FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

VI. v. o.

184

Odpověď

ministra hospodářství ČSFR Ing. Vladimíra Dlouhého, CSc. na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů Jozefem Kloknerem na 6. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů dne 1. října 1990

MINISTR HOSPODÁŘSTVÍ ČSFR

Ing. Vladimír Dlouhý, CSc.

Č. j. 92 167/90

V Praze dne 3. října 1990

Vážený pane poslanče,

v poslední době se začaly objevovat připomínky k zásobování obyvatelstva tuhými palivy. V této souvislosti musím především připomenout, že vlastní zásobování provádějí podniky Obchodu palivy (dříve Uhelné sklady), jejichž zakladatelem jsou vesměs národní výbory, nikoli naše ministerstvo.

Pokud se týče Vaší interpelace přednesené na 6. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů, týkající se nedostatku uhlí ve Vašem volebním obvodě, mohu s plnou zodpovědností prohlásit, že při těžbě a dodávkách uhlí nedochází ze strany těžebních a odbytových organizací našeho resortu ke spekulacím s úpravou ceny uhlí možnou v budoucnu, a to i ve vztahu k podnikům Obchodu palivy. Naše organizace zabezpečují objemy dodávek stanovené pro III. a IV. čtvrtletí hospodářskými smlouvami a v rámci možnosti je i překračují. Rovněž s přistavením vozů ČSD nejsou žádné potíže a to ani v jejich požadovaných druzích.

V čem tedy vidíme důvody vzniklé situace.

Zejména v tom, že vlivem vysokých stavů skládek počátkem roku a vlivem mírného průběhu zimy začaly již v průběhu I. čtvrtletí podniky Obchodu palivy snižovat své požadavky na hnědé uhlí a odebíraly nižší objemy, než byly dohodnuty při projednávání odběratelsko dodavatelských vztahů a uzavřeny v hospodářských smlouvách na rok 1990. Na tuto skutečnost byla již počátkem března upozorněna obě národní ministerstva obchodu a cestovního ruchu i ředitelé příslušných podniků s tím, že dodavatel zejména SHD Most nebude moci tyto neodběry nahradit vyššími dodávkami v dalším období. Přes tato upozornění se situace nezlepšila a za I. pololetí činila výše neodběru oproti původním hospodářským smlouvám více než 1,6 mil. tun (z toho v ČR cca 1 mil. tun). Zvýšení požadavků na objem dodávek, které od konce května uplatňují podniky Obchodů palivy a to i vlivem informací o připravovaném zvýšení maloobchodních cen paliv, nejsou schopny důlní podniky z kapacitních a technologických důvodů krýt v plné výši. Situaci zkomplikoval dále požár na úpravně Komořany, který omezil výrobu tříděných paliv zhruba na tři měsíce.

Konkrétní situace v plnění hospodářských smluv na dodávky tuhých paliv za období leden až září 1990 pro s. p. Obchod palivy Trnava je tato (hodnoty uvedeny v tunách):

 

HS/1990

HS I-III/90

realizace k 25. 9.

rozdíl

Hnědé uhlí (SHD)

105 100

84 500

71 097

-

13 403+

Černé uhlí (OKD)

4 000

3 000

2 859

-

131

Černouhel. kaly (OKD)

1 900

1 900

1 851

-

49

Koks (OKD)

1 800

1 375

2 033,5

+

658,5

Pozn. +

Propad v dodávkách hnědého uhlí ve výši cca 13 tis. t byl způsoben neodběrem obchodu palivy v I. čtvrtletí ve výši cca 9 tis. tun a ve II. čtvrtletí ve výši cca 4 800 tun. Tento propad je ve III. a IV. čtvrtletí dodavatelem snižován dle jeho kapacitních a technologických možností.

Druhý důvod vidíme v tom, že nově vzniklé podniky Obchodu palivy se ještě neumí chovat ve stávajících podmínkách přechodu na tržní hospodářství. Některé dokonce ani neznají své základní povinnosti plynoucí z Hospodářského zákoníku a nařízení vlády 81/89 o projednání dodavatelsko odběratelských vztahů. Jinak by se nemohlo stát, že odběratel, který nezaslal dodavateli přepravní dispozice, si stěžuje na to, že dodávky nebyly uskutečněny.

Závěrem musím připomenout, že již ve stávajících podmínkách hospodaření jsou pro výši dodávek rozhodující hospodářské smlouvy. Jejich přípravě je nutno věnovat maximální pozornost. Jestliže smlouvu neplní dodavatel, může ho odběratel penalizovat případně vymáhat náhradu vzniklé škody. Jestliže tuto smlouvu neplní odběratel a nebo když správně neodhadl úroveň svých potřeb, musí nést za své chybné rozhodnutí i odpovědnost.

Hospodářské smlouvy jsou tedy, a to včetně řešení důsledků plynoucích z jejich neplnění, dvoustranným právním aktem a ministerstvo nemá právo do nich zasahovat.

Přes tyto skutečnosti budeme vývoj v dodávkách tříděných paliv pro obyvatelstvo sledovat se snahou výpadky minimalizovat.

S pozdravem

CO: Milan Šútovec, CSc.

předseda Sněmovny národů

Federální shromáždění ČSFR

 

Vážený pan

Ing. Jozef Klokner

poslanec Sněmovny národů

Federální shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP