Středa 15. dubna 1992

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Pan poslanec prostě nemluví vědomě pravdu. Já jsem řekl, že ekologické daně nebyly taxativně zařazeny do systému spotřebních daní. Máme ekologickou daň napsanou na stejné řádce v soustavě daní jako spotřební daň. Čili je to čirá, umělá konstrukce, to, co pan poslanec pronesl.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Obidvaja spravodajcovia požiadali o čas na spracovanie pozmeňujúcich návrhov. Nehodlajú teraz vystúpiť s obecným záverečným slovom. Budú sa vyjadrovať až k jednotlivým pozmeňovacím návrhom. Tento časový priestor im musím dať. Takže v tejto chvíli prerušujem rokovanie o tomto vládnom návrhu zákona a prikročíme k poslednému bodu nášho dnešného programu s predbežným poďakovaním obidvom spravodajcom. Máme pred sebou:

Bod programu 9: Vládní návrh zákona o daních z příjmů (tisk 1408) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1489).

Aj tento návrh odôvodní z poverenia federálnej vlády podpredseda tejto vlády a minister financií pán Václav Klaus. Prosím, aby tak urobil.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Dovolte mi, abych snad dnes naposledy vystoupil s úvodním slovem. K projednání je předložen návrh zákona o daních z příjmů, další ze základních prvků připravované daňové reformy. Je o to závažnější, že se bezprostředně dotýká všech právnických osob a prakticky všech občanů.

Návrh zákona o daních z příjmů byl vypracován na základě zásad zákona projednávaných na podzim minulého roku. V oblasti daně z příjmů naše daňová reforma znamená univerzální přístup k zdanění příjmů bez ohledu na zdroj příjmů či na formu vlastnictví. Tento přístup umožňuje nahradit tři různé daně pro zdanění právnických osob, jak je to dosud, jednou univerzální daní z příjmu u právnických osob a tři různé daně pro zdanění osobních příjmů jednou univerzální daní z příjmů osob fyzických.

V tomto pohledu by mělo být působení daní neutrální. Mělo by vytvářet jednotné podmínky pro chování všech ekonomických subjektů.

Návrh zákona byl též konzultován s legislativním odborem Mezinárodního měnového fondu a též se zástupci komise pro harmonizaci přímých daní Evropského společenství.

Stanovení sazeb daně z příjmu fyzických i právnických osob bylo ovlivněno i zásadní změnou, vyčleněním sociálních fondů ze státního rozpočtu a navazujícím vyčleněním pojistného vůbec z daňové soustavy. Dosavadní daň z objemu mezd hrazená právnickými osobami za své zaměstnance, která zdrojově do značné míry zabezpečovala sociální výdaje státního rozpočtu, bude od ledna příštího roku nahrazena pojistným placeným každým občanem, fyzickou osobou, v předpokládané výši 14 % a také každým zaměstnavatelem v předpokládané výši 34 %.

O pojistném je nezbytné se zmínit jako o podstatném východisku pro stanovení sazeb z příjmů a zejména z nezdanitelných částek u daně z příjmu fyzických osob.

Navržené daňové sazby se vztahují na část příjmů přesahujících nezdanitelnou část příjmů. Chtěl bych jen připomenout, že se zdaňuje až ta část příjmů, která přesahuje 20 400 Kčs ročně na poplatníka jako nezdanitelné minimum, 9 000 ročně na vyživované dítě žijící ve společné domácnosti, nejvýše však 4 děti, 12 000 Kčs na manželku nebo manžela žijícího ve společné domácnosti, pokud jeho vlastní příjem nepřesahuje nezdanitelné minimum. Potom ještě navíc 2 400 až 3 600 Kčs ročně na částečnou úhradu nákladů zaměstnance na dopravu mezi bydlištěm a jeho pracovištěm.

Jde-li tedy např. o zaměstnance bez vyživovaných dětí, začne platit daň po odpočtu pojistného až z částky hrubé mzdy přesahující 26 500 Kčs ročně. Je-li ženatý a manželka má jen minimální příjmy, začne platit daň až z části mzdy přesahující 40 000 Kčs. Poplatník se dvěma dětmi a s manželkou v domácnosti začne platit daň až z části mzdy přes 61 400 Kčs ročně, to znamená zhruba 5 100 Kčs měsíčně. To je celá řada významných změn proti dnešnímu stavu.

Jde o velmi závažný zákon k zajištění transformace československé ekonomiky do tržních podmínek. Není možné ani racionální, abych nyní podrobně rozebíral všechny nové nebo podstatné prvky předloženého zákona. Dovolte mi několik obecnějších poznámek.

Návrh zákona má rozsáhlou zrušovací část. Znamená tedy obrovské zjednodušení proti dnešní situaci. Zcela novým ustanovením je možnost volby mezi lineárním - rovnoprávným - odepisováním a odepisováním zrychleným, tedy s degresívní odpisovou sazbou.

Zcela novým ustanovením je ustanovení o možnosti umořování ztrát. Jako stabilizující ekonomický faktor se jeví vhodné umožnit těm podnikatelům, kteří se vlastním přičiněním dokáží dostat z krize, umořením ztráty a umožněním expanze raději než dovedením podnikatele do bankrotu. Od základu daně tedy bude možné odečíst ztrátu, která vznikla v předchozím zdaňovacím období, a to nejdéle v pěti následujících zdaňovacích obdobích. To se uplatní i u podnikatelů fyzických osob, tedy v jejich dani z příjmu z fyzických osob.

Snad nejočekávanějším ustanovením každého daňového zákona je otázka stanovení sazby daně, i když samozřejmě širší daňový základ při nižší sazbě může přinést státnímu rozpočtu vyšší příjmy než vyšší sazba z úzce vymezeného daňového základu.

Stanovení sazby daně je také velmi citlivou politickou otázkou a byla také otázkou velmi náročného jednání i v radách hospodářské a sociální dohody.

Předložený návrh obsahuje základní sazbu ve výši 45 % daňového základu s možným zvýšením této sazby zákony národních rad až o 5 bodů, tj., maximálně na 50 %.

Navrhovaná sazba 45 % spolu s dalšími úpravami - zejména nahrazením 50 % odvodu z objemu mezd 34 % pojistným - znamená zásadní posun ve směru posílení disponibilního zisku podniku. Tato částka snížení může dosáhnout až 40 mld. Kčs, což nepochybně bude stimulem pro rozvoj podnikatelských aktivit, a tím i pro přechod na dráhu ekonomického růstu.

Dovolte mi, abych všem poděkoval za zodpovědný přístup při projednávání návrhu zákona v parlamentních výborech. S navrhovanými úpravami souhlasím s těmito třemi výjimkami.

Z hlediska všeobecnosti a univerzálnosti daní z příjmů považuji za nanejvýš racionální, aby byl okruh zdaňovaných příjmů co nejširší, tedy aby byly zdaňovány i úroky z úsporných vkladů, a aby byl zachován princip vyváženosti se zdaňováním výnosů z cenných papírů.

Chtěl bych říci, že jsem se včera zúčastnil zasedání Evropské banky pro rekonstrukci a rozvoj. Zjisptil jsem od svého maďarského kolegy, že úroky z úsporných vkladů jsou v Maďarsku zdaňovány 20 %, tedy více, než je navrhováno v tomto návrhu zákona. Vedle sedící ministr financí Švýcarska potvrdil, že ve Švýcarsku jsou tyto úroky z úsporných vkladů zdaňovány dokonce 34 %. Doporučujeme nikoliv maďarské nebo švýcarské sazby, které jsou daleko vyšší než naše, nicméně zachovat zdaňování těchto typů příjmů.

Za druhé - jak jsem již výše uvedl, odpočitatelné položky jsou tak vysoké, že poplatník se dvěma dětmi a manželkou v domácnosti začne platit daň, až když jeho příjem překročí 5 100 Kčs měsíčně. Nevidím tedy důvod dále rozšiřovat nezdanitelné minimum, ani snižovat nejnižší daňovou sazbu, a to i z toho důvodu, že toto zvýhodnění by stejně nemohlo být pro poplatníky v nejnižších příjmových skupinách využíváno, protože už toto stanovení nezdanitelného minima je zjevně nad nejnižšími příjmovými skupinami.

Za třetí - považuji za nesprávný návrh na doplnění paragrafu 6 odst. 8 písm. e) a odst.12 písm. a) o text, kterým se osvobozují od daně částky placené zaměstnavatelem za zaměstnance na důchodové připojištění, a dále odpočítávání částek placených zaměstnanci na důchodové připojištění.

Vycházíme navíc z toho, že se teprve připravuje právní úprava doplňkových důchodových systémů, která bude navazovat na zákon o financování sociálního zabezpečení, a nebylo by účelné této úpravě předcházet, nehledě na to, že navrhované opatření by zvýhodnilo pracovníky s vyššími příjmy a zaměstnance těch podniků, které si mohou dovolit připojištění platit.

Na zlepšení situace určité skupiny, tedy těch bohatších, mohu-li to tak říci, by tedy přispívali všichni ostatní daňoví poplatníci.

Navrhovaný zákon o dani z příjmu je závažným zákonem k transformaci čs. ekonomiky a pro sblížení čs. daňového práva s právem Evropských společenství, a proto doporučuji, aby bylo navrženo jeho přijetí. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Klausovi. Návrh bol prikázaný sociálnym a kultúrnym výborom, ústavnoprávnym výborom, výborom pre plán a rozpočet, hospodárskym výborom a výborom pre životné prostredie obidvoch snemovní. Po prerokovaní vo výboroch pripravili písomný návrh uznesenia snemovní, ako ho máte predložený v tlači 1489. Výbory pre plán a rozpočet poverili poslancov Jaromíra Piskoře za Snemovňu ľudu a Petra Serenčéša za Snemovňu národov prednesením spravodajských správ.

Ako prvý vystúpi pán poslanec Serenčéš. Predtým by som prosil, vážení páni spravodajcovia, keby ste si všimli tie tri pripomienky, ktoré mal pán minister k návrhu výborov pre plán a rozpočet. Prosím tiež právneho konzultanta, aby tieto tri pripomienky zachytil, pretože o nich budeme musieť hlasovať ako o pozmeňujúcich návrhoch. Je tam situácia, kedy vláda nesúhlasila s návrhom uznesenia, ako to predkladajú výbory pre plán a rozpočet, takže tieto návrhy, uvedené v tlači 1489, budú musieť byť pojaté do pozmeňujúcich návrhov. Pre prehľad prosím, aby boli zahrnuté v tlači, ktorá bude mať názov Pozmeňovacie návrhy k tomuto zákonu.

Prosím, teraz má slovo pán poslanec Serenčéš.

Společný zpravodaj výborů SN P. Serenčéš: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni! Vládny návrh zákona o daniach z príjmu právnických a fyzických osôb patrí medzi rozhodujúce zákony prebiehajúcej ekonomickej transformácie československého hospodárstva. Celková reforma daňovej sústavy sleduje prepojenosť príjmov štátneho rozpočtu s postupným znižovaním podielu daňových príjmov na hrubom domácom produkte. Vyváženosť konštrukcie predmetného zákona, ktorý sa skladá z dvoch častí, a to z dane z príjmu fyzických osôb a dane z príjmu právnických osôb, si vyžaduje uviesť do súladu motiváciu podnikateľa s oblasťou sociálnej politiky.

Návrh zákona ďalej sleduje vytvorenie rovnakých daňových podmienok pre všetky subjekty, vrátane zahraničných. Nadobudnutím účinnosti ústavného zákona č. 556/1990 Zb., ktorým sa mení ústavný zákon č. 143/1968 Zb., o československej federácii, sa mení okrem iného aj ustanovenie článku 12, ktorým sa upravuje ukladanie daní a zákonodarnej kompetencie.

U daní z príjmov fyzických a právnických osôb prislúcha zákonu Federálneho zhromaždenia upravovať, a to, po prvé, okruh poplatníkov, predmet a základ dane, východiskové daňové sadzby, rozsah možných odchýliek konštrukcie uvedených daní v obidvoch republikách.

Predmetom zákonov ČNR a SNR sú predovšetkým ustanovenia, spojené so správou daní, ako platenie daní, podávanie daňových priznaní a výber daní so zrážkou atď. Predkladaný návrh zákona je potrebné posudzovať z pohľadu, ako vytvára priestor pre postupný prechod na komfortný daňový systém s trhovou ekonomikou, decentralizovaný spôsob tvorby, ale aj využitie daní.

Ako spravodajca výborov Snemovne národov predkladám návrh výborov na uznesenie SĽ a SN k tomuto návrhu zákona. Dovoľte mi, aby som sústredil vašu pozornosť na najpodstatnejšie zmeny, ktoré výbory pre plán a rozpočet vo svojom spoločnom uznesení navrhujú. S ohľadom na deľbu práce sa budem orientovať na prvú časť, a to daň z príjmu fyzických osôb.

Okrem legislatívno-technických upresnení navrhujú výbory v § 4, ktorý vymedzuje oslobodenie od dane z príjmu fyzických osôb, zvýšiť čiastku z 5.000 Kčs na 10 000 Kčs. V písm. g) doplniť o úroky štátnych dlhopisov, vydávaných v súvislosti s rehabilitačným konaním o náprave krívd. V písm. h) doplniť sociálne dávky, poskytované namiesto dávok z priameho povinného poistenia. Ďalej v § 4 zaradiť nové písmeno r) a oslobodiť od dane aj úroky, výhry a iné výnosy z vkladov, na vkladných knižkách, vkladových listoch im na úroveň postavených vrátane vkladov na vkladovom účte, čo sa premieta aj do § 8 písm. c) - príjmy z kapitálového majetku.

Výbory pre plán a rozpočet navrhujú rozdielne oproti vládnemu návrhu upraviť § 14, ktorý sa týka výpočtu dane z príjmu dosiahnutého za viac zdaňovaných období. V odseku 1 sú to príjmy z lesného hospodárstva, dosiahnuté ťažbou dreva, rozdeliť ich na 10 pomerných častí namiesto 3 častí. V odseku 2 písm. a) sa legislatívno-technicky upravuje namiesto poľnohospodárstva a lesníctva - na poľnohospodárskej výroby, lesného a vodného hospodárstva. Táto úprava sa premieta vo všetkých ustanoveniach zákona, týkajúcich sa tejto oblasti.

Rozdielne stanoviská zaujali výbory pre plán a rozpočet v § 15 (nezdaniteľná časť základu dane). Výbory navrhujú dva varianty. V prvom variante je to návrh vládneho zákona v čiastke 20 400 Kčs ročne na poplatníka dane. Druhý variant je čiastka 20 400 Kčs - v odseku 1 písm. a) a c) sa nahradzuje čiastkou 24 000 Kčs. Treba však podotknúť, že tento variant dva bol výborom podmienený prijatím jednej sadzby dane z pridanej hodnoty.

Výbory ďalej navrhujú, oproti vládnemu návrhu, v § 15 nový odsek 3, ktorý znie: U poplatníka, uvedeného v § 2 ods. 3, sa základ dane neznižuje o čiastky, uvedené v ods. 1 písm. b) - g). To sa týka občanov, ktorí nemajú trvalé bydlisko na území ČSFR.

Rozdielne stanoviská zaujímajú výbory pre plán a rozpočet voči vládnemu návrhu v § 16, ktorý sa týka sadzby dane. Výbory navrhujú dva varianty. Prvý variant je vládny návrh zákona v rozpätí do 60 000 Kčs - sadzba dane 15 %. Druhý variant je návrh výborov pre plán a rozpočet, kde sa sadzba dane znižuje z 15 na 10 % v rozpätí do 60 000 Kčs. Ostatné sadzby rozpätia ostávajú nezmenené.

Dúfam, že výbory pre plán a rozpočet, ktoré spracovali návrh na uznesenie SĽ a SN, podchytili a zahrnuli všetky pripomienky, ktoré vznikli z rokovaní vo výboroch ČNR a SNR, ako aj v určených výboroch Federálneho zhromaždenia. Na legislatívno-technickom zlepšení má svoj podiel aj aparát legislatívy Federálneho zhromaždenia.

Tento náročný zákon sa pripravuje v období, kedy sú v pohybe všetky faktory, ovplyvňujúce makroekonomické ukazovatele, a v mnohých smeroch protismerne ovplyvňujú zdroje a výdavky štátneho rozpočtu a dopad na reálne životné náklady obyvateľstva. Kvantifikácia dopadov je v tomto štádiu na obidvoch póloch záujmov odborne veľmi náročná a variabilná. Vyžaduje okrem iného aj zvýšenie úrovne kontroly vývoja ekonomiky a urýchlenie budovania daňových úradov.

Dámy a páni, vládny návrh zákona o daniach z príjmu fyzických a právnických osôb je očakávaný zákon pre realizáciu ekonomickej transformácie československého hospodárstva. Preto ako spoločný spravodajca Snemovne národov odporúčam vládny návrh zákona o daniach z príjmu (tlač 1408) a návrh na uznesenia výborov pre plán a rozpočet SĽ a SN (tlač 1489) prerokovať a prijať. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Serenčéšovi. Teraz vás s druhou spravodajskou správou oboznámi pán poslanec Jaromír Piskoř.

Společný zpravodaj výborů SL J. Piskoř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, je zbytečné hovořit o nutnosti celkové daňové reformy. Daň z příjmů je poslední z tohoto balíku. Při jednání našich garančních výborů se objevily různé názory výborů SL a SN, na které chci upozornit. Jsou uvedeny ve variantách v § 15, 16 a 36. Tady počkám na pana ministra

Klause, ať se vyjádří k variantě v § 36.

Pokud se mám vyjádřit k části zákona o dani z příjmu právnických osob, nedošlo zatím k žádným velkým převratným změnám oproti návrhu vládního zákona. Chci jen upozornit na důležitost sazby 45 procent. Na základě připomínek několika výborů došlo ke změně přílohy k tomuto zákonu.

Chci vás dále upozornit na některé změny nebo spíš chyby technického rázu, které se vloudily do našeho tisku 1489. Chci, abyste si opravili v § 19 písm. b), tam je správná odvolávka, která zní: "odvolává se na § 18 odst. 4". Tam je uvedeno odstavec 3, správně je odstavec 4.

V § 22 písm. d) je tučně vytištěno slovo "zejména", nad kterým se na expertní poradě rozpoutala obzvlášť zajímavá diskuse, a to slovíčko zejména je podle vládního návrhu, takže je chybně tučně vytištěno a podtrženo. To je vše z mé úvodní zpravodajské zprávy.

Chtěl bych jako zpravodaj výboru pro plán a rozpočet Sněmovny lidu doporučit tento zákon k přijetí. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Piskořovi za prednesenú spravodajskú správu. Otváram rozpravu. Do rozpravy sa prihlásili za poslanecké kluby Jan Vild za Občianske hnutie a Ivan Fišera za Klub poslancov sociálnodemokratickej orientácie. Ďalej poslanci Rynda, Vrchovský, Hlavička, Prokop, Zeman, Tahy, Mikan, Janča a Kontra.

Prosím pána poslanca Vilda, aby predniesol stanovisko klubu Občianskeho hnutia.

Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, Občanské hnutí dnes podpořilo všechny dosavadní návrhy zákonů k daním. Podpořili jsme je v podstatě bez výhrad, podpoříme i tento zákon, ale máme k němu závažné výhrady. Ty výhrady, o kterých budu hovořit, se vztahují v podstatě k jedné věci. Týká se to podle našeho názoru příliš vysokého zdanění právnických osob a příliš vysokého progresivního zdanění osob fyzických.

Občanské hnutí podává návrh, aby v § 16 byl vypuštěn poslední řádek, to znamená, aby progresivní zdanění končilo nejvyšší sazbou 40 procent u příjmů vyšších než 540 000 Kčs.

Druhý pozměňovací návrh se týká § 21, kde sazbu 45 procent u právnických osob je námi navrhováno změnit na sazbu 40 procent a nehovoříme o té pětiprocentní republikové přirážce.

Původní návrh, který šel do připomínkového řízení, který vzešel z ministerstva financí, počítal u právnických osob s tak neuvěřitelnou daní, jako je 55 procent plus 10 procent republiková odchylka plus 25 procent zdanění dividend. Po odporu, se kterým se tento návrh setkal i mezi ministry Občanského hnutí,

bylo dosaženo toho kompromisu, který je podkladem pro vládní návrh, který nyní přišel do FS. Podle mého názoru zde ministerstvo financí vyšlo z té chybné teze, že vyšší daně znamenají vyšší příjmy do státního rozpočtu. My se domníváme, že je tomu naopak, že vyšší daně neznamenají jednoznačně vyšší příjmy, ale naopak. Nyní je nezbytné přistoupit k oživení ekonomiky, to znamená, že takto vysokými daněmi, které jsou vyšší než je tomu obvyklé v jiných zemí západní Evropy a v jiných vyspělých zemích, nemůžeme, když chceme ekonomiku transformovat, když je nezbytné, abychom nastartovali druhou fázi ekonomické reformy, to znamená oživení, přistoupit na tak vysoké zdanění fyzických i právnických osob.

Občanské hnutí se domnívá, že důležitější než udržet vyrovnaný rozpočet je právě přistoupit k oživení ekonomiky a usilovat o vyrovnaný rozpočet v delším časovém horizontu 5 až 6 let. Domníváme se, že snížení těchto daní povede ke zvýšení podnikatelské aktivity, v konečném důsledku i k vyšším příjmům státního rozpočtu.

Kdybychom přistoupili na tak vysoké zdanění, bylo by velmi výhodné pro podnikatele, pro právnické osoby, příjmy transformovat přes jiné země. Nebudu o tom zde hovořit podrobněji,protože nechci dávat v tomto směru žádné rady. Kdybychom přistoupili na toto navrhované 45tiprocentní zdanění právnických osob, nemluvě o 5tiprocentní odchylce, byl by to také velmi nepříznivý signál zahraničním podnikatelům, protože současné zdanění zahraničních podnikatelů, joint-ventures, je 40 procent a my bychom zvedli to zdanění o 5 procent. Podnikatelé by si mohli říci, že nejprve jim zvedneme daň a pak bychom mohli rovnou přistoupit k jejich vyvlastnění.

Na druhé straně je nezbytné, aby zůstal princip národního zacházení, to znamená, aby byli stejně zdaňováni naši podnikatelé, naše podniky, jako podnikatelé, kteří přicházejí z venku. Proto je nezbytné, aby zdanění právnických osob bylo v obou případech nejvíce ve výši 40 procent.

Pan Friedman řekl, že procento přerozdělení hrubého domácího produktu přes státní rozpočet je mírou socializace země. Ta daňová soustava, která je nám navržena spolu s tím, co bude obyvatelstvo platit přes fondy sociálního zabezpečení, přes fond zdravotního pojištění a přes fond zaměstnanosti, v podstatě zvyšuje míru socializace naší země, protože podle toho, kolik procent se v současné době přerozděluje přes státní rozpočet, vychází to na zhruba 47,1 procent a v takovéto uvažované daňové soustavě bychom zvýšili podíl státního rozpočtu společně s těmi fondy na 52 procent. To znamená, že nejdeme tím směrem, kterým chceme jít, že necháme prostředky tam, kde vznikají, u občanů a u podnikatelů, ale jdeme tím opačným směrem, jdeme směrem k většímu přerozdělování státních prostředků přes rozpočty. To znamená ne že snižujeme roli státu v ekonomice, ale vlastně tímto bychom ji zvyšovali.

Na závěr svého vystoupení za poslanecký klub OH bych se chtěl obrátit na jedné straně na ty strany, které se hlásí ve Federálním shromáždění k pravici,

k těm stranám, které aspoň podle jejich prohlášení vycházejí z politiky konzervativní strany ve Velké Británii, z politiky Ronalda Reagana, jejichž politika právě směřovala ke snižování daní podnikatelům, k tomu, aby se stimuloval vývoj v ekonomice.

Na druhé straně bych se chtěl obrátit na strany, které se označují za levé, aby zvážily podporu tomuto návrhu Občanského hnutí, aby zvážily, že i když nechceme jít na to, abychom snižovali daně nyní více, než je to v návrhu, který vám byl předložen, občanům obecně, ale chceme vlastně zvýhodnit podnikatele, přímo právnické osoby, které podnikají, že nám jde o to, abychom v této fázi podpořili oživení, podpořili rozvoj podnikání, aby i ony zvážily podporu našeho návrhu. To je asi všechno, děkuji vám za pozornost a věřím, že návrh Občanského hnutí podpoříte. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Vildovi. V rozprave teraz vystúpi poslanec Ivan Fišera, pripraví sa kolega Rynda.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP