Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán kolega, mám to chápať
tak, že podľa § 19 odsek 2 beriete ako navrhovateľ
svoj návrh späť, áno?
Poslanec SL L. Voleník: Předkládám
písemně zpět vzetí návrhu,
což je současně potvrzeno i panem Dr. Kesslerem,
který byl poslancem Federálního shromáždění,
ale nyní je členem Ústavního soudu
ČSFR.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Áno, pripomínam, že tento postup
je v súlade s § 19 odseku 2 Rokovacieho poriadku,
kde sa hovorí, že navrhovateľ môže
svoj návrh zobrať späť, pokiaľ snemovňa
o ňom nehlasovala. To je tento prípad, takže
podľa môjho názoru postupuje skupina navrhovateľov
v súlade so zákonom o rokovacom poriadku
Pán poslanec Chýlek sa hlási s faktickou
poznámkou.
Poslanec SL S. Chýlek: Rád bych se pozeptal pana
kolegy Voleníka, zda mohu jeho slovům rozumět
tak, že ve věci mého pozměňovacího
návrhu je jeho názor, tj. názor předkladatele
novely a současně i názor pana poslance Ševčíka,
s kterým tuto věc konzultoval, takový, že
s věcí vydávanou, s věcí nemovitou,
případně s movitými položkami
je třeba vydávat také práva, která
s těmito věcmi souvisí. Prosím o jasné
stanovisko k této věci.
Poslanec SL L. Voleník: Myslím, že jsem to
řekl dost jasně. Tuto otázku jsem s panem
Ševčíkem konzultoval při širší
debatě již při původním projednávání
zákona o mimosoudních rehabilitacích, kde
tato otázka byla vznesena, a tak to chápal i doktor
Ševčík.
Poslanec SL S. Chýlek: Ano, Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: V tejto chvíli nemáme o čom
rokovať.
Ďalším bodom programu, ktorý je schválený
na dnešný deň, je:
Správa vlády Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky o plnení štátneho rozpočtu
federácie a súhrnu štátnych rozpočtov
za prvý až štvrtý štvrťrok 1991,
tlač 296, a návrh na uznesenie obidvoch snemovní,
tlač 1359.
Prosím podpredsedu federálnej vlády a ministra
financií, pána Václava Klausa, aby podal
výklad k predloženej správe.
V tejto súvislosti by som rád pripomenul, vážené
kolegyne a kolegovia, že sme nepredpokladali taký
rýchly spád nášho programu a podpredseda
vlády sa dozvedel až v tejto chvíli, že
to príde na program bezprostredne po tomto hlasovaní,
takže z toho dôvodu prosím o chvíľu
strpenia.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Vážené Federální
shromáždění, byl jsem ještě
dnes ráno ujištěn, že projednání
zprávy vlády o plnění státního
rozpočtu federace je na pořadu ve čtvrtek,
takže musím pronést stručnější
úvod k tomuto jednání.
Zpráva, kterou předkládá vláda,
představuje první ucelené hodnocení
vývoje v uplynulém roce a v jeho čtvrtém
čtvrtletí na půdě tohoto parlamentu.
Proto jsem měl v úmyslu nezabývat se výlučně
otázkami samotného rozpočtového hospodaření,
ale také šířeji promluvit o celkovém
kontextu hospodářského vývoje a ekonomické
reformy v tomto období.
Určitým problémem, který toto hodnocení
komplikuje, je, že zdaleka nejsou k dispozici veškeré
a definitivní údaje. Proto bych nechtěl,
abychom využívali této chvíle k předčasným
a kategorickým soudům na dosavadní vývoj
ekonomiky vůbec a rozpočtové politiky zvláště
v průběhu velmi obtížné fáze
naší ekonomické transformace.
Klíčové pro nás je udržet si
jasnou vizi reformy jako celku, provázanosti a podmíněnosti
jejích jednotlivých kroků a opatření,
úlohy možností a omezení hospodářské
politiky vlády. Tímto prizmatem musíme hodnotit
i současnou hospodářskou situaci a její
vývoj v tomto období, tedy od zahájení
tržní transformace v lednu loňského
roku.
Nemohu zde nezmínit mimořádný význam
udržení sociálního a elementárního
politického konsensu pro úspěšný
dosavadní průběh reformy. Fakt, že tento
konsensus nebyl významněji narušen, považuje
vláda za nesmírně významný
faktor.
Přistupujeme k jednání s našimi sociálními
partnery nanejvýš odpovědně, ale s vědomím
toho, že preferování krátkodobých
populistických hledisek na úkor střednědobých
a dlouhodobých cílů reformy by nemohlo přinést
nic jiného, než ztrátu tempa a kontinuity a
prodloužení bolestného průchodu složitým
obdobím naší ekonomické transformace.
Složitost loňského roku spočívala
v tom, že se k obtížím naší
vlastní transformace přidružily výrazně
nepříznivé podmínky na zahraničních
trzích. Není třeba, abych to příliš
rozebíral.
Nevyhnutelným důsledkem toho všeho, kombinace
vlivu domácích i zahraničních faktorů,
byl pokles agregátní poptávky prakticky na
všech domácích trzích. Ve spotřebě
domácností, v investicích, v oblasti meziproduktu,
ale i v zahraničním obchodě. Tento pokles
byl větší než vláda původně
očekávala a podle předběžných
odhadů představoval zhruba kolem 15 % hrubého
domácího produktu.
Nelze přehlédnout i skutečnost, že se
pokles hospodářského výkonu v průběhu
roku více méně stabilizoval, zejména
ve spojitosti s oživením exportu ve druhé polovině
roku a se stabilizací domácí spotřebitelské
poptávky.
Základním kvalitativním rysem uplynulého
roku bylo to, že československá ekonomika přestala
být nabídkově limitována a že
se její vývoj odvíjí od poptávkové
strany. Vnitřní trh se stal trhem odběratele
a přestal být trhem dodavatele tak, jako tomu bylo
po řadu předchozích desetiletí. To
má zásadní význam pro hospodářskou
aktivitu a iniciativu na úrovni jednotlivých podniků,
má to zásadní význam i pro průběh
adaptačních procesů, jak v oblasti spotřeby,
tak v oblasti výroby.
Nebudu zde předkládat dílčí
poznámky, které by bylo možné říci
o cenách, vnějších vztazích,
zadlužení, devizovém kursu, mzdách.
Vrátím se skutečně k oblasti státních
rozpočtů.
Vývoj státních rozpočtů v minulém
roce můžeme rozdělit do několika odlišných
etap. V prvním období, tedy do konce června,
dosahovaly státní rozpočty poměrně
výrazné přebytky, především
vlivem vysoké dynamiky odvodů ze zisku v důsledku
liberalizace cen a přecenění zásob.
Na tomto základě byly v červenci státní
rozpočty upraveny s přihlédnutím k
vývoji příjmů, s přihlédnutím
k vlivu inflačního nárazu na některé
výdaje a s přihlédnutím k některým
opatřením schválených vládami
k řešení složité ekonomické
a sociální situace, včetně oživení
politiky v ekonomice.
Úpravy státních rozpočtů, zpomalující
se příjmy a rostoucí tlak na růst
rozpočtových výdajů se v dalším
období projevily v klesajících přebytcích
státních rozpočtů, přičemž
státní rozpočty republik již začaly
vykazovat první schodek. Ještě k 31. říjnu
však celkový přebytek všech tří
státních rozpočtů dosahoval 8 miliard
korun, byl tedy na úrovni celoročního záměru.
Koncem listopadu činil přebytek veřejných
rozpočtů vlivem vysokého přebytku
v místních rozpočtech 10,5 miliardy korun.
Po převážnou část minulého
roku se tedy v zásadě dařilo realizovat záměry
rozpočtové politiky, pokud jde o udržení
žádoucí relace mezi rozpočtovými
příjmy a výdaji, což přispívalo
k potřebné makroekonomické stabilizaci.
Závěr minulého roku však znamenal zlom
v rozpočtovém hospodaření, kdy vlivem
značných schodků ve státních
rozpočtech republik skončily všechny tři
státní rozpočty deficitem ve výši
18,6 miliardy korun. Po započtení zatím známého
přebytku hospodaření místních
rozpočtů ve výši 6,3 miliardy korun
tak dosáhl schodek veřejných rozpočtů
12,3 miliardy korun.
Analýzy jednoznačně potvrzují, že
hlavní příčinou vysokého schodku
rozpočtů byla malá účinnost
opatření přijatých k regulaci výdajů
v závěru minulého roku v poměru k
nepříznivému vlivu příjmů,
signalizovanému již v průběhu předcházejících
měsíců. Tento poznatek se týká
především státních rozpočtů
republik, kde byla počátkem listopadu přijata
opatření zvyšující výdaje,
aniž by bylo rozhodnuto o jejich rozpočtovém
krytí odpovídajícími příjmy.
Přitom existuje řada signálů o tom,
že takto uvolněné rozpočtové
prostředky nebyly využity odpovídajícím
způsobem a že docházelo i k jejich plýtvání.
Podrobná analýza výdajů rozpočtového
hospodaření se připravuje a bude obsažena
ve státním závěrečném
účtu.
V naší zprávě jsou poměrně
podrobně analyzovány jednotlivé rozpočtové
položky, jak na straně příjmů,
tak na straně výdajů. Řada z nich
se odvíjela poněkud odchylně ve srovnání
s původními předpoklady. Například
celkový výpadek příjmů představuje
zhruba 24 miliard korun, ale přesto bych chtěl říci,
že tento výpadek představuje pouze pět
procent celkového objemu rozpočtu. Jedná
se tedy vzhledem k nejistotám vývoje, které
skutečně existovaly, o velmi malou odchylku.
Chtěl bych říci několik slov k státnímu
rozpočtu federace jako takové. Státní
rozpočet federace skončil přebytkem ve výši
necelé 6,4 miliardy, což je téměř
200 miliónů více než stanovil zákon
schválený Federálním shromáždění.
Při splnění celkových rozpočtových
příjmů byl výpadek podílově
dělených společných příjmů,
tedy daně z obratu a odvodu ze zisku, ve výši
téměř 10 miliard korun vyrovnán překročením
jiných příjmů, včetně
příjmů původně nerozpočtovaných.
Jedná se o příjmy z cel a dovozní
přirážky, o vrácení splátek
z vkladů v převoditelných rublech do základního
kapitálu mezinárodních bank v Moskvě,
odvody cenových rozdílů při dovozu
zemního plynu z bývalého SSSR apod. Opět
bych nechtěl rozebírat jednotlivé položky,
myslím, že jsou zřetelně popsány
v naší předložené zprávě.
V závěru bych chtěl říci: Selhání
regulace výdajů zejména ve státních
rozpočtech republik v závěru minulého
roku vedlo Finanční radu ČSFR k dohodě
o přijetí regulačních opatření
pro I. čtvrtletí letošního roku. Přitom
tento systém by měl být používán
i pro celý rok 1992. Vedou nás k němu i rizika
obsažená ve státních rozpočtech
na rok 1992.
Pro vaši informaci, koncem února 1992 dosáhlo
běžné hospodaření všech
tří státních rozpočtů
přebytku 3,8 miliardy korun, přičemž
u federálních rozpočtů byl přebytek
1,6 miliardy, v rozpočtu Slovenské republiky dokonce
přebytek 3,9 miliardy, naproti tomu rozpočet České
republiky skončil schodkem 1,7 miliardy korun.
Vývojem rozpočtového hospodaření
se příslušné orgány každodenně
zabývají a jsou připraveny přijímat
nezbytná opatření k udržení záměru
finanční a rozpočtové politiky.
Chtěl bych poděkovat poslancům, zejména
výborů pro plán a rozpočet i dalších
výborů za pozornost, kterou věnovali projednání
předložené zprávy. Jejich připomínky
a náměty budou využity ke zlepšení
činnosti vlády v této oblasti.
Dovolte mi přidat jednu poznámku ve vazbě
na návrh výborů pro plán a rozpočet
k této zprávě. Zde se v bodě 3 nesouhlasí
s návrhem vlády na způsob použití
přebytku federálního rozpočtu dle
kapitoly IV. zprávy, vzhledem k předběžnosti
a orientačnosti jak navržených položek,
tak i podstatné části údajů
v samotné předkládané zprávě.
Chtěl bych říci, že od doby, kdy zpráva
byla původně předložena, se v tomto
smyslu mnoho změnilo jak ve smyslu ujasnění
a upřesnění jednotlivých položek,
tak ve smyslu několika jednání, která
byla prováděna.
Za prvé došlo k setkání tří
ministrů financí, za druhé došlo k jednání
federální vlády minulý týden
a tam byl návrh upraven, a konečně byl stejný
bod na programu jednání federální
vlády dnes ráno v 9 hodin. Federální
vláda se usnesla na definitivním návrhu rozdělení
přebytku federálního rozpočtu a pověřila
mě, abych vám v rámci tohoto dnešního
jednání předložil tento návrh
také ke schválení.
Problém je teď jedině v tom, že jsem skutečně
nevěděl, že sem přijdu k vám
hovořit (vláda přerušila jednání
kvůli hlasování o ústavním
zákoně) a ta čísla mohu říci
pouze z hlavy, protože opravdu mám rozložené
na stole na zasedání federální vlády
všechny materiály a nenapadlo mě si je s sebou
sem vzít.
Byly upřesněny částky, které
se týkaly prominutí jednoměsíčního
odvodu z mezd, které jsou poskytnuty oběma republikám
v přesné částce, - když řeknu
2 247, tak toto číslo říkám
skutečně orientačně a můžeme
si ho telefonicky ověřit na jednání
vlády.
Bylo dále rozhodnuto o použití prostředků
na řešení situace v Československé
státní dráze. Tedy nebyly prostředky
použity na doplnění rozpočtů
obou republik. Zbývající položka se
převádí do státních finančních
aktiv s návrhem, aby byla využita ke krytí
problémů spojených se situací v Iráku
a krizí v Perském zálivu.
Nemohu říci nic jiného, než že
teď by mohl být nafaxován tento jednostránkový
číselný dokument, který bych tady
mohl definitivně přečíst, protože
ta čísla tady mohu říci opravdu orientačně:
Upřesnění položky na odvod z mezd, 2
miliardy na ČSD, 1,2 miliardy na splacení dluhu
ČSD Investiční bance a zbytek z přebytku
6,390 miliard na krytí důsledků krize v Perském
zálivu. To je můj návrh.
Byli bychom velmi rádi, kdyby toto mohlo být schváleno
při dnešním jednání, protože
skutečně není žádný důvod,
abychom tyto prostředky, jak krytí odpuštěného
odvodu z mezd, tak tyto prostředky, kterou jdou do ČSD,
na další měsíce zadržely tímto
způsobem. Bylo by daleko vhodnější,
kdyby se tyto prostředky dostaly už k místu
svého určení, poněvadž v dopravě
pomohou spíše teď, než když je schválí
tento či další parlament o měsíc
později, nebo ještě daleko později.
Proto doporučujeme a vláda rozhodla, abych požádal
o zařazení tohoto návrhu ještě
do této zprávy.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Klausovi. Predsedovia
snemovní prikázali správu na prerokovanie
výborom hospodárskym a pre plán a rozpočet.
Výbory pre plán a rozpočet boli poverené
zhrnutím výsledkov prerokúvania a predkladajú
vám písomný návrh uznesení
v tlači 1359. Stanoviská a informácie o rokovaní
výborov prednesú spravodajcovia, ktorých
si zvolili výbory pre plán a rozpočet, Jozef
Wagner a Bohumil Tichý. Prosím obidvoch spravodajcov,
aby zaujali svoje miesta za predsedníckym stolom (děje
se) a pána Bohumila Tichého ako spravodajcu výborov
Snemovne národov, aby predniesol ústne stanovisko.
Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
vážení hosté. Před námi
leží zpráva federální vlády
o rozpočtech 1991. Je to jediný příklad
nebo případ státního rozpočtu,
který tato vláda jak celý sestavila, tak
i celý plnila. Totéž obdobně platí
i pro naše Federální shromáždění.
To jest jde o jediný rozpočet, který toto
Federální shromáždění
schválilo a jehož plnění po celý
rok posuzovalo a bude posuzovat i jeho předběžný
výsledek. Važme si proto této, pro mnohé
z nás jedinečné příležitosti,
byť je provázena několika handicapy. Nemáme
totiž vyjádření federálního
ministerstva kontroly, které svoji zprávu či
nález z kontroly nedodalo. Nemáme též
zprávu Státní banky československé
o měnovém vývoji a také předkládaná
zpráva vlády je oproti dřívějším
čtvrtletním zprávám chudší,
zejména v ní nenajdeme podrobnější
rozborové údaje o finanční politice,
o situaci podniků, o vnějších vztazích
atd. Nicméně hlavní údaje jsou zde
shromážděny, a byť jde o údaje
předběžné a někdy i odhadové,
domníváme se, že zásadnímu projednání
nic nebrání. Chybí nám ovšem
stanoviska národních rad, pouze zde máme
vyjádření české vlády,
které je orientační, a bylo zasláno
jen České národní radě. Naproti
tomu se vedení výboru pro plán a rozpočet
pokusilo získat stanovisko Mezinárodního
měnového fondu k výsledku plnění,
resp. neplnění kritéria Mezinárodního
měnového fondu za rok 1991.
Zprávu vlády o rozpočtovém hospodaření
roku 1991 posuzovaly pouze výbory pro plán a rozpočet
a výbory hospodářské. Proto bude na
místě uvést stručně alespoň
hlavní tzv. kriteriální okolnosti, a to v
takových souvislostech, aby sněmovny mohly posoudit,
nakolik federální vláda ve spolupráci
s vládami republik zvládla svoje ústavní
povinnosti ve zvlášť obtížné
situaci zásadních hospodářských
a státoprávních přeměn, směřujících
k vytvoření hospodářsky pevného,
demokratického a právního státu.
Mám za to, že k takovému posouzení bude
nejvhodnější vycházet ze souhrnu všech
tří státních rozpočtů,
a ostatně je to uvedeno i v ústavě. Za prvé
ale přednesu několik víceméně
technických poznámek. Většina poslanců
má k disposici tisk 1296 s číslem jednacím
FMF I/7 948/1992. Ovšem výbory posuzovaly zprávu
číslo jednací FMF I/6 271/1992. Zprávy
se liší nejen číslem, ale i obsahem,
neboť v tisku 1296 chybí kapitola čtyři,
obsahující návrh na rozdělení
přebytku federálního rozpočtu, dále
na straně 20 je vypuštěno tvrzení, že
snížení daně z obratu ke 4. 5. 1991
vedlo ke stabilizaci cenové hladiny. Naopak je v úvodním
tisku 1296 opomenuto vypuštění té části
na úvodu, která má vztah k rozdělení
přebytku.
Přes tyto tři okolnosti bude účelné
vyjádření zástupce navrhovatele, zda
nedošlo i k jiným úpravám obsahu zprávy.
Slyšeli jsme zde již jednu úpravu, a to návrh
na rozdělení přebytku federálního
rozpočtu, k čemuž budeme muset zaujmout stanovisko
později. Nicméně snad bude vhodné
zmínit se, zda tam ještě některé
změny nejsou.
Nyní tedy k hlavním bodům zprávy a
k některým hlavním okolnostem diskutovaným
na jednání našich výborů. Nepochybně
že tím nejvýraznějším momentem
je schodek v souhrnu rozpočtu ve výši asi 18,6
mld. Kčs, který, jak už uvedl pan ministr financí
a místopředseda vlády poslanec Klaus, je
nyní redukován asi o 6 mld. Kčs díky
tomu, že místní rozpočty měly
nějaké kladné saldo. Samozřejmě,
že to ještě nevíme, já osobně
to vím jen ze zprávy české vlády.
Je nezbytné upozornit na to, že tato hodnota salda
je odlišná od minulých let, či letošních
předpokladů nejenom znaménkem minus, ale
zejména metodickou změnou, neboť v ní
nejsou zahrnuty rozdíly přeplatků či
nedoplatků, odvody ze zisků podniků a také
zbytky dotací. Čili je tu jistá metodická
závada, jejíž velikost nelze v této
době zjistit.
Ve výborech byla diskutována tato otázka
- myslí se otázka výsledků roku 1991
-, z hlediska proběhlých výrazných
změn cenové úrovně, která dosáhla
hodnoty asi 154 procenta i změn vnitřních
cenových relací v cenové soustavě.
Z hlediska jisté "nenormálnosti" situace
a extrémů plus i minus ve vývoji příjmů
i výdajů, bylo nutno nalézt nějaký
orientační bod. Všechny jmenované okolnosti
měly pochopitelně výrazný rozpočtový
dopad. Souhrn státních rozpočtů se
zvedl z původní částky asi 400 mld.
Kčs na 490 mld. Kčs po posledních úpravách.
Z toho samotná federace měnila tyto příjmy
asi o 15 mld. Kčs. Celkové příjmy
vzrostly asi o 80 mld. Kčs a u výdajů to
bylo asi plus 80,9 mld. Kčs. Uvnitř rozpočtů
to bylo neméně pronikavé. U tří
hlavních příjmových položek příjmů,
tzn. daň z obratu, odvody podniků a odvody z mezd
došlo ke snížení o 36,9 mld. Kčs,
což činí 8 procent, počítáme-li
poslední upravené hodnoty státního
rozpočtu, které vznikly ve třetím
kvartále. Oproti původnímu předpokladu
státního rozpočtu z počátku
roku 1991 je to částka dokonce o 62,6 mld. Kčs
nižší. Na straně výdajů
to bylo obdobné. Největším zvýšením
výdajů bylo zvýšení tzv. ostatních
výdajů na rozpočtové organizace a
příspěvkové organizace, což činí
asi 15 mld. Kčs. Naproti tomu výdaje na sociální
zabezpečení nebyly vyčerpány asi v
částce 4,6 mld. Kčs, a to přesto,
že jejich objem nebyl během roku 1991 zvyšován,
nýbrž snižován, ale jen asi o půl
miliardy Kčs.
Rozpočet Slovenské republiky a tím i souhrn
rozpočtů byl naposledy upravován ještě
ve IV. kvartále asi o 600 mil. Kčs, avšak uvnitř
rozpočtových položek to bylo o plus minus 7
miliard Kčs.
Právo vlády k provedení všech těchto
změn v rozpočtu během roku je dáno
ustanovením rozpočtových pravidel čl.
13/2, tj. zvýšené výdaje byly pokrývány
zvýšením příjmů. Povinnost
informovat Federální shromáždění
plnila vláda vždy ve svých čtvrtletních
zprávách. Tolik k charakteristikám extrémních
změn.
Na adresu vlády je nutno ještě říci,
že sice plnila zmíněnou povinnost informace
o změnách během roku, avšak nesplnila
úkol metodického usměrňování
prací na přehledu a souhrnu veřejných
položek tak, jak to ukládá § 10/2 pravidel,
neboť došlo zejména k podstatnému rozdílu
mezi začleněním prostředků
na dotace místním rozpočtům České
republiky a Slovenské republiky. Ruší se tak
podstatně nejen porovnatelnost části B výdajů,
ale i části A, u položky 7.
Bylo také nutné najít způsob porovnatelnosti
rozpočtů v dohodě s vládami republik.
Tento úkol, porovnatelnost, byl také uložen
vládě v usnesení Federálního
shromáždění k rozpočtovému
plnění I. čtvrtletí.
Z popsaných celkem nesporných skutečností,
(protože všude jsem se držel jen čísel),
byly však vyvozovány různé závěry
při diskusích. Jedni říkali: Jde o
extrémní rok a vzhledem k ročnímu
výsledku jde vlastně o úspěch. Buďme
proto do jisté míry spokojeni, že to nebylo
ještě horší, a věnujme se návrhům
na řešení situace v roce 1992 nebo v budoucnosti.
Druhý názor zněl asi takto: Jde o extrémní
rok, a proto pečlivě prozkoumejme každou položku,
kde došlo k snížení nebo zvýšení,
abychom se příště všech chyb vyvarovali.
Ostatní přístupy se pohybují v rámci
těchto možných extrémů.
Hospodářský výbor si vybral určitý
kompromis, požaduje po vládě jen informaci,
rozpis oddlužení podniků z Fondu národního
jmění.
Rozpočtové výbory navrhly usnesení
už poněkud širší a žádají
po vládě mimo jiné návrhy na rozbor
některých bodů a také návrhy
na přiměřená opatření.
V té souvislosti připomínám usnesení
Federálního shromáždění
k jednotlivým kvartálům, tj. že k prvnímu
kvartálu mělo tři strany, usnesení,
k druhému pololetí již mělo strany necelé
dvě a limitu stručnosti dosáhlo usnesení
Federálního shromáždění
k třetímu kvartálu, neboť spočívalo
ve vzetí výsledků rozpočtu na vědomí.
Druhou diskutovanou otázkou a také ve vládní
zprávě pojednávanou je otázka "viny"
na rozpočtovém schodku. Tato otázka je důležitá
z několika hledisek. Řekneme-li, že příčinou
bylo nedodržení příjmů, orientujeme
svou pozornost na důvody, proč příjmy
nebyly dodrženy. Řekneme-li, že příčinou
bylo překročení výdajů, orientujeme
svoji pozornost na otázky výdajové. Je nejvýš
pravděpodobné, ba samozřejmé, že
výsledek je kombinací těchto dvou názorů.
Z jedné strany tedy byla vytýkána logická
závadnost tvrzení vlády, že příčinou
souhrnného velkého schodku byly schodky republik,
jinak tedy, že příčinou velkého
schodku byly schodky malé. Z druhé strany bylo poukázáno
na to, že schodky vznikly vlivem zvýšených
výdajů republik a ztrátou kontroly nad výdaji,
což obsahuje i závěr vlády.
Výbory pro plán a rozpočet se rozhodly uvést
prosté konstatování číselných
faktů, tj. uvést ty hodnoty, které nebyly
dodrženy na straně příjmů a které
byly překročeny na straně vydání
tak, aby stanovisko mohl zaujmout každý dle poměru
těchto položek.
Rozhodnutí této otázky do jisté míry
záleží i na našem plénu. Na závěr
své zprávy, kterou musím zestručnit,
aby byla ještě zdvořilá, doporučuji
plénu schválit navržené usnesení
Federálního shromáždění
tak, jak bylo vypracováno výbory pro plán
a rozpočet. Do usnesení byl začleněn
i požadavek hopodářských výborů.
Je to asi minimum toho, co lze považovat za výraz
kontrolní funkce Federálního shromáždění
vůči naší vládě. Děkuji
vám za pozornost.