Čtvrtek 21. března 1991

Ale toto je způsob komunikace s aparátem a uvědomění si důsledků či rozporných rozhodnutí. Proto se tomu říká i participační přístup. Nebude-li to tam, nic se nestane. Ale není to míněno jako glajchšaltování, ať už odborů, jiných politických stran atd., je to umožnění tvorby na jakési simulační hře, aby i tato varianta byla konfrontována, aby orgán, který tuto konfrontaci bude provádět, byl objektivní a nikoli stranicky zaujatý. To je smysl těchto návrhů.

Stejně tak, pokud jde o § 6. Nebyl bych šťastný, kdyby zmizel, nepokládal bych to však za tragédii. Účelem § 6 v podstatě je, aby ministerstvo strategického plánování nebo jiný orgán hrálo roli ďáblova advokáta.

V každém týmu, ať už vládním nebo jakémkoliv, potřebujete někoho, kdo hlídá domýšlení krátkodobých nebo střednědobých důsledků do horizontů dlouhodobých.

Probral jsem veškeré pozměňovací návrhy, teď mi dovolte, abych reagoval na věci, s nimiž nesouhlasím, i když nebyly obsaženy přímo v pozměňovacích návrzích, ale v komentáři k nim.

Kolega Kobylka a Skalický doporučovali, aby tato aktivita byla při ministerstvu hospodářství. Kolega Skalický to nazval hospodářskou strategií. Abych nevypadal jako příliš velký smířlivec, říkám, že proto tomu se pokouším bojovat 20 let. Pokud marxismus připouštěl jakousi prognostiku, tak ji připouštěl maximálně v ekonomické oblasti. Východní Němci se svou Wirtschvaftsprognose za Ericha Honneckera zakazovali jakékoliv budování futurologie. A teď, když přicházím s tím, abychom konečně dosáhli souvislostí mezi ekologickými, sociálními a ekonomickými procesy, tak vy mě v tomto zákoně cpete multidimenzionální aktivity do ministerstva, které je zase parcializuje na ekonomickou oblast. Protože žádný ekonom si dost dobře neuvědomí souvislosti ekologické, sociální atd.

Za druhé - kolega Kobylka má zřejmě rád násobky sedmi, protože navrhuje, aby to ministerstvo mělo 21 nebo 28 lidí. Já konstatuji, že to ministerstvo má 100 lidí, což je malý výzkumáček. Je to nejmenší ministerstvo, jaké tu je a kromě toho toto kritické kvantum lidí je nutné k vůli víceoborovosti. Kdyby to byl jen obor hospodářských prognóz na ministerstvu hospodářství, je to samozřejmě něco jiného.

Čili přemýšlejme, zda chceme jen koncepci vývoje hospodářství, či koncepci, která zahrnuje i další dimenze. Ty jsou z prognostického hlediska velmi důležité, i když krátkodobě to vypadá, že se tam nic nemění.

Mohl bych skončit tím, že mám pocit, že když bojujeme proti byrokracii tohoto orgánu, tak si vlastně neuvědomujeme, že je to jediné ministerstvo, které vědomě nikomu nic nenařizuje, ani nemá právo nařídit a pokud tam byly zbytky terminologie toho typu, jako že se někdy něco schvaluje, tak jsme velice ochotně nahradil i ten termín schvaluje termínem projednává.

Mimochodem, tam to bylo nedorozumění, to podtržení znamená změnu proti původnímu návrhu, to není zvýraznění textu.

Čili, my se snažíme bojovat proti byrokracii u jednoho z nejmenších a nejméně nákladných ministerstev, u jediného ministerstva, které nemá a nechce mít nařizovací pravomoc. Já to z toho hlediska pokládám za poněkud přehnané.

Takže poslední je odpověď na kolegu Skalického. Snažil jsem se ta pravidla hry, jež by měla být v zákoně, zde specifikovat. Shrnuji: měla by to být pravidla umožňující variantnost možných budoucností, nikoli tradiční plán nebo program, toto je jediná přípustná cesta, měla by to být pravidla, která by umožňovala zahrnout nejenom ekonomické, ale i další relevantní aspekty těchto budoucností, měla by to být pravidla umožňující slaďovat různé pohledy, různých subjektů na budoucnost včetně subjektu národních republik, a konečně, měla by to být pravidla zajišťující tomuto Federálnímu shromáždění pravidelný přísun variantních kontextuálních informací, kde bychom se alespoň jeden nebo dva dny v roce vytrhli z toho kontextu každodenních zákonů a přemýšleli o tématice, které Masaryk říkal tématika sub speciae aeternitatis". Děkuji za pozornost.

Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, vážení kolegovia, prerušujem na chvíľu toto naše rokovanie. Musím vám povedať, že v budove Federálneho zhromaždenia sa pohybujú dvaja súdni zriadenci, ktorí rozdávajú súdne príkazy. V tejto súvislosti chcem odcitovať § 5 rokovacieho poriadku v jeho 1. odseku: "Budova Federálneho zhromaždenia a tam, kde Federálne zhromaždenie, jeho orgány, snemovne a ich orgány rokujú, môžu orgány činné v trestnom konaní vykonať akýkoľvek úkon len s predchádzajúcim písomným súhlasom predsedu Federálneho zhromaždenia.

Takýto súhlas je potrebný i pokiaľ by išlo o úkon... atď." Pýtam sa pana podpredsedu Zdeňka Jičínského, nakoľko tu nie je prítomný pán predseda Dubček, ako sa máme zachovať?

První místopředseda FS Z. Jičínský: Podle mého soudu ti pracovníci nebo představitelé soudu, nevím kdo je tady, nejsou orgány činné v trestním řízení, které by tu prováděly nějaké úkony z hlediska trestního řízení.

Předseda SN M. Šútovec: Predpokladám, že títo ľudia v budove sú v poriadku a môžu svoju činnosť vykonávať. Dám v tomto zmysle pokyn pracovníkom ochrany, aby zostal status quo. Do budovy sa dostali na normálnu priepustku, sem môže prísť občan, ktorý sa preukáže preukazom.

Dobre, pokračujeme v rokovaní. O slovo sa hlásil pán minister Hoffmann. Dávam mu slovo, prosím.

Ministr pro strategické plánování ČSFR P. Hoffmann: Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, nechcem túto debatu vôbec predlžovať, ale myslím si, že na tri otázky alebo aspekty z diskusie treba reagovať.

Pán poslanec Sochor sa pýtal, či skutočne sa vôbec niečo robí v otázke obmeny ľudí na týchto inštitúciách pokiaľ ide o znižovanie stavu atď. Budem velmi konkrétny. Štátna plánovacia komisia mala okolo 1 200 ľudí - hovorím o otázke pána poslanca Sochora, či sa so znižovaním stavu pracovníkov týchto inštitúcií a s ich obmeňovaním skutočne niečo urobilo, povedal som, že Štátna plánovacia komisia mala zhruba 1 200 ľudí, dnes na oboch ministerstvách, na ministerstve hospodárstva a na ministerstve strategického plánovania je 150 a niečo viac ako 200 ľudí, u ministra Dlouhého boli prevzatí pracovníci i z ministerstva poľnohospodárstva, energetiky a hutníctva, takže to sú i ľudia, ktorí predtým na Štátnej plánovacej Komisii nepracovali.

Závažnejšia je druhá otázka pána poslanca Roubala o spôsobe zabezpečenia strategického plánovania. Iste všetci viete, že v súvislosti s ďalšími zmenami, týkajúcimi sa vôbec šktruktúry a kompetencií orgánov federálnej vlády sa diskutuje o tejto otázke a sú tu rôzne varianty, niektoré z nich odozneli tu, je to variant riešiť to v podobe federálneho výboru pre súhrnné dlhodobé otázky štátnej politiky, takže problém je otvorený, ale to nie je podstatné, podstatné je to, že keď na jednej strane tu poslanec Bratinka hovoril, že pokiaľ bude zákon, tak vznikne ministerstvo, ja hovorím o úplne opačnej téze - i keď je celkom otvorené, aká inštitúcia to bude, ktorá bude túto činnosť zabezpečovať, potom je nevyhnutné, aby bol zákon, a to preto, že pokiaľ niekto pozná prácu federálnej vlády, jej praktické suvislosti a aspekty, tak musí pochopiť, že musí tu byť určitá oprava, ktorá federálnu vládu prinúti, aby skutočne vyšla z času na čas z pozicie svojej bežnej agendy, bežného rozhodovania a navyše aby zabezpečila, že jednotlivé stratégie rezortov, ktoré tvoria federálnu vládu, budú vzájomne konfrontované, homogenizované, budú domýšľané dôsledky týchto stratégií, nie každá jednotlivo, ale všetky tieto stratégie vcelku.

Môj názor je teda taký, keď je otvorená otázka, kto to bude robiť, tým viac je potrebné, aby zákon o strategickom plánovaní bol.

Posledná moje poznámka sá týka pozmeňovacieho návrhu pána poslanca Bratinku k § 6. Súhlasím s pánom poslancom Zemanom, že žiadna katastrofa nenastane, keď sa to zo zákona vyhodí, ale chcem povedať jedno, skutočne to je jeden z veľmi podstatných vnútornych momentov celého procesu strategického plánovania, že vláda vlastne najskôr vedie druhé kolo dialógu o tom, ako oni sa na tej stratégii chcú podielať. Napríklad vo Francúzsku je to skutočne tiež tak, že v tej prvej fáze, v prvých skupinách, ktoré sa vytvárajú, sú zastúpené všetky tie elementy a subjekty a v tej druhej fáze sa dokonca uzavierajú zmluvy medzi vládou, regiónmi a ich podnikovými zoskupeniami na realizáciu určitych vecí, rôznych zámerov, na ktorých sa oni sami v tej prvej fáze tvorby podieľajú. Nie je to proces jednosmerného a jednostranného oktrojovania, ale je to výsledne vec dialógu a v konečnej fáze určité zmuvy medzi tými subjektami a štátom. Nie je to jednostranný donucovací proces. Takže osobne si tiež myslím, že nejaká katastrofa nenastane, keď sa to vypustí, ale nie je to, aspoň podľa mňa, v tej pozícii, ako to pán poslanec Bratinka pochopil ako to tu vykladá. Nie je to znovu vrchnostenský útok byrokracie na záujmy a práva jednotlivých subjektov.

Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem ministrovi Hoffmannovi. Konštatujem, že v diskusii zaznelo 9 až 10 diskusných príspevkov a že dvaja poslanci predniesli pozmeňovacie návrhy. Je čas, aby sme ich zrekapitulovali a hlasovali o nich. Chcem vás ale upozorniť, že ak prijmeme pozmeňovací návrh, čo síce zväčší možnosť konsenzu a urobí prijatie tohto zákona možno priechodnejšie pre tých, ktorí dosiaľ váhajú, dostaneme sa na druhej strane do situácie, že táto snemovňa prijme iné uznesenie, než Snemovňa ľudu, že totiž schválime iný text, než schválila Snemovňa ľudu. Nastane situácia, ktorá je popísaná v § 31 nášho rokovacieho poriadku: Ak prijmú snemovne rozdielne uznesenie, začne sa buď dohodovacie konanie, pokiaľ je to podľa ústavného zákona povinné, alebo sa každá snemovňa môže uzniesť a sme tam, kde sme boli - buď sa opätovne vec prerokuje, alebo bude započaté dohodovacie konanie, alebo bude zvolený iný prístup. To som považoval za potrebné oznámiť k hlasovaniu o pozmeňovacích návrhoch.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Kulan: Ďakujem predsedovi za slova, ktoré povedal. Budem jednotlivé pozmeňovacie návrhy predkladať v poradí ako boli podané.

Prvý bol môj pozmeňovaci návrh na vypustenie časti odseku 4 § 4, kde navrhujem vypustiť čast "podľa ich pokynov ich vypracovávajú Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie, Ministerstvo pre hospodársku politiku a rozvoj Českej republiky a Ministerstvo pre hospodársku stratégiu Slovenskej republiky, ďalej len ústredné orgány pre stratégiu".

Do tohto návrhu ešte patrí vypustiť slová "ministerstvo pre strategické plánovanie" a nahradiť slovom "vláda". Celý odsek 4 bude znieť: "Vypracovávanie stratégie federácie a republík riadi federálna vláda a vlády republík, pritom koordinačnú úlohu plní federálna vláda". Toto je znenie odseku 4 § 4, ako ho navrhujem.

Předseda SN M. Šútovec: To je pozmeňovací návrh poslanca Kulana. Budeme o ňom hlasovať. Je treba, aby sa dostavili skrutátori.

Poslanec M. Kontra: Rád by som vedel, či pán minister odporučil túto zmenu i v Snemovni ľudu.

Předseda SN M. Šútovec: Snemovňa ľudu rokovala o tejto záležitosti už dávno a zákon schválila bez tejto zmeny. Už som povedal, že pokiaľ prijmeme zmeny, tak uznesenie snemovne vo veci tohto zákona bude rozdielne od druhej snemovne a musí nasledovať nový proces, ktorý však musí byť ukončený do 5 mesiacov od pôvodného prerokovania. t.j. od 31. 1.

Hlasujeme o pozmeňovacom návrhu poslanca Kulana. Žiadam o to, aby bol zistený stav prítomných v každej polovici snemovne zvlášť.

V českej časti Snemovne národov je prítomných 53 poslancov, v slovenskej časti 55 poslancov. Konštatujem, že sme schopní sa uznášať.

Hlasovať budú najskôr poslanci zvolení v Českej republike. Kto z nich súhlasí s pozmeňovacím návrhom, ako ho predniesol poslanec Kulan, nech zdvihne ruku! (Hlasování započato v 16.15 hodin.) (Šest.) Šesť. Ďakujem.

Kto je proti? (Tři.) Traja. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Čtyřicet dva.) Štyridsaťdva. Ďakujem.

Konštatujem, že v českej časti Snemovne národov pozmeňovací návrh prijatý nebol.

Hlasovať budú poslanci zvolení vo Slovenskej republike.

Kto z nich je za pozmeňovací návrh poslanca Kulana, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Osm.) Osem. Ďakujem.

Nebudem dávať ďalej hlasovať, pretože je evidentné, že ani v tejto časti snemovne návrh nebol prijatý.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Kulan: Teraz je tu séria pozmeňovacích návrhov, ktoré podal poslanec Bratinka. Prvým pozmeňovacím návrhom poslanca Bratinku bolo vypustiť v odseku 3 § 3 písmeno b) slovo "měnovou". Toto vypustenie odporúčam.

Předseda SN M. Šútovec: Budeme o návrhu hlasovať. Zisťujem, že je tu dostatok skrutátorov, takže môžeme hlasovať naraz v oboch častiach snemovne. Výsledok bude oznámený zvlášť.

Kto súhlasí s návrhom, nech zdvihne ruku! (Hlasování započato v 16.17 hodin.) Ďakujem. V slovenskej časti Snemovne národov hlasovali za traja poslanci, v českej časti dvadsaťdva poslancov. Nebudeme ďalej hlasovať. Ani tento návrh nezískal potrebný počet hlasov ani v jednej časti Snemovne národov.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Kulan: Ďalším návrhom je v odseku 3 § 3 písmeno f) doplniť medzi slová "priority a rozvoje" slová "vládní podpory". Písmeno f) by potom znelo: "Hlavní smery a priority vládní podpory rozvoje vědy a výzkumu".

Předseda SN M. Šútovec: Budeme hlasovať.

Kto súhlasí s takýmto pozmeňovacím návrhom? (Hlasování započato v 16.18 hodin.)

V slovenskej časti Snemovne národov hlasovali za 2 poslanci, v českej časti 20 poslancov. Ani tento návrh nebol prijatý.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec P. Kulan: Ďalším pozmeňovacím návrhom je v písmene h) odsek 3 § 3 doplniť medzi slová "orientaci vzdělávacího" slova "veřejného" a slová "a kvality života" vypustiť. Písmeno h) by potom znelo: "Základní orientací veřejného vzdělávacího systému sociální politiky".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP