FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. volební období

120

odpověď

ministra dopravy České a slovenské Federativní Republiky na interpelaci poslance Sněmovny národů Zdeňka Brůžka /tisk 70/

MINISTR DOPRAVY

České a Slovenské Federativní Republiky

V Praze dne 14. září 1990

Č. j.: 12.649/90-KM

Vážený pane poslanče,

dovolte, abych objasnil skutečnosti, které nás vedou k rozhodnutí o změně v kategorizaci lokomotivních dep.

Výnos 591/90-012/4-Šc ze dne 3. 7. 1990 byl vyvolán nikoliv snahou likvidovat menší podslužebny, ale naopak, v souladu s požadavky řady pobočných lokomotivních dep na úplnou samostatnost.

V současné době jsou pobočná lokomotivní depa (bez ohledu na počet zaměstnanců, který se pohybuje od cca 1000 do méně než 200 fyzických pracovníků) podřízena vedení hlavních dep. Tato situace vyvolávala již v minulosti řadu sporů mezi lokomotivními depy a jejich pobočkami, např. kvůli rozdělení vozebních výkonů, investicím, využití ekonomických efektů a vedlejší činnosti apod. Tyto spory se výrazně vyostřily v průběhu I. pololetí t. r., kdy na ÚŘ ČSD byla předána řada žádostí pobočných lokomotivních dep o osamostatnění.

Na základě těchto skutečností bylo po dohodě se službami 12 oblastních ředitelství ČSD rozhodnuto vypracovat nová kritéria pro rozdělení služeben v odvětví lokomotivního hospodářství na lokomotivní depa a podslužebny.

Východisky pro toto rozdělení (jak jsou stanovena výnosem ÚŘ ČSD č. j. 591/90-012/4-Šc) je nejen počet zaměstnanců, ale i rozsah vykonávaných hlavních a vedlejších činností.

Z těchto údajů se bodovým systémem odvodí z počtu fyzických zaměstnanců přepočtený stav zaměstnanců, rozhodující pro přiznání statutu služebny. Ten je vždy vyšší, než počet fyzických zaměstnanců.

Po zpracování návrhu zařazení služeben ve všech oblastech ČSD a jeho posouzení na úrovni služeb 12 oblastních ředitelství ČSD a odboru 12 Ústředního ředitelství ČSD bylo rozhodnuto ještě v červnu 1990 snížit mezní přepočtový stav zaměstnanců, rozhodující pro osamostatnění služebny na 350 pracovníků. Tím se ve skutečnosti dále rozšířil počet samostatných lokomotivních dep a to i proti původnímu návrhu. Za této situace je v současné době ve stádiu diskuze na úrovni OŘ ČSD a lokomotivních dep navržen tento stav:

Oblastní ředitelství ČSD

 

Bratislava

Olomouc

Praha

Plzeň

Celkem

Počet LD k 1. 1. 1990

10

10

15

4

39

Navrhovaný počet LD

15

11

18

6

50

Navrhované nové členění vede ke zjednodušení organizační struktury, neboť většina pobočných lokomotivních dep, která byla organizačně podřízena depům hlavním by se osamostatnila, k převedení na vozební stanice dojde pouze u nejmenších podslužeben, kde by bylo jejich osamostatnění doprovázeno neúměrným nárůstem správního aparátu bez výrazných ekonomických a provozních efektů.

Dojde tedy k odstranění jedné úrovně provozního řízení - vozební stanice budou ve všech případech podřízeny přímo lokomotivním depům. Kromě těchto opatření je připravován nový statut pro podslužebny, kde je uvažováno pouze s jediným typem, což dále zjednoduší řídící vazby a ujednotí personální řešení jejich správního aparátu.

Jsem toho názoru, že osamostatnění většiny pobočných lokomotivních dep povede k posílení jejich iniciativy a tím i ke zlepšení jak úrovně provozních činností, tak jejich ekonomických výsledků.

Otázky spojené se zaměstnaností pracovníků lokomotivního hospodářství budou řešeny novými ekonomickými pravidly s platností od 1. 1. 1991.

Vážený pane poslanče, věřím, že jsem uspokojivě odpověděl na Vaše dotazy a těším se na naší další spolupráci.

S pozdravem

Vážený pan

Zdeněk Brůžek

poslanec Sněmovny národů

Federálního shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP