FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. volební období

25

Vládní návrh

Zákon

ze dne .................1990,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, a zákon č. 47/1956 Sb., o civilním letectví (letecký zákon), ve znění zákona č. 43/1976 Sb.

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, se mění a doplňuje takto:

1. V § 1 se slova "společenskému a státnímu zřízení Československé socialistické republiky" nahrazují slovy "ústavnímu zřízení České a Slovenské Federativní Republiky".

2. V § 3 odst. 2 se vypouští věta druhá.

3. § 6 se vypouští.

4. V § 7 písm. b) se vypouštějí slova "popřípadě zvláštním oddělením nebo odborům".

5. § 8 se vypouští.

6. V § 9

v odstavci 2 písm. a) se nahrazují slova "socialistickému společenskému a státnímu" slovem "ústavnímu",

v odstavci 3 se vypouštějí slova "popřípadě příslušného útvaru Sboru národní bezpečnosti".

7. V § 11 odst. 2 se vypouští slovo "(kádrového)".

8. V § 12 se odstavec 2 vypouští; zároveň se zrušuje číslování odstavců.

9. § 14 se vypouští.

10. § 15 se vypouští.

11. Část čtvrtá se vypouští.

12. § 21 včetně nadpisu zní:

"§ 21

Zákaz fotografování a filmování

(1) Na území České a Slovenské Federativní Republiky je zakázáno fotografovat, filmovat, zakreslovat nebo jinak zaznamenávat (dále jen "fotografovat") objekty, prostory a zařízení označené tabulkou ZÁKAZ FOTOGRAFOVÁNÍ.

(2) O zákazu fotografování v zájmu obrany České a Slovenské Federativní Republiky rozhoduje federální ministerstvo národní obrany a v zájmu bezpečnosti České a Slovenské Federativní Republiky federální ministerstvo vnitra; tato ministerstva rozhodují též o výjimkách z tohoto zákazu.

(3) O zákazu fotografování v zájmu ochrany státního tajemství v prostorech organizace a o výjimkách z tohoto zákazu rozhoduje její vedoucí.".

13. § 22 zní:

"§ 22

Šifrovou službu v České a Slovenské Federativní Republice metodicky řídí a kontroluje federální ministerstvo vnitra, za její činnost odpovídá vedoucí organizace.".

Čl. II

Zákon č. 47/1956 Sb., o civilním letectví (letecký zákon) ve znění zákona č. 43/1976 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 47/1956 Sb., o civilním letectví, se mění takto:

§ 37 písm. b) se vypouští.

Čl. III

Zrušují se:

1. směrnice federálního ministerstva vnitra z 23.12.1971 pro činnost zvláštních oddělení (odborů) č. j. SKU-207/71 (registrované v částce 6/1972 Sb.),

2. směrnice federálního ministerstva vnitra z 23.12.1971 pro výběr a výchovu osob určených pro styk se státním, hospodářským a služebním tajemstvím č. j. SKU-207/71 (registrované v částce 6/1972 Sb.),

3. nařízení ministra vnitra ČSSR č. 17/1974 o pověření útvarů Sboru národní bezpečnosti zajišťováním úkolů podle zákona č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství (registrované v částce 6/1974 Sb.),

4. nařízení ministra vnitra ČSSR č. 31/1974, kterým se vydávají směrnice pro udělení výjimek ze zákazu fotografování, filmování, zakreslování a jiného zaznamenávání z letadel a balónů (registrované v částce 24/1974 Sb.),

5. směrnice federálního ministerstva vnitra pro zabezpečení ochrany státního, hospodářského a služebního tajemství v útvarech obrany č. j. SKU-56/76 (registrované v částce 24/1976 Sb.),

6. směrnice federálního ministerstva vnitra pro povolování styku cizinců se státním, hospodářským a služebním tajemstvím, jejich vstup a zaměstnávání v zařízeních na obranu vlasti a pro styk osob určených ke styku se státním tajemstvím s cizinci č. j. SKU-127/76 (registrované v částce 1/1971 Sb.),

7. směrnice federálního ministerstva vnitra pro zařazování výrobních a opravárenských podniků, vědeckovýzkumných a vývojových pracovišť i jiných zvláštních objektů do seznamu zařízení na obranu vlasti č. j. SKU-17/78 (registrované v částce 11/1978 Sb.).

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Uskutečněné a probíhající změny v naší společnosti vyžadují urychlené provedení úpravy zákona č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, a prováděcích předpisů k němu vydaných.

K § 1

Navrhovaná úprava reaguje na uskutečněné společensko-politické změny.

K § 3

Navrhovaná úprava souvisí se zrušením Komise pro ochranu státního tajemství. Seznamy skutečností tvořících předmět státního tajemství pro jednotlivé obory a odvětví bude napříště projednávat v zájmu koordinace federální ministerstvo vnitra.

K § 6

Účelem vypuštění tohoto ustanovení je zrušit institut zvláštních oddělení a ponechat tak stanovení vnitřní struktury zcela v působnosti orgánů a organizace. Plně se tak respektují principy samostatnosti organizací při rozhodování o své vnitřní organizační struktuře. Nadále však zůstává nedotčena odpovědnost vedoucího organizace zakotvená v § 4 zákona č. 102/1971 Sb. za zabezpečení ochrany státního tajemství a na jeho rozhodnutí se ponechává, zda a jaké organizační útvary k zajištění této ochrany vytvoří.

K § 7

Navrhovaná úprava souvisí se zrušením institutu zvláštních oddělení.

K § 8

Důsledkem vypuštění § 8 bude zrušení Komise pro ochranu státního tajemství; není přitom vyloučeno, aby v případě nutnosti jako svůj poradní orgán zřídil ministr vnitra ČSFR Komisi obdobného charakteru, a to po dohodě s příslušnými vedoucími zainteresovaných ústředních orgánů.

K § 9 odst. 2 písm. a) a odst. 3

Úprava tohoto ustanovení odpovídá provedeným změnám Ústavy ČSSR a dalších právních předpisů a důslednému odpolitizování dosavadního souboru předpokladů, které musí splňovat osoby určené ke styku se státním tajemstvím. Napříště se již nebude vyžadovat vyjádření od útvaru Sboru národní bezpečnosti, ale pouze od federálního ministerstva vnitra.

K § 11 odst. 2

Navrhovanou úpravou se reaguje na to, že napříště nebudou vedeny kádrové spisy určených osob.

K § 12 odst. 2

Navrhovanou změnou se zrušuje povinnost organizace zaujímat stanovisko k žádosti určené osoby o povolení cesty do zahraničí.

K § 14

Navrhovanou změnou se zrušuje povinnost určené osoby vyžadovat souhlas k navázání soukromého styku s cizinou, jakož i ohlašovací povinnost pokud k takovémuto styku došlo nahodile. Zohledňují se jí i diskusní příspěvky na jednání vlády ČSFR dne 22. 3. 1990.

K § 15

Návrhem se reaguje na požadavek většiny připomínkujících ústředních orgánů federace a republik. Tento požadavek je odůvodňován nově navrhovanou úpravou cestování do ciziny.

K části čtvrté

Účelem vypuštění této části je zrušení institutu zařízení na obranu vlasti, Jde o značně administrativně náročný komplex opatření směřujících k ochraně státního tajemství v objektech ozbrojených sil, ministerstev vnitra, Sboru národní bezpečnosti, výrobních, opravárenských objektech sloužících k zabezpečení obranyschopnosti státu. Zákon v souvislosti s tímto institutem stanovil složitý systém vedení seznamu uvedených zařízení. Administrativně náročné opatření však nepřinášela z hlediska ochrany státního tajemství žádoucí efekt, a proto je možno tento institut vypustit ze zákonné úpravy. Ochrana státního tajemství v zařízeních tohoto druhu bude nadále zajišťována v rámci obecně platného režimu ochrany.

K § 21

Dosavadní pojetí zákazu filmování a fotografování v zákoně je již překonáno. Je proto nutno zásadně odstranit neodůvodněně široký zákonem vyjádřený zákaz fotografování a filmování a zjednodušit právní úpravu tohoto institutu. Tuto úpravu si vyžaduje i skutečnost, že s rozvojem snímací a letecké techniky dochází k výraznému nárůstu potřeby leteckého snímkování, zejména pro národohospodářské, kulturní a další účely. Povolování výjimek je značně administrativně náročné a v návaznosti na možnosti interpretace snímků pořizovaných z kosmu nepůsobí tento zákaz efektivně.

K § 22 odst. 2

Navrhuje se, aby za činnost šifrové služby odpovídal příslušný ministr, který šifrovou službu využívá. Federální ministerstvo vnitra bude šifrovou službu metodicky řídit a kontrolovat.

K čl. II

Důvodem vypuštění ustanovení § 38 písm. b) zákona č. 47/1956 Sb., o civilním letectví (letecký zákon), je navrhovaná změna § 21 zákona č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství.

K čl. III

Návrh na zrušení směrnic vydaných federálním ministerstvem vnitra k provedení zákona č. 102/1971 Sb. vyplývá ze skutečnosti, že tyto směrnice jsou společensko-politickým vývojem již překonány.

Návrh nové právní úpravy si nevyžádá nároky na bilanci pracovních sil. V souvislosti se zrušením zvláštních oddělení (odborů) lze očekávat spíše úsporu pracovníků v ústředních orgánech a organizacích.

V Praze dne 21. června 1990

Předseda vlády ČSFR

Čalfa v. r.

Ministr vnitra ČSFR

Richard SACHER v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP