FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. volební období

Mladá Boleslav 27. 9. 1990

167

INTERPELACE

poslance Sněmovny národů FS Jaromíra Patočky

ve věci naplnění usnesení vlády ČSFR ze dne 21. června 1990 č. 447 bod II/1 - dořešit důchodovou situaci a. k. ŠKODA jako vstupní podmínku spolupráce zahraničních partnerů

na předsedu vlády ČSFR JUDr. M. Čalfu, na ministra financí ČSFR Ing. V. Klause, CSc., a na ministra strojírenství a elektrotechniky ČR Ing. Grégra.

Vážení pánové,

využívám svého ústavního práva interpelovat vládu ČSFR a její členy a předkládám interpelaci ve shora uvedené věci.

Automobilový koncern ŠKODA poskytuje pracovní příležitost nejen několika tisícům vlastních zaměstnanců, ale i pracovníkům dalších 250 subdodavatelských podniků. V současné době jsou jeho další úspěšné perspektivy spojovány s výběrem nejvhodnějšího zahraničního partnera. Tato otázka je s velkým zájmem sledována nejenom zaměstnaneckým kolektivem, ale i subdodavatelskými podniky. Nyní již probíhají závěrečná jednání o konečného partnera mezi fy Volkswagen z NSR a fy Renault z Francie. Pozice naší strany je však ztěžována právě neplněním b. II/1 usnesení vlády ČSFR č. 447 ze dne 21. 6. 1990 o rozvoji osobních a užitkových automobilů v ČSFR po roce 1990. Tento bod měl být splněn do 31. 8. 1990. K dnešnímu dni však splněn nebyl. Zde bylo uloženo dořešit důchodovou situaci a. k. Škoda, neboť zadlužení snižuje kmenové jmění podniku a negativně ovlivňuje část vkladu československé strany do uvažovaného společného podniku se zahraničním partnerem.

V současné době se celá problematika ve finančním hospodaření podniku kumuluje do dvou hlavních okruhů:

1. Zvýšení velkoobchodní ceny vozu Favorit, která je v současné době ztrátová

2. Neplnění usnesení předsednictva vlády ČSFR č. 447 ze dne 21. 6. 1990 o rozvoji výroby osobních a užitkových automobilů v ČSFR po roce 1990 kde bod II/1 ukládá ministru hutnictví, strojírenství a elektrotechniky ve spolupráci s místopředsedy vlády ČSFR P. Pithartem a M. Číčem, ministrem pověřeným řízením FCÚ a předsedou Státní banky československé dořešit důchodovou situaci a. k. Škoda a s. p. BAZ jako vstupní podmínku spolupráce zahraničních partnerů na realizaci rozvojového záměru do 31. 8. 1990.

Současný stav prací na řešení výše uvedených hlavních problémů je následující:

ad 1) Vzhledem k tomu, že zisk kalkulovaný v ceně vozu Favorit nekryje výši 2.100,- Kčs po odpočtu daně ze zisku ani úroky z úvěrů, které musel podnik přijmout, bylo provedeno zvýšení VC vozu na 50.000,- Kčs k 1. 6. 1990 s kalkulovaným přírůstkem zisku 900,- Kčs, který byl zcela znehodnocen zvýšením cen subdodávek. Z toho vyplývá, že výroba osobních vozů Škoda Favorit přes jejich odbyt v zahraničí, je ztrátová. Proto byla na základě franco cen dosahovaných na zahraničních trzích s volně směnitelnou měnou, které jsou vyšší než stanovená velkoobchodní cena, předložena žádost na zvýšení velkoobchodní ceny vozu Favorit na 55.300,- Kčs dopisem č. j. 1946/8255/S ze dne 6. 8. 1990, která dosud nebyla odsouhlasena.

ad 2) Celou problematiku zadlužení podniku i stálého nárůstu platební neschopnosti, která již přesáhla 2,0 mld. Kčs a neřeší ji ani dotace ze státního rozpočtu ve výši 550 mil. Kčs, ke které bylo v rámci konzolidace přistoupeno za strany FMF, neboť snižuje pouze překročené rozdělení zisku z minulých let, tímto zadlužením je snižováno kmenové jmění podniku a je tak negativně ovlivňována část vkladu československé strany do uvažovaného společného podniku se zahraničním partnerem.

Apeluji na Vás, aby zmíněné usnesení vlády bylo co nejdříve splněno. Uvedené zahraniční firmy mají mimořádný zájem o investice do a. k. ŠKODA, neboť si od toho slibují získání trhů bývalé RVHP. Avšak i československá strana má jedinečnou příležitost při spojení s nejlepším zahraničním partnerem dosáhnout toho, že výroba osobních automobilů se stane jedním z nosných programů naší ekonomiky.

Jaromír Patočka

poslanec SN FS


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP