Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, budeme hlasovať jednotlivo, najskôr
o termíne 1. 1. a potom 1. 7., áno, pán poslanec
Kincl? (Poslanec SL J. Kincl: Ano.)
Kto je pre schválenie termínu platnosti zákona
od 1. 1. 1993, nech zdvihne ruku.
(Hlasování: 15.34)
(SN-ČR 10, SN-SR 5, SL 15)
Kto je proti?
(SN-ČR 33, SN-SR 24, SL 59)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 13, SN-SR 19, SL 27)
Šesť a štyri nehlasovali, tento návrh prijatý
nebol.
Teraz budeme hlasovať o termíne 1. 7. 1992.
Kto je pre tento návrh kolegu Kincla, nech zdvihne ruku
a stlačí tlačidlo!
(Hlasování: 15.35)
(SN-ČR 10, SN-SR 13, SL 22)
Kto je proti?
(SN-ČR 28, SN-SR 22, SL 56)
Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR 20, SN-SR 12, SL
25)
Päť, päť a tri nehlasovali, ani tento návrh
neschválili poslanci Federálneho zhromaždenia.
Pán poslanec Kostya.
Poslanec SN L. Kostya: Chtěl bych se zpravodajů
před celkovým hlasováním o zákoně
zeptat, v jaké podobě jsme schválili odstavec
7 § 24. Je to pozměňovací návrh
pana poslance Maliny. Domnívám se, možná
že se mýlím, že je tam nyní poněkud
podivný text. Nejdříve jsme v odstavci prvním
nahradili slova "jiné investiční fondy"
slovy "jiné podílové fondy" a pak
jsme tam za ty investiční společnosti opět
ty investiční fondy v druhém odstavci vrátili.
Rád bych, aby bylo přečteno celé znění
odstavce 7 § 24.
Společný zpravodaj výborů SL Z. Malina:
Pokusím se této žádosti vyhovět.
§ 24 odstavec 7 by měl podle mého názoru
znít takto, po promítnutí po návrhů:
"Investiční společnost a investiční
fond nesmějí nakupovat podílové listy
jiných podílových fondů", což
je logické, protože podílové listy mají
jenom podílové fondy, "nebo akcie jiných
investičních společností a investičních
fondů a osob, které mají na těchto
investičních společnostech nebo investičních
fondech větší než 25 % majetkovou účast."
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Je to jasné? Je tam vložené "a
investičných fondov".
Společný zpravodaj výborů SL Z. Malina:
Já se omlouvám, já jsem do toho vložil
jednu vysvětlující poznámku, jestli
dovolíte, přečtu znova znění
odstavce 7 § 24.
"Investiční společnost a investiční
fond nesmějí nakupovat podílové listy
jiných podílových fondů nebo akcie
jiných investičních společností
a investičních fondů, ani osob, které
mají na těchto investičních společnostech
nebo investičních fondech větší
než 25 % majetkovou účast." Tak zní
tento paragraf.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, pán poslanec Kostya.
Poslanec SN L. Kostya: Já jsem se ptal proto, že toto
bylo označeno jako legislativní úprava, ale
já se obávám, že toto legislativní
úprava není, protože se zde zaměňují
dva druhy fondů, jak je zákon uznává.
To je meritorní otázka, o tom by se mělo
hlasovat, jestli je to tak, jak to interpretuje pan poslanec Malina.
Domníval jsem se, že je to pouze překlep.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Federálne zhromaždenie to akceptovalo
ako legislatívno-technickú úpravu. Navrhujete
nejakú zmenu? (Hlasy z pléna: To nejde.) Nie, ja
som sa v každom prípade pýtal, pokiaľ
má niekto iný názor, než navrhujú
spravodajcovia, a videl som, že niekto má iný
názor, vždy sme o tom hlasovali.
Pán poslanec Világi.
Poslanec SL O. Világi: Myslím, že musíme
hlasovať o tejto zmene, potom by mohli byť nejaké
pochybnosti po vydaní tohto zákona. Myslím,
že je to závažný zákon, takže
takéto možnosti by sme nemali nechať otvorené.
Navrhujem, aby sme o týchto dvoch bodoch hlasovali.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Áno, ešte pred hlasovaním o celom
návrhu zákona navrhuje pán poslanec Világi
na základe podnetu pána poslanca Kostyu hlasovať
o návrhoch pána poslanca Malinu, myslím,
ktoré sme prijali ako legislatívno-technické
zmeny. Prosím, keby ste ich uviedli, kde sú presne
napísané v pozmeňujúcich návrhoch
a o ide.
Společný zpravodaj výborů SN R. Ambros:
Paragraf 24 ods. 7, keď si vezmete správu 1492, ten
podtrhnutý text je tam iný.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Počkajte, pozmeňujúce návrhy
na strane 6, áno?
Společný zpravodaj výborů SN R. Ambros:
Na str. 6 Poslanec Malina navrhuje slová "iných
investičných fondov" nahradiť slovami
"iných podielových fondov". Vzhľadom
na predchádzajúci text je to logická zmena
a neprijatie by vytváralo určitý nezmysel.
Tá druhá zmena tiež v tomto odseku sa týka
doplnenia: za slová "iných investičných
spoločností" slová "a investičných
fondov".
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Világi navrhuje hlasovať
o týchto dvoch pozmeňujúcich návrhoch,
ktoré už boli Federálnym zhromaždením
charakterizované a prijaté ako legislatívno-technické
zmeny. Pán poslanec Magyar.
Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predsedajúci,
žiadam vás, aby ste nepripúšťali
takéto zmätkárenie. O čom sme sa už
raz rozhodli, tak sme sa rozhodli. V § 29 sme tiež povedali,
že bez hlasovania. Pán Filip sa včas ohlásil
a hlasovali sme. I keď som už tu mal červené
fajfky, musel som to prečiarknuť, pretože to
v hlasovaní neobstálo. Keď nikto nepodal námietku,
keď ste sa na to pýtali, dodatočne to nepripúšťajte!
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pred hlasovaním o celom návrhu zákona
musím pripustiť dodatočnú námietku
ak si to niekto rozmyslel a má námietku a nepovažuje
to za legislatívno-technickú zmenu. Sme pred hlasovaním
o celom návrhu, je to v záujme veci, aby sa o tomto
návrhu hlasovalo. Myslím, že ani pán
poslanec Világi to nenavrhuje preto, že to chce tu
uviesť do zmätku, ako to vy nazývate.
Kto je pre uvedené úpravy § 24, ako ich navrhuje
pán poslanec Malina, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
(Hlasování: 15.42)
(SN-ČR 55, SN-SR 39, SL 83)
Kto je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 6, SN-SR 11, SL 18)
Ďakujem. Obidva tieto návrhy boli právoplatne
hlasovaním prijaté a to poslancami obidvoch snemovní.
Sú to všetky pozmeňujúce návrhy?
Sú všetky. Prosím všetkých poslancov,
aby sa dostavili k hlasovaniu o celom zákone.
Pripomínam opäť, že platí zákaz
majorizácie pri hlasovaní o tomto zákone.
Budeme hlasovať naraz, teda súčasne obidve
snemovne. Konštatujem, že sme schopní sa uznášať.
V snemovni národov 117 poslancov, z toho 64 zvolených
v Českej republike a 56 v Slovenskej republike a 110 poslancov
Snemovne ľudu. Prikročíme k hlasovaniu.
Kto súhlasí s návrhom zákona o investičných
spoločnostiach a investičných fondoch tak,
ako je to uvedené v parlamentnej tlači 1412, v znení
tlače 1492 a pozmeňujúcich a doplňujúcich
návrhov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
(Hlasování: 15.45)
(SN-ČR 52, SN-SR 36, SL 82)
Kto je proti?
(SN-ČR 3, SN-SR 4, SL 5)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 9, SN-SR 13, SL 23)
Hlasovali všetci prítomní poslanci. Musím
konštatovať, že Snemovňa ľudu tento
návrh prijala, poslanci v Snemovni národov neschválili
uvedený vládny návrh zákona, pretože
nezískal nadpolovičnú väčšinu
všetkých poslancov Snemovne národov zvolených
v Slovenskej republike.
Aj v tomto prípade sa bude postupovať podľa §
31 zákona o rokovacom poriadku. To znamená, že
snemovne sa uznesú, ako tento rozdielny názor snemovní
dať do súladu. (Hluk v sále.) Návrh
snemovniam predložia predsedníctva ihneď po tom,
ako sa o celej záležitosti poradia.
Ďakujem podpredsedovi vlády a ministrovi financií
pánu Klausovi aj obom spravodajcom, ktorí pracovali
na tomto zákone, aj na pozmeňujúcich návrhoch
k nemu.
Teraz odovzdávam vedenie schôdze predsedovi Snemovne
národov a podpredsedovi Federálneho zhromaždenia
Milanovi Šútovcovi.
(Řízení schůze převzal předseda
SN M. Šútovec.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážené Federálne zhromaždenie,
pokračujeme v programe 22. spoločnej schôdze
snemovní Federálneho zhromaždenia prerokovávaním
vládneho návrhu zákona o použití
prebytku štátneho rozpočtu federácie
za rok 1991 - tlač 1448 a návrh uznesenia snemovní.
Bod programu 13: Vládny návrh zákona o použití
prebytku štátneho rozpočtu federácie
za rok 1991 (tlač 1448) a návrh uznesenia Snemovne
ľudu a Snemovne národov (tlač 1468).
Vládny návrh odôvodní podpredseda federálnej
vlády a minister financií, pán Václav
Klaus. Žiadam poslancov, aby sa dostavili do snemovne, usadili
sa vo svojich laviciach a zachovali primeraný kľud.
Návrh bol prikázaný výborom ústavnoprávnym
a výborom pre plán a rozpočet obidvoch snemovní.
Výbory poverili spravodajskou povinnosťou pána
poslanca Wagnera a pani poslankyňu Adrianovú. Prosím
pani poslankyňu a pána poslanca, aby zaujali miesto
v spravodajskej lavici a pána ministra prosím, aby
nás uviedol do problematiky.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, dovolte mi, abych jménem
vlády poděkoval Federálnímu shromáždění,
že operativně zařadilo na program jednání
návrh zákona o použití přebytku
státního rozpočtu federace za rok 1991. Vláda
si je vědoma toho, že podle zákona o rozpočtových
pravidlech by o této otázce mělo Federální
shromáždění jednat až v souvislosti
s projednáváním státního závěrečného
účtu. Z časových a technických
důvodů však nebylo možné závěrečný
účet předložit, a proto by se vzhledem
k volbám projednávání tohoto problému
posunulo o několik měsíců. To by oslabilo
účinnost záměru, který je obsažen
v návrhu na použití přebytku federálního
rozpočtu. Proto jsme navrhli rozhodnout o této věci
samostatně formou zákona.
Ve zdůvodnění tohoto dnešního
zákona se nebudu vracet k hodnocení výsledků
rozpočtového hospodaření minulého
roku, neboť příslušnou zprávu projednalo
Federální shromáždění
a přijalo k ní usnesení 12.3. tohoto roku.
Když vláda ČSFR posuzovala otázku použití
federálního rozpočtu, a to včetně
návrhu, který vycházel ze společného
jednání tří ministrů financí,
rozhodla se nakonec dát přednost řešení,
které reagovalo na složitou finanční
situaci zemědělských organizací a
státního podniku Československé státní
dráhy. Jak známo, doporučila federální
vláda v minulém roce vládám republik,
aby byl povolen odklad odvodů z objemu mezd a odměn
těchto organizací za měsíce listopad
a prosinec 1991. Toto doporučení vlády republik
přijaly.
Federální vláda navrhuje, aby polovina odložených
odvodů byla uhrazena z federálního přebytku,
což představuje 2 mld. 276 mil. Kčs, z toho
v České republice 1 mld. 342 mil. a ve Slovenské
republice 934 mil. Věříme, že tím
můžeme přispět k částečnému
řešení finanční situace v zemědělských
organizacích.
Na řešení finanční situace ČSD
se navrhuje použít celkem 3,2 mld. Kčs, z toho
2 mld. na řešení platební neschopnosti,
tj. na úhradu nezaplacených faktur dodavatelům,
což může mít významný multiplikativní
efekt a 1,2 mld. na splátku úvěru Investiční
bance, který je v podstatě čtyřnásobně
vyšší - 4,7 mld. Zbývající
část federálního přebytku ve
výši 914 mil. Kčs navrhuje vláda použít
v rozsahu 800 mil. Kčs na úhradu ztrát, které
vznikly a vznikají československým podnikům
v důsledku embarga vůči Iráku a dále
na vytvoření rezervy ve státních finančních
aktivech federace ve výši 114 mil. Kčs. Pokud
jde o tyto úhrady z titulu embarga, chci říci,
že v roce 1991 bylo ze státního rozpočtu
federace vynaloženo tímto směrem 578 mil. Kčs
přímo ze státního rozpočtu
a 1,5 mld. Kčs z prostředků státních
finančích aktiv. Ve všech případech
byly uhrazovány ztráty, resp. majetková újma,
za období od vyhlášení embarga do konce
roku 1990.
Podle pravidel vydaných usnesením vlády z
ledna 1991 je však třeba v roce 1992 kompenzovat ztráty
a vícenáklady a podobné položky vzniklé
v roce 1991, přičemž ve státním
rozpočtu federace na rok 1992 se na tyto účely
nepodařilo zajistit prostředky. Právě
proto vláda předkládá návrh,
aby k tomu byla využita část přebytku
z roku 1991.
Z předloženého návrhu zákona
je tedy zřejmé, že rozpočtový
přebytek je v rozhodující míře
směrován účelově na konkrétní
potřeby, které mají výlučný
vztah k hospodaření v roce 1991. Pouze jeho malou
část zhruba ve výši 100 mil. Kčs
chce vláda využít k řešení
finančního problému letošního
roku, a to výslovně s jejím souhlasem.
Podle zákona o rozpočtových pravidlech federace
má být návrh na použití přebytku
nebo na úhradu schodku federace předem projednán
s vládami republik. Považuji za nezbytné informovat
vás o tom, že vláda České republiky
vyslovila souhlas s tímto návrhem, vláda
Slovenské republiky naopak vyslovila nesouhlas. K tomu
poznamenávám, že zákon o rozpočtových
pravidlech federace výslovně nepožaduje resp.
nepodmiňuje řešení této otázky
souhlasem vlád republik. Definitivní rozhodnutí
je věcí Federálního shromáždění.
Jménem vlády ČSFR navrhuji, aby v zájmu
průchodného řešení Federální
shromáždění schválilo návrh
zákona o použití přebytku státního
rozpočtu federace za rok 1991.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Opakujem, že návrh prerokovali výbory
ústavnoprávne a výbory pre plán a
rozpočet obidvoch snemovní. Prosím teraz
spravodajkyňu výborov Snemovne národov -
pani Adrianovú o slovo.
Společná zpravodajka výborů SN M.
Adrianová: Vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie!
Výbory pre plán a rozpočet svojím
uznesením č. 250, prijatým na 30. spoločnej
schôdzi konanej 9. apríla 1992, prerokovali vládny
návrh zákona o použití prebytku štátneho
rozpočtu federácie za rok 1991 - tlač 1448,
ktorý odôvodnil námestník ministra
financií Ing. Kočárník. Výbory
pre plán a rozpočet Snemovne národov v zmysle
§ 39 ods. 4 zákona č. 56/1991 Zb. o rokovacom
poriadku Federálneho zhromaždenia po prerokovaní
uvedeného návrhu zákona navrhujú Snemovni
národov, aby predložený návrh schválila
s týmito doplnkami:
V § 1 ods. 4 písmeno b) doplniť "z toho
až do 15 mil. pre Ústavný súd ČSFR,
3,7 mil. pre Federálne ministerstvo kontroly, 5 mil. pre
záchranný systém ČSFR".
Uznesenie národných rád nebudem uvádzať,
pretože to už uviedol pán minister Klaus.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pani poslankyni Adrianovej. Slovo má poslanec
Wagner.
Společný zpravodaj výborů SL J. Wagner:
Pane předsedající, dámy a pánové,
výbory pro plán a rozpočet SL jako gesční
a výbory ústavně právní SL,
které projednaly předložený vládní
návrh zákona, doporučily shodně tento
návrh k přijetí s tím, že doplnily
pouze v § 1 odst.4 písm. b) totéž, co
výbory Sněmovny národů. Považuji
ovšem za nutné upozornit na problémy, které
vznikly při jednání o těchto věcech,
které se vzaly na vědomí a které -
přesto, že jsou - nezměnily rozhodnutí
výborů, jak jsem o něm informoval.
§ 19 zákona č. 563/90 Sb., tedy zákona
o rozpočtových pravidlech federace, praví:
"Vláda ČSFR předkládá
po předchozím projednání s vládami
České republiky a Slovenské republiky Federálnímu
shromáždění ke schválení
návrh na použití přebytku státního
závěrečného účtu federace
nebo na způsob úhrady jeho schodku."
Pokud tedy budeme rozhodovat o tomto zákonu, rozhodujeme
de facto o nepřímé novele zákona o
rozpočtových pravidlech federace, a tím jsme
povinováni vzít na vědomí, že
pro zákon o rozpočtových pravidlech federace
platí zákaz majorizace. Na to jsem byl povinen upozornit.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Wagnerovi, hlási sa
niekto do rozpravy? Pani poslankyňa Nazari-Buřivalová.
Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Pani poslankyňa
Nazari-Buřivalová. Prepáčte, je tu
ešte prihlásený pán poslanec Magyar.
Pán poslanec Magyar dáva prednosť pani poslankyni
Buřivalovej.