Pondělí 27. dubna 1992

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Prokop.

Teraz prosím pána podpredsedu vlády, doktora Pavla Rychetského, aby podal výklad k vládnym návrhom zákona o Československej televízii a zákona o Československom rozhlase. Prosím, pán podpredseda vlády.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, poslanci, vláda České a Slovenské Federativní Republiky vám předkládá v závěru svého i vašeho funkčního období dva zákony, kterými se v oblasti úpravy ústavního práva na informace a ústavní svobody projevu završuje proces zahájený 17. listopadu 1989, proces poznamenaný ve vztahu k hromadným sdělovacím prostředkům a jejich činnosti několika významnými legislativními milníky. Z hlediska obou předložených osnov, zákona o Československém rozhlase a zákona o Československé televizi jde především o dva významné zákony, které jste přijali už v minulém roce v návaznosti na Ústavní listinu základních práv a svobod. Dne 20. 3. 1991 jste přijali zákon č. 136, o rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní Republiku a Českou republiku a Slovenskou republiku ve věcech tisku a jiných informačních prostředků. Posléze, dne 30. října minulého roku, jste přijali zákon č. 468, o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Oba citované a vámi přijaté zákony položily jasné základy pro koncepci působení rozhlasu i televize v této zemi, koncepci vycházející z principu plurality těchto nejrozšířenějších hromadných sdělovacích prostředků z principu na sobě nezávislé existence rozhlasu a televize českého, slovenského i federálního jako provozovatelů vysílání ze zákona a současně z principu plurality provozovatelů privátních působících na základě licence, z principů důsledného odstátnění audiovizuálních prostředků tak, že dosavadní státní televize a rozhlas se oddělují od výkonné moci, konstituují se jako veřejnoprávní korporace, jejichž činnost je limitována pouze zákony a působností zvláštního, nezávislého orgánu, Rady pro televizní a rozhlasové vysílání.

Za krátkou dobu od přijetí těchto zákonů se podařilo v souladu s těmito principy konstituovat zcela nezávislý Český a Slovenský rozhlas, Českou a Slovenskou televizi i řadu subjektů vysílání na základě licence, z nichž lze například zmínit rozhlasové stanice VOX, RTL plus, Bonton a další. V éteru se tak již podařilo skutečně realizovat myšlenky plurality a nezávislosti myšlení a svobody šíření projevu.

Poslední krok, který v této oblasti k završení procesu celkové transformace zbývá učinit, je konstituování rozhlasu a televize na úrovni federace jako provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání na celostátním okruhu ze zákona, ovšem provozovatelů odstátněných v podobě veřejnoprávní, nezávislé a kontnrolované korporace. Dojde tak k naplnění zákonného pokynu obsaženého v ustanovení § 3 odst. 2 zákona č. 136/1991 Sb., o rozdělení působnosti ve věcech tisku a jiných informačních prostředků.

Dovolte mi, abych toto platné ustanovení citoval: "V České a Slovenské Federativní Republice působí Československý rozhlas, Československá televize a Československá tisková kancelář. Podrobnosti o jejich činnosti, vnitřním uspořádání i hospodaření stanoví zákon Federálního shromáždění." - Konec citátu.

Právě takové zákony vám vláda České a Slovenské Federativní Republiky nyní předkládá. Při přípravě zákona o Československém rozhlase, a zvláště pak zákona o Československé televizi, se opakovaně ozývaly hlasy zpochybňující potřebu těchto hromadných sdělovacích prostředků s dosahem vysílání na celé území ČSFR. Tyto hlasy argumentovaly vesměs s tvrzením, že jde o instituce převážně kulturní a kultura že je přece podle ústavního vymezení kompetencí svěřena výlučně do působnosti orgánů republiky. Šlo zjevně o nepochopení. Republikám není svěřen žádný monopol na kulturu, ale výlučně výkon státní správy v oblasti kultury. Republiky mají nezadatelné právo, které ovšem federální vláda nikdy nezpochybňovala, na veškerou činnost v oblasti státní správy kultury, ať již jde o regulaci ochrany národních kulturních památek, písemnictví, knihoven, divadelnictví, kinematografie apod. Vlastní kultura ovšem nemá hranic a stejně jako Goethe, jako Bethoven, Tolstoj nebo Thomas Mann jsou vždy představiteli své národní kultury, ale současně neoddělitelnou součástí kultury světové.

Působení všech sdělovacích prostředků v oblasti audiovizuální je působením opírajícím se o nezadatelný princip svobody názorů a šíření informací bez ohledu na hranice jazykové, zeměpisné, geografické nebo politické. Zejména dnes, v době šíření televizních i rozhlasových signálů systémem družic, se jeví jako malicherné a nedůstojné, stavět mezi Čechy a Slováky navzájem jakékoliv hranice a omezení.

Vláda České a Slovenské Federativní Republiky proto dospěla k závěru,že předložené zákony musí být v souladu s již přijatým zákonem o rozhlasovém a televizním vysílání, který důsledně respektuje nejen princip plurality subjektů vysílání, ale i princip jejich nezávislosti a zejména jejich rovnosti, to jest rovných podmínek pro tvorbu a šíření programu.

Zákon stanovil žádoucí omezení pro každého provozovatele, když založil povinnost zabezpečit, aby nebyly vysílány pořady, které jsou v rozporu s Ústavou ČSFR a s Listinou základních práv a svobod, když zakázal vysílání pořadů propagujících válku, krutá nebo nelidská jednání a pod.

Zvláštní povinnosti pak stanovil pro provozovatele vysílání ze zákona z hlediska skladby jejich pořadů, zejména povinnost zachování a rozvíjení kulturní identity národů, národností a etnických skupin i z hlediska podpory rozvoje domácí a evropské audiovizuální tvorby.

Vláda ČSFR proto usoudila, že Ústavní listině základních práv a svobod stejně jako oběma již přijatým zákonům by odporovalo předložení a přijetí zákonů, které by pro provozovatele rozhlasového a televizního vysílání na federálním okruhu stanovilo jiné, podstatně omezující podmínky, než jaké mají provozovatelé ostatní.

Odmítli jsme návrhy, podle kterých by federální televize nebo federální rozhlas směly vytvářet a svým jménem vysílat pouze zpravodajské a publicistické pořady a nesměly by do svého programu zařadit ani vysílání Smetanovy Libuše nebo přenos vrcholného mezistátního sportovního utkání. Je přitom přirozené, že převážná část vysílaných programů bude vždy výsledkem spolupráce s televizí a rozhlasem českým a slovenským, jejichž umělecká, zábavní i sportovní tvorba budou i nadále tvořit převážnou náplň vysílání na federálním okruhu.

Dovolte mi několik slov k vlastní struktuře obou předložených vládních návrhů.

Oba zákony zrušují dosavadní subjekty - Československý rozhlas a Československou televizi - jako státní hromadné sdělovací prostředky, a pod stejným, protože vžitým, názvem je zřizují jako samostatně a nezávisle působící právnické osoby s vlastním majetkem a vlastním hospodařením.

V čele těchto veřejně právních korporací stojí vždy statutární zástupce a jeho náměstek, u nichž se vyžaduje zastoupení z řad občanů České republiky a Slovenské republiky tak, aby bylo zajištěno paritní složení. Oba jsou na základě výběrového řízeni jmenováni Federální radou pro rozhlasové a televizní vysílání, nikoli tedy výkonnou mocí.

Zákonem o Československém rozhlase zaručujeme, aby na celkovém vysílacím čase se podílely Český a Slovenský rozhlas každý minimálně deseti procenty svých pořadů.

V návrhu zákona o Československé televizi zakládáme povinnost každoročního uzavírání dohod o vysílacím schématu tak, aby na tvorbě i vysílání federálního televizního programu se přímo podílely Česká televize a Slovenská televize.

Oba zákony stanoví jasně způsob hospodaření těchto významných sdělovacích prostředků a zdroje jejich příjmů.

Vážené dámy a pánové, srovnáme-li oba vládní návrhy s poslaneckým návrhem zákona o federální organizaci rozhlasového a televizního vysílání, vidíme, že de facto je jen několik rozdílů v jejich koncepci. Dovolte mi se o nich zmínit.

Za prvé - je to především spojení dvou významných sdělovacích prostředků do jednoho subjektu. Vláda České a Slovenské Federativní Republiky nevylučuje oprávněnost takového vývoje v budoucnu. V tuto chvíli se však domnívá, že jde o krok předčasný, spojený se zbytečnými riziky, s nebezpečím vytvoření příliš velkého monopolu audiovizuálního šíření informací. Jde navíc o krok, který nelze nyní uskutečnit, neboť Československý rozhlas i Československá televize musí napřed dokončit majetkové vypořádání se svými partnerskými organizacemi v České republice a v Slovenské republice a samy se konstituovat. Navíc hospodaření a zejména dosahování příjmů je v obou organizacích výrazně nestejné. Jejich sloučení by patrně vyvolalo vnitřní tenze a spory o to, kdo na koho doplácí. Takové spory známe i z jiných rovin.

Za druhé - poslanecký návrh předpokládá stejnou skladbu příjmů rozhlasu i televize, avšak na rozdíl od návrhů vládních stanoví výši příjmů z koncesionářských poplatků pevnou sazbou 5 % z jejich celkového objemu. Vláda ČSFR soudí, že v tuto chvíli ještě nelze pevně tuto částku zákonně stanovit. Například pro Československý rozhlas se jeví evidentně jako nedostatečná. Její eventuální změny by navíc vyžadovaly změnu novely zákona a to není cesta dostatečně pružná a operativní. Soudíme, že až v závislosti na skutečných výsledcích hospodaření nově konstituovaných subjektů na federálním vysílacím okruhu bude možno odhadnout potřebný procentní podíl těchto poplatků.

Za třetí - poslanecký návrh stanoví i pro televizní vysílání omezení, která odporují zákonu o rozhlasovém a televizním vysílání, jdou daleko nad jeho rámec a zpochybňují principy svobody a nezávislosti televizní tvorby a vysílání.

Vlastní provozování federálního televizního okruhu je sněmovnám v poslaneckém návrhu předkládáno v alternativách. Podle jedné by jeden okruh a tudíž i jedno vysílání mělo několik provozovatelů. Přijetí takové úpravy považuje vláda ČSFR za nežádoucí. Z hlediska jistoty práv občanů, zejména v oblasti ochrany osobnosti, i z hlediska jasné odpovědnosti za vysílání je třeba, aby jeden okruh měl jednoho, ze zákona odpovědného provozovatele.

I varianta druhá, podle které je provozovatel jeden, ale zřizuje se vedle něj jako orgán svého druhu tzv. Stálá konference federálního televizního okruhu, je velmi pochybná. Přinejmenším proto, že se navrhuje zřídit orgán, který sám vůbec právní subjektivitu nemá a současně je vybaven rozsáhlými pravomocemi k zasahování do činnosti orgánu, který právní subjektivitu má.

Za čtvrté - poslanecký návrh neřeší dostatečným způsobem ani otázky majetku dosavadních subjektů Československého rozhlasu a Československé televize, který je jak známo státní a je nutno o jeho transformaci rozhodnout přímo zákonem. Neřeší ani nezbytné otázky dokončení majetkového vypořádání se subjekty působícími v obou republikách.

Vážené Federální shromáždění, všechny uvedené i další důvody, které vládu České a Slovenské Federativní Republiky při jejím opakovaném zasedání minulý týden vedly k setrvání na osnovách vládních návrhů a k přijetí nového širšího stanoviska k návrhu výborů sociálních a kulturních, obsaženému v tisku 1484, byly vládou Federálnímu shromáždění zaslány minulý týden, a proto na ně odkazuji.

Dovolte mi však závěrem zdůraznit, že vláda ČSFR si iniciativy poslanců, vedoucí k předložení samostatného návrhu zákona, přes uvedené výhrady velice váží. Je totiž nepochybné, že nová zákonná úprava federálních sdělovacích prostředků nám citelně schází a poslanecká iniciativa vychází v zásadě ze stejných myšlenkových a stejných systémových přístupů, jako obě vládní osnovy. Je totiž nepochybné, že dosavadní, zcela přežité zákony o Československém rozhlasu a Československé televizi z roku 1964 vyžadují nahrazení novou, moderní úpravou. Jsem přesvědčen, že takovou úpravu dnes Federální shromáždění přijme.

Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem.

Všetky tri predložené návrhy zákonov prerokovali výbory sociálne a kultúrne, ústavnoprávne výbory, výbory pre plán a rozpočet ako aj bezpečnostné výbory obidvoch snemovní. Vypracovaním spravodajských správ boli poverení páni poslanci Čičmanec za Snemovňu ľudu a pán poslanec Petr Brodský za Snemovňu národov.

Teraz prosím spravodajcov, aby predniesli spravodajské správy, ktoré sa zrejme budú týkať všetkých troch osnov. Prosím, pán poslanec Čičmanec.

Společný zpravodaj výborů SL P. Čičmanec: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie!

Takzvaným malým kompetenčným zákonom č. 136/1990 Zb., boli vlani rozdelené a transformované pôvodné unitárne štátne organizácie Československý rozhlas, Československá televízia a Československá tlačová kancelária. Každá z nich bola rozdelená a transformovaná na tri verejnoprávne organizácie - Slovenský rozhlas, Slovenská televízia, Český rozhlas a Česká televízia a Československý rozhlas a Československá televízia. Analogicky vznikli tri tlačové kancelárie.

Činnosť republikových organizácií verejnoprávnych oznamovacích prostriedkov potom bola upravená zákonmi ČNR, respektíve SNR. Bolo tak zaistené, aby tieto inštitúcie mohli dobre a samostatne plniť svoje poslanie. Tak boli vytvorené informačné trojuholníky - napríklad Slovenský rozhlas, Český rozhlas, Československý rozhlas, Slovenská televízia, Česká televízia a Československá televízia - ktoré zaisťujú uplatnenie národných a federálnych aspektov a zároveň efektívne znemožňujú, aby ktorákoľvek z týchto inštitúcií získala informačný monopol. To je pre udržanie a rozvoj demokracie, ako aj stabilitu federácie nesmierne dôležité. Zvláštny význam by to nadobudlo v krízových situáciach.

Teraz je čas upraviť zákonnou normou činnosť federálneho rozhlasu a televízie. Nejde teda o ich zriadenie, ako sa niektorí domnievajú, pretože neprestali existovať, ale o modality ich existencie, ktoré sú potrebné pre ich normálne fungovanie.

Federálna vláda preto predložila dva návrhy zákonov - jeden o Československom rozhlase, tlač 1416, a druhý o Československej televízii, tlač 1417.

Bol vypracovaný aj poslanecký návrh na vznik FORT (Federálna organizácia rozhlasu a televízie) a prevádzku federálnych vysielacích okruhov, tlač 1484. Tento návrh, v pôvodnom označení 1420, až na výbor pre plán a rozpočet Snemovne ľudu bol všetkými výbormi Federálneho zhromaždenia, ktoré ho mali prikázané, uznaný za vhodnejší ako vládne návrhy.

Bolo to hlavne preto, že jeho uplatnenie by viedlo k úsporám nákladov a rieši kooperačné vzťahy medzi Federálnou organizáciou rozhlasu a televízie, Slovenským rozhlasom, Slovenskou televíziou, Českým rozhlasom a Českou televíziou. Návrh na FORT sa stretol aj s vážnym odporom hlavne v Slovenskom rozhlase a Slovenskej televízii. Tieto organizácie v roku 1991 najprv žiadali, aby neexistoval federálny rozhlas, respektíve televízia, ako inštitúcia, ale národné organizácie by samy tvorili federálny program. Boli tiež predložené návrhy, aby sa šíril program STV a ČTV na celom území paralelne. Potom však existenciu Československého rozhlasu a Československej televízie akceptovali.

Je isté, že inštitucionálne zabezpečené federálne vysielania rozhlasu a televízie je prevádzkovo istejšie a bezpečnejšie a nie je natoľko vystavené opakujúcim sa sporom. Návrh, aby sa šíril len program STV a ČTV a federálna televízia by neexistovala, má mimo iného aj vážnu technickú slabinu v tom, že pokrytie územia signálom bývalého prvého a druhého televízneho programu nie je ekvivalentné. Bývalý prvý program, terajší F1, pokrýval viac ako 90 % územia ČSFR, druhý program len viac ako 80 % územia ČSFR. Takže partner, ktorému by pripadol bývalý druhý kanál, by bol nespokojný.

Treba otvorene povedať, že tento dvojpólový systém by oveľa viac umožňoval získať informačný monopol než systém trojuholníkový, ktorý teraz máme.

Druhý vážny aspekt pre zachovanie federálnych inštitúcií je v tom, že podľa prieskumu verejnej mienky takmer 80 % občanov je za spoločný štát v tej či onakej forme. Federálny rozhlas a federálna televízia v podstate pôsobí stmeľujúco na obidva naše národy a všetkých občanov. Keby to odpadlo, postupné vzájomné odsudzenie a izolovanie sa by bolo neodvratné.

Na základe vyššie uvedeného je správne, aby primeraná časť koncesionárskych poplatkov, hovorí sa zhruba o 5 %, smerovala aj do federálneho rozhlasu a televízie. S legislatívnym postupom schvaľovania návrhov vás oboznámi poslanec Brodský. Z výkladu bude zrejmé, že v tejto citlivej a dôležitej oblasti došlo ku kontroverznému stretnutiu záujmov a názorov. Je tiež zrejmé, že prijatie zákonov pre Československý rozhlas a Československú televíziu je veľmi potrebné a musíme rozhodnúť, aký zákon to bude, respektíve, ktorý návrh zvolíme za základ prerokúvania. Je o tom treba rozhodnúť hlasovaním. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem za spravodajskú správu pánu poslancovi Čičmancovi. Prosím pána poslanca Petra Brodského, aby predniesol spravodajskú správu za výbory Snemovne národov

Společný zpravodaj výborů SN P. Brodský: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, vážení hosté, já bych nejprve navázal na zprávu kolegy Čičmance v tom, že se vám pokusím podat jakýsi plastický obraz o tom, jak probíhalo ve výborech jednání kolem tří předložených předloh.

Nejprve tedy výbory ústavně právní. Ty po vyslechnutí úvodního slova zástupců navrhovatele, po projednání vyslovily nesouhlas s vládním návrhem, k tisku 1417 a 1416 a vyslovily se pro poslanecký návrh, tisk 1420.

Výbory branné a bezpečnostní po projednání tisku 1416 o rozhlase konstatovaly potřebu přijetí nové zákonné úpravy. Nesouhlasily s přednesenou a předloženou koncepcí vládní, neboť se domnívají, že závislost rozhlasu na dotacích ze státního rozpočtu je značná a navíc je i oslabena role samostatné veřejnoprávní instituce. Přesto doporučily projednat vládní návrh společně s poslaneckým a rozhodnout, který návrh zákona přijmout jako rozhodný. Takto se vyslovily i k tisku 1417 o Československé televizi.

Ještě složitější situace vznikla ve výborech pro plán a rozpočet, kde výbory Sněmovny lidu i Sněmovny národů doporučují oběma sněmovnám schválit vládní návrh zákona, tisk 1416. K návrhu tisku 1417 o Československé televizi výbor Sněmovny lidu navrhuje projednat vládní návrh, výbor Sněmovny národů nedoporučuje Sněmovně národů vládní návrh zákona k projednání. O FORT taktně mlčí.

Tedy tíha rozhodnutí ležela na výborech gesčních, sociálních a kulturních. My jsme přihlédli ke všem těmto stanoviskům, navíc ke stanoviskům ČNR, výborům pro vědu, vzdělání a kulturu. Tento výbor vyslovil souhlas s návrhem zákona poslaneckého s podmínkou, že budou akceptovány některé změny, například změna názvu z FART na FORT. Stanovisko či usnesení výboru SNR pro vzdělání, vědu, kulturu a sport nepřijal k návrhu zákona tento výbor platné usnesení, protože návrh nezískal potřebnou nadpoloviční většinu všech členů výboru. K tisku 1416 a 1417, tedy k vládním předlohám, zaujal tento výbor SNR negativní stanovisko.

Jak jsem tedy již přednesl, tíha rozhodnutí ležela na gesčních výborech. Výbory sociální a kulturní SL a SN vyslechly na svém zasedání úvodní slova jak k tisku 1416 a 1417, tak i k poslaneckému návrhu, tisku 1420. K 1416 a 1417 přijaly po rozpravě toto usnesení: "Nedoporučují projednat a schválit tisk 1416 a 1417. Za základ dalšího projednávání výbory sociální a kulturní SL a SN doporučují návrh zákona o federální organizaci rozhlasu a televize a provozování federálních okruhů - tisk 1420."

Jak již bylo i navrhovatelem upřesněno, před námi tedy leží dva vládní návrhy, tisk 1416 a 1417 a doporučený tisk gesčními výbory tisk nyní pod číslem 1484, kde, jak bylo vysvětleno jsou zpracovány všechny připomínky výborů, legislativců a všech, kteří pracovali na tomto zákoně.

Nyní budeme tedy muset rozhodnout, k čemu se přikloníme. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Brodskému. Vážené kolegyne, vážení kolegovia! Vypočuli sme správy predkladateľov, vypočuli sme spravodajské správy a odporúčania spravodajcov. Je teda zrejmé, že v tejto chvíli budeme musieť procedurálnym hlasovaním rozhodnúť o tom, čo sa stane základom nášho rokovania, ktorá tlač. Pán poslanec Brodský má ešte nejaké odporúčanie.

Společný zpravodaj výborů SN P. Brodský: Já bych chtěl ještě jednou zdůraznit, že výbor sociální a kulturní doporučil k projednávání tisk 1484.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP