FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

149

Interpelace

poslance Sněmovny lidu Federálního shromáždění Ericha Kříže ze dne 20. 9. 1990

Vážení páni ministři,

využívám svého ústavního práva podávat interpelaci členů federální vlády.

Hospodaření s národním majetkem je upraveno vyhláškou federálního ministerstva financí č. 119 z 30. 6. 1988.

Právní režim hospodaření s národním majetkem s. p. byl upraven výše citovanou vyhláškou, a to § 30, § 31 a § 35 Zákona o státním podniku a jinými právními předpisy.

Novelou hospodářského zákoníku č. 103 ze dne 18. 4. byl zrušen § 12 odst. 3, písm. a), dále § 29, § 31 odst. 1, 3, 6 a 7 vyhlášky federálního ministerstva financí č. 119/88 Sb., o hospodaření s národním majetkem.

Tímto zrušovacím ustanovením padla právní úprava, která zabezpečovala tzv. předkupní právo stávajícím uživatelům bytů. V současné době nemá bytová organizace, s. p. povinnost nabídnout rodinný domek, příp. obytný dům, ke koupi stávajícím uživatelům bytů.

Další právní úprava, vycházející ze zákona č. 52/66 Sb., o osobním vlastnictví k bytům, ve znění zákona č. 30/78 Sb., v § 1 výslovně stanovuje, že v daném objektu je nebytový prostor, užívaný jinou organizací.

V souvislosti s rozvojem soukromého podnikání vzrůstá zájem o koupi objektů, vč. těch, které jsou určeny k trvalému bydlení.

V praxi dosavadní právní úprava znamená:

a) vyvolání značných pocitů sociální nejistoty u dosavadních uživatelů bytů - národní výbory, vzhledem k vysokému počtu neuspokojených uchazečů o byt, nejsou schopny přidělovat náhradní byty (například v okresu Sokolov, to představuje cca 2400 zapsaných žadatelů pouze v místních seznamech národních výborů);

b) nyní existuje možnost rozprodání bytů bytovými organizacemi, kdy je zde zřejmé, že může dojít a také již dochází, k upřednostnění některých žadatelů na základě osobních vztahů souvisejících často s existencí tzv. nomenklaturních bratrstev;

c) soukromý podnikatel, který zakoupený objekt chce urychleně využít k soukromému podnikání, nemůže objekt k těmto účelům využívat do doby rozhodnutí o změně užívání stavby - vyčlenění bytů z bytového fondu;

d) rozhodnutí o změně užívání stavby - vyčlenění bytů z bytového fondu nemohou národní výbory v podstatě učinit, poněvadž se potýkají s chronickým nedostatkem bytů;

e) národní výbory, které mají potíže s nedostatkem bytů, musí obytné objekty prodávat s věcným řemenem, tj. s povinností nového vlastníka zajistit nerušené bydlení pro stávající uživatele bytů;

f) v objektu, kde je umístěn nebytový prostor, si stávající uživatelé nemohou byt, který užívají, zakoupit.

Při řešení problematiky bude, dle mého soudu, potřeba přihlédnout k následujícím skutečnostem:

a) i v případě zavedení předkupního práva uživatelů zůstává otevřena otázka zabezpečení osob se sociálně slabších vrstev, které mají byt v užívání a nejsou přitom schopny zakoupit;

b) sociálně slabší vrstvy by měly být chráněny před možností nadměrného zvyšování nájmu a dalšího ekonomického či mimo ekonomického nátlaku ze strany majitele objektu (v případě zvyšování nájmu při nejmenším do doby než si obce vytvoří vlastní prostředky na podporu sociálně slabých vrstev);

c) právní subjekty, které využijí zakoupený objekt k soukromému podnikání a přijmou podmínku zajištění nerušeného bydlení pro stávající uživatelů bytů, by měly být příslušnými zákonnými úpravami zohledněny, aby se pro ně věcné břemeno nestalo finančně neúnosným.

Vzhledem k tomu, že mezi obyvatelstvem vzrůstá v poslední době z výše uvedených důvodů existenční nejistota, žádám Vás, abyste urychleně přijali opatření řešící výše naznačenou situaci.

Vážený pan

Václav Klaus, ministr financí ČSFR.

 

Vážený pan

Petr Miller, ministr práce a sociálních věcí ČSFR

 

Vážený pan

Vladimír Dlouhý, ministr hospodářství ČSFR

Erich Kříž, poslanec SL FS


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP