FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. volební období

13

Ústavní zákon

ze dne .............. 1990,

kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 100/1960 Sb., Ústava Československé socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů, a ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se zkracuje volební období národních výborů

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto ústavním zákoně:

Čl. I

Ústavní zákon č. 100/1960 Sb., Ústava Československé socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů, se mění a doplňuje takto:

1. V Čl. 2 odst. 3 v prvé větě se slova "a národní výbory" vypouštějí.

2. Za Čl. 3 se vkládá nový článek 4, který zní:

"Čl. 4

/1/ Obec je samostatný samosprávný územní celek sdružující občany, kteří mají na jejím území trvaly pobyt. Obec je právnickou osobou, která za podmínek stanovených zákonem samostatně hospodaří s vlastním majetkem a svými finančními zdroji.

/2/ Obce mohou k plnění svých úkolů vydávat pro svá území obecně závazná nařízení, která musí být v souladu se zákony a jinými obecně závaznými právními předpisy vydanými k jejich provedení. Podrobnosti stanoví zákony národních rad.

/3/ Obec uskutečňuje samosprávu zastupitelstvem, popřípadě shromážděním občanů, a dalšími svými orgány.

/4/ Orgány obce se volí na dobu čtyř let.

/5/ Vznik a zánik obce, její postavení, organizaci a působnost, pověření výkonem státní správy, podmínky výkonu volebního práva do orgánů obce a způsob provádění voleb stanoví zákony národních rad.".

3. Hlava sedmá se vypouští.

4. V Čl. 101 odst. 3 věta před středníkem zní: "Volby soudců z lidu krajských a okresních soudů upraví zákony národních rad.".

Čl. II.

Ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů, se mění a doplňuje takto:

1. V Čl. 2 odst. 2 se slova "a národní výbory" vypouštějí.

2. V Čl. 11 odst. 2 druhá věta zní: "Součástí státního rozpočtu každé republiky jsou i dotace do rozpočtu obcí.".

3. V Čl. 12 odst. 4 se v prvé větě slova "z jejich pověření národním výborům" nahrazují slovy "ve stanoveném rozsahu obcím".

4. V Čl. 107 odst. 1 písm. a) se za slova "orgány republiky" vkládají slova "a obcí".

5. Čl. 108 zní:

"Čl. 108

Národní rada jako nejvyšší zastupitelsky orgán republiky se zabývá podněty obcí a jejich činností.".

6. Čl. 136 zní:

"Čl. 136

(1) Vláda republiky řídí a kontroluje činnost územních orgánů státní správy republiky a orgánů obcí v rozsahu, v jakém byl na ně zákonem přenesen výkon státní správy.

(2) Postavení, působnost a organizaci územních orgánů státní správy republiky stanoví zákony národních rad.".

Čl. III

1. Volební období národních výborů zvolených v roce 1986 skončí v roce 1990 dnem voleb do orgánů obce.

2. Volební období orgánů obce zvolených ve volbách v roce 1990 bude trvat 24 měsíců.

Čl. IV

Ustanovení uvedená v Čl. I bodech 1, 3 a 4 a Čl. II nabývají účinnosti dnem voleb do zastupitelstev a ustanovení uvedená v Čl. I bodu 2 a Čl. III nabývají účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

I. Obecná část

Stávající soustava národních výborů s jejich postavením a pravomocemi se stala nástrojem administrativně - centralistického systému státu založeného na minimalizování místní aktivity a samosprávy obcí a preferování centrálního řízení všech sfér života v obcích. Vycházela přitom z organizačního spojení státní moci a státní správy a z rozsáhlého direktivního řízení hospodářských záležitostí obcí. Tento stav nevytvářel žádoucí prostor ani pro rozvoj obcí, ani pro racionální a kvalitní výkon státněsprávních činností v místech.

Zabezpečení nového systému fungování společenského mechanismu proto vyžaduje zavedení plné samosprávy obcí a takové organizační uspořádání místní státní správy, jež bude zárukou jejího kvalifikovaného provádění. Základním požadavkem pak je vytvořit mezi místní samosprávou a místní státní správou takový vztah, který by respektoval jejich specifické postavení ve společnosti.

Vzhledem k uvedeným skutečnostem je potřebné zrušit národní výbory a upravit postavení obcí jako základních jednotek místní samosprávy. Základní předpoklady pro to je nezbytné upravit novelizací Ústavy z roku 1960 a ústavního zákona o čs. federaci.

S ohledem na záměr uspořádat volby do místních zastupitelských orgánů ještě v roce 1990, to je před uplynutím volebního období národních výborů zvolených v roce 1986, je současně nutné stávající volební období zkrátit.

Navrhuje se, aby navrhovaný ústavní zákon nabyl účinnosti ke dni voleb do místních samosprávných orgánů v roce 1990 s tím, že ustanovení o vytvoření obcí jako samostatných samosprávných územních celků a o zkrácení volebního období současných národních výborů musí nabýt účinnosti v potřebném časovém předstihu, aby mohly být včas připraveny volby do místních samosprávných orgánů.

Přijetí navrhovaného ústavního zákona nepředpokládá zvýšené nároky na státní rozpočet ani na plán pracovních sil.

II. Zvláštní část

K článku I

Navrhovanou právní úpravou se ručí národní výbory a nově se konstitutuje postavení obce. Plná samospráva obce se zajišťuje zejména ve směru hospodaření s vlastním majetkem a s jejich finančními zdroji. Podrobná právní úprava postavení obce, organizace a působnosti orgánů samosprávné obce, jejich eventuelní pověření výkonem státní správy, stejně jako podmínky a způsob provádění voleb se svěřuje národním radám jako zastupitelským orgánům republik. vlády republik svou činností nemohou zasahovat do samosprávného postavení obcí. Je nezbytné zakotvit pro obce oprávnění vydávat obecně závazná nařízení, jehož budou využívat jak v rámci své originální působnosti při plnění svých úkolů v územním obvodu, tak na základě zmocnění v zákonech. Volební období zastupitelstev obcí se stanoví na čtyři roky.

K článku II

Do některých článků ústavního zákona o čs. federaci je nutno výslovně promítnout skutečnost, že nebudou existovat národní výbory, resp., že místo nich v některých směrech budou působit obce. Postavením obcí a hodnocením jejich činností se budou zabývat pouze národní rady. Ze strany jiných státních orgánů nemůže dojít k omezování samosprávného postavení obcí. Vládám republik se pouze svěřuje řízení a kontrola i orgánů obce při výkonu státní správy, která na ně bude eventuelně přenesena zákonem.

K článku III

Současné národní výbory byly zvoleny v roce 1986 a podle platné právní úpravy by jejich volební období mělo skončit až v roce 1991. Vzhledem k záměru uskutečnit volby do orgánů obcí již v roce 1990, je nutné ústavním zákonem zkrátit současné volební období národních výborů. V návaznosti na ústavní zákon č. 45/1990 Sb., jímž se upravuje na 24 měsíců délka volebního období Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění, které vzejdou z voleb v červnu 1990, se obdobným způsobem zkracuje i délka volebního období orgánů obcí, které budou zvoleny v tomto roce.

K článku IV

Protože až do provedení voleb do orgánů obce budou ještě působit rekonstruované národní výbory, nabude ústavní zákon zásadně účinnosti až dnem provedení těchto voleb.

 

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP