FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. v. o.

190

Interpelace

místopředsedy vlády České a Slovenské Federativní Republiky JUDr. Pavla Rychetského podaná poslancem Sněmovny lidu Pavlem Konečným

POSLANEC FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ

ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

Sněmovna lidu

Pavel KONEČNÝ

12. 10. 1990

INTERPELACE

Vážený pane místopředsedo,

podle zákona o jednacím řádu z 22. 3. 1989 podle § 62 odst. 1 podávám interpelaci ve věci národně-politického principu budování ČSFR.

Moje interpelace má souvislost se současným děním v naší společnosti. Ve více než sedmdesátileté historii našeho státu dochází opět k situaci, kdy se vytváří nová ústava. Rád bych upozornil na některé aspekty tvorby nové ústavy, které jsou doposud - podle mého mínění - opomíjeny.

Jsou nám v podstatě známy důvody vedoucí zakladatele naší republiky k budování státu na národnostním principu. Zpočátku na principu tzv. československého národa - Ústavní zákon ze dne 29. 2. 1920 č. 121/1920 Sb. Později na národnostním principu dvou národů - Ústavní zákony z 9. 5. 1948 č. 150/1948 Sb., z 11. 7. 1960 č. 100/1960 Sb., z 27. 10. 1968 č. 143 a 144/1968 Sb.

V současné době padly téměř všechny předpoklady budování našeho státu, které měly něco společného s vytvářením výše vyjmenovaných ústavních zákonů. Jsem přesvědčen, že při tvorbě naší nové ústavy je třeba se vrátit k počátkům budování našeho státu z pohledu současných podmínek.

Dovoluji si Vás vyzvat k tomu, abyste při tvorbě nové ústavy jako místopředseda vlády a předseda Legislativní rady prosazoval také jiný princip vytváření ústavních základů našeho státu, než je princip národně-politický, a to princip územní.

Podle mého názoru je tento způsob mnohem jednodušší a více by uspokojoval obyvatele Slovenska, Moravy a Slezska i Čech. Slovensku by se popřípadě nabízelo využití statutu Svobodného státu Slovensko (kupř. Svobodný stát Bavorsko).

Hlavní efekt utváření státu na územním principu ale vidím v uklidnění nacionalistických nálad a v uspokojení vlasteneckých pocitů všech obyvatel našeho státu. Národy, národnosti i národnostní menšiny ČSFR budou osvobozeny od tíživého břemene státotvornosti a budou se moci rozvíjet i konstituovat bez této odpovědnosti.

Obyvatelé i občané našeho státu by tedy byli československými státními občany. Národnost by pak nebyla formální (česká, slovenská, česko-slovenská, rómská, slezská, moravská, popř. jakákoliv jiná), a zaznamenávaná pečlivě do formulářů, dotazníků, občanských průkazů, atd., ale byla by osobní záležitostí občana ČSFR. Národy, národnosti a národnostní menšiny by byly uklidněny povznesením statutu česko-slovenského státního občanství na jediný formální prvek příslušnosti občana k republice.

Problém zabezpečení práv národů, národností a národnostních menšin, problém odnárodňování, kulturní a společenská činnost a podobné záležitosti by byly v plné kompetenci společenských organizací i politických stran a hnutí a byly by podporovány státními orgány ve finančním a materiálním zabezpečení. Ze společenských organizací mám především na mysli Matici slovenskou, Matici slezskou, Matici moravskou, Matici českou a podobné organizace. Konstituování národů (Rómové, Slezané, Moravané) by tím pádem nebyla přisuzována tak zásadní státotvorná úloha a nebylo by na tyto případné snahy pohlíženo jako na rozbíjení státního svazku. Stát by měl své kořeny především ve vůli občanů ČSFR žít ve společném státě.

ČSFR by byla dána svými hranicemi, územím svých historických zemí, zaručenými mezinárodními smlouvami a zárukami.

Vnitřní členění a státoprávní uspořádání na územním principu by - podle mého názoru - mohlo vycházet ze tří územních celků v historických hranicích Čech, Slovenska, Moravy a Slezska, nejlépe na principu společného státu s jednou vládou a jedním parlamentem, s dostatečnou zárukou zákazu majorizace, se zemskými úřady a sněmy, se zabezpečením záruk pro Slovensko. Toto řešení by bylo daleko jednodušší, méně finančně náročné, s jasnými vztahy uvnitř republiky. Usnadnilo by i začlenění naší republiky do chystaného Evropského domu.

Považuji národně-politický princip utváření našeho státu za jeden z pramenů a kořenů našich současných problémů a s údivem i obavami sleduji jeho jednoznačné prosazování na půdě všech zákonodárných sborů i vlád.

Žádám Vás, vážený pane místopředsedo, o odpověď na moji interpelaci.

Vážený pan

JUDr. Pavel Rychetský

místopředseda vlády ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP