Čtvrtek 12. března 1992

Poslanec SN M. Čverčko: Prichádzam s návrhom na zmenu v § 11 ods. 2. Navrhujem vynechať poslednú vetu. V plate vedúceho zamestnanca, ktorý je štatutárnym orgánom, je vždy prihliadnuté k celkovej práci nadčas. Skutočnosť je taká, že sa toto nedá všeobecne zaručiť. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? (Nikdo.) Nie je to tak.

Rozpravu k tomuto návrhu zákona teda ukončujem a uzatváram.

Domnievam sa, že tu odznelo veľké množstvo pozmeňujúcich návrhov a myšlienok rôzneho typu. Prosím zástupcu navrhovateľa, resp. pána ministra Millera, aby zhodnotil priebeh rozpravy.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, u řady vystoupení mám takový pocit, že došlo k určitému nepochopení návrhu tohoto zákona.

Z věcného hlediska upravuje návrh zákona v souladu s ústavními kompetencemi pouze, a podotýkám, pouze minimální mzdové tarify, nárokové příplatky, některá pracovně právní ustanovení a příslušná zmocnění pro nařízení vlády.

Konkretizace jednotlivých platových systémů bude zabezpečena, vedle ustanovení vyplývajících přímo ze zákona, nařízeními federální a republikových vlád pro jednotlivá odvětví, respektive skupiny pracovníků.

Předkládaný návrh zákona tak, jak je teď předložen a připravovaná nařízení vlád umožní, jak v základních platech, tak i v různých příplatcích podstatně vyšší ocenění pracovníků rozpočtové sféry než je tomu dosud, a lze to již teď odhadnout na 30 %. Míra využití těchto možností však bude závislá na rozsahu prostředků na odměňování. Pro vynikající odborníky bude možnost samozřejmě zvýšení platové úrovně podstatně vyšší.

Pokud jde o vojáky z povolání a příslušníky bezpečnostních sborů, předpokládá se plné zabezpečení dosavadní platové úrovně, její garance.

Návrh minimálních mzdových tarifů a nárokových příplatků, jak jsou uvedeny v návrhu zákona - znovu podotýkám - lze realizovat, ale pouze v rámci prostředků schválených rozpočty na rok 1992.

K panu poslanci Šolcovi - FBIS. Pane poslanče, tady to není nutné. Tam se skutečně i s touto službou počítá a mohu vám v návrhu nařízení České a Slovenské Federativní Republiky garantovat, že v § 1 působnost nařízení odst. 2 k platu zaměstnanci přísluší tarifní plat, příplatky k platu. Zaměstnanci lze přiznat za podmínek stanovených zákonem a vnitřním platovým předpisem zvláštní příplatky, osobní příplatek a odměny, ale toto se bude dělat nařízeními vlád. Z tohoto místa nemůžeme nařizovat vládám obou republik, jak tato nařízení mají vypadat a už teď jim stanovit zákonem částky, tarify.

Úprava nařízení vlád spojuje rozhodnutí o platovém systému, např. určení sazeb, tarifů a příplatků s odpovědností vlád za úpravu odměňování v rozsahu prostředků příslušného rozpočtu.

Pokud se týká některých připomínek - např. pan Musílek - chce odejít 140 učitelů. Je zde poukazováno na velice nízké platy lékařů. S tím vším souhlasím. Mohl bych se k vám klidně přidat, platy ministrů jsou dnes naprosto zoufalé. Jediné platy, které nebyly valorizovány, jsou platy ministrů federální vlády a poslanců Federálního shromáždění.

Chtěl bych se zeptat. Učitelé odcházejí. Kam odcházejí? Lékaři. Na jedné straně mám různá varování, že nový systém připraví o práci asi přibližně 5 tisíc lékařů. Neznám systém, který je v nemocnicích, ale proč mít ještě nějaké zvláštní pohotovostní služby, když budu mít za branami nemocnic 5 tisíc lékařů, pro které nebudu mít uplatnění? Problém řešení zřejmě spočívá v organizaci ve zdravotnictví.

Chtěl bych ještě pár slov v souvislosti s poukázáním na podnikatelskou sféru. V podnikatelské sféře je řešení těchto problémů do jisté míry v jejich rukách, ale všichni si musíte uvědomit, že v rozpočtové sféře to vše závisí na tom, jak v podnikatelské sféře se s tímto vyrovnají. Do jisté míry všichni závisíme na podnikatelské sféře, na výkonnosti ekonomiky.

Kdybyste chtěli teď nějaké pronikavé zvýšení, tak na to se mělo pamatovat při projednávání státního rozpočtu. Pokud by mělo k tomu dojít, pak se musíte vrátit k zákonu o státním rozpočtu a znovu tyto otázky prověřit a schválit nějaký jiný státní rozpočet.

Tyto úpravy, které jsou navrženy, vycházejí z možností plus 30 % zvýšení, ale vycházejí z rozpočtu, který jste schválili pro tento rok. Je tam poznámka - dosud za pracovní pohotovost. Za pracovní pohotovost že je to velice nízké. Dosud za pracovní pohotovost byla pouze 1 Kčs, nově 15 % z průměrného platu znamená 2.50 až 5 korun, takže je tu zvýšení. Nejedná se o výkon práce. Kdyby se jednalo o výkon práce, tak toto neplatí a člověk je odměněn za výkon práce.

S některými návrhy bychom mohli souhlasit, například se zvýšením příplatků za noční směnu z 15 na 20 %. To je snad jediná možnost, ve které můžeme ustoupit, protože jinak skutečně nejsme schopni garantovat státní rozpočet.

Pan poslanec Janča chtěl, aby se v § 27 dále uvedlo, že nesmí dojít ke snížení platu. To samozřejmě bychom mohli nějak upravit, ale nejde to v té dikci, jak navrhl, protože některá složka platu může být nižší. Např. ve zdravotnictví byly u některých funkcí vyšší příplatky za soboty a neděle.

Pokud se týká návrhu na míru vyučovacích hodin, nepatří do platového systému. Domnívám se, že je to potřeba upravit jiným opatřením. Rozhodně to patří do působnosti ministerstva školství.

K připomínce o vysokých nárocích k 10. platové třídě je třeba uvést, že tato stejná dikce platí i pro podnikatelskou sféru. Chci znovu upozornit, že konkrétní funkci a příkazy prací budou v dohodě s příslušnými resorty uvedeny v katalozích prací a funkcí, které budou součástí vládních nařízení federálních, českých a slovenských.

Jinak k některým pozměňovacím návrhům nemám co dodat, je potřeba o nich nechat hlasovat. Můžeme se vyjádřit, zdali souhlasíme nebo nesouhlasíme. Je to otázka široké diskuse.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán minister. S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Brůžek. Volám členov, hlavne Snemovne ľudu, ale aj Snemovne národov, aby sa dostavili do rokovacej siene.

Poslanec SN Z. Brůžek: Pane předsedající, chtěl bych odpovědět panu ministrovi, kam odcházejí učitelé. Učitelé odcházejí do jiného zaměstnání. Dosavadní jejich plat před penzí je 3 150 Kčs plus 200 Kčs. Znám spoustu případů z jižních a jihozápadních Čech, kde kantoři odcházejí za prací do lesa do Rakouska nebo Bavorska. Kantoři odcházejí jako prodavači soukromých firem a do dalších a dalších podniků. Já sám osobně odcházím z parlamentu a mám rok do penze a nevím, kam ještě odejdu, patrně zůstanu ve škole za těch 3 150. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Brůžkovi. To bola len faktická poznámka. Chcem zrekapitulovať, že v rozprave vystúpilo 15 poslancov, bolo prednesených väčšie množstvo pozmeňujúcich návrhov. Je tu teda pravdepodobne dôvod poskytnúť spravodajcom čas na usporiadanie týchto pozmeňujúcich návrhov a aj dôvod prerušiť rokovanie tohto zákona. Pripomínam pre tých, ktorí tu neboli, že rozpravu som už formálne ukončil.

Teraz by sme eventuálne mohli pristúpiť k hlasovaniu o pozmeňujúcich návrhoch k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 110/64 Zb., o telekomunikáciách. Vidím ale, že v Snemovni ľudu nie je prítomný dostatočný počet poslancov. Pokúsime sa ich zavolať. Máme zhruba pol hodiny času. Dúfam, že by sme túto problematiku dnes mohli nejakým spôsobom ukončiť.

Ja mám dojem, pán poslanec Morovič, že v tejto chvíli, kedy budeme hlasovať, nemôžete odchádzať k tejto práci. Myslím, až ukončíme túto agendu, tak sa k tomu môžete vrátiť a potom budeme musieť, bohužiaľ, hlasovať o tomto návrhu zákona zajtra ráno ako o prvom bode. Je mi ľúto, ale na dnes sme si odhlasovali na 19. hodinu určitú kultúrnu akciu a odhlasovali sme si, že schôdzu ukončíme o 18.30 hodine, to je zhruba za pol hodiny. Bohužiaľ, nie je tu dostatok poslancov Snemovne ľudu.

Teraz by som poprosil spravodajcov k vládnemu návrhu zákona o platových pomeroch, aby sa odobrali do svojich lavíc a naopak, aby ich miesta zaujali spravodajcovia k telekomunikačnému zákonu. Pán poslanec Malina a pán poslanec Roubal. Prosím poslancov, ktorí sa nachádzajú v priľahlých priestoroch, aby vstúpili do rokovacej siene, budeme hlasovať o pozmeňujúcich návrhoch k telekomunikačnému zákonu, prípadne sa pokúsime hlasovať o zákone ako o celku. V Snemovni ľudu stále ešte chýba dostatočný počet poslancov. Žiadam poslancov, ktorí sa eventuálne zdržujú v reštaurácii, aby sa odobrali do rokovacej siene, pretože nás všetkých ostatných disciplinovanejších - 150 - 161 poslancov - zdržujú.

Mám dojem, že môžeme pokračovať v prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 110/64 Zb. - tlač 1276 a 1393. Môžeme pokračovať hlasovaním. Prosím spravodajcu pána poslanca Malinu a pána poslanca Roubala, aby sa ujali svojich funkcií a začali nám predkladať pozmeňujúce návrhy.

Poslanec SL Z. Malina: První je předložen pozměňovací návrh pana poslance Prokopa, kde navrhuje vrátit původní znění vládního návrhu v § 1 odstavec 2. Ta problematika není až tak jednoduchá, je to spíše problém legislativní. Pravda je, že i na nás jako na zpravodaje to novější znění, které jsme přijali, které jsme schválili jako gesční výbor, působí trochu agresivněji než původní znění. Stanovisko předkladatele není silný nesouhlas s návrhem pana poslance Prokopa, je to spíš nedoporučení, z toho důvodu, že znění jak bylo upraveno, jak je předloženo vám ve znění společné zprávy, odpovídá zvyklostem právních norem Evropského společenství. Tedy opakuji předkladatel nedoporučuje a zpravodajové to nechávají na zvážení sněmoven.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vypočuli ste si, o čom budeme hlasovať. Budeme hlasovať o § 1 ods. 2 o pozmeňujúcom návrhu pána poslanca Prokopa. Vypočuli ste si stanovisko spravodajcu pána poslanca Malinu. Otváram hlasovanie. Pán poslanec Prokop má dojem, že stanovisko podávateľa nebolo reprodukované úplne presne.

Poslanec SN M. Prokop: Promiňte, ale mne fascinuje, že předkladatel nesouhlasí s návrhem, který sám předložil, protože moje dikce odpovídá původnímu vládnímu návrhu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím, pán poslanec Malina.

Poslanec SL Z. Malina: Já jsem chtěl říci, že jsem říkal, že předkladatel ne nesouhlasí, ale nedoporučuje. Není to přísný nesouhlas, já jsem vděčen této příležitosti, že mohu - zapomněl jsem tady navrhnout panu poslanci jisté vylepšení. Lepší by bylo asi znění: stát rozhoduje o zřizování a provozování. Jestli byste souhlasil s tímto zněním, tak to je to znění, o kterém budeme hlasovat.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pôvodné znenie návrhu bolo: štát má výhradné právo rozhodovať, teraz sa to modifikuje na: štát rozhoduje. To je rozdiel nielen štylistický, ale pokiaľ pán poslanec súhlasí, tak v tomto znení budeme hlasovať.

(Hlasování: 18.06)

Pýtam sa, kto súhlasí s návrhom pána poslanca Prokopa, ako bol prezentovaný, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (SN 73, SL 66)

Kto je proti? (SN 1, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 17, SL 10)

Snemovňa národov sedemdesiattri, jeden, sedemnásť. Snemovňa ľudu šesťdesiatšesť, nula, desať.

Prosím ďalší návrh.

Tento návrh bol prijatý.

Poslanec SN M. Roubal: Druhý pozmeňujúci návrh je návrh poslanca Suchánka k § 4, odsek 1. Predkladateľ nesúhlasí. Ako spravodajcovia rovnako neodporúčame, pretože i vzhľadom k celkovému nepresnému zneniu tohto pozmeňujúceho návrhu, kde sa používa definícia "organizácia spojov",ale organizácia spojov je tu chápaná ako legislatívna skrstka, v zmysle § 1 odsek 3 a z tohto dôvodu to naráža i na celkovú filozofiu zákona, že jednotlivé právnické osoby, ktoré vykonávajú jednotlivé pripojenia, by sa otom navzájom informovali.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Stanovisko spravodajcov je negatívne, áno? Budeme rozhodovať hlasovaním.

(Hlasování: 18.07)

Kto súhlasí s návrhom poslanca Suchánka, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo (SN 7, SL 2)

Kto je proti? (SN 15, SL 8)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 72, SL 63)

Snemovňa národov sedem, pätnásť, sedemdesiatdva.

Snemovňa ľudu dva, osem, šesťdesiattri.

Návrh bol odmietnutý v obidvoch snemovniach.

Prosím, pán poslanec Malina.

Poslanec SL Z. Malina: Další je návrh pana poslance Hubálka, který se týká § 6 odstavec 1. Tento návrh byl částí komplexu návrhů pana poslance Hubálka, které směřují k zmenšení ingerence státu do práv občana při prosazování obecných zájmů.

Další části, které on přednesl, se týkají § 12 a § 17. Tam bude naše vyjádření odlišné. Nemůžeme hlasovat o této problematice jako celku. Domníváme se, že v tomto prvním případě došlo k určitému nedorozumění. To "bez povolení", které je v § 6 odstavec 1, se týká - to povolení je třeba chápat, jako výjimku z výhradního práva státu, jak bylo definováno v § 1 odstavec 2, o kterém jsme hlasovali jako o prvním pozměňovacím návrhu pana poslance Prokopa. Tam se nejedná o povolení, kde by mohla být narušena práva občanů. To je regulováno v § 12, 13 a následujících, kde se vaše pozměňovací návrhy promítnou a já bych vám doporučoval, abyste návrh stáhl. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Rozumel som tomu tak, že návrh bol stiahnutý? (Ano.) Ďakujem, pokračujeme v predkladaní ďalších návrhov. S technickou poznámkou sa hlási pán poslanec Huml.

Poslanec SL O. Huml: Mám technickou poznámku. Ještě se vracím k prvnímu pozměňujícímu návrhu poslance Prokopa. Předpokládám, že na konci písm. a) nemá být "pro vedení", ale "po vedení", protože by to do značné míry změnilo obsah tohoto odstavce.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Áno. Prosím ďalšie návrhy.

Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal: Ďalší pozmeňujúci návrh, ku ktorému vznikla dosť rozsiahla polemika pri prerokovávaní - a povedal by som aj dosť zložitá polemika, pretože na prvý pohľad to vyzerá veľmi logicky - je pozmeňujúci návrh pána poslanca Suchánka k § 6 ods. 3. Stratila by sa základná filozofia zákona, ktorá v ňom je. Ani predkladateľ, ani ja ako spravodajca neodporúčam.

Společný zpravodaj výborů SL Z. Malina: Já nechávám rozhodnutí sněmovně.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: To sa aj stane.

(Hlasování: 18.11)

Kto súhlasí s predloženým pozmeňujúcim návrhom pána poslanca Suchánka, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (SN 1, SL 9)

Kto je proti? (SN 6, SL 7)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 81, SL 57)

V Snemovni národov jeden pre, šesť proti, osemdesiatjeden sa zdržalo. V Snemovni ľudu deväť pre, sedem proti, päťdesiatsedem sa zdržalo.

Návrh bol zamietnutý v oboch komorách.

Pokračujeme ďalej.

Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal: Ďalší pozmeňujúci návrh poslanca Suchánka - je to nepríjemné, ale tiež ho neodporúča ani predkladateľ, ani spravodajcovia. Je to v záujme ochrany jednotnej telekomunikačnej siete ako takej. Je dosť zaujímavý pojem, ktorý tu pán poslanec Suchánek použil, že sa jedná o organizácie, ktoré neposkytujú služby za účelom dosiahnutia zisku. Ako som už uviedol, spravodajcovia ani predkladateľ neodporúčajú.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vyjadrí sa ešte pán poslanec Malina.

Společný zpravodaj výborů SL Z. Malina: Ještě bych upřesnil, že z hlediska předkladatele jsme přistoupili na to, že opatření, které je - institut povolování - má sloužit k ochraně ostatních uživatelů sítě. Obsahem návrhu pana poslance Suchánka bylo, že pokud se připojuje zařízení k síti, která neslouží k výdělečným účelům, není zřizována s cílem dosažení zisku, nebude jeho zatížení znamenat pro síť takový rozsah, který by mohl síť porušit. Ale při diskusích s předkladatelem jsme přistoupili na myšlenku, že to není zaručeno, a proto nemůžeme tento návrh doporučit.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP