Pátek 13. března 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Wagner za výbory Snemovne ľudu.

Společný zpravodaj výborů SL J. Wagner: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění! Tisk 842, který je základem našeho jednání, byl poprvé předložen výborům FS jako zásady k návrhu zákona a takto projednán. Domnívám se, že celý problém, před kterým dnes stojíme, pochází z této doby.

Tam jsme my ve výborech ve Federálním shromáždění a pravděpodobně i federální vláda nedocenili rozsah legislativních problémů, které mohou nastat při projednávání tohoto návrhu zákona. Z dosavadního znění článku 12, a do jisté míry, jak uvidíte dále, i článku 13 ústavního zákona č. 143/1968 ve znění změn a doplňků, vyplývá, že je podle názoru jedněch potřeba ústavní změny a podle názoru druhých není potřeba ústavní změny. A to je celý, do jedné věty shrnutý, problém, ke kterému se musíme vyslovit. Ani výbory ústavně právní, jak jste zde vyslechli, neřekly zcela jednoznačně, zdali je či není potřeba ústavní změny. Domnívám se proto, že stanovisko výborů pro plán a rozpočet předkládané v jejich usnesení v tisku 1390 je pro toto jednání relevantní.

Já jsem jako zpravodaj povinen ho předkládat s těmi úmysly, které měly výbory, když jej schvalovaly. Tím úmyslem bylo jednoznačně schválení obou předložených návrhů. Rozhodnutí tedy musí nutně příslušet Federálnímu shromáždění.

O co věcně jde z hlediska ústavního?

V článku 12, jak řekl již kolega Senjuk, jsou specifikovány daň z obratu a daň dovozní. Jsou taxativně vyjmenovány. Argumentace, se kterou přišla tehdy při projednávání zásad i federální vláda nebo kterou implicitně obsahovalo stanovisko federální vlády, byla, že nástupnickými daněmi těchto daní jsou daň z přidané hodnoty a daně spotřební a že tudíž není potřebná ústavní změna.

Jiný názor praví, že to nelze považovat doslovně za nástupnické daně a že je potřeba taxativně vyjmenovat nové daně v článku 12 ústavního zákona.

Další problém ústavní je problém správy daní a výkonu. Již při projednávání daně dovozní jsme zjistili, že nelze dost dobře svěřit celnicím tuto správu, protože patří republikám a celnice jsou řízeny federací, konkrétně jsou v působnosti federálního ministerstva zahraničního obchodu. V této souvislosti je nutné zmínit problémy, které by mohly nastat a problémy, které by se mohly velmi výrazně kvantifikovat ve zbytečném čerpání výdajů jak federálních, tak republikových rozpočtů.

Je zcela zřejmé, že nejvhodnějším řešením je, aby daně, které by se měly vybírat při pohybu zboží a služeb přes hranice, vybíraly celnice. A v souvislosti s tím i daň silniční. Toto oprávnění dnes nelze dát. A problém je komplikován tím, jak se ukázalo při jednání zástupců rozpočtových výborů Slovenské národní rady, České národní rady a Federálního shromáždění za účasti příslušných náměstků všech tří ministerstev financí, že republiky mají poněkud jiný názor na správu celní služby než je názor federální vlády a než je pravděpodobně většinový názor v našem Federálním shromáždění.

Hovořilo se o tom, že je zcela jednoznačné u všech stran, ať už se jejich další názory liší jakkoli, že celnicím je potřeba správu a výkon těchto daní dát. Nicméně problém začíná být komplikován ve chvíli, kdy se otevírá problém, kdo bude celní správu řídit, zdali republiky nebo federace.

My jsme se pokusili ten problém v tuto chvíli obejít, vznikl z toho návrh, z jehož předkládání nemám žádnou radost. Ten je legislativně všechno jiné než čistý. Zní tak, že orgánům celní správy přísluší. Ta formulace vám jistě připomíná obvyklou formulaci, kterou zde často používáme, kdy říkáme: České a Slovenské Federativní Republice přísluší nebo České republice a Slovenské republice přísluší. Do zcela jiné roviny, než by bylo legislativně čisté, jsme postavili proto řešení této věci. Říkám to naprosto otevřeně, s plným vědomím vad této formulace, ale je to formulace, která v danou chvíli odkládá řešení problému, který není, domnívám se, již v moci tohoto Federálního shromáždění v tomto volebním období řešit.

Ale řešit problém věcně, ne jen, že je v našich možnostech, ale jsem přesvědčen, že je naší povinností, abychom otevřeli možnost realizace nové daňové soustavy. To jsou tedy oba dva hlavní problémy ústavního zákona.

Nyní k problémům úvodního tisku 842 vládního návrhu zákona o soustavě daní.

Soustava daní, jak je zde předkládána, obsahuje tři základní daně, o nichž by mělo rozhodovat Federální shromáždění. Je to daň z přidané hodnoty, daně spotřební a daň z příjmů. Při jednáních, které jsme vedli s již zmíněnými partnery, se ukázalo, že není žádných problémů podstatných v této chvíli při projednávání soustavy. Ony se objeví při projednávání jednotlivých zákonů u daně z přidané hodnoty a u daně z příjmů. Problém jsme objevili u daně spotřební.

Z toho důvodu jsme navrhli opět dohodnutou formulaci při jednání v Bratislavě - prosím, všimněte si ji v tisku 1390 návrhu zákona o soustavě daní, a to v § 2 odst. 3, kde se praví: "U daní spotřebních upravuje zákon Federálního shromáždění i rozsah případných možných odchylek v sazbě těchto daní." To je, prosím, hlavní kontroverzní věcný problém předloženého tisku 842 ve znění zpravodajské zprávy.

Jedni žádají zcela bez výhrad, aby sazby byly jednotné v celé federaci, jiní žádají, aby republiky mohly, byť po vzájemné dohodě, tyto sazby v jistém rozsahu, řádově pěti až patnácti bodů, měnit.

Nepovažuji v tuto chvíli pro zpravodaje za únosné, aby vyslovil své stanovisko. Domnívám se, že je i pro meritum věci stanovisko zpravodaje nepodstatné a domnívám se, že je i nepodstatné věcné projednání těchto dvou sporných stanovisek.

Domnívám se ale, jsem přesvědčen, že je namístě, abychom tuto kompromisní formulaci vzali jako základ možné dohody a konsensu, který by zde mohl vzniknout, aby návrh zákona byl přijatelný pro obě sporné strany. Odkládáme - přiznávám to naprosto jednoznačně - řešení tohoto sporného problému k projednání zákona o spotřebních daních, které nás čeká na příští 22. společné schůzi sněmoven.

Žádná ze spořících se stran neriskuje nic, když tento výklad přijme, neb u projednání zákona o spotřebních daních se bude hledat věcný konsensus a věcné řešení, které si myslím není možné dosáhnout při projednání tohoto návrhu zákona o soustavě daní, který je příliš obecný na to, aby takto formulovaný, věcný konkrétní problém v něm mohl být řešen lépe, než obecnou formulací § 2 odst. 3. Další problém předloženého textu je až v § 4. Paragraf 4 uvádí pravidla, kterými by se měly řídit republiky nebo národní rady při schvalování zákonů národních rad o některých daních, které jim budou příslušet do kompetence, a samozřejmě i Federální shromáždění. Problém je v tom, že § 4 nemá oporu v ústavním zákonu, který Federálnímu shromáždění nedává kompetenci tato pravidla obecně stanovit. Tato námitka byla vznesena již při prvním projednání ve výborech pro plán a rozpočet a výbory tehdy doporučily § 4 vypustit.

Po opětovném projednání a po proniknutí do hloubky problému výbory usoudily, že existence společných zásadních stanovisek je nezbytná, aby bylo možno vykonávat hospodárně správu daní a aby bylo možno zamezit všem možným problémům obvyklým v této sféře. Přimlouvám se proto za předpokladu, že dojde ke dvojímu projednání, to je odloží se projednání ústavního zákona a pak by ještě byl čas zajistit, aby § 4 nebo-li text, který § 4 obsahuje a který je pro správu daní potřeba upravit federálně, mohl najít oporu i v ústavním zákonu.

Snad bych měl ještě zmínit, že výbory pro plán a rozpočet si byly vědomy právě tak jako federální vláda všech problémů spojených s projednáním tohoto zákona v oblasti legislativní. Chybou zcela jednoznačně bylo, že jsme se nedokázali oslovit včas a dopustili jsme, aby se tento problém řešil na poslední chvíli. Federální vláda zřejmě podcenila v prvním kole jednání, a my ve výborech též, onu ústavní nevyjasněnost problému.

Mimo argumentace, které jsem již použil a mimo informace, které jsem vám již sdělil, jsem povinen vám sdělit též stanoviska výborů, kterým bylo projednávání vládního návrhu zákona o soustavě daní přikázáno.

Výbory ústavně právní souhlasily původně s vládním návrhem zákona o soustavě daní, tisk 842, v původním znění s tím, že doporučily vypuštění § 5 a stanovit potom jinak účinnost zákona.

K § 5 jen stručný komentář: Ten se vypouští nebo může se vypouštět proto, že problémy, které řeší, byly mezitím řešeny jiným zákonem.

Usnesení výborů zahraničních č. 11 z roku 1992 konstatuje, že výbory vyslechly, souhlasí a doporučují sněmovnám.

Usnesení výborů hospodářských č. 198 k vládnímu návrhu zákona o soustavě daní, tisk 842, doporučují v § 3 upravit znění druhé věty: před slovo "jednotné" vsunout slova "v celé"; paragraf 5 vypustit rovněž jako výbory ústavně právní, a tím samozřejmě změnit i účinnost. Po těchto úpravách souhlasí a doporučují.

Výbory pro životní prostředí berou na vědomí a doporučují sněmovnám přijetí.

S ohledem na tato stanoviska výborů a s ohledem na několik dalších slov, která se budou vztahovat k všeobecným ekonomickým souvislostem daňové reformy, doporučuji, abychom původní stanoviska výborů vzali na vědomí s tím, že budeme schválení tisku 842 podporovat.

Domnívám se, že nelze v tuto chvíli dělat nic jiného, než za každou cenu splnit jednu ze základních povinností tohoto Federálního shromáždění, a tou je starat se o to, aby ekonomická transformace mohla rychleji pokračovat.

Pokud bychom neschválili soustavu daní v tomto volebním období, a to co nejrychleji, znemožnili bychom národním radám, aby ony mohly přijmout ještě v tomto volebním období důležité daňové zákony, vztahující se k daní z nemovitostí, dani silniční, dani z dědictví a darování a dani z převodu nemovitostí. Samozřejmě nelze předpokládat, že bychom tím zabránili projednání daní na ochranu životního prostředí, které jsou poslední v seznamu daní touto soustavou taxativně vyjmenovaných, s ohledem na to, že tyto daně nejsou ještě v republikách připraveny na projednání a není pravděpodobně, že by přišly na pořad v tomto volebním období.

Je ovšem nezbytné, aby přišly na pořad v tomto volebním období daně předchozí, speciálně by měl být i národohospodářský zájem na tom, aby co nejdříve byly schváleny zákony o dani silniční v obou republikách. Z technických důvodů se jeví nezbytnost, aby co nejdříve byla schválena daň z přidané hodnoty, neb již nyní zbývající čas do konce roku do doby předpokládané platnosti zákona o dani z přidané hodnoty je velmi krátký na to, aby bylo možno kvalifikovaně, zodpovědně a s jistotou zvládnout všechnu tu obtížnou práci, kterou pracovníci v této části státní správy budou muset zvládnout.

Z tohoto důvodu bych poprosil, abychom vyslyšeli volání nejen těch, kteří podnikají u nás, ale především potřebu jasně definovanou mnohokráte - definovat, stanovit jasná daňová pravidla, aby vstup zahraničního kapitálu nebyl už ničím omezován, a abychom pro podnikatele vytvořili trvalé a jednoznačně fungující prostředí. Domnívám se, že tento zákon by měl být právě tak politicky neutrální, jako je neutrální daň - padni komu padni!

Proto prosím, abychom vzali na vědomí, jak již pan kolega Senjuk cituje klasika pravil, že "daně jsou nervy státu", že bychom je měli ošetřit tak, jak jim přísluší a že bychom měli zapomenout na všechny své jiné spory a eventuální předvolební problémy a vzít na vědomí, že prostě tato země tento problém musí mít vyřešen a toto Federální shromáždění je povinno jej vyřešit.

Jménem výborů pro plán a rozpočet jsem byl pověřen vám to říci. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Wágnerovi. Konštatujem, vážené Federálne zhromaždenie, že obidvaja spravodajcovia trvajú na navrhnutom uznesení výborov pre plán a rozpočet, podľa ktorého je možné zákon o sústave daní prerokúvať až po prijatí zmeny ústavného zákona. Z tohto dôvodu chcem Federálnemu zhromaždeniu navrhnúť, vychádzajúc práve z logiky tohto návrhu výborov pre plán a rozpočet, aby rokovanie o tomto bode bolo prerušené dovtedy, kým bude predložený návrh ústavného zákona tak, ako to vyplýva zo spravodajských správ a ako to vyplýva z uznesenia obidvoch výborov, ktoré boli poverené zhrnutím uznesení všetkých výborov Federálneho zhromaždenia.

Keďže Federálne zhromaždenie, uvedomujúc si toto uznesenie, teda mali ste to, a napriek tomu odhlasovalo prerokúvanie tohto bodu programu, myslím, že len hlasovaním môže tento postup Federálne zhromaždenie podporiť, a preto žiadam všetkých poslancov, hlavne Snemovne národov zvolených na Slovensku, zvlášť kluby ODÚ VPN, SNS a HZDS, aby sa dostavili hlasovať, aby sme mohli tento navrhnutý postup odhlasovať. Pán poslanec Senjuk sa hlási.

Poslanec SN R. Senjuk: Pane předsedající, dámy a pánové, byl bych rád, pokud budeme hlasovat, aby součástí rozhodnutí výsledků hlasování bylo i to, že tyto dva zákony se zařazují jako první bod příští společné 22. schůze. Je to nezbytně nutné pro projednávání dalších daňových zákonů.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, je to v súlade s rozhodnutím predsedníctiev obidvoch snemovní. Budeme o tom takto hlasovať, že to bude ako prvý bod programu, alebo prvé body programu - komlex daňových zákonov. Bude sa vychádzať z ústavného zákona, potom zákona o sústave daní a jednotlivých zákonov o daniach. Prosím poslancov, aby sa dostavili. Pán poslanec Ransdorf má faktickú poznámku. Prosím poslancov Snemovne národov, zvolených na Slovensku, aby sa dostavili na hlasovanie.

Poslanec SN M. Ransdorf: Pane předsedající, rozprava už fakticky začala a z vašeho vystoupení jsem se nedozvěděl konkrétní důvod, proč by měla být přerušena. Já myslím, že je zde spousta lidí, kteří by rádi využili toho, že na našem jednání je přítomen jak místopředseda vlády, tak i další lidé, kteří se touto problematikou zabývají a myslím, že by rozprava měla proběhnout už dnes.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Rozprava nebola otvorená. Boli prednesené spravodajské správy, z ktorých vyplýva aj to, čo som povedal a na základe týchto návrhov budeme hlasovať o ďalšom postupe. Prosím (alebo vyzývam) ešte raz poslancov Snemovne národov, zvolených na Slovensku, aby sa dostavili hlasovať. Pán poslanec Világi mi pripomína, aby som vyzval aj poslancov klubu Strany demokratickej ľavice. Činím tak. Všetci, ktorí nie ste prítomní, dostavte sa, zo Slovenska, do snemovne, aby sme mohli odhlasovať tento postup.

Vyzývam poslancov zo Snemovne národov, zvolených v Slovenskej republike, aby sa dostavili hlasovať.

Ide o procedurálne hlasovanie, stačí nadpolovičná väčšina prítomných. Samozrejme, prítomných musí byť tiež viac ako polovica zvolených. V tomto prípade ide o dvoch poslancov Snemovne národov, zvolených na Slovensku.

Súčasne vás chcem upozorniť, vážené Federálne zhromaždenie, že na základe návrhov predsedov obidvoch snemovní budeme hlasovať tiež o tom, či dnes ukončíme spoločné rokovanie napriek tomu, že nie je prerokovaný celý program, alebo či budeme pokračovať na budúci týždeň, aby sme mohli celý program ukončiť. Takže podľa toho, ako sa rozhodnete, bude alebo nebude pokračovať na budúci týždeň 21. spoločná schôdza. Sme schopní uznášať sa.

Najskôr budeme hlasovať o návrhu, ktorý vyplýva z prednesených spravodajských správ a z návrhu výborov pre plán a rozpočet. Výbory pre plán a rozpočet navrhujú prerokúvať vládny návrh zákona o sústave daní až po predložení návrhov na zmenu ústavného zákona. Pretože tento návrh nie je predložený, navrhujem prerušiť, alebo navrhujeme na základe toho prerušiť rokovanie o tomto bode programu a zaradiť celý problém, celú sústavu daní, ako prvý komplex, prvý bod programu budúcej, 22. spoločnej schôdze s tým, že najskôr by bola prerokovaná zmena ústavného zákona, potom zákon o sústave daní a potom zákony o jednotlivých daniach.

(Hlasování: 11.58)

Pýtam sa poslancov obidvoch snemovní, kto súhlasí s prerušením rokovania o tomto bode programu a s jeho presunutím na 22. spoločnú schôdzu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (SN 83, SL 72) Ďakujem.

Kto je proti?(SN 1, SL 6) Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 13, SL 16) Ďakujem.

Traja poslanci Snemovne národov a jeden poslanec Snemovne ľudu nehlasovali.

Konštatujem, že tento návrh bol schválený.

Prerušujem rokovanie o tomto bode, prekladáme ho na 22. spoločnú schôdzu.

Ďakujem podpredsedovi vlády a ministrovi financií Václavovi Klausovi a obidvom spravodajcom.

Teraz, vážené Federálne zhromaždenie, budeme hlasovať o ukončení dnešnej schôdze. Navrhujem, aby sme dnešnú schôdzu ukončili okolo 15.00 hodiny, podľa toho, ako bude vyzerať prerokúvanie týchto bodov, ktoré máme na programe a ktorých poradie ste už schválili.

Navrhujem teda ukončiť túto schôdzu dnes okolo 15.00. hodiny s tým, že aj ostatné body, ktoré doteraz neboli prerokované, sa prekladajú na 22. spoločnú schôdzu.

(Hlasování: 12.00)

Kto súhlasí s ukončením schôdze a preložením ostatných bodov programu na 22. spoločnú schôdzu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (SN 83, SL 76) Ďakujem.

Kto je proti? (SN 3, SL 6) Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 6, SL 5) Ďakujem.

Šesť a päť.

Tým sme rozhodli o programe, vlastne o presunutí neprerokovaných bodov programu na 22. spoločnú schôdzu.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 324)

Ďalej budeme pokračovať rokovaním o zákone o majetku cirkvi. Opäť vedenie schôdze odovzdávam predsedovi Snemovne národov a podpredsedovi Federálneho zhromaždenia Milanovi Šútovcovi.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP