Úterý 18. února 1992

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Navrhovatel žádné stanovisko nemá, tady je stanovisko dohodovacího výboru, které je pro nás, pokud je uznáme, směrodatné.

Vážení kolegové, budeme tedy hlasovat o jednotlivých návrzích z té zprávy dohodovacího výboru. Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášení schopné.

Ve Sněmovně národů je v české části 59 poslanců.

Ve slovenské části rovněž 59 poslanců. Ve Sněmovně lidu je 109 poslanců.

Hlasujeme tedy o prvním pozměňovacím návrhu, resp. o první části zprávy dohodovacího výboru týkající se nového paragrafu 4 a). Pan poslanec Humpál jako předseda dohodovacího výboru tento návrh odůvodnil.

(10.30 hodin)

Ptám se poslanců, kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť zdvihne ruku a stiskne tlačítko!

(SN ČR 52, SN SR 50, SL 93) Děkuji.

Kdo je proti? (SN ČR 0, SN SR 0, SL 1) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 9, SN SR 9, SL 17) Děkuji.

Ve Sněmovně národů v české části padesát dva, nula, devět, ve slovenské části padesát, nula, devět. Ve Sněmovně lidu devadesát tři, jedna, sedmnáct.

Obě sněmovny souhlasným usnesením tento návrh přijaly. Prosím, pane předsedo, o další návrhy.

Společný zpravodaj výborů SN V. Humpál: Dalším návrhem je bod 3, týkající se restituce singulárních lesů a lesních družstev.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský:

Je to bod 3 § 6, doplnit písm. u).

Myslím, že můžeme hlasovat.

(10.31 hodin)

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko!

(SN ČR 45, SN SR 47, SL 86) Děkuji.

Kdo je proti? (SN ČR 3, SN SR 0, SL 5) Děkuji.

Kdo se zdržel? (SN ČR 13, SN SR 11, SL 22) Děkuji.

SN ČR - čtyřicet pět, tři, třináct. Ve slovenské části čtyřicet sedm, nula, jedenáct. Ve Sněmovně lidu osmdesát šest, pět, dvacet dva.

Rovněž tento návrh obě sněmovny přijaly.

Společný zpravodaj výborů SN V. Humpál: Dalším návrhem, o kterém budeme hlasovat, je návrh pod bodem 4. Znamená to v návrhu tisku 1106 vypustit slova maďarské národnosti a na konci věty doplnit slova - pokud tento majetek nebyl už před rozhodným obdobím přidělen podle předpisu o pozemkových reformách. Je tam i změna v odkazu 9a).

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano. Pan poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Navrhujem, aby sa zvlášť hlasovalo o prvej časti bodu 4 a zvlášť o druhej časti.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Má k tomu stanovisko pan Humpál?

Společný zpravodaj výborů SN V. Humpál: Dohodovací výbor navrhl v tomto znění. Nejsem oprávněn k tomu, abych rozhodl o tom, že se bude hlasovat odděleně.(Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Magyar trvá na svém návrhu.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme o tomto návrhu hlasovat jako o procedurálním. Návrh pana poslance Magyara jste slyšeli.

(10.34 hodin)

Kdo je pro tento návrh, nechť zdvihne ruku a stiskne tlačítko!

(SN 34, SL 15) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 5, SL 9) Děkuji.

Zdržel se hlasování? (SN 73, SL 82) Děkuji.

Ve Sněmovně národů - třicet čtyři, pět, sedmdesát tři. Ve Sněmovně lidu - patnáct, devět, osmdesát dva.

Návrh přijat nebyl.

Budeme tedy hlasovat ve znění doporučení předsedy dohodovacího výboru. Naše hlasování se týká bodu 4 zprávy dohodovacího výboru.

(10.35 hodin)

Ptám se poslanců, kdo je pro tento návrh, nechť zdvihne ruku a stiskne tlačítko!

(SN-ČR 50, SN-SR 39, SL 80) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 1, SN-SR 6, SL 4)

Zdržel se hlasování? (SN-ČR 11, SN-SR 14, SL 27) Děkuji.

Ve Sněmovně národů v české části - padesát, jedna, jedenáct, ve slovenské části - třicet devět, šest, čtrnáct. Ve Sněmovně lidu - osmdesát, čtyři, dvacet sedm.

Obě sněmovny tento návrh přijaly.

Společný zpravodaj výborů SN V. Humpál: Dalším návrhem je návrh pod bodem 5. Pozměnit § 7. Původní text označit jako odst. 1 a doplnit nový odst. 2, který zmocňuje ČNR, jak už jsem to zdůvodňoval.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Myslím, že věc je jasná, můžeme hlasovat.

(10.37 hodin)

Ptám se poslanců, kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko!

(SN ČR 49, SN SR 42, SL 83) Děkuji.

Kdo je proti? (SN ČR 3, SN SR 0, SL 4) Děkuji.

Kdo se zdržel? (SN ČR 10, SN SR 16, SL 22) Děkuji.

Ve Sněmovně národů v české části - čtyřicet devět, tři, deset, ve slovenské části - čtyřicet dva, nula, šestnáct. Ve Sněmovně lidu - osmdesát tři, čtyři, dvacet dva.

I tento návrh obě sněmovny přijaly.

Společný zpravodaj výborů SN V. Humpál: Předposledním návrhem je bod 6, kdy se do § 19 vkládají za odst. 3 nové odstavce 4 a 5, týkající se zmocnění pro pozemkové úřady, aby mohly dát do nájmu pozemky, které je nutno vyčlenit vlastníkovi k hospodaření. Tento návrh jsem již také zdůvodňoval.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat.

(10.38 hodin)

Kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko!

(SN ČR 46, SN SR 40, SL 96) Děkuji.

Kdo je proti? (SN ČR 6, SN SR 5, SL 1) Děkuji.

Kdo se zdržel? (SN ČR 12, SN SR 14, SL 16) Děkuji.

V české části SN - čtyřicet šest, šest, dvanáct, ve slovenské části SN - čtyřicet, pět, čtrnáct. Ve Sněmovně lidu - devadesát šest, jeden, šestnáct.

I tento návrh obě sněmovny přijaly.

Společný zpravodaj výborů SN V. Humpál: Pokud se týká bodu 1 (tisk 1106) - vložit bod 1a), který zní: v § 2 odst. 1 se na konci nahrazuje tečka čárkou a připojí se slova - není-li zákonem stanoveno jinak. Je to věcná vazba na bod, který jsme nyní schválili. (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vyplývá to z bodu 6. Beru to jako legislativní změnu plynoucí z přijatého návrhu. Hlasovat o tom nebudeme. Tím jsou, pane předsedo, všechny návrhy zprávy dohodovacího výboru vyčerpány. Rozuměl jsem tomu dobře?) Ano.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, nyní jde o to, že musíme schválit novelizaci zákona jako celku. Je to tisk 1106. Přijaté pozměňovací návrhy na minulé schůzi 31. ledna a nyní přijaté pozměňovací návrhy na základě doporučení dohodovacího výboru. Je to rozdíl oproti předchozí novelizaci, kdy jsme schvalovali jeden text obsažený ve zprávě dohodovacího výboru. V tomto případě je tomu jinak. Novelizace, pokud ji přijmeme, bude sestávat z těchto tří zvláštních textů.

Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášení schopné. V české části SN je 65 poslanců, ve slovenské části 61 poslanců. Ve Sněmovně lidu 118 poslanců. Pokud je ještě někdo z poslanců v kuloárech, prosím, aby se neprodleně vrátil do jednací síně. (Prosím pracovnici Kanceláře, aby během hlasování nekomunikovala s poslanci.)

(10.40 hodin)

Budeme hlasovat o novelizaci zákona, tak jak jsem to uvedl. Ptám se poslanců, kdo je pro tuto změnu zákona č. 229/91 Sb., nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko!

(SN ČR 49, SN SR 37, SL 79) Děkuji.

Kdo je proti? (SN ČR 9, SN SR 17, SL 22) Děkuji. Kdo se zdržel? (SN ČR 9, SN SR 8, SL 14) Děkuji. V české části Sněmovny národů - čtyřicet devět,

devět, devět. Ve slovenské části Sněmovny národů - třicet sedm, sedmnáct, osm. Ve Sněmovně lidu sedmdesát devět, dvacet dva, čtrnáct.

Vzhledem k tomu, že nedošlo k souhlasnému usnesení sněmoven, návrh přijat nebyl. Dohodovací výbor ve zvoleném složení bude pokračovat ve své práci.

6.

Budeme pokračovat v přerušeném bodu jednání ze včerejšího dne, tj. hlasování o návrhu novelizace tří hlav ústavního zákona č. 143/68 Sb.

Kolegové, neodcházejte, jde o ústavní zákon, kde je nutná potřebná většina poslanců.

Předávám řízení schůze předsedovi Sněmovny národů M. Šútovcovi.

(Šum v sále, mnozí poslanci odcházejí ze svých míst.)

Vážení kolegové, následuje čtvrthodinová přestávka. Začneme jednat přesně v 11 hodin. Prosím o dochvilnost.

(Jednání přerušeno v 10.41 hodin.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vážené kolegyne, vážení kolegovia, vážená snemovňa, dovoľte, aby som vám sprostredkoval toto rozhodnutie predsedu Federálneho zhromaždenia. Pán predseda Federálneho zhromaždenia zvoláva politické grémium, ktoré ešte pred hlasovaním o pozmeňujúcich návrhoch učiní potrebné odporúčania členov politických klubov zastúpených v tomto grémiu. Pretože rozhodujeme o závažnej ústavnej zmene, chcem vyčerpať všetky prostriedky na dosiahnutie všeobecného konsensu a prijatie predloženej osnovy novely ústavného zákona. Žiadam všetkých zástupcov poslaneckých klubov, aby sa zišli na obvyklom mieste na 5. poschodí č. 545, t.j. miestnosť pri výťahu. Prosím teda oficiálnych zástupcov poslaneckých klubov, aby sa teraz odobrali na poradu. Vyhlasujem prestávku do 11.30 hodiny a potom žiadam všetkých, aby sa dostavili. Začneme s hlasovaním o novele ústavného zákona č. 143/1968. Žiadam tiež všetkých účastníkov politického grémia, aby so sebou vzali sériu pozmeňovacích návrhov, ktorá bola dnes doručená do lavíc pod paginačným číslom 00170.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vážené Federálne zhromaždenie, vážená Snemovňa národov, vážená Snemovňa ľudu, milé poslankyne, milí poslanci, vážení hostia, včera sme ukončili rozpravu k návrhu ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon číslo 143/1968 Zb., o československej federácii v znení neskorších predpisov, ústavný zákon číslo 91/1991 Zb., o Ústavnom súde Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, v znení ústavného zákona číslo 326/1991 Zb., tlače 1071 A, a návrhu uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač 1212, a dodatok k tlači 1212, ktorý má výrobné číslo 00009. *

Rozprava bola ukončená a môžeme pristúpiť k hlasovaniu. Dovoľte, aby som privítal členov federálnej vlády, menovite podpredsedu pána dr. Rychetského, podpredsedu vlády pána Ing. Klausa, ministra pána Dlouhého a ministra Langoša. (Potlesk.)

Prosím, aby ste si pripravili súbor pozmeňujúcich návrhov, ktorý má číslo * 00070 a dátum 18. 2. 1992. Pred malou chvíľou ukončilo svoju rozpravu politické grémium, kde si predstavitelia vymenili názory na možnosť prijatia tých či oných pozmeňovacích návrhov. Nebudem vás oboznamovať s výsledkami tohto grémia, zúčastnení predsedovia klubov to istotne vo svojich kluboch urobili. Keď je rozprava ukončená, mám povinnosť urobiť záverečné slovo zástupcovi navrhovateľa tejto ústavnej zmeny, ktorým je predseda Federálneho zhromaždenia pán Alexander Dubček.

Předseda FS A. Dubček: Vážené poslankyne, vážení poslanci, kolegyne a kolegovia, vážení hostia, chcel by som na úvod povedať pár slov. Všetci veľmi dobre viete, ako aj celá naša verejnosť, že Federálne zhromaždenie ustavilo komisiu, ktorá mala za úlohu pripraviť návrh novej Ústavy, ktorá by vzišla v súčinnosti s národnými radami. Ústavná komisia, ktorá vypracovala pracovný návrh Ústavy, predložila ho ešte v októbri minulého roku politickým grémiám, klubom na ďalšie prerokúvanie. Konštatovali sme, že ďalšou medzerou, ktorá bráni tomu, aby sme definitívne mohli dopracovať návrh Ústavy československej štátnosti, je nutné mať to, čo bolo dohodnuté v Kroměříži, to jest mať návrh zmluvy, ktorá by upravovala vzťahy medzi obidvoma republikami aj vo vzťahu k Federálnemu zhromaždeniu, k federácii ako celku. Toto sa nepodarilo aj cez úsilie, ktoré sme vyvinuli a môžeme konštatovať, že v mnohých otázkach nebola dosiahnutá zhoda aj pri mnohých problémoch medzi koaličnými partnermi. Prax ukázala, že vypracovanie novej Ústavy je ďaleko zložitejšie a vážnejšie ako bola predstava. Táto krátka doba nepostačovala na to, aby sme mohli návrh novej Ústavy ako komplex, ktorý by riešil československú vzájomnosť, československú štátnosť, vypracovať tak, aby mohol byť predložený Federálnemu zhromaždeniu na prerokovanie.

Toto som spomenul preto, že vychádzajúc z vážnosti stavu, ktorý je u nás o vzťahu k československej štátnosti a ktorý ovplyvňuje a bude ovplyvňovať ďalšie dianie, skupina poslancov, medzi ktorých som patril aj ja, sa zhodla na tom, že využijeme doterajšiu správu, ktorú sme uskutočnili v ústavnej komisii, a doterajšie poznatky z politických klubov a predložíme iniciatívny návrh, ktorý by riešil to najdôležitejšie, čo súvisí s uskutočnením volieb. Vypracovali sme a prijali sme návrh volebného zákona. Preto sme siahli k tomu, aby z Ústavy boli vyňaté ako z celku tri hlavy, to jest usporiadanie najvyššieho zákonodarného zboru, exekutívy, federálnej vlády a vzťah k hlave štátu. Z toho vychádzal aj iniciatívny návrh poslaneckej skupiny, ako ho máte predložený v tlači 1071 A. To sme predložili na prerokúvanie s vedomím, že tento krok by pomohol konsolidácii politického stavu a pripravil by lepšie ovzdušie na riešenie ústavných úloh, ktoré máme pred sebou v ekonomickej a politickej oblasti a čo súvisí so zákonodarstvom a na základe čoho nás akceptovali ako člena Rady Európy.

Svoje stanovisko v mene navrhovateľov na minulej schôdzi na začiatku som vyjadril s tým, že riešenie tohto problému by pomohlo konsolidovať politickú scénu v celej našej republike. Ba naopak, vychádzali sme z toho, že riešenie tohto problému má úzku náväznosť aj na postoj voči tým krajinám, ktoré dnes tvoria Európske spoločenstvo a kde by sme chceli nájsť svoje miesto.

Preto navrhovatelia aj tento návrh vidia v tých súvislostiach a náväznostiach ku vzťahu k týmto krajinám a je nesporné, že prijatím týchto návrhov by sme dosiahli ďalší krok v oblasti stabilizácie nášho ústavného systému. To viedlo navrhovateľov k tomu, že odporučili Federálnemu zhromaždeniu tento návrh prijať. V priebehu rokovaní vo výboroch, politických kluboch aj na grémiách vzišiel celý rad pripomienok. Tieto pripomienky a pozmeňujúce návrhy boli spracované a rokovali o nich ústavnoprávne výbory a spravodajcovia mali za úlohu toto skoordinovať.

Chcel by som povedať, že pokiaľ odporúčam aj za ostatných navrhovateľov prijatie predloženého návrhu, tak by som chcel k tomu ešte poznamenať, že pokiaľ ide o jednotlivé pozmeňujúce návrhy - je ich celý rad - že k tomu zaujmú stanoviská jednotliví spravodajcovia aj druhej snemovne. Preto vychádzam z toho, že aj pri hlasovaní bude k tomu vyjadrený názor, prečo ústavnoprávne výbory odporúčajú také alebo iné riešenie. Toto poznamenávam preto, pretože pokiaľ by sme mali hlasovať o týchto jednotlivých pripomienkach, o každej zvlášť, a tak sa aj hlasovanie bude uskutočňovať - že tieto pozmeňujúce návrhy neprerokúvali navrhovatelia v týchto jednotlivých bodoch. Preto som za navrhovateľa splnomocnený povedať to, že sa bude hlasovať o jednotlivých návrhoch podľa toho, ako k nim dospelo rokovanie ústavnoprávnych výborov a čoho sa dotknú vo svojich správach spravodajcovia. Ani teraz po rokovaní politického grémia nebol čas na to, aby sme všetky tieto záležitosti prebrali s jednotlivými navrhovateľmi, ktorí sú signatármi týchto návrhov, ale vychádzame z toho, že ako celok boli tieto pozmeňujúce návrhy predložené poslaneckým klubom, kde sa ich navrhovatelia mali zorientovať a v záujme riešenia tohto problému spoločne dosiahnuť úspech. Toľko na úvod.

Na záver by som chcel povedať, že robíme veľmi významný krok pri tomto hlasovaní. Treba to vidieť v ďaleko širších súvislostiach, ako je len naše vnútorné postavenie. To je samozrejmá vec, ale nevytrhávajme ju z celkového kontextu toho, v akom regióne sa nachádzame a z toho, čo sa očakáva, povedal by som aj od nás, od parlamentu, od našej politickej scény. V mene navrhovateľov odporúčam návrh prijať. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP