FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. v. o.

166

Odpověď

předsedy Federálního výboru pro životní prostředí Ing. Josefa Vavrouška, CSc. na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidu JUDr. Lubomírem Voleníkem (tisk 60)

FEDERÁLNÍ VÝBOR PRO ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

ING. JOSEF VAVROUŠEK, CSc.,

MINISTR VLÁDY ČSFR

Praha 27. září 1990

č. j. 3001/10/90

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ze dne 17. srpna t. r., v níž v podstatě navrhujete řešení základních problémů zlepšení životního prostředí v pánevní oblasti Severočeského kraje, bych se chtěl především omluvit, že pro mimořádné pracovní zatížení mé i orgánu, jehož řízením jsem byl pověřen, odpovídám na Vaši interpelaci až nyní.

Věcně ovšem nedošlo k žádnému prodlení, neboť Federální výbor pro životní prostředí v mezidobí připravil mimo jiné též materiál o státní ekologické politice, při jehož realizaci bude možné využít i Vašich námětů. V této souvislosti bych chtěl zdůraznit, že Federální výbor pro životní prostředí existuje zatím jen velmi krátkou dobu a pracuje přitom ve ztížených podmínkách probíhajících delimitací mezi jednotlivými ústředními orgány, přičemž má nelehkou úlohu zabezpečit likvidaci bývalé SK VTRI a delimitovat rozhodující části její činnosti na jiné ústřední orgány.

I za krátkou dobu své existence připravil v úzké spolupráci s republikovými orgány pro životní prostředí mj. již zmíněný návrh státní ekologické politiky, který byl vládou přijat, rozpracovává programy a projekty k realizaci této politiky, připravil ekologickou část scénáře ekonomické reformy, věnoval se a trvale věnuje pozornost stavu jaderné elektrárny V-1 v Jaslovských Bohunicích, připravuje návrh řešení problémů Gabčíkovo-Nagymaros, připravuje jednotlivé zákony týkající se různých otázek z okruhu životního prostředí a mimořádnou pozornost věnuje otázkám zahraničních vztahů v ekologické oblasti. Tak mimo jiné připravil konkrétní dohody o spolupráci se zeměmi Evropských společenství v rozsahu 25 mil. ECU (12 projektů), připravuje mezinárodní dohody týkající se Labe a dále ekologické spolupráce se Švédskem, Norskem, Finskem a Dánskem.

Již z tohoto krátkého výčtu je zřejmé, že nepovažuji Vaši kritiku nedostatků praktických kroků směřujících ke zlepšení špatného stavu životního prostředí z hlediska působnosti Federálního výboru pro životní prostředí za oprávněnou. Nelze také opominout skutečnost, že podle kompetenčního zákona je úloha Federálního výboru pro životní prostředí přesně vymezena a nemá právo přímo zasahovat do regionálních problémů, jejich řešení je v působnosti orgánů ČR a SR.

Než přikročím k odpovědi na Vaše jmenovitě uvedené otázky, chtěl bych ještě zdůraznit, že rozsah a hloubka zděděných ekonomických problémů jsou takové, že neumožňují žádná jednoduchá a rychlá řešení.

K Vašim otázkám:

1) Vámi předložený dokument lze plně využít při realizaci již zmíněné státní ekologické politiky, resp. navazujícího státního ekologického programu;

2) pochopitelně bude Federální výbor pro životní prostředí vždy úzce spolupracovat s republikovými orgány;

3) vypracování dílčích a podrobnějších koncepcí, jak o nich hovoříte, nespadá do přímé kompetence Federálního výboru pro životní prostředí, v rámci úzké spolupráce s příslušnými republikovými orgány bude ovšem k vypracování takovýchto materiálů a návrhů přispívat;

4) problematika financování opatření k nápravě stavu životního prostředí se v současné době ve spolupráci s federálním ministerstvem financí řeší. Připravuje se v tomto směru materiál do vlády, navazující na scénář ekonomické reformy. V rámci tohoto materiálu bude řešena i otázka federálního fondu pro životní prostředí. Podle mého názoru však již v současné době může být zřízen účelový regionální fond na základě přijaté zákonné daňové úpravy.

5) pokud jde o můj názor na využití odvodů a majetkových sankcí inkasovaných na tom kterém územním celku, zůstanou všechny prakticky v příslušné republice, velká část bude k dispozici příslušným územním orgánům,

6) návrh palivoenergetické koncepce ČSFR bude předložen vládě i Federálnímu shromáždění do konce roku;

7) rekvalifikační programy připravuje federální ministerstvo práce a sociálních věcí a budou se pochopitelně týkat i strukturálních změn v palivoenergetickém komplexu;

8) otázka týkající se kompenzačních opatření není zcela jasná, domnívám se však, že souvisí s otázkou předchozí, a pak se týká působnosti federálního ministerstva práce a sociálních věcí;

9) kritickou situaci při zhoršení rozptylových podmínek v pánevní oblasti chceme řešit především regulováním výkonu zdrojů znečištění;

10) v současné době se připravuje konkrétní dohoda s integrovaným německým státem a nová dohoda s Polskou republikou a je již připravena dohoda o spolupráci ČSFR se SRN a Evropským společenstvím týkající se čistoty Labe, má být podepsána 8. 10. t. r.

Závěrem bych chtěl zdůraznit, že Federální výbor pro životní prostředí udělá v rámci své působnosti maximum pro to, aby přispěl i ke zlepšení životního prostředí v pánevní oblasti Severočeského kraje a mohu Vás, pane poslanče, ubezpečit, že ve své práci plně využiji všech podnětů, které přispějí ke zlepšení kritické ekologické situace v naší vlasti.

S pozdravem

Vážený pan

JUDr. Lubomír Voleník

poslanec Sněmovny lidu

Federální shromáždění


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP