Čtvrtek 5. března 1992

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec Šebek.

Poslanec SL P. Šebek: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, já osobně s návrhem zákona tak, jak jej přednesl navrhovatel, souhlasím, mám jen několik drobných poznámek k některým paragrafům.

První z nich se vztahuje k § 2, kde oproti původnímu návrhu byl zařazen odstavec 2, který říká, že výnos z pokut uložených podle odst. 1 plyne ve prospěch Československého červeného kříže. S tím na rozdíl od svého předřečníka úplně souhlasím. Stejným způsobem se zachoval zákonodárce i v původním prvním československém zákoně o Československém červeném kříži, v zákoně č. 479/21 Sb.

Naopak si myslím, že v nesouhlase s tímto odstavcem je odstavec 4 tohoto § 2, který dává k dispozici věci neoprávněně označené znaky nebo názvy Československého červeného kříže státu.

Podávám zde pozměňovací návrh, aby i v tomto případě tyto věci připadly bez náhrady Československému červenému kříži. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Písomne prihlásení rečníci vystúpili. Viac prihlášok do rozpravy nemám. Hlási sa ešte niekto o slovo? Dávam slovo poslancovi Vildovi.

Poslanec SN J. Vild: Dámy a pánové, vážený pane předsedající, mám krátký pozměňovací návrh. Já také souhlasím s obsahem tohoto návrhu zákona, ale mám obavy z toho, že přistupujeme k restitucím majetku některých právnických osob. Aby zůstal smysl tohoto zákona zachován a abychom přitom neotevřeli Pandořinu skříňku, kterou bychom tím mohli otevřít, navrhuji toto znění § 6: "Stát předá Československému červenému kříži majetek v rozsahu uvedeném v příloze tohoto zákona." Tím se vůbec nemění smysl tohoto zákona, pouze změnou formulace říkám, že chceme podpořit Československý červený kříž, k jeho činnosti mu dáváme majetek, který je zde navržen, ale neprovádíme restituce právnických osob. Svůj návrh podám písemně a prosím, abyste ho podpořili. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Ešte sa hlási pani poslankyňa Bellušová.

Poslankyně SN E. Bellušová: Vážený pán predsedajúci, vážení páni a dámy, milí hostia! Nepredpokladala som, že k otázke Československého červeného kríža niekto z našich prítomných poslancov zaujme aj negatívne stanovisko. Preto by som v tejto súvislosti chcela povedať len pár slov, že by sme si mali všetci uvedomiť, akú mal, má a bude mať vážnosť Červený kríž nielen v jednotlivých republikách, ale akú má vážnosť z medzinárodného hľadiska. Preto si myslím, že nie je na mieste váhanie a úvahy o tom, čo vlastne Čevený kríž robí. Všetci veľmi dobre poznáme jeho náplň, to, že on bez ohľadu na príslušnosť ľudí, vyznanie viery, stav a pohlavie - myslím, že o tom je zbytočné hovoriť, má úlohu humánnu, charitatívnu, ako to vyplýva aj z predloženého návrhu. Tým, že prijmeme návrh uvedeného zákona, môžeme napraviť len časť toho, čo sa v uplynulom období stalo negatívneho.

Ja mám v tejto chvíli pocit, že by sme všetci ako sme tu, i tí, ktorí tu nie sú, mali v prvom rade poďakovať za to, čo Červený kríž aj v ťažkej dobe dokázal urobiť a popriať všetkým dobrovoľným pracovníkom, ktorí sa chcú aj naďalej podieľať na tejto činnosti a práci, popriať im nielen pevné zdravie, ale hlavne vytrvalosť v tejto čestnej a statočnej práci. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Ďalej má slovo pán poslanec Prokop.

Poslanec SN M. Prokop: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, děkuji za slovo. Chtěl jsem jen v plné míře podpořit to, co před chvílí zaznělo z úst paní kolegyně Bellušové. Chtěl jsem upozornit na to, že pokud jsou tady vznášeny námitky vůči restituční části návrhu zákona o Červeném kříži, uvědomme si, že chceme-li skutečně, aby Červený kříž plnil ty úlohy, které plnil a hodlá plnit i nadále, musíme mu také vytvořit podmínky k tomu, aby tuto práci opravdu mohl vykonávat. Domnívám se, že bez splnění těchto oprávněných nároků to prostě není možné. Zákon, který by nedokázal vytvořit podmínky pro práci Červeného kříže, nemá smysl.

Uvědomme si, že všechny objekty, které by v případě schválení tohoto zákona se dostaly do vlastnictví Červeného kříže, budou i nadále sloužit těm účelům, kterým vlastně slouží dosud a těm účelům, pro které Červený kříž jako takový existuje a existovat by měl. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. S faktickou poznámkou sa prihlásil poslanec Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedo, pane předsedající, já jsem se chtěl zeptat pana poslance Vilda na to, zda je možné chápat slovo "v rozsahu", jež je mi sympatické, tím způsobem, že v případě, že by u některého objektu byly problémy, to bylo možné nahradit jiným objektem, to znamená, že by byla zabezpečena právě funkce a činnost Červeného kříže tak, jak potřebujeme. Kdyby Červený kříž narazil na to, že by třeba problémy s vydáním byly složitější, stát by mohl Červenému kříži poskytnout objekt ve stejné nebo i lepší hodnotě po dohodě s Červeným křížem. Mohu tomu tak rozumět? (Poslanec SN J. Vild: Ano.) Děkuji vám, jsem pro tento návrh.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlási sa ešte niekto o slovo? Poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Já bych rád pro pořádek upozornil, když se tady hovořilo o otevírání Pandořiny skřínky a restituci majetku právnickým osobám, že přinejmenším v případě bývalého ČSTV jsme schválili zákon, který vrací původním právnickým osobám tento majetek, totéž v případě části majetku řádů a řeholních společenství. Rozhodně tedy neotevíráme nový problém. Byl by to minimálně třetí zákon v pořadí, který restituuje majetek právnickým osobám.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlási sa ešte niekto? Nie je to tak. Rozpravu uzatváram. Žiada o záverečné slovo pán poslanec Stome? Áno.

Poslanec SN K. Stome: Dámy a pánové, já se pokusím reagovat na některé návrhy, které zde byly předneseny. Především legislativní záležitost pana kolegy Měráka, pokud se nemýlím. Vyhláška ministerstva zdravotnictví č. 56/58 Sb. - pokud mne neklame paměť, tak v roce 1958 ještě neexistovala Česká republika a Slovenská republika, takže se jedná o celostátní předpis v roce 1958, neboť bylo unitární ministerstvo zdravotnictví. Pokud mne neklame paměť, vyhláška č. 112/89 Sb. byla vyhláškou České republiky. Já se tedy ptám, zda tato připomínka nebyla učiněna s opomenutím toho, že vyhláška je pouze národní, zatímco původní předpis byl celostátní, takže zde vzniká určité vakuum nebo snad prostor pro možnost různých právních názorů.

A jestli, pane kolego, toto upozornění máme brát jako návrh na vypuštění z § 8, nebo jestli by snad pan kolega zrevidoval svůj názor, i když chápu, že situace je legislativně trochu delikátní. Domnívám se, že bod 3 není vadný a že se nic nestane, kdyby tam zůstal. To je jedna záležitost.

Pokud jde o majetkové záležitosti, chtěl bych akcentovat to, co zde říkal pan kolega Benda. To je jedna záležitost.

Za druhé, k té Pandořině skříňce, která se tím má otvírat. Myslím, že bychom se měli podívat zcela otevřeně na to, jaké zde máme problémy nebo jaké zde problémy nemáme. Záležitost vrácení majetku nebo předání majetku, nebo jakékoliv majetkové dispozice asi v případě Červeného kříže pro jeho naprostou výlučnost, naprostou výlučnost funkcí a výlučnost, jakým on representuje Československo, - a tady nechci o tom dále hovořit, neboť paní kolegyně Belušová hovořila po mém soudu velmi dostatečně,- je přece tím bodem, od kterého musíme tuto úvahu odvíjet. Musíme se tedy ptát, zda souhlasíme s tím, aby organizace, která visí na subjektu, který pochybně existuje, jako je Národní fronta, zda tedy jest takovou organizací, kterou bychom si přáli, abych pokračoval v té základní úvaze, anebo zda se bojíme, aby Červený kříž, který je všude ve světě, se také jako Červený kříž choval. A potom samozřejmě obavy z toho, že by se otevřely nějaké restituční neoprávněné nároky, se domnívám, že nejsou namístě.

K panu kolegovi Vildovi, který navrhoval použít jiného slovesa v § 6 odst. 1, tzn. místo "navrátí" "předá", tak to by asi nebyla záležitost, která by byla předmětem velké bitvy, - mohlo by se říci také "vydá", protože to jsme učinili u všeho, kde jsme nechtěli právě z těch důvodů, které pan kolega Vild zde vysvětloval nebo se pokusil vysvětlit, užít, nechtěli jsme přesně specifikovat právní poměry, o které v podstatě jde, tak jsme hovořili pouze o "vydání", - ale jaké to bude ustanovení, když budeme mít vypuštěno to období? Vím, že ztotožnění objektů můžeme pokrýt odkazem na přílohu, ale přece jenom určitý vnitřní důvod by tam měl být, než důvod jenom abstraktní. To znamená, kdybychom se měli postavit do postavení věřitele a dlužníka, tak abstraktní závazek je vždycky značně slabší než závazek s důvody.

Nedomnívám se, i když bych třeba souhlasil s tím výrazem, že by bylo správné vypustit časové určení, protože by trošku z dikce zákona vypadlo, proč se to vůbec koná, a dokonce by to mohlo vypadat, že je to nějaký dar státu vůči organizaci, která nevykonává pouze - a to bylo právě akceptováno v celních a jiných výhradách, osvobozovacích a poplatkových - tu funkci, která plyne z mezinárodních závazků. A takovéto dary dělat ze zákona je přece jenom skutečně ne úplně bez rizika, protože pak bychom mohli otevřít Pandořinu skřínku opačně, že i jiní by chtěli takové zákonné dary. Čili domnívám se, že s tímto bych jako navrhovatel souhlasit nemohl.

Jinak vám děkuji všem za pozornost, kterou jste věnovali této předloze.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. O slovo žiadajú panie spravodajkyne. Predtým technická poznámka - pán poslanec Měrák.

Poslanec SN P. Měrák: Já bych rád panu Stomemu odpověděl: Pokud jde o derogativní ustanovení, nebylo to předmětem pozměňovacího návrhu, pouze jsem na tento fakt upozornil.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím, pani poslankyňa Nováková.

Společná zpravodajkyně výborů SL E. Nováková: Dovolte, abych reagovala rovněž na vystoupení pana poslance Měráka, ve kterém se pozastavuje nad výší pokuty. Domnívám se, že pan poslanec Měrák si nepročetl důkladně předlohu zákona, poněvadž tato výše pokuty se vztahuje vysloveně na události, na které se vztahují právě Ženevské úmluvy, to je na mimořádné události, jako je např. doba války. Takže to není běžné zneužití, na to se vztahují zcela jiné předpisy.

Dále k § 6: Pan poslanec Měrák má obavu, že to, co bylo v ostatních restitučních zákonech tak zcela přesně řešeno, např. v problematice užívání k sociálním službám, zdravotnictví, školství atd., zde není. Naopak v tisku 1138 je převzat přesně tento režim. Tolik na vysvětlenou. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Ešte upozorňujem spravodajkyne, aby si pripravili pozmeňujúce návrhy, aby sme mohli o nich hlasovať. Ešte pán poslanec Měrák.

Poslanec SN P. Měrák: Kolegové, prosím, nezlobte se, nechci zdržovat, ale pokud jde o ustanovení § 2, hovořil jsem o pokutě 10 000 Kčs za normální situace, když zákon č. 200/1990 Sb. hovoří o maximální sankci 3 000 Kčs.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Teraz by sme prikročili k hlasovaniu o pozmeňujúcich návrhoch. Bolo viac pozmeňujúcich návrhov, keby ste ich mohli prečítať a budeme postupne o nich hlasovať.

Společná zpravodajkyně výborů SN M. Kapitulíková: Prvý pozmeňujúci návrh bol pána poslanca Měráka - vrátiť predloženú tlač 954 na prepracovanie. Prosím, aby snemovne rozhodli.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Máme 41 poslancov v Snemovni národov zvolených v Českej republike, 47 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike, 88 poslancov zvolených v Snemovni ľudu. Teda sme uznášaniaschopní a budeme hlasovať.

(Hlasování: 9.58)

Kto je pre vrátenie návrhu na prepracovanie, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SN 10, SL 6) Snemovňa národov desať, Snemovňa ľudu šesť. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 59, SL 59) Snemovňa národov päťdesiatdeväť, Snemovňa ľudu päťdesiatdeväť. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 17, SL 19) Snemovňa národov sedemnásť, Snemovňa ľudu devätnásť. Ďakujem.

Snemovňa národov 10 pre, proti 59, zdržalo sa 17. Snemovňa ľudu 6 pre, 59 proti, 19 sa zdržalo hlasovania.

Návrh nebol prijatý.

Společná zpravodajka výborů SN M. Kapitulíková: Druhý pozmeňujúci návrh je tiež pána poslanca Měráka. Vypustiť § 6 vrátane prílohy. Tiež prosím snemovne, aby rozhodli. Ako spravodajkyňa nesúhlasím.

Společná zpravodajka výborů SL E. Nováková: Jako zpravodajka Sněmovny lidu nesouhlasím.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlasujeme o tomto návrhu.

(Hlasování: 10.00)

Kto je pre tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SN 13, SL 2) Snemovňa národov trinásť, Snemovňa ľudu dva. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 59, SL 58) Snemovňa národov päťdesiatdeväť, Snemovňa národov päťdesiatosem. Ďakujem.

Kto sa zdržal? (SN 19, SL 27) Snemovňa národov devätnásť, Snemovňa ľudu dvadsaťsedem. Ďakujem.

V Snemovni národov 13 pre, 59 proti, 19 sa zdržalo, v Snemovni ľudu 2 pre, 58 proti, 27 sa zdržalo.

Ani tento návrh nebol prijatý.

Prosím o ďalší pozmeňujúci návrh.

Společná zpravodajka výborů SL E. Nováková: Další pozměňovací návrh podal pan poslanec Šebek. Jedná se o § 2 odstavec 4 (tisk 1328): Místo posledního slova tohoto odstavce "státu" uvést "Československému červenému kříži". Jako zpravodajka Sněmovny lidu bych s tímto návrhem souhlasila.

Společná zpravodajka výborů SN M. Kapitulíková: Pripájam sa k spravodajkyni dr. Novákovej.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Pán navrhovateľ? Súhlasí.

(Hlasování: 10.01)

Kto je pre tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SN 83, SL 79) Snemovňa národov osemdesiattri, Snemovňa ľudu sedemdesiatdeväť. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 0, SL 1) Snemovňa národov nikto, Snemovňa ľudu jeden. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 10, SL 12) Snemovňa národov desať, Snemovňa ľudu dvanásť. Ďakujem.

V Snemovni národov 83 pre, nikto proti, 10 sa zdržalo. V Snemovni ľudu 79 pre, 1 proti, 12 sa zdržalo.

Tento návrh bol prijatý. Ďakujem.

Ďalší návrh.

Společná zpravodajka výborů SN M. Kapitulíková: Tretí pozmeňujúci návrh je od pána poslanca Vilda - § 6 nové znenie: "Štát odovzdá Československému červenému krížu majetok v rozsahu, ktorý je uvedený v prílohe tohto zákona." Predkladateľ nesúhlasí, spravodajkyňa Snemovne národov nesúhlasí.

Společná zpravodajka výborů SL E. Nováková: Jako zpravodajka Sněmovny lidu rovněž nedoporučuji ke schválení.

Poslanec SN J. Vild: Zástupce Červeného kříže neměl námitek proti tomuto znění.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Pristúpime k hlasovaniu.

(Hlasování: v 10.03)

Kto je pre tento návrh, nech hlasuje!

(SN 36, SL 36) Snemovňa národov tridsaťšesť, Snemovňa ľudu tridsaťšesť. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 18, SL 24) Snemovňa národov osemnásť, Snemovňa ľudu dvadsaťštyri. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 36, SL 33) Snemovňa národov tridsaťšesť, Snemovňa ľudu tridsaťtri. Ďakujem.

V Snemovni národov 36 pre, 18 proti, 36 sa zdržalo. V Snemovni ľudu 36 pre, 24 proti, 33 sa zdržalo.

Ani tento návrh nebol prijatý.

Sú ešte nejaké pozmeňujúce návrhy? (Nebyly.) Pozmeňujúce návrhy nie sú, ako mi hovoria spravodajcovia.

Poslanci obidvoch snemovní budú hlasovať súčasne.

Nie je tu zákaz majorizácie.

(Hlasování: 10.04)

Kto súhlasí s návrhom zákona v znení a so schváleným pozmeňujúcim návrhom a podľa odporúčania spravodajkýň snemovní, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SN 77, SL 87) Snemovňa národov sedemdesiatsedem, Snemovňa ľudu osemdesiatsedem. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 0, SL 0) Snemovňa národov nikto, Snemovňa ľudu nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 17, SL 9) Snemovňa národov sedemnásť, Snemovňa ľudu deväť. Ďakujem.

V Snemovni národov 77 pre, nikto proti, 17 sa zdržalo. V Snemovni ľudu 87 pre, nikto proti, 9 sa zdržalo. Po súhlasnom uznesení obidvoch snemovní môžem konštatovať, že Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky schválilo zákon a ochrannú známku o názve Červeného kríža a o Československom červenom kríži. Ďakujem. (Potlesk.)

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 312, SN č. 494, SL č. 475)

Budeme prerokovávať ďalší bod, a to:

Vládny návrh zákona o vojenskej polícii - tlač 1036 - a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov - tlač 1290.

Prosím pána ministra Dobrovského, aby prišiel do rokovacej siene.

Výklad návrhu podá poverený člen federálnej vlády, pán minister Luboš Dobrovský. Prosím, má slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP