně směnitelné měně. Mám ho zde k dispozici, mohu ho zpravodajům také dát. Toto stanovisko federálního ministerstva financí je zakotveno v podstatě v návrhu, který jsem odevzdal paní zpravodajkyni.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, už jsem naznačil, že navrhovaný zákon nepovažuji z mnoha důvodů za příliš dobrý. Avšak při zvážení všech pro a proti, zejména při zvážení, zdali jeho přijetí bude krokem vpřed oproti stávajícímu stavu, jsem došel k názoru, že zákon přece jen stojí za podporu třeba jen pro těch 350 zrušených předpisů z let minulých. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Prokopovi. Prosím o další přihlášky do diskuse. Slovo má poslanec Világi.

Poslanec SL O. Világi: Vážené Federálne zhromaždenie, pripájam sa plne k tomu, čo povedal pred chvíľou pán poslanec Prokop s tým, že chcem doplniť jeho pozmeňujúci návrh.

Myslím si, že nie je možné zákonu upierať určitý liberálny duch, snahu vyriešiť neprehľadnosť súčasnej právnej úpravy, pokiaľ ide o mzdy a úpravu mzdy. Samozrejme ako každý zákon aj tento má svoje politické aspekty. Takýmto politickým aspektom je podľa môjho názoru aj spôsob tvorby kolektívnej zmluvy a postavenie odborov pri tvorbe týchto kolektívnych zmlúv.

V súčasnom procese transformácie ekonomiky a v dobe, kedy prebieha pretvorenie ekonomických subjektov na podnikateľské subjekty skutočné, schopné súťažiť v trhovom mechanizme, som toho názoru, že postavenie odborov, a hlavne pri určení minimálnej mzdy v kolektívnych zmluvách, má svoje riziká. Riziká podľa mojej mienky spočívajú viac-menej v tom, že podniky, pokiaľ by sa zaväzovali za poskytnutie vyššej minimálnej mzdy, než to určí vládne nariadenie, že podniky po určitej dobe by museli revidovať stanovisko. Ale pretože kolektívna zmluva má právne záväzný charakter, nemôžu to revidovať iným spôsobom, ako svojím ekonomickým krachom.

Preto som toho názoru, pretože súčasná právna úprava vypustením poslednej vety ods. 4 celkom nerieši situáciu, či podniky môžu v kolektívnej zmluve sa dohodnúť o vyššej minimálnej mzde, ako je to stanovené vládnym nariadením, a môj pozmeňujúci návrh smeruje k tomu, aby to bolo výslovne povedané v tomto zákone ako nový odsek, že kolektívna zmluva nemôže obsahovať vyššiu hranicu minimálnej mzdy, než to stanoví vládne nariadenie. Zdôrazňujem, že to je na prechodnú dobu, v určitom slova zmysle je to veľmi nutná právna úprava. Pokiaľ ide o naše medzinárodné záväzky, v žiadnom prípade sa nedostávame do rozporu s medzinárodnoprávnymi záväzkami republiky.

To by bolo všetko, čo som vám chcel povedať a žiadam vás, aby ste môj pozmeňujúci návrh podporili. Návrh odovzdám písomne.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, návrh je třeba odevzdat hned, protože návrhů je málo. Prosím pana poslance Világiho, aby urychleně svůj pozměňovací návrh napsal.

Než pan poslanec Világi podá svůj pozměňovací návrh, podá vám zprávu předseda volební komise Erich Kříž. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec SL E. Kříž: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, zápis o volbě členů prezídia Federálního fondu národního majetku - třetí kolo.

Komise poslanců Federálního shromáždění, kterou Sněmovna lidu a Sněmovna národů zvolila pro tajnou volbu členů prezídia a členů dozorčí rady Federálního fondu národního majetku ČSFR zjistila: pro volbu členů prezídia Federálního fondu národního majetku poslancům Sněmovny lidu bylo odevzdáno 102 hlasovacích lístků, poslancům Sněmovny národů bylo odevzdáno 106 hlasovacích lístků. Po skončení hlasování komise zjistila: Hlasování se zúčastnilo 98 poslanců Sněmovny lidu a 102 poslanců Sněmovny národů. Hlasování se zdrželo: 4 poslanci Sněmovny lidu a 4 poslanci Sněmovny národů. Odevzdáno bylo celkem ve Sněmovně lidu 97 platných hlasovacích lístků, ve Sněmovně národů 100 platných hlasovacích lístků. Neplatných hlasovacích lístků bylo ve Sněmovně lidu jeden, ve Sněmovně národů dva.

Volební komise zjistila, že pro dr. Dagmar Lastoveckou bylo odevzdáno 73 hlasů ve Sněmovně lidu, 57 hlasů ve Sněmovně národů. Pro prof. ing. Jana Petrenku, CSc. bylo odevzdáno 41 hlasů ve Sněmovně lidu a 47 hlasů ve Sněmovně národů.

Pro ing. Vladimíra Rudolfčáka bylo odevzdáno 41 hlasů ve Sněmovně lidu a 45 hlasů ve Sněmovně národů. Pro ing.Petra Vybírala bylo odevzdáno 31 hlasů ve Sněmovně lidu a 34 ve Sněmovně národů.

Volební komise konstatuje, že členem prezídia Federálního fondu národního majetku byla zvolena dr.Dagmar Lastovecká. Pro tuto kandidátku se vyslovila nadpoloviční většina přítomných poslanců Sněmovny lidu a nadpoloviční většina přítomných poslanců Sněmovny národů a obdržela největší počet platných hlasů z počtu obou sněmoven.

Podle usnesení Federálního shromáždění č. 236 pro volbu členů prezídia, předsedy, místopředsedy a členů dozorčí rady Federálního fondu národního majetku ČSFR článek 1 odst.10 se uskuteční opakovaná volba devátého člena Federálního fondu národního majetku na základě nově navržených kandidátů vládou České a Slovenské Federativní Republiky.

V Praze, dne 10.12. 1991. Podepsáni: předseda komise, členové komise.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP