Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Pan poslanec prostě nemluví
vědomě pravdu. Já jsem řekl, že
ekologické daně nebyly taxativně zařazeny
do systému spotřebních daní. Máme
ekologickou daň napsanou na stejné řádce
v soustavě daní jako spotřební daň.
Čili je to čirá, umělá konstrukce,
to, co pan poslanec pronesl.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Obidvaja spravodajcovia požiadali
o čas na spracovanie pozmeňujúcich návrhov.
Nehodlajú teraz vystúpiť s obecným záverečným
slovom. Budú sa vyjadrovať až k jednotlivým
pozmeňovacím návrhom. Tento časový
priestor im musím dať. Takže v tejto chvíli
prerušujem rokovanie o tomto vládnom návrhu
zákona a prikročíme k poslednému bodu
nášho dnešného programu s predbežným
poďakovaním obidvom spravodajcom. Máme pred
sebou:
Bod programu 9: Vládní návrh zákona
o daních z příjmů (tisk 1408) a návrh
usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
(tisk 1489).
Aj tento návrh odôvodní z poverenia federálnej
vlády podpredseda tejto vlády a minister financií
pán Václav Klaus. Prosím, aby tak urobil.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Dovolte mi, abych snad dnes naposledy vystoupil
s úvodním slovem. K projednání je
předložen návrh zákona o daních
z příjmů, další ze základních
prvků připravované daňové reformy.
Je o to závažnější, že se
bezprostředně dotýká všech právnických
osob a prakticky všech občanů.
Návrh zákona o daních z příjmů
byl vypracován na základě zásad zákona
projednávaných na podzim minulého roku. V
oblasti daně z příjmů naše daňová
reforma znamená univerzální přístup
k zdanění příjmů bez ohledu
na zdroj příjmů či na formu vlastnictví.
Tento přístup umožňuje nahradit tři
různé daně pro zdanění právnických
osob, jak je to dosud, jednou univerzální daní
z příjmu u právnických osob a tři
různé daně pro zdanění osobních
příjmů jednou univerzální daní
z příjmů osob fyzických.
V tomto pohledu by mělo být působení
daní neutrální. Mělo by vytvářet
jednotné podmínky pro chování všech
ekonomických subjektů.
Návrh zákona byl též konzultován
s legislativním odborem Mezinárodního měnového
fondu a též se zástupci komise pro harmonizaci
přímých daní Evropského společenství.
Stanovení sazeb daně z příjmu fyzických
i právnických osob bylo ovlivněno i zásadní
změnou, vyčleněním sociálních
fondů ze státního rozpočtu a navazujícím
vyčleněním pojistného vůbec
z daňové soustavy. Dosavadní daň z
objemu mezd hrazená právnickými osobami za
své zaměstnance, která zdrojově do
značné míry zabezpečovala sociální
výdaje státního rozpočtu, bude od
ledna příštího roku nahrazena pojistným
placeným každým občanem, fyzickou osobou,
v předpokládané výši 14 % a také
každým zaměstnavatelem v předpokládané
výši 34 %.
O pojistném je nezbytné se zmínit jako o
podstatném východisku pro stanovení sazeb
z příjmů a zejména z nezdanitelných
částek u daně z příjmu fyzických
osob.
Navržené daňové sazby se vztahují
na část příjmů přesahujících
nezdanitelnou část příjmů.
Chtěl bych jen připomenout, že se zdaňuje
až ta část příjmů, která
přesahuje 20 400 Kčs ročně na poplatníka
jako nezdanitelné minimum, 9 000 ročně na
vyživované dítě žijící
ve společné domácnosti, nejvýše
však 4 děti, 12 000 Kčs na manželku nebo
manžela žijícího ve společné
domácnosti, pokud jeho vlastní příjem
nepřesahuje nezdanitelné minimum. Potom ještě
navíc 2 400 až 3 600 Kčs ročně
na částečnou úhradu nákladů
zaměstnance na dopravu mezi bydlištěm a jeho
pracovištěm.
Jde-li tedy např. o zaměstnance bez vyživovaných
dětí, začne platit daň po odpočtu
pojistného až z částky hrubé
mzdy přesahující 26 500 Kčs ročně.
Je-li ženatý a manželka má jen minimální
příjmy, začne platit daň až z
části mzdy přesahující 40 000
Kčs. Poplatník se dvěma dětmi a s
manželkou v domácnosti začne platit daň
až z části mzdy přes 61 400 Kčs
ročně, to znamená zhruba 5 100 Kčs
měsíčně. To je celá řada
významných změn proti dnešnímu
stavu.
Jde o velmi závažný zákon k zajištění
transformace československé ekonomiky do tržních
podmínek. Není možné ani racionální,
abych nyní podrobně rozebíral všechny
nové nebo podstatné prvky předloženého
zákona. Dovolte mi několik obecnějších
poznámek.
Návrh zákona má rozsáhlou zrušovací
část. Znamená tedy obrovské zjednodušení
proti dnešní situaci. Zcela novým ustanovením
je možnost volby mezi lineárním - rovnoprávným
- odepisováním a odepisováním zrychleným,
tedy s degresívní odpisovou sazbou.
Zcela novým ustanovením je ustanovení o možnosti
umořování ztrát. Jako stabilizující
ekonomický faktor se jeví vhodné umožnit
těm podnikatelům, kteří se vlastním
přičiněním dokáží
dostat z krize, umořením ztráty a umožněním
expanze raději než dovedením podnikatele do
bankrotu. Od základu daně tedy bude možné
odečíst ztrátu, která vznikla v předchozím
zdaňovacím období, a to nejdéle v
pěti následujících zdaňovacích
obdobích. To se uplatní i u podnikatelů fyzických
osob, tedy v jejich dani z příjmu z fyzických
osob.
Snad nejočekávanějším ustanovením
každého daňového zákona je otázka
stanovení sazby daně, i když samozřejmě
širší daňový základ při
nižší sazbě může přinést
státnímu rozpočtu vyšší
příjmy než vyšší sazba z úzce
vymezeného daňového základu.
Stanovení sazby daně je také velmi citlivou
politickou otázkou a byla také otázkou velmi
náročného jednání i v radách
hospodářské a sociální dohody.
Předložený návrh obsahuje základní
sazbu ve výši 45 % daňového základu
s možným zvýšením této sazby
zákony národních rad až o 5 bodů,
tj., maximálně na 50 %.
Navrhovaná sazba 45 % spolu s dalšími úpravami
- zejména nahrazením 50 % odvodu z objemu mezd 34
% pojistným - znamená zásadní posun
ve směru posílení disponibilního zisku
podniku. Tato částka snížení
může dosáhnout až 40 mld. Kčs,
což nepochybně bude stimulem pro rozvoj podnikatelských
aktivit, a tím i pro přechod na dráhu ekonomického
růstu.
Dovolte mi, abych všem poděkoval za zodpovědný
přístup při projednávání
návrhu zákona v parlamentních výborech.
S navrhovanými úpravami souhlasím s těmito
třemi výjimkami.
Z hlediska všeobecnosti a univerzálnosti daní
z příjmů považuji za nanejvýš
racionální, aby byl okruh zdaňovaných
příjmů co nejširší, tedy
aby byly zdaňovány i úroky z úsporných
vkladů, a aby byl zachován princip vyváženosti
se zdaňováním výnosů z cenných
papírů.
Chtěl bych říci, že jsem se včera
zúčastnil zasedání Evropské
banky pro rekonstrukci a rozvoj. Zjisptil jsem od svého
maďarského kolegy, že úroky z úsporných
vkladů jsou v Maďarsku zdaňovány 20
%, tedy více, než je navrhováno v tomto návrhu
zákona. Vedle sedící ministr financí
Švýcarska potvrdil, že ve Švýcarsku
jsou tyto úroky z úsporných vkladů
zdaňovány dokonce 34 %. Doporučujeme nikoliv
maďarské nebo švýcarské sazby,
které jsou daleko vyšší než naše,
nicméně zachovat zdaňování
těchto typů příjmů.
Za druhé - jak jsem již výše uvedl, odpočitatelné
položky jsou tak vysoké, že poplatník
se dvěma dětmi a manželkou v domácnosti
začne platit daň, až když jeho příjem
překročí 5 100 Kčs měsíčně.
Nevidím tedy důvod dále rozšiřovat
nezdanitelné minimum, ani snižovat nejnižší
daňovou sazbu, a to i z toho důvodu, že toto
zvýhodnění by stejně nemohlo být
pro poplatníky v nejnižších příjmových
skupinách využíváno, protože už
toto stanovení nezdanitelného minima je zjevně
nad nejnižšími příjmovými
skupinami.
Za třetí - považuji za nesprávný
návrh na doplnění paragrafu 6 odst. 8 písm.
e) a odst.12 písm. a) o text, kterým se osvobozují
od daně částky placené zaměstnavatelem
za zaměstnance na důchodové připojištění,
a dále odpočítávání
částek placených zaměstnanci na důchodové
připojištění.
Vycházíme navíc z toho, že se teprve
připravuje právní úprava doplňkových
důchodových systémů, která
bude navazovat na zákon o financování sociálního
zabezpečení, a nebylo by účelné
této úpravě předcházet, nehledě
na to, že navrhované opatření by zvýhodnilo
pracovníky s vyššími příjmy
a zaměstnance těch podniků, které
si mohou dovolit připojištění platit.
Na zlepšení situace určité skupiny,
tedy těch bohatších, mohu-li to tak říci,
by tedy přispívali všichni ostatní daňoví
poplatníci.
Navrhovaný zákon o dani z příjmu je
závažným zákonem k transformaci čs.
ekonomiky a pro sblížení čs. daňového
práva s právem Evropských společenství,
a proto doporučuji, aby bylo navrženo jeho přijetí.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Klausovi. Návrh bol
prikázaný sociálnym a kultúrnym výborom,
ústavnoprávnym výborom, výborom pre
plán a rozpočet, hospodárskym výborom
a výborom pre životné prostredie obidvoch snemovní.
Po prerokovaní vo výboroch pripravili písomný
návrh uznesenia snemovní, ako ho máte predložený
v tlači 1489. Výbory pre plán a rozpočet
poverili poslancov Jaromíra Piskoře za Snemovňu
ľudu a Petra Serenčéša za Snemovňu
národov prednesením spravodajských správ.
Ako prvý vystúpi pán poslanec Serenčéš.
Predtým by som prosil, vážení páni
spravodajcovia, keby ste si všimli tie tri pripomienky, ktoré
mal pán minister k návrhu výborov pre plán
a rozpočet. Prosím tiež právneho konzultanta,
aby tieto tri pripomienky zachytil, pretože o nich budeme
musieť hlasovať ako o pozmeňujúcich návrhoch.
Je tam situácia, kedy vláda nesúhlasila s
návrhom uznesenia, ako to predkladajú výbory
pre plán a rozpočet, takže tieto návrhy,
uvedené v tlači 1489, budú musieť byť
pojaté do pozmeňujúcich návrhov. Pre
prehľad prosím, aby boli zahrnuté v tlači,
ktorá bude mať názov Pozmeňovacie návrhy
k tomuto zákonu.
Prosím, teraz má slovo pán poslanec Serenčéš.
Společný zpravodaj výborů SN P. Serenčéš:
Vážený pán predsedajúci, dámy
a páni! Vládny návrh zákona o daniach
z príjmu právnických a fyzických osôb
patrí medzi rozhodujúce zákony prebiehajúcej
ekonomickej transformácie československého
hospodárstva. Celková reforma daňovej sústavy
sleduje prepojenosť príjmov štátneho rozpočtu
s postupným znižovaním podielu daňových
príjmov na hrubom domácom produkte. Vyváženosť
konštrukcie predmetného zákona, ktorý
sa skladá z dvoch častí, a to z dane z príjmu
fyzických osôb a dane z príjmu právnických
osôb, si vyžaduje uviesť do súladu motiváciu
podnikateľa s oblasťou sociálnej politiky.
Návrh zákona ďalej sleduje vytvorenie rovnakých
daňových podmienok pre všetky subjekty, vrátane
zahraničných. Nadobudnutím účinnosti
ústavného zákona č. 556/1990 Zb.,
ktorým sa mení ústavný zákon
č. 143/1968 Zb., o československej federácii,
sa mení okrem iného aj ustanovenie článku
12, ktorým sa upravuje ukladanie daní a zákonodarnej
kompetencie.
U daní z príjmov fyzických a právnických
osôb prislúcha zákonu Federálneho zhromaždenia
upravovať, a to, po prvé, okruh poplatníkov,
predmet a základ dane, východiskové daňové
sadzby, rozsah možných odchýliek konštrukcie
uvedených daní v obidvoch republikách.
Predmetom zákonov ČNR a SNR sú predovšetkým
ustanovenia, spojené so správou daní, ako
platenie daní, podávanie daňových
priznaní a výber daní so zrážkou
atď. Predkladaný návrh zákona je potrebné
posudzovať z pohľadu, ako vytvára priestor pre
postupný prechod na komfortný daňový
systém s trhovou ekonomikou, decentralizovaný spôsob
tvorby, ale aj využitie daní.
Ako spravodajca výborov Snemovne národov predkladám
návrh výborov na uznesenie SĽ a SN k tomuto
návrhu zákona. Dovoľte mi, aby som sústredil
vašu pozornosť na najpodstatnejšie zmeny, ktoré
výbory pre plán a rozpočet vo svojom spoločnom
uznesení navrhujú. S ohľadom na deľbu
práce sa budem orientovať na prvú časť,
a to daň z príjmu fyzických osôb.
Okrem legislatívno-technických upresnení
navrhujú výbory v § 4, ktorý vymedzuje
oslobodenie od dane z príjmu fyzických osôb,
zvýšiť čiastku z 5.000 Kčs na 10
000 Kčs. V písm. g) doplniť o úroky
štátnych dlhopisov, vydávaných v súvislosti
s rehabilitačným konaním o náprave
krívd. V písm. h) doplniť sociálne dávky,
poskytované namiesto dávok z priameho povinného
poistenia. Ďalej v § 4 zaradiť nové písmeno
r) a oslobodiť od dane aj úroky, výhry a iné
výnosy z vkladov, na vkladných knižkách,
vkladových listoch im na úroveň postavených
vrátane vkladov na vkladovom účte, čo
sa premieta aj do § 8 písm. c) - príjmy z kapitálového
majetku.
Výbory pre plán a rozpočet navrhujú
rozdielne oproti vládnemu návrhu upraviť §
14, ktorý sa týka výpočtu dane z príjmu
dosiahnutého za viac zdaňovaných období.
V odseku 1 sú to príjmy z lesného hospodárstva,
dosiahnuté ťažbou dreva, rozdeliť ich na
10 pomerných častí namiesto 3 častí.
V odseku 2 písm. a) sa legislatívno-technicky upravuje
namiesto poľnohospodárstva a lesníctva - na
poľnohospodárskej výroby, lesného a
vodného hospodárstva. Táto úprava
sa premieta vo všetkých ustanoveniach zákona,
týkajúcich sa tejto oblasti.
Rozdielne stanoviská zaujali výbory pre plán
a rozpočet v § 15 (nezdaniteľná časť
základu dane). Výbory navrhujú dva varianty.
V prvom variante je to návrh vládneho zákona
v čiastke 20 400 Kčs ročne na poplatníka
dane. Druhý variant je čiastka 20 400 Kčs
- v odseku 1 písm. a) a c) sa nahradzuje čiastkou
24 000 Kčs. Treba však podotknúť, že
tento variant dva bol výborom podmienený prijatím
jednej sadzby dane z pridanej hodnoty.
Výbory ďalej navrhujú, oproti vládnemu
návrhu, v § 15 nový odsek 3, ktorý znie:
U poplatníka, uvedeného v § 2 ods. 3, sa základ
dane neznižuje o čiastky, uvedené v ods. 1
písm. b) - g). To sa týka občanov, ktorí
nemajú trvalé bydlisko na území ČSFR.
Rozdielne stanoviská zaujímajú výbory
pre plán a rozpočet voči vládnemu
návrhu v § 16, ktorý sa týka sadzby
dane. Výbory navrhujú dva varianty. Prvý
variant je vládny návrh zákona v rozpätí
do 60 000 Kčs - sadzba dane 15 %. Druhý variant
je návrh výborov pre plán a rozpočet,
kde sa sadzba dane znižuje z 15 na 10 % v rozpätí
do 60 000 Kčs. Ostatné sadzby rozpätia ostávajú
nezmenené.
Dúfam, že výbory pre plán a rozpočet,
ktoré spracovali návrh na uznesenie SĽ a SN,
podchytili a zahrnuli všetky pripomienky, ktoré vznikli
z rokovaní vo výboroch ČNR a SNR, ako aj
v určených výboroch Federálneho zhromaždenia.
Na legislatívno-technickom zlepšení má
svoj podiel aj aparát legislatívy Federálneho
zhromaždenia.
Tento náročný zákon sa pripravuje
v období, kedy sú v pohybe všetky faktory,
ovplyvňujúce makroekonomické ukazovatele,
a v mnohých smeroch protismerne ovplyvňujú
zdroje a výdavky štátneho rozpočtu a
dopad na reálne životné náklady obyvateľstva.
Kvantifikácia dopadov je v tomto štádiu na
obidvoch póloch záujmov odborne veľmi náročná
a variabilná. Vyžaduje okrem iného aj zvýšenie
úrovne kontroly vývoja ekonomiky a urýchlenie
budovania daňových úradov.
Dámy a páni, vládny návrh zákona
o daniach z príjmu fyzických a právnických
osôb je očakávaný zákon pre
realizáciu ekonomickej transformácie československého
hospodárstva. Preto ako spoločný spravodajca
Snemovne národov odporúčam vládny
návrh zákona o daniach z príjmu (tlač
1408) a návrh na uznesenia výborov pre plán
a rozpočet SĽ a SN (tlač 1489) prerokovať
a prijať. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Serenčéšovi.
Teraz vás s druhou spravodajskou správou oboznámi
pán poslanec Jaromír Piskoř.
Společný zpravodaj výborů SL J. Piskoř:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, je zbytečné
hovořit o nutnosti celkové daňové
reformy. Daň z příjmů je poslední
z tohoto balíku. Při jednání našich
garančních výborů se objevily různé
názory výborů SL a SN, na které chci
upozornit. Jsou uvedeny ve variantách v § 15, 16 a
36. Tady počkám na pana ministra
Klause, ať se vyjádří k variantě
v § 36.
Pokud se mám vyjádřit k části
zákona o dani z příjmu právnických
osob, nedošlo zatím k žádným velkým
převratným změnám oproti návrhu
vládního zákona. Chci jen upozornit na důležitost
sazby 45 procent. Na základě připomínek
několika výborů došlo ke změně
přílohy k tomuto zákonu.
Chci vás dále upozornit na některé
změny nebo spíš chyby technického rázu,
které se vloudily do našeho tisku 1489. Chci, abyste
si opravili v § 19 písm. b), tam je správná
odvolávka, která zní: "odvolává
se na § 18 odst. 4". Tam je uvedeno odstavec 3, správně
je odstavec 4.
V § 22 písm. d) je tučně vytištěno
slovo "zejména", nad kterým se na expertní
poradě rozpoutala obzvlášť zajímavá
diskuse, a to slovíčko zejména je podle vládního
návrhu, takže je chybně tučně
vytištěno a podtrženo. To je vše z mé
úvodní zpravodajské zprávy.
Chtěl bych jako zpravodaj výboru pro plán
a rozpočet Sněmovny lidu doporučit tento
zákon k přijetí. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Piskořovi za prednesenú
spravodajskú správu. Otváram rozpravu. Do
rozpravy sa prihlásili za poslanecké kluby Jan Vild
za Občianske hnutie a Ivan Fišera za Klub poslancov
sociálnodemokratickej orientácie. Ďalej poslanci
Rynda, Vrchovský, Hlavička, Prokop, Zeman, Tahy,
Mikan, Janča a Kontra.
Prosím pána poslanca Vilda, aby predniesol stanovisko
klubu Občianskeho hnutia.
Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
Občanské hnutí dnes podpořilo všechny
dosavadní návrhy zákonů k daním.
Podpořili jsme je v podstatě bez výhrad,
podpoříme i tento zákon, ale máme
k němu závažné výhrady. Ty výhrady,
o kterých budu hovořit, se vztahují v podstatě
k jedné věci. Týká se to podle našeho
názoru příliš vysokého zdanění
právnických osob a příliš vysokého
progresivního zdanění osob fyzických.
Občanské hnutí podává návrh,
aby v § 16 byl vypuštěn poslední řádek,
to znamená, aby progresivní zdanění
končilo nejvyšší sazbou 40 procent u příjmů
vyšších než 540 000 Kčs.
Druhý pozměňovací návrh se
týká § 21, kde sazbu 45 procent u právnických
osob je námi navrhováno změnit na sazbu 40
procent a nehovoříme o té pětiprocentní
republikové přirážce.
Původní návrh, který šel do připomínkového
řízení, který vzešel z ministerstva
financí, počítal u právnických
osob s tak neuvěřitelnou daní, jako je 55
procent plus 10 procent republiková odchylka plus 25 procent
zdanění dividend. Po odporu, se kterým se
tento návrh setkal i mezi ministry Občanského
hnutí,
bylo dosaženo toho kompromisu, který je podkladem
pro vládní návrh, který nyní
přišel do FS. Podle mého názoru zde
ministerstvo financí vyšlo z té chybné
teze, že vyšší daně znamenají
vyšší příjmy do státního
rozpočtu. My se domníváme, že je tomu
naopak, že vyšší daně neznamenají
jednoznačně vyšší příjmy,
ale naopak. Nyní je nezbytné přistoupit k
oživení ekonomiky, to znamená, že takto
vysokými daněmi, které jsou vyšší
než je tomu obvyklé v jiných zemí západní
Evropy a v jiných vyspělých zemích,
nemůžeme, když chceme ekonomiku transformovat,
když je nezbytné, abychom nastartovali druhou fázi
ekonomické reformy, to znamená oživení,
přistoupit na tak vysoké zdanění fyzických
i právnických osob.
Občanské hnutí se domnívá,
že důležitější než udržet
vyrovnaný rozpočet je právě přistoupit
k oživení ekonomiky a usilovat o vyrovnaný
rozpočet v delším časovém horizontu
5 až 6 let. Domníváme se, že snížení
těchto daní povede ke zvýšení
podnikatelské aktivity, v konečném důsledku
i k vyšším příjmům státního
rozpočtu.
Kdybychom přistoupili na tak vysoké zdanění,
bylo by velmi výhodné pro podnikatele, pro právnické
osoby, příjmy transformovat přes jiné
země. Nebudu o tom zde hovořit podrobněji,protože
nechci dávat v tomto směru žádné
rady. Kdybychom přistoupili na toto navrhované 45tiprocentní
zdanění právnických osob, nemluvě
o 5tiprocentní odchylce, byl by to také velmi nepříznivý
signál zahraničním podnikatelům, protože
současné zdanění zahraničních
podnikatelů, joint-ventures, je 40 procent a my bychom
zvedli to zdanění o 5 procent. Podnikatelé
by si mohli říci, že nejprve jim zvedneme daň
a pak bychom mohli rovnou přistoupit k jejich vyvlastnění.
Na druhé straně je nezbytné, aby zůstal
princip národního zacházení, to znamená,
aby byli stejně zdaňováni naši podnikatelé,
naše podniky, jako podnikatelé, kteří
přicházejí z venku. Proto je nezbytné,
aby zdanění právnických osob bylo
v obou případech nejvíce ve výši
40 procent.
Pan Friedman řekl, že procento přerozdělení
hrubého domácího produktu přes státní
rozpočet je mírou socializace země. Ta daňová
soustava, která je nám navržena spolu s tím,
co bude obyvatelstvo platit přes fondy sociálního
zabezpečení, přes fond zdravotního
pojištění a přes fond zaměstnanosti,
v podstatě zvyšuje míru socializace naší
země, protože podle toho, kolik procent se v současné
době přerozděluje přes státní
rozpočet, vychází to na zhruba 47,1 procent
a v takovéto uvažované daňové
soustavě bychom zvýšili podíl státního
rozpočtu společně s těmi fondy na
52 procent. To znamená, že nejdeme tím směrem,
kterým chceme jít, že necháme prostředky
tam, kde vznikají, u občanů a u podnikatelů,
ale jdeme tím opačným směrem, jdeme
směrem k většímu přerozdělování
státních prostředků přes rozpočty.
To znamená ne že snižujeme roli státu
v ekonomice, ale vlastně tímto bychom ji zvyšovali.
Na závěr svého vystoupení za poslanecký
klub OH bych se chtěl obrátit na jedné straně
na ty strany, které se hlásí ve Federálním
shromáždění k pravici,
k těm stranám, které aspoň podle jejich
prohlášení vycházejí z politiky
konzervativní strany ve Velké Británii, z
politiky Ronalda Reagana, jejichž politika právě
směřovala ke snižování daní
podnikatelům, k tomu, aby se stimuloval vývoj v
ekonomice.
Na druhé straně bych se chtěl obrátit
na strany, které se označují za levé,
aby zvážily podporu tomuto návrhu Občanského
hnutí, aby zvážily, že i když nechceme
jít na to, abychom snižovali daně nyní
více, než je to v návrhu, který vám
byl předložen, občanům obecně,
ale chceme vlastně zvýhodnit podnikatele, přímo
právnické osoby, které podnikají,
že nám jde o to, abychom v této fázi
podpořili oživení, podpořili rozvoj
podnikání, aby i ony zvážily podporu
našeho návrhu. To je asi všechno, děkuji
vám za pozornost a věřím, že
návrh Občanského hnutí podpoříte.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Vildovi. V rozprave teraz vystúpi
poslanec Ivan Fišera, pripraví sa kolega Rynda.