FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. volební období

158

Odpověď

ministra vnitra ČSFR Ing. Jána Langoše na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů Pavlem Dostálem (tisk 77)

a na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidu Gejzou Adamem a poslancem Sněmovny národů Pavlem Dostálem (tisk 37)

MINISTER VNÚTRA

ČESKEJ A SLOVENSKEJ FEDERATÍVNEJ REPUBLIKY

V Prahe dňa 24. septembra 1990

Č. j.: KR - 1360/MZ - 90

Vážený pán poslanec,

v odpovedi na Vašu interpeláciu (tlač č. 77) Vás môžem uistiť, že vláda ČSFR a ministerstvo vnútra ČSFR sa aktívne a účinne zaoberajú problematikou utečencov na území ČSFR a v zmysle uznesenia vlády ČSFR č. 513/1990 z 26. júla 1990 sa podniká celý rad organizačných i legislatívnych opatrení na riešenie tejto problematiky v súlade s medzinárodnými záväzkami ČSFR.

Súhlasím s Vami, že prípad voj. Masljajeva s touto snahou kontrastuje a pre Vašu informáciu k jednotlivým bodom Vašej interpelácie uvádzam:

1) K prejednávaniu žiadosti voj. Masljajeva o poskytnutie azylu nedošlo v dôsledku toho, že zodpovední. pracovníci Úradu FMV pre pasovú službu a cudzineckú agendu porušili smernicu vlády ČSSR z r. 1962, ktorá stanovuje postup pri prejednávaní žiadosti o azyl. V zmysle tejto smernice mala byť žiadosť voj. Masljajeva po prešetrení postúpená vláde ČSFR. Prečo sa tak nestalo je predmetom vyšetrovania mojej inšpekcie. O jeho výsledkoch bude poskytnutá informácia v súlade so zásadami platnými v trestnom konaní.

2) Na odchádzajúce sovietské vojská sa na základe dohody 26. 2. 1990 aplikuje právny režim vyplývajúci z dohody z r. 1969, čiže je uznávaná aj obmedzená jurisdikcia sovietskych orgánov vo vzťahu k príslušníkom sovietskej armády. Vaša informácia, že k vydaniu došlo na základe nulitnej dohody nie je preto celkom presná. Táto dohoda však nie je právnou prekážkou pre udelenie azylu v ČSFR, pokiaľ sú naplnené podmienky predpokladané Ústavou.

3) FMZV získalo informácie, podľa ktorých voj. Masljajev bol potrestaný disciplinárne 10 dňami väzenia a v súčasnosti slúži v Turkestánskom vojenskom okruhu ako veliteľ družstva v meste Alma-Ata. Podrobnejšie Vás k tejto otázke bude informovať pán minister zahraničných vecí.

K Vašej interpelácii, ktorú ste zaslal spoločne s pánom ADAMOM (tlač č. 37) uvádzam, že otázky výkonu poriadkovej služby patria v súlade s platnou deľbou kompetencie do výlučnej pôsobnosti národných republík.

FMV koná príslušné opatrenia na úseku boja proti organizovanému zločinu. Na FS VB bol vytvorený odbor s týmto zameraním a v novej štruktúre tohoto útvaru bude začlenené protiteroristické pracovisko.

K otázkám, za ktoré nesú ústavnú zodpovednosť ministri vnútra republík Vám zasielam stanoviská kompetentných republikových orgánov.

S úctou

Pán

Pavel Dostál

poslanec Snemovne národov FZ ČSFR

PRAHA

Na vedomie: predseda Snemovne národu FZ ČSFR

 

Hlavní správa VB MV ČR

Č. j.: HVB-269/01-90

V Praze dne 17. srpna 1990

Příloha: 1/4

Federální správa VB

Praha

Věc: Interpelace poslanců - stanovisko.

K Vašemu č. j.:FB-608/FK-6-90

V příloze Vám zasílám stanovisko k interpelaci poslanců Federálního shromáždění ČSFR pana Pavla DOSTÁLA a pana Adama GEJZY.

Náčelník hlavní správy VB MV ČR

pplk. JUDr. František KUPKA

 

Příloha k č. j.: HVB-269/01-90

Stanovisko

k interpelaci poslanců Federálního shromáždění ČSFR pana Pavla DOSTÁLA a pana Adama GEJZY

S názory pánů poslanců Federálního shromáždění ČSFR Pavla DOSTÁLA a Adama GEJZY vyjádřenými v interpelaci lze souhlasit pouze v některých otázkách. K problematice veřejnobezpečnostní situace, celkové činnosti bezpečnostního aparátu se ministerstvo vnitra České republiky vyjadřovalo již mnohokrát, ať již ve formě odpovědí na dopisy občanů, sdělení tisku a ostatním sdělovacím prostředkům, odpovědí na dotazy poslanců a podobně. Na stejné téma hovořili jednotliví ministři vnitra v zastupitelských orgánech.

Veřejnobezpečnostní situace je ministerstvu vnitra České republiky známa. Ta byla v uplynulém období letošního roku poznamenána především nárůstem kriminality. Podle statistických ukazatelů bylo v období od 1. 1. do 1. 7. 1990 spácháno celkem 130.988 trestných činů a přečinů, což je v procentuálním vyjádření o 31,8 % více než za stejné období loňského roku. Převažuje obecná kriminalita, která tvoří více než 87 % celkové kriminality. Z obecné kriminality pak majetková kriminalita. Majetkových trestných činů a přečinů bylo spácháno 99.026, což představuje nárůst o 97,1 %. Podstatnou část pak tvoří krádeže prosté a krádeže vloupáním. Pro názornost lze uvést, že pouze za období od 1. do 15. července letošního roku bylo spácháno 3.717 případů krádeží vloupáním. Z toho do bytů 640 (tJ. průměrně 43 skutky denně), 611 do restaurací a prodejen a 397 do chat.

Od počátku roku do 15. července 1990 bylo na území České republiky spácháno 104 vražd včetně pokusů (o 43 více než loni), z nich bylo 91 objasněno.

Velmi vysoký je v letošním roce výskyt loupeží. Bylo spácháno 1.355 těchto skutků, což je o 968 více. Objasněno bylo necelých 47 % z celkového počtu. Převážnou část z loupeží pak tvoří tzv. uliční loupeže páchané na osamělých, většinou podnapilých osobách.

Množí se však i případy loupežných přepadení v bytech a narůstá brutalita pachatelů.

Z celkového počtu objasněných trestných činů bylo 55 % spácháno recidivisty (o 4,1 % více). Rovných 13 % spáchali Rómové (o 3 % více) a necelá třetina trestných činů byla spáchána pod vlivem alkoholu.

Faktem, z hlediska hodnocení práce Veřejné bezpečnosti, je skutečnost, že došlo k poklesu objasněnosti kriminality. Příčiny tohoto stavu mají objektivní i subjektivní charakter. Především je nutno si přiznat, že hluboké demokratizační změny i obrovský enthusiasmus lidí s sebou zákonitě přináší i některé negativní jevy. Jde o to, že určitou měrou poklesla celková morálka lidí, došlo k narušení právního vědomí a z celkového pohledu i k uvolnění kriminality (mám-li svobodu a demokracii, mohu si dovolit vše).

Takovéto představy o svobodě a demokracii Jsou naprosto scestné. Určité, i když v mnoha případech neopodstatněné, existenční obavy, sociální a právní nejistoty ovlivnily do jisté míry nepříznivě vlastní činnost subjektu, tj. pracovníků Bezpečnosti. Jsme si velice dobře vědomi i určitých nedostatků v naší práci. Kritika, jíž byla činnost Veřejné bezpečnosti podrobena, vyvolala určité negativistické tendence, mnohdy i averzi k práci, ale i k samotným příslušníkům, což se projevuje v nezájmu a neochotě s Bezpečností spolupracovat i při odhalování velmi závažných trestných činů, mimo jiné v hrubosti verbálních i fyzických útoků na příslušníky, kteří provádějí služební zákrok či plní úkoly související s dohledem nad dodržováním bezpečnosti a plynulosti provozu na silnicích. Musíme si však uvědomit, že organizaci a vedení boje proti kriminalitě a všem ostatním negativním Jevům ve společnosti záležitostí jí samé.

Nutno vycházet z toho, že kriminalita, jako společensky vysoce nebezpečný jev, je do jisté míry podmíněným jevem, jež je determinován ekonomickými a sociálními podmínkami. Tyto, z filozofického hlediska, objektivní podmínky života lidí pak následně určují jejich chování. Přechodem ekonomiky na principy tržního hospodářství a novým demokratickým uspořádáním života dojde k určitým kvalitativním změnám. Na jedné straně lze do budoucna očekávat zvýšení zainteresovanosti společnosti i osobní aktivity občanů na omezování trestné i jiné protispolečenské činnosti. Na straně druhé je však nutno zcela zákonitě počítat s tím, že budou vznikat a růst nové druhy a formy páchání trestné činnosti. Lze předpokládat, že kriminalita bude i nadále, i když ne v takovém rozsahu, stoupat. Kulminaci kriminality lze očekávat v průběhu cca dvou let.

Celková bezpečnostní situace je jedním z určujících kriterií pro personální a materiálně-technické zabezpečení bezpečnostního aparátu. V minulosti však byla situace naprosto opačná. Bez ohledu na celkový vývoj kriminality se prostředky a síly vynakládané na činnost Veřejné bezpečnosti neustále snižovaly a samo ministerstvo vnitra v mnoha případech iniciativně omezovalo svoje oprávněné požadavky dokumentem toho je současný kriticky stav v počtu příslušníků a velmi nízká úroveň technického vybavení, z něhož naprostá většina je morálně zastaralá. Tolik proklamovaná bezpečnostní politika tak zůstala pouhou proklamací bez výsledného efektu. Ve skutečnosti se pro ni dlouhá léta nic neudělalo. Jaká může být výslednice rovnice, kde na jedné straně stojí pachatelé na vysokém stupni organizovanosti, vybaveni rychlými vozidly, nejmodernější technikou, značnými finančními prostředky a na druhé straně bezpečnostní aparát značně početně poddimenzovaný, "vybavený" zastaralou technikou (pokud se dá vůbec o nějaké vybavenosti hovořit), jehož činnost je do jisté míry paralyzována.

Nelze souhlasit s tvrzením, že Veřejná bezpečnost byla v mnohých případech porušování zákona spíše pasivním příjemcem oznámení trestných činů, než aktivním účastníkem boje proti zločinu. Jak již bylo konstatováno, celková bezpečnostní situace Je velmi dobře známa. Na základě provedených rozborů byla vedením jednotlivých ministerstev vnitra a zainteresovaných útvarů SNB přijata řada opatření k eliminaci či odstranění těchto negativních jevů. Jako příklad možno použít opatření realizovaná na území hlavního města Prahy v podobě zintenzivnění výkonu hlídkové a obchůzkové služby a Jejího posílení o příslušníky odborné nástupní školy a vojáky vojsk MV. Do míst zvýšeného výskytu kriminality jsou veleny hlídky pracovníků kriminální služby. Byla rovněž realizována řada administrativně právních opatření. Zvažují se otázky vydat právní normu umožňující vyslovit zákaz pobytu osoby na určitém teritoriu a podobně. Jsou organizovány preventivně bezpečnostní akce.

Do určité míry lze souhlasit s názorem, "že není také dále možné, aby v ulicích našich měst a to někdy přímo před očima Bezpečnosti, bujela korupce, prostituce, veřejný veksl a nezákonný obchod, kterým pokoutní pouliční prodavači beztrestně rozšiřují pornografii a podobě videokazet či zahraničních časopisů". K této problematice Je nutno uvést, že ne vždy Je všechno v silách bezpečnostního aparátu. Například prostituce Jako Jedna z forem příživnického způsobu života. Ustanovení § 203 Příživnictví bylo podle novely trestního zákona č. 140/1961 Sb. ve znění pozdějších předpisů s účinností od 1. 7. 1990 bez náhrady zrušeno. Důrazný postup proti spekulantům a vekslákům je do Jisté míry omezován určitou volností stávající právní úpravy. Přesto však vláda České republiky v usnesení č. 204 ze dne 13. července 1990 ukládá mimo Jiné i úkoly resortu MV v této oblasti. Bylo navrhováno zařazení ustanovení § 117 trestního zákona tak, aby skutkovou podstatou trestné činnosti bylo samotné neoprávněné nakládání s devizovými hodnotami ve větším rozsahu a umožněn trestní postih i v případech opakovaného spáchání přestupku. Dále Je navrhováno posílení kriminální služby VB na útvarech hospodářské kriminality a provést úpravu předpisů (a způsob jejich provádění), které zajistí, aby osoby, které se dopustí celních a devizových deliktů, byly ve spolupráci s celními orgány označovány za nežádoucí osoby. Rozšiřování pornografie zůstává doposud Jednou z forem ohrožování mravnosti. Zde bude nutné orientovat výkon služby na odhalování případů jejího síření, ale na druhé straně by byla potřebná užší spolupráce s veřejností z hlediska oznamování případů jejího šíření.

Určitým problémem v naší společnosti nově vzniklým, či více otevřeným Jsou projevy rasové nesnášenlivosti. K této problematice byla rovněž přijata řada opatření. O jejich účinnosti svědčí skutečnost, že se tento negativní jev podařilo eliminovat a že případy vzájemného napadání Jsou velice zřídké. Bylo rozhodnuto o přijímání Rómů za příslušníky bezpečnostního aparátu a o vytvoření nových oddělení kriminální služby, která by se zabývala výhradně trestnou činností mládeže a na ní, otázkami Rómů, hnutí Punk a Skin heads, trestnou činností cizinců a toxikomanií.

Celková situace v centru hlavního města pokud se jedná o dodržování veřejného pořádku a nočního klidu je velmi složitá. Je skutečností, že se zde shromažďují potencionální pachatelé trestné činnosti, recidivisté a podobně. Vedle nich však centrum města navštěvuje obrovské množství zahraničních turistů. Zajistit úplný klid není v silách bezpečnostního aparátu. Nelze souhlasit s tím "že dochází k narušování veřejného pořádku za neutrálního dohledu příslušníků Bezpečnosti, sedících v bezpečí hlídkového vozu". Celkové počty zadržených pachatelů, kontrolovaných a k provedení dalších opatření předvedených osob svědčí o opaku. V žádném případě nelze pobyt ve služebním vozidle charakterizovat jako nezájem o výkon služby, nehledě na to, že toto místo může být hlídkovým příslušníkům určeno jako místo pro odpočinek a přestávku ve službě.

Otázky týkající se odhalení pamětní desky dr. Josefu TISOVI byly mnohokrát diskutovány ve sdělovacích prostředcích. Převážná část veřejnosti k této skutečnosti vyjádřila svoje zamítavé stanovisko. Celá záležitost je však v pravomoci orgánů státní moci Slovenské republiky.

Bezpečnostní aparát se důsledně připravuje i na další předpokládaný vývoj kriminality. Očekává se, že v dalším období v souvislosti se zvýšenou migrací osob do i vně ČSFR se bude postupně měnit skladba trestné činnosti a nepochybně se objeví i nové formy a způsoby páchání trestné činnosti. Již z prvotních náznaků lze usuzovat na růst nelegálního obchodu s narkotiky, penězokazectví, hospodářské kriminality tak říkajíc nadnárodních monopolů, tj. organizací s různými formami mezinárodního zapojení. Existuje reálné nebezpečí úniku utajovaných skutečností v hospodářské sféře, zcela jistě se objeví i trestná činnost páchaná za pomoci výpočetní techniky a některé formy terorismu. Bude docházet k trestné činnosti související s poškozováním a ohrožováním životního prostředí a zcela určitě se objeví nové druhy skutkových trestných činů chránící například ekonomické zájmy státu (např. různé formy daňových úniků apod.). Jako zcela reálný se Jeví předpoklad, že vzniknou vysoce organizované skupiny pachatelů, jejichž činnost se bude zaměřovat na vydírání formou tzv. poskytování ochrany podnikatelům (viz současná situace v SSSR). Lze tedy očekávat, že dojde k vyššímu stupni organizovanosti zločinnost, k navazování a rozšiřování vztahů našich pachatelů či organizovaných skupin k zahraničí a že se v neposlední řadě bude i nadále zvyšovat úroveň technického vybavení pachatelů, jak po stránce nástrojů k páchání trestné činnosti, tak i po stránce vybavení spojovacími prostředky, vozidly, výpočetní technikou a podobně. V souvislosti s tím se bude zvyšovat i úroveň technických i jiných znalostí pachatelů. Na všechny tyto skutečnosti se bezpečnostní orgány systematicky připravuJí. Potřebná opatření budou postupně zapracována do nového zákona o policii, zákona o služebním poměru, bude tomu přizpůsobena i organizace policie na území celé republiky. Zájem na celkové připravenosti bezpečnostního aparátu se projevuje i ve vůdčích zásadách, na jejichž podkladě bude bezpečnostní aparát budován a organizován. Mezi tyto zásady lze zařadit především zásadu důsledného oddělení státní správy od samotného výkonu policejní služby, výrazné posilování pravomocí, působnosti a odpovědnosti základního stupně řízení policie, zásadu, že výkon policejní činnosti se musí co nejvíce přiblížit oprávněným potřebám a požadavkům občanů. Musí dojít k výraznému posílení přímého výkonu policejní služby, policie musí být budována zdola a tzv. od činností, neměla by byt zatěžována činnostmi, které s přímým výkonem služby nesouvisí a do jisté míry mu brání. Tyto zásady v činnosti bezpečnostního aparátu v minulosti dodržovány nebyly.

Pro informovanost pánů poslanců Dostála a Gejzy nutno podotknout, že odpovědnost za dodržování veřejného pořádku, bezpečnost občanů a jejich majetku mají z hlediska působnosti a kompetencí pouze republikoví ministři vnitra.

Nelze souhlasit s názorem pánů poslanců, "že někteří jednotlivci z řad SNB jsou k narůstající kriminalitě laxní zcela úmyslně, neboť nejsou nakloněni demokratickým změnám a domnívají se, že napjatý stav v resortu způsobí destabilizaci a návrat starých pořádků, ve kterých jak často argumentují nedocházelo k tak silné aktivizaci kriminálních živlů".

V rámci resortu ministerstva vnitra byla provedena na základě prověrek řada rozsáhlých kádrových opatření. Do vedoucích funkcí se dostali pracovníci nijak zatížení minulostí, po morální a odborné stránce schopní a připravení podílet se aktivně na plnění náročných úkolů, které bezpečnostní aparát v dalším období čekají. Domníváme se, že názory pánů poslanců nejsou dostatečně podložené konkrétními skutečnostmi, že mají víceméně obecný charakter. Pokud by však měli nějaké konkrétní poznatky či zkušenosti, měli by se obrátit na příslušné služební funkcionáře či členy občanských komisí, aby mohla být celá záležitost řádně vyšetřena a učiněna příslušná opatření k nápravě.

Nutno však připomenout, že otázka zvýšení účinnosti a efektivnosti boje proti kriminalitě a ostatním protispolečenským jevům velice úzce souvisí s otázkami potřeby dalších sil a prostředků uvolněných pro policejní službu, což bude pochopitelně vyžadovat značné finanční prostředky a těch právě nemá naše republika nezbyt. Není žádným tajemstvím, že ekonomická situace ministerstva vnitra České republiky je velmi napjatá. Byl snížen rozpočet, chybí prostředky na financování nejdůležitějších úseků činnosti a to se do hospodaření MV ČR ještě nepromítla úprava cen benzinu, motorové nafty a olejů. Útvary nejsou prakticky schopny s přidělenými prostředky aktivně hospodařit, protože nemohou pokrýt ani základní svoje požadavky. To vše spolu s enormním nárůstem kriminality jsou důsledky krátkozraké bezpečnostní politiky dřívějších let. Odstranění všech nedostatků a chyb bude složité a ekonomicky velice náročné, přesto však pro další vývoj ve společnosti nezbytné.

 

MINISTERSTVO VNÚTRA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

Hlavná správa Verejnej bezpečnosti

Č. p.: VB-626/02-90

V Bratislave dňa 30. 8. 1990

Federálna správa VB

PRAHA

Vec: Interpelácia poslancov - zaslanie stanoviska

K číslu: FB-608/FK-6-90 zo dňa 8. 8. 1990

V prílohe zasielam stanovisko Hlavnej správy VB MV SR k interpelácii poslancov Federálneho zhromaždenia.

Náčelník Hlavnej správy VB MV SR

pplk. JUDr. Štefan LASTOVKA

v. z. mjr. Ing. Imrich VAVÁČEK

Príloha k č. p.: VB-626/02-90

Súčasný podstatný zvýšený nárast kriminality v Slovenskej republike a v súvislosti s tým tiež závažných trestných činov oprávnene vyvoláva obavy občanov z reálnej garancie ich osobných práv a slobôd i majetku vo všetkých formách vlastníctva. Je len samozrejmí, že táto problematika je popredí záujmu i poslancov našich parlamentov a nastoľujú oprávnené požiadavky, aby si verejná bezpečnosť dôsledne plnila všetky povinnosti, ktoré vyplývajú z jej právomoci a kompetencie.

Do značnej miery je potrebné súhlasiť s tým, že verejná bezpečnosť je ešte i dnes v mnohých prípadoch len príjemcom oznámení o trestných činoch. Nie je to však z dôvodu, že by Verejná bezpečnosť zaujímala k narastajúcej kriminalite ľahostajný postoj. Prevažná väčšina príslušníkov VB si svoje povinnosti plní zodpovedne. V žiadnom prípade si neželá návrat starých pomerov, kedy sa síce slovne proklamoval boj s kriminalitou, avšak nevytvárali sa pritom vhodné podmienky, najmä z hľadiska síl a prostriedkov.

Neúmerne nízke početné stavy príslušníkov VB na jednej strane a podstatné zvýšenie kriminality na stane druhej sú dôsledkom toho, že VB s maximálnym vypätím síl, často nad rámec vymedzeného pracovného času, je schopná objasňovať v podstate len oznamovanú trestnú činnosť. Z týchto dôvodov pomerne malý priestor zostáva na boj s kriminalitou, ktorá nie je oznamovaná a súvisí s korupciou, veksláctvom, nezákonným obchodom a ďalšími obdobnými konaniami. Nedostatok uniformovaných príslušníkov VB je tiež jednou z príčin toho, že ochrana verejného poriadku nie je na požadovanej úrovni.

S cieľom pozitívneho pôsobenia na stav a objasnenosť kriminality sa utvárajú a postupne vykonávajú systémové opatrenia. Pripravuje sa nová organizačná štruktúra polície v nadväznosti na plánovanú zmenu územného členenia SR a zrušenia stredného stupňa riadenia na úrovni krajov s účinnosťou od 1. 1. 1991. Vytvoria sa tak ďalšie podmienky na odbúranie niekde ešte pretrvávajúceho administratívno - byrokratického riadenia a zefektívnenie práce polície. Z realizovaných opatrení je možné uviesť napr. vytvorenie odborov kriminálnej služby pre objasňovanie mimoriadne závažnej kriminality pri Hlavnej správe VB MV SR. Tieto by mali podstatnou mierou prispieť k riešeniu najzávažnejšej trestnej činnosti, ktorá je predovšetkým v popredí záujmu verejnosti. K účinnejšiemu zabezpečeniu ochrany verejného poriadku by malo viesť tiež plánované vyčlenenie takmer 500 príslušníkov Pohraničnej stráže a vojsk MV na plnenie úloh VB v tomto roku.

Výkon služby je organizovaný tak, aby bola prvoradá pozornosť venovaná najmä tým miestam, kde dochádza nejčastejšie k páchaniu závažných kriminálnych skutkov. Treba zdôrazniť, že pri tomto je stále zaznamenávaný a pociťovaný nedostatok uniformovaných príslušníkov, ktorí už len svojou prítomnosťou na týchto miestach pôsobia preventívne a vnášajú istotu medzi našich občanov. Snahou Verejnej bezpečnosti je dosiahnuť taký stav, aby sa občania nebáli chodiť po uliciach a mali záruku, že v prípade neoprávneného zásahu do ich práv a záujmov príslušníci urobia všetky potrebné opatrenia na ochranu ich osobnosti.

Okrem už uvádzaných opatrení preto súčasná situácia vyžaduje i podstatné posilnenie početných stavov príslušníkov VB. Čiastočné zvýšenie je realizované už v tomto roku, ale podstatnejšie posilnenie početných stavov všetkých zložiek Verejnej bezpečnosti sa v súlade s rokovaním vlády SR predpokladá predovšetkým v ďalších rokoch.

Účinné a rýchle riešenie značného nárastu kriminality je však nemožné bez aktívnej účasti celej spoločnosti. Je to jav, ktorý by mal aktivizovať všetkých zainteresovaných i občanov na jej predchádzanie.

V prvom rade musí nastať obrat, aby občania nielen oprávnene žiadali ochranu ich práv a záujmov, ale aby bezpodmienečne dodržiavali náš právny poriadok. To bude mať tiež vplyv aj na prácu Verejnej bezpečnosti. Pri riešení kriminality stále absentuje aktívnejšia spoluúčasť verejnosti. Nezriedkavé je stretávanie sa s nepochopením, či dokonca útokmi na príslušníkov VB. Tým sa nielen značne sťažuje práca VB, ale doslova znechucuje aktívnejšia účasť pri riešení kriminality. Keď teda ju chceme ráznejšie potierať je potrebné, aby Verejná bezpečnosť mala pre svoju prácu vytvorené primerané podmienky a spoločnosť musí viac prácu Verejnej bezpečnosti akceptovať a dôverovať jej.

Situácia vo vývoji kriminality je zložitá. Treba zdôrazniť, že vývoj tejto situácie sa v určitej miere aj predpokladal, vychádzajúc zo skúseností najmä susedných krajín, kde podobne ako je tomu v súčasnej dobe u nás, po uskutočnení zásadných zmien tiež zaznamenali prudký nárast kriminality. Súvisí to aj s nedostatočným právnym vedomím občanov. Je nemálo tých, čo sa mylne domnievajú, že demokracia znamená, "že si každý môže robiť čo chce". Pokiaľ sa zásadne nezmení táto nesprávna filozofia, nie je možné očakávať efektívnejšie výsledky v boji s nárastom kriminality.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP