FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
VI. volební období
143
ODPOVĚĎ
ministryně kontroly ČSFR Ing. Květoslavy KOŘÍNKOVÉ, CSc. na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů Michalem Prokopem (tisk 84)
MINISTRYNĚ KONTROLY ČSFR
|
Ing. Květoslava Kořínková, CSc. |
V Praze dne 20. září 1990 |
|
|
Č. j. 5031/90 |
Vážený pane poslanče,
dne 23. srpna 1990 jste interpeloval ministra financí ČSFR a mě ve věci převodu rodinného domku č. p. 19/II se stavebními parcelami a vedlejšími drobnými stavbami v Chrudimi, z majetku manželů Kosinových na OV KSČ Chrudim, v době po nabytí účinnosti Zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 177/1990 Sb.
Šetřením v rámci prověrky nemovitého, movitého a finančního majetku politických stran, hnutí a občanských sdružení bylo zjištěno, že převod nemovitosti byl realizován na základě kupní smlouvy sepsané na Státním notářství v Chrudimi dne 4. června 1990 za 280 tis. Kčs; přitom znalecký posudek určil cenu nemovitosti na 212 609,- Kčs. Úhrada částky 280 tis. Kčs byla provedena pobočkou Komerční banky v Chrudimi z účtu OV KSČ Chrudim č. 94 - 535 531 dne 9. července 1990.
Koupě nemovitosti byla provedena v době platnosti Zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 177/90 Sb. o některých opatřeních týkajících se majetku politických stran, hnutí a společenských organizací, tj. po 18. květnu 1990. Toto opatření sice umožňuje subjektům uvedeným v § 1, odst. 1 nakládat podle § 1, odst. 3 s prostředky na běžných účtech, s pohledávkami a jinými majetkovými právy, ale pouze v rámci obvyklého hospodaření nebo na základě výjimky udělované FMF.
Za obvyklé hospodaření, jak vyplývá z § 1, odst. 1 vyhlášky FMF č. 224/90 Sb., kterou se provádí toto Zákonné opatření, se považuje plnění závazků k dodávce výrobků, k provedení prací nebo poskytnutí jiného plnění v rámci vymezeného předmětu činnosti nebo v souvislosti s ním. Obvyklým hospodařením tedy nemůže být pořizování nemovitostí.
Kontrolou FMK bylo dále zjištěno, že OV KSČ Chrudim nepožádal ani o udělení předchozího souhlasu FMF s tímto převodem. Tímto jednáním porušili příslušní pracovníci OV KSČ Chrudim povinnost vyplývající z ustanovení § 1, odst. 3 Zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění.
Na základě uvedených skutečností lze považovat kupní smlouvu ze 4. června 1990 za neplatnou. Vymáhání neoprávněného majetkového prospěchu, který vznikl manželům Kosinovým z neplatné smlouvy, a naopak uvolnění objektu Okresním výborem KSČ v Chrudimi mohou však uplatnit vzájemně pouze tyto subjekty. Vzhledem k tomu, že se jedná o občansko právní vztah, nelze do něj bez podnětu jedné ze stran zasahovat.
Zatím nebyla dořešena otázka sankcionování příslušných pracovníků OV KSČ Chrudim za porušení zákonného opatření. Příčina je v tom, že existují odlišné právní názory na možnost jejich uplatnění, a to proto, že uvedená právní norma byla publikována ve Sbírce zákonů až v posledním týdnu měsíce červenec 1990. Podle § 4 zákona č. 131/1989 Sb., o Sbírce zákonů je totiž podmínkou platnosti právního předpisu jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů. Předpokládám, že o provedených opatřeních Vás budu v závislosti na dořešení tohoto problému informovat 1. října 1990.
S pozdravem

Vážený pan
Michal Prokop
poslanec Federálního shromáždění ČSFR
Praha

