Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Pri hlasovaní o tomto
návrhu aj o pozmeňujúcom návrhu platí
zákaz majorizácie. Žiadam pánov poslancov
a panie poslankyne, aby sa vrátili do rokovacej siene,
budeme hlasovať.
Prikročíme k hlasovaniu. Konštatujem, že
je prítomných 46 poslancov Snemovne národov,
zvolených v Českej republike a 46 poslancov Snemovne
národov, zvolených v Slovenskej republike a 84 poslancov
Snemovne ľudu. Obidve snemovne sú uznášaniaschopné
Najskôr budeme hlasovať o jedinom pozmeňujúcom
návrhu, ktorý podal pán poslanec Magyar.
Prosím ešte raz, aby spravodajca tento návrh
predniesol, aby sme vedeli, o čom budeme hlasovať.
Společný zpravodaj výborů SL M. Pohanka:
Vrátit návrh předkladatelům k přepracování
tak, aby platy soudců byly v relaci s platy vědeckých
pracovníků v rozpočtových organizacích.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ide o procedurálny návrh,
takže neplatí zákaz majorizácie.
Společný zpravodaj výborů SL M. Pohanka:
To je věcný návrh.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Vecný? Dobre. Po konzultácii
sme sa dohodli, že platí zákaz majorizácie.
Budeme hlasovať. Ešte má slovo poslanec Világi.
Poslanec SL O. Világi: Vážené Federálne
zhromaždenie! Podľa môjho názoru o tomto
návrhu nemôžeme hlasovať, pretože
nemá oporu v Rokovacom poriadku. Rokovací poriadok
pamätá na tieto prípady len v § 43, ale
tam potrebujeme stanoviská výborov a potom môže
predseda Federálneho zhromaždenia osloviť navrhovateľa,
aby návrh zobral späť. O návrhu, ktorý
predložil pán poslanec Magyar, nemôžeme
hlasovať, pretože to nemá oporu v Rokovacom poriadku.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem za vysvetlenie. Budeme hlasovať
o návrhu zákona tak, ako sme ho prerokovali.
(Hlasování: 15.15)
Pýtam sa poslancov obidvoch snemovní, kto je za
tento návrh. (Šum v sále, výkřiky:
Je třeba to říci jasně!) Ďakujem.
(SN ČR 44, SN SR 34, SL 84)
Kto je proti? (SN ČR 0, SN SR 1, SL 1)
Prerušujem hlasovanie, pretože je zmätené.
S technickou poznámkou sa hlási pán poslanec
Dostál
Poslanec SN P. Dostál: Pane místopředsedo,
promiňte mi, ale já mám dojem, že jste
ovlivnil hlasování tím, že jste je nesprávně
zadal. Spousta poslanců se diví, že se hlasovalo
o celém zákonu. Hlasování bylo zmatečné.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ospravedlňujem sa. Bolo to zmätené
hlasovanie. Budeme hlasovať znovu.
Ešte raz vyhlasujem: budeme hlasovať o tlači
1280 a návrhu na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne
národov, tlač 1325.
(Hlasování: 15.17)
Kto je za tento návrh ústavnoprávnych výborov
Snemovne ľudu a Snemovne národov na vydanie zákona
o platoch sudcov Najvyššieho súdu Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky a sudcov a justičných
čakateľov vojenských súdov (tlač
1280) a návrh na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne
národov (tlač 1325), nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
(SN ČR 48, SN SR 35, SL 88)
Kto je proti? (SN ČR 1, SN SR 2, SL 0) Kto sa zdržal
hlasovania?
(SN ČR 3, SN SR 13, SL 5)
V českej časti Snemovne národov štyridsaťosem
pre, jeden proti, traja sa zdržali hlasovania, v slovenskej
časti Snemovne národov tridsaťpäť
za, dvaja proti, trinásť sa zdržalo hlasovania,
v Snemovni ľudu osemdesiatosem za, nikto proti, piati sa
zdržali hlasovania. Snemovňa ľudu zákon
prijala, slovenská časť Snemovne národov
zákon neprijala.
Pretože nie je zhoda v hlasovaní v Snemovni národov,
návrh nebol schválený. Postupovať sa
ďalej bude podľa Rokovacieho poriadku.
Prikročíme k ďalšiemu bodu, ktorý
máme na programe, ktorým je:
Voľba predsedu a podpredsedu Federálnej rady pre rozhlasové
a televízne vysielanie.
Minulý týždeň zvolilo Federálne
zhromaždenie troch členov Federálnej rady pre
rozhlasové a televízne vysielanie. Traja členovia
boli zvolení v Českej národnej rade a traja
v Slovenskej národnej rade. V súlade so zákonom
468/91 Zb., bola tak zriadená deväťčlenná
Federálna rada.
Z členov tejto rady má Federálne zhromaždenie,
podľa citovaného zákona, zvoliť predsedu
a podpredsedu.
Volebný poriadok pre túto voľbu (tlač
1342) bol schválený snemovňami dňa
4. marca 1992 uznesením číslo 284.
Odporúča sa, aby pri voľbe týchto funkcionárov
Federálnej rady pracovala spoločná komisia
snemovní v zložení ako pri voľbe členov
(schválená uznesením Federálneho zhromaždenia
č. 285). Za Snemovňu ľudu Jozef Kakačka,
Aleš Kladivo, Ladislav Molnár, Dana Němcová,
Zuzana Tvrdá, Ladislav Žáček, za Snemovňu
národov Jan Fričar, Karol Gémesi, Tomáš
Hradílek, Ladislav Kvasnička, Jozef Olej, Jozef
Šedovič.
Predsedom komisie sa stal Jozef Kakačka.
Sú k tomuto postupu nejaké pripomienky? (Nebyly.)
Vidím, že nie sú. Ďakujem.
Sociálne a kultúrne výbory nepredkladajú
žiadne písomné stanovisko.
Dávam slovo spravodajcom snemovní Ivanovi Mynařovi
a Pavlovi Dostálovi. Prosím, aby prišli k rečníckemu
pultu.
Společný zpravodaj výborů SL I. Mynář:
Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
včera odpoledne se výbory sociální
a kulturní seznámily se 6 členy federální
rady, kteří byli zvoleni v České národní
radě a Slovenské národní radě.
Výbory sociální a kulturní přijaly
usnesení, podle kterého je k volbě předsedy
a místopředsedy federální rady předloženo
Federálnímu shromáždění
všech 9 členů federální rady,
jak byli postupně národními radami a Federálním
shromážděním zvoleni.
Výbory sociální a kulturní se domnívají,
že představení jednotlivých členů
federální rady je dostatečnou informací
pro členy jednotlivých parlamentních klubů
k orientaci při volbě předsedy, případně
místopředsedy.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Chce druhý spravodajca
niečo dodať?
Společný zpravodaj výborů SN P. Dostál:
Já bych jen ještě dodal, že oni zvolení
členové federální rady za Českou
republiku a Slovenskou republiku byli zvoleni na stejném
principu, tj., že zvolení musí splňovat
podmínky zákona o televizním a rozhlasovém
vysílání § 18, tj. jednak střet
zájmů, jednak musí se vzdát politické
činnosti a samozřejmě že i na ně
se vztahoval požadavek zákona o vykonávání
některých funkcí.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Teraz prosím členov
spoločnej komisie snemovní, aby sa ihneď zišli
v miestnosti 026 v prízemí a pripravili voľbu
predsedu Federálnej rady a to v súlade so schváleným
volebným poriadkom.
My budeme pokračovať v prerokúvaní ďalšieho
bodu. Ďalší bod je:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 384/1990 Zb., o vymedzení pôsobností
ČSFR vo veciach vnútorného poriadku a bezpečnosti
(tlač 1369), návrh uznesenia Snemovne ľudu
a Snemovne národov (tlač 1391).
Prosím pani poslankyňu Adrianovú, ktorá
je navrhovateľkou, aby prišla odôvodniť návrh.
Technická poznámka, prosím, pán poslanec.
Poslanec SL I. Mynář: Protože panují
zde jisté rozpaky o tom, jak provést volby předsedy
a místopředsedy FR, chtěl bych připomenout,
že jsme přijali volební řád,
podle kterého v prvním kole volíme předsedu
tím způsobem, že zakroužkujeme nebo zatrhneme
jedno jméno na kandidátce. Jestliže tento člen
federální rady získal nadpoloviční
většinu, stává se předsedou,
a postupujeme při volbě místopředsedy
dále s tím, že postupují členové
FR jiné republiky na místopředsedu. Čili
v prvním kole zatrhneme jedno jméno na kandidátce
podle vlastní volby.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím pani poslankyňu
Adrianovú, aby prišla odôvodniť návrh
za predkladateľa, ktorým je skupina poslancov Federálneho
zhromaždenia.
Poslankyně SN M. Adrianová: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie! Situácia v železničnej doprave
je u nás stále vážnejšia. Cestujúci
sú okrádaní a prepadávaní,
taktiež sa rozšírili krádeže medených
káblov, čím dochádza k výpadkom
signalizačných zariadení, čo zväčšuje
nebezpečenstvo havárií na železnici.
Na túto situáciu je, podľa nášho
názoru, potrebné koncepčne reagovať
vytvorením nových zákonných noriem
v oblasti železničnej dopravy pred protiprávnym
jednaním ohrozujúcim životy, zdravie a majetok
cestujúcich, hodnotu zásielok všetkého
druhu a možnosť tiež vzniku škôd a havárií
veľkého rozsahu.
Zodpovednosť nášho štátu tiež
pred medzinárodným spoločenstvom je v tomto
smere nezastupiteľná. Chceme byť križovatkou
Európy aj v železničnej doprave. Musíme
na to vytvárať v sfére bezpečnosti potrebné
podmienky. Myslíme si, že zákon o federálnej
železničnej polícii, ako je navrhovaný
iniciatívnou skupinou poslancov, takúto právnu
úpravu má. Nielenže poskytuje potrebné
zákonné predpoklady pre zvládnutie vážnej
bezpečnostnej situácie v oblasti dopravy z hľadiska
právomoci príslušníkov železničného
policajného zboru, ale tiež vytvára garanciu
ich sociálneho a materiálneho zabezpečenia.
Sme si vedomí, že tento pripravovaný zákon
nie je v súlade so zákonom 384/1990 Zb., prijatým
dňom 19. septembra 1990, ktorý vymedzuje vecnú
pôsobnosť ČSFR v oblasti vnútorného
poriadku a bezpečnosti, pretože rozsah tejto pôsobnosti
čiastočne prekračuje.
Preto sme sa rozhodli tento zákon novelizovať v rozsahu
tlače 1369. Meritórne ide o zriadenie nového
obsahu písmena k) čl. 1 uvedeného zákona,
čo bude znamenať, že zabezpečenie ochrany
železničnej dopravy patrí do pôsobnosti
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.
Doterajšie ustanovenie písmena k) bude uvedené
pod písmenom 1), čo je len logickou legislatívno-technickou
úpravou.
Z uvedených dôvodovsa v mene všetkých
navrhovateľov obraciam na kolegyne a kolegov bez ohľadu
na stranícku príslušnosť, aby novelizáciu
tohto zákona podporili. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Návrh bol prikázaný
branným a bezpečnostným výborom a
ústavnoprávnym výborom obidvoch snemovní.
Pri prerokúvaní vo výboroch pripravili písomný
podklad uznesení snemovní (tlač 1391) ústavnoprávne
výbory, poverili poslanca pána Václava Bendu
a pána Jaroslava Cuhru prednesením spravodajských
správ. Prosím pána poslanca Cuhru, aby prišiel.
Slovo má pán poslanec Benda.
Společný zpravodaj výborů SL V. Benda:
Vážené Federální shromáždění,
respektive vážení trpěliví přítomní,
chci vás jen stručně informovat o stanoviscích
jednotlivých kompetentních orgánů
k tomuto návrhu zákona, respektive k návrhu
novely zákona, protože, jak jsme už slyšeli
de facto jde jen o důsledek, o úpravu zákona
související s mnohem závažnějším
problémem, tedy zřízením železniční
policie. Toto je vlastně jen drobný dodatek nebo
změna vyvolaná v jiném zákoně.
Návrh projednala vláda ČSFR, Slovenská
národní rada - výbor branně bezpečnostní,
Česká národní rada - výbor
ústavně právní. Dále v ČNR
výbor petiční, pro právní ochranu
a bezpečnost rozhodl, že z časových
důvodů nestačí a nebude návrh
projednávat.
Ve Federálním shromáždění
byl návrh projednán ve výborech branně
bezpečnostních a výborech ústavně
právních. Vláda ČSFR a výbor
ústavně právní ČNR, branně
bezpečnostní výbory a ústavně
právní výbory Sněmovny lidu a Sněmovny
národů FS návrh zákona schválily
a doporučují Federálnímu shromáždění
jeho přijetí. Jen výbor branně bezpečnostní
SNR návrh zákona neschválil. Mám zde
příslušné usnesení branně
bezpečnostního výboru z 10. března
1992. Neobsahuje odůvodnění, konstatuje pod
bodem a), že výbor návrh neschválil
a pod bodem b) ukládá předsedovi výboru
seznámit s tímto výsledkem předsednictvo
SNR.
Já se domnívám, že bez dlouhých
komentářů je třeba jménem ústavně
právního výboru SL, jehož jsem zpravodajem,
konstatovat, že zákon byl podpořen většinou
orgánů, které ho projednávaly, že
věcný obsah je snad nepochybný, těžko
by si někdo přál pokračování
neutěšeného stavu bezpečnosti v železniční
dopravě, který nyní panuje. Tato novela je
podmínkou, aby se věci mohly zlepšit. Domnívám
se, ač neznám důvody, pro které ústavně
právní výbor SNR zákon nedoporučil,
že ani po stránce kompetenční zde nevznikají
spory. Železniční doprava je organizována
a řízena federálně, a je tedy naprosto
přirozené, že také bezpečnost
železniční dopravy je organizována na
téže, to je federální úrovni.
Proto jako zpravodaj výborů Sněmovny lidu
doporučuji poslancům, aby návrh novely zákona
schválili.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Stále čakáme
na druhého spravodajcu, pána poslanca Cuhru. Prosím,
aby prišiel do rokovacej siene.
Společný zpravodaj výborů SL V. Benda:
Sice přichází kolega Cuhra, ale jen bych
rád tlumočil slova předsedy volební
komise nebo jeho prosbu, aby ti, kdo tady teď trpělivě
seděli a dosud nevolili, se urychleně odebrali volit.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán
poslanec Cuhra.
Společný zpravodaj výborů SN J. Cuhra:
Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
informaci o tom, jak návrh tohoto doplňku zákona
byl projednán v jednotlivých výborech v ČNR
a SNR, i stanovisko vlády, vám již řekl
kolega Benda. Já bych chtěl jen dodat jako zpravodaj
výboru ústavně právního za
Sněmovnu národů, chtěl bych doporučit
výborům Sněmovny národů FS,
aby návrh zákona přijali, a to na základě
usnesení ústavně právních výborů,
podle tisku 1391, který všichni poslanci mají
k dispozici, se změnou článku 2, tak jak
je uvedeno v citovaném tisku.
Domnívám se, že přijetí doplňku
do zákona č. 384/ /1991 Sb. dává naději
na zvýšení bezpečnosti v železniční
dopravě i její kvalitní zabezpečení.
Děkuji vám a pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Otváram rozpravu.
Ako prvá a jediná sa prihlásila pani poslankyňa
Záležáková.
Poslankyně SL E. Záležáková:
Vážený pán predsedajúci, dámy
a páni, skutočne pri tomto zákone, ktorý
v plnej miere a maximálne podporujem, ide o zabezpečenie
sociálnych istôt a materiálno-technické
zabezpečenie pracovníkov Zboru ozbrojenej ochrany
železníc. Z toho dôvodu sa obraciam na vás,
kolegov, bez ohľadu na stranícku príslušnosť,
aby ste zobrali do úvahy postavenie občanov, ktorí
cestujú za podnikaním, do práce, do školy,
aby mali zabezpečenú bezpečnosť a ochranu
v železničnej doprave.
Ako viete, návrh podala vládna koalícia.
Ja som z opozície, zastupujem Stranu národného
zjednotenia Slovákov, ale v tomto zákone sa netreba
rozdeľovať na opozíciu a koalíciu. Ide
o bezpečnosť nás všetkých, občanov
zatiaľ tejto ČSFR. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlási sa ešte
niekto do rozpravy? (Ne.) Nikto sa nehlási. Končím
rozpravu.
Prosím všetkých poslancov, aby prišli
do zasadacej siene, budeme hlasovať. Pri hlasovaní
o tomto návrhu platí zákaz majorizácie.
Poslanci obidvoch snemovní hlasujú súčasne.
(Hlasování: 15.45)
Kto súhlasí s návrhom zákona, ktorým
sa mení a doplňuje zákon č. 384/1990
Zb., o vymedzení pôsobnosti ČSFR vo veciach
vnútorného poriadku a bezpečnosti - tlač
1369 a s návrhom uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne
národov - tlač 1391), nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo! (SN ČR 49, SN SR 44, SL 85) Ďakujem.
Kto je proti? (SN ČR 0, SN SR 0, SL 0)
Kto sa zdržal hlasovania? (SN ČR 0, SN SR 7, SL 6)
Ďakujem.
Poslanci obidvoch snemovní zákon schválili.
(Potlesk.)
Po súhlasnom uznesení obidvoch snemovní konštatujem,
že Federálne zhromaždenie ČSFR schválilo
zákon, ktorým sa mení a doplňuje zákon
č. 384/1990 Zb., o vymedzení pôsobnosti Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky vo veciach vnútorného
poriadku a bezpečnosti.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 305, SN
č. 485, SL č. 468)
S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Világi.
Poslanec SL O. Világi: Vážené Federálne
zhromaždenie, moje vystúpenie nemá charakter
faktickej poznámky. Pretože sme včera neschválili
ústavný zákon - tlač 1253, ktorým
sa mení a doplňuje ústavný zákon
č. 143/68 Zb., o československej federácii,
tak musíme postupovať v zmysle Rokovacieho poriadku,
a to podľa § 31.
Navrhujem, aby sme postupovali podľa § 31 písm.
b), to znamená, aby sme v tomto prípade zvolili
postup, že snemovne zvolia dohodovací výbor
a navrhujem do tohto výboru nasledujúcich poslancov
- pána poslanca Tahyho, pána poslanca Glezga, pána
poslanca Kostyu, pána poslanca Sochora za Snemovňu
národov a za Snemovňu ľudu pána poslanca
Borguľu, poslankyňu Sahligerovú, pána
poslanca Bakšaya a pána poslanca Soboňu.
Tieto návrhy podávam po konzultácii s predstaviteľmi
príslušných klubov.
Pokiaľ ide o druhý zákon - o ústavný
zákon o zmene volebného obdobia, navrhujem, aby
sa postupovalo v zmysle § 31 písm. a), to znamená,
aby sme to prerokovali v snemovniach. Prosím vás,
aby sme o tom hlasovali najskôr ako o procedurálnej
otázke a potom o zložení dohodovacieho výboru.
Ďakujem za pozornosť.