FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. v. o.

191

Odpověď

ministra dopravy ČSFR Ing. Jiřího Nezvala na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidu Jánem Pobežalem na 6. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů

MINISTR DOPRAVY

České a Slovenské Federativní Republiky

V Praze dne 9. října 1990

Č. j. KM 12 981/90

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ve Federálním shromáždění, týkající se situace na silničních hraničních přechodech, Vám sděluji, že za zřízení, výstavbu, provoz a rekonstrukce celnišť a přístupových silnic k hraničním přechodům zodpovídá federální ministerstvo vnitra, federální ministerstvo zahraničního obchodu, Ústřední celní správa, ministerstvo vnitra ČR - Správa pro dopravu, KNV a příslušné ONV. Federální ministerstvo dopravy připravuje výstavbu dálnic D 5 a D 8 do SRN a spolupracuje s těmito orgány při zajištění mezistátních silničních vazeb a koordinuje realizaci výstavby přístupových silnic k novým silničním hraničním přechodům na území ČSFR a SRN.

Z otevření se světu, uzavření bezvizových dohod, ulehčení cestování do ciziny všem občanům došlo k enormnímu nárůstu přeshraničního provozu v roce 1990. Např. na hranici se SRN se zvýšil počet odbavených ze 2 mil. osob v roce 1988 na 9 mil. osob za 7 měsíců roku 1990. Jedním z negativních faktorů při odbavování je skutečnost, že na celní správě je neustále vyžadováno dodržování zákazů a omezení vývozů některých druhů zboží.

Na krizových stavech na hraničních přechodech se v současné době maximálně podílí kamionová doprava. S tím souvisí vyřešení problematiky spediterských služeb v SRN, kde tyto služby v pátek - neděli neprovozují.

Na základě usnesení vlády ČSFR č. 435 ze dne 21. 6. 1990 byla se SRN sjednána dohoda o zřízení dálničního hraničního přechodu na dálnici D 5 u Rozvadova a zřízení dalších silničních hraničních přechodů pro chodce, cyklisty a malé motocykly (o obsahu válců do 50 m3) . Na základě dohody se SRN bude dálniční hraniční přechod zprovozněn v roce 1997. Ke stávajícím silničním hraničním přechodům do SRN (Pomezí, Rozvadov, Folmava, Železná Ruda a Strážný) k 1. 7. 1990 byly pro chodce a cyklisty a malé motocykly otevřeny přechody Aš, Svatý Kříž, Broumov, Tachov, Všeruby a Stožec. K 1. 8. 1990 byl otevřen hraniční přechod Lísková pro chodce a cyklisty. V letech 1991 - 1992 má probíhat výstavba na dalším rozšíření silničních přechodů Svatý Kříž, Všeruby a Lísková.

Nově otevřené hraniční přechody jsou přínosem pro místní hraniční styk, avšak problematiku mezinárodní silniční dopravy neřeší a ani po jejich rekonstrukci pro automobilový provoz se situace nezlepší, protože nejsou situovány na dálkových silničních tazích.

Na bývalé státní hranici s NDR jsou v současné době v provozu silniční hraniční přechody Vojtanov, Boží Dar, Hora sv. Šebestiana, Cínovec, Petrovice, Hřensko, Jiříkov a Varnsdorf. I na této severní hranici se SRN jsou připravovány rekonstrukce přístupových silnic, celnišť a otevření nových silničních hraničních přechodů.

Federální ministerstvo dopravy připravuje realizaci dálnice D 8 Praha - Drážďany do SRN. Přechod dálnice do SRN je v prostoru Tisá. Realizace tohoto dálničního přechodu s ohledem na nedostatek finančních prostředků se předpokládá do roku 2000.

Velké zvýšení hraničního provozu a nárůst mezinárodní kamionové dopravy na hranicích se SRN vyžaduje značné finanční prostředky na rekonstrukci, modernizaci a výstavbu celnišť, přístupových kapacitních komunikací a odstavných parkovišť, které jsou hrazeny z omezených zdrojů Západočeského KNV a Severočeského KNV na úkor údržby silniční sítě v těchto krajích.

Na mezinárodním jednání se zástupci SRN ve dnech 8. - 12. 10. t. r. v Bambergu bude projednána současná situace na státní hranici se SRN a zřízení 15-ti nových silničních hraničních přechodů.

Zlepšení podmínek silničního provozu v mezinárodním měřítku lze očekávat vybudováním dálničních vazeb na SRN dálnicí D 5 Praha - Rozvadov - Norimberk, D 8 Praha - Drážďany - Berlín a na Rakouskou republiku dálnicí D 3 Praha - České Budějovice - Linec a D 61 Bratislava - Vídeň.

Vážený pane poslanče, žádám Vás o podporu tohoto záměru při Vaší poslanecké činnosti. Ujišťuji Vás, že federální ministerstvo dopravy bude při své činnosti prosazovat koncepční řešení mezinárodní silniční dopravy. Zásadní zlepšení nastane po vybudování dálničních vazeb. Jiná řešení je třeba považovat za nákladná provizoria.

S pozdravem

Vážený pan Jan Pobežal

poslanec Sněmovny lidu

Federálního shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP