FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

VI. v. o.

67

INTERPELACE

ministra vnitra ČSFR ing. Jána Langoše poslankyní Sněmovny národů JUDr. Klárou Samkovou ze dne 6. 8. 1990

JUDr. Klára SAMKOVÁ

POSLANKYNĚ SNĚMOVNY NÁRODŮ

FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ ČSFR

Pštrossova 25

110 00 PRAHA 1

tel.: (02) 20 42 67

v Praze, dne 6. 8. 1990

Interpelace poslankyně Sněmovny národů Federálního shromáždění Kláry Samkové na ministra vnitra ČSFR pana ing. Jána Langoše

Vážený pane ministře,

využívám svého ústavního práva dle ust. § 49 úst. zákona o čs. federaci a dle ust. § 62 odst. 1 a 2 zákona o jednacím řádu FS obrátit se na Vás s interpelací.

Byla jsem upozorněna svými voliči na dosud platnou právní úpravu uzavírání sňatků s cizími státními příslušníky před československými úřady. Je mi známo, že civilně správní úsek MV, který se touto problematikou zabývá, patří do výlučné pravomoci českého a slovenského ministerstva, v tomto případě však byla pravomoc ministerstev republik silně narušena činností FMV a proto se obracím na Vás s žádostí o urychlenou nápravu a bezodkladné provedení legislativních změn.

Uzavírání sňatků v ČSFR se všeobecně řídí zákonem o matrikách č. 268/1949 Sb., v ust. § 6 odst. 1 zákona o rodině je pak uvedeno, že občané, kteří chtějí uzavřít manželství, jsou povinni předložit stanovené doklady. Tyto doklady byly alespoň pro uzavírání sňatku s cizími státními příslušníky stanoveny vyhláškou ministerstva vnitra /ČSR? FMV?/ č. 22/1977. O účelu této vyhlášky vypovídá i půvabný rok jejího vydání. S tímto mnou předpokládaným účelem koresponduje i moje soukromá informace, že veškeré tyto žádosti o uzavření sňatku byly republikovými ministerstvy vnitra postupovány FMV, kde se mi jejich stopa pochopitelně ztrácí. Na realizaci tohoto úředního putování si citovaná vyhláška ponechala tříměsíční lhůtu pro "prošetření" žádosti o uzavření sňatku od podání na matriční úřad. Doba platnosti požadovaných dokumentů byla přitom tak omezená, že ve skutečnosti shánění požadovaných dokumentů představuje vysilující maraton vedený často přes půl zeměkoule s hrozbou propadnutí platnosti dokumentů v zádech. Mnohé dokumenty a údaje lze přitom mít za vyložené šikanování.

Domnívám se, že tato právní úprava neodpovídá nové zahraniční a vnitrostátní politice našeho státu a jsem přesvědčena, že je nutno ji urychleně změnit i s ohledem na to, že počet sňatků cizích státních příslušníků s našimi občany bude v Československu stoupat. Jejich faktické bránění v jejich realizaci současnou právní úpravou lze přitom považovat za bránění v realizaci základních lidských práv. Navrhuji proto, aby požadované dokumenty pro sňatek našeho občana s cizincem byly totožné s dokumenty požadovanými pro uzavírání sňatků našich občanů. Na ochranu našich státních příslušníků před podvodem či zneužitím navrhuji požadovat na snoubenci - jiném státním příslušníkovi pouze potvrzení z místa bydliště o stavu, přičemž toto potvrzení by mohlo být v odůvodněných případech /bezdomovectví, náboženské či faktické politické překážky/ nahrazeno čestným prohlášením. Dále považuji za nutné, aby "povolování" těchto sňatků spadalo do výlučné pravomoci příslušného matričního úřadu.

Doufám, že zvážíte všechny moje argumenty a na můj podnět budete reagovat brzkým návrhem novelizace či spíše návrhem na zrušení uvedené vyhlášky.

s pozdravem


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP