pravidelným důsledkem porušení tohoto kontrolního systému je okamžité zamezení pokračování vzniklé situace. Je jím proto odejmutí povolení a zajištění zboží, přičemž zákon pamatuje i na to, jak zboží kvalifikovaným způsobem zabavit bez náhrady a dále zcizit.
Účinnost kontrolního systému je podložena sankcemi, uvedenými přímo v tomto zákoně a dále sankcemi obsaženými v současně předkládaném návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon.
Výše sankcí je značná. Je však třeba vzít v úvahu zejména důležitost, kterou ochraně těchto zájmů přikládají státy vývozu nebo výrobce kontrolovaného zboží. Zákon USA upravující tuto problematiku např. stanoví pro právnické osoby pokutu bud ve výši 1 milión dolarů nebo ve výši pětinásobku ceny zboží, podle toho, která sankce je vyšší. V případě fyzických osob stanoví pokutu 250 tisíc dolarů nebo trest 10 let odnětí svobody nebo obojí. Z tohoto hlediska je návrh sankce více než úměrný čs. ekonomickému klimatu.
Ukládání pokut právnickým osobám orgány celní správy koresponduje s hlavou osmou celního zákona č. 44/1974 Sb.
Zájmy, které vedou k zavádění tohoto systému resp. často velmi delikátní aspekty související s otázkami bezpečnosti státu a vztahu k jiným zemím, vyústily v zásadu, že proti rozhodnutí o udělení nebo odejmutí povolení se nelze odvolat. To se pochopitelně netýká již oblasti porušení odpovědnosti, kde se v případě deliktů právnické osoby lze domáhat změny rozhodnutí u federálního ministerstva zahraničního obchodu (§ 28).
S ohledem na rozsáhlost a složitost praktického provádění zákonem zaváděného systému bude nutno vydat dosti rozsáhlé prováděcí právní normy k řadě ustanovení. Kromě § 2 odst. 1 a 3 bude nutno prováděcím předpisem stanovit náležitosti aviza o převodu zboží ve smyslu § 12, podmínky, za nichž lze zboží fyzicky likvidovat (§ 13) a rozpracovat bude nutno i podmínky za nichž lze prodat zboží v aukci (§ 33).
Zavedení právně zakotveného kontrolního systému je jednou z podmínek vyspělých zemí k uvolnění dodávek kontrolovaného zboží do ČSFR. Z tohoto hlediska je zájem na tom, aby zákon nabyl účinnosti v nejkratší možné době.
Navrhovaná právní úprava koresponduje s právní úpravou zemí, které exportní kontrolu rovněž provádí. Pokud jde o státy střední a východní Evropy probíhají analogické přípravy i v Polsku a v Maďarsku. Tomu pak budou odpovídat i úpravy v seznamech zemí.
Přijetí této nové právní úpravy bude znamenat zavedení nové dovozní politiky. Bude nezbytné zabránit tomu, aby kontrolované zboží mohly nakupovat čs. subjekty, které jsou vázány programy o společné vědecké a výzkumné činnosti se státy, kam je vývoz kontrolovaného zboží omezen (zejména Komplexní program vědeckotechnického pokroku).
Zároveň bude nezbytné prověřit, zda nebyla v minulosti uzavřena smlouva, na základě které by pro ČSFR nebo jeho subjekty vyplývala povinnost předávat dál technologie, zboží či jiné informace státům, které figurují na seznamech zemí. Takové smlouvy by pak bylo nutno vypovědět.
Pokud se zjistí, že takové dohody nejsou, neovlivní zaváděný režim nijak smluvní dokumenty, jimiž je ČSFR vázána.
Podle článku 16 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb. spadá problematika zákonodárství o úpravě vztahů vznikajících při provádění zahraničního obchodu a stanovení zásad organizace a řízení zahraničně obchodní činnosti do působnosti federace, kde ve smyslu § 61 a násl. zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy je zpracováním těchto činností pověřeno federální ministerstvo zahraničního obchodu.
S příslušnými orgány USA bude zajišťováno, že čs. strana bude průběžně informována o změnách v režimu a to jak pokud jde o seznamy zboží, tak pokud jde o seznamy států. Současně se předpokládá uzavření dohody mezi vládou ČSFR a vládou USA o vzájemné celní pomoci.
Navrhovaná úprava způsobu kontroly zboží v místě využívání orgány druhého státu vylučuje, že by šlo o narušení územní svrchovanosti a aplikaci principu exteritoriality kterýmkoli státem na území ČSFR.
Formu zákona bylo nutno zvolit proto, že jde o zakládání povinností soukromoprávním subjektům - účastníkům občansko právních vztahů a navrhují se sankce za porušení povinnosti.
Nová právní úprava si nevyžádá jiných změn právních předpisů.
III.
Optimální uskutečňování navrženého režimu může být zajišťováno zejména při zavedení takového systému informatiky, který by umožnil propojení všech příslušných míst - orgánů celní správy, přes které bude zboží dovezeno popř. vyvezeno a budou provádět kontrolu a federálního ministerstva zahraničního obchodu, které vydává povolení a mělo by mít přehled o předešlých kladně či záporně vyřízených žádostech téhož žadatele popř. o jeho chování v souvislosti s jiným kontrolovaným zbožím. Tento stav by bylo možno zajistit patrně jen s vynaložením mimořádných devizových nákladů jejichž výši lze jen obtížně odhadnout.
Při jednání s US stranou o problematice kontroly vývozu obdržela čs. strana nabídku požádat prostřednictvím velvyslanectví USA v Praze o provedení expertízy. Na základě toho by byla do Československa vyslána malá skupinka odborníků, která by provedla analýzu současného stavu a navrhla řešení s tím, že o jeho realizaci bude možno dále jednat v zájmu co nejefektivnějšího zabezpečení kontrolního režimu.
Současný technický stav umožňuje vést pouze evidenci žadatelů a vydaných žádostí na oddělených počítačových jednotkách, tok informací mezi jednotlivými místy bude nutno zajišťovat zasíláním písemných informací, což bude klást nároky na dochvilnost a technické zabezpečení vůbec a tudíž i na personální zajištění kontrolního režimu.
IV.
Provádění předběžných a průběžných kontrol, vedení evidence a její soustředění na federálním ministerstvu zahraničního obchodu, jak pro potřeby ministerstva, tak pro potřeby jeho zvláštní složky - Ústřední celní správy, a pro potřeby kontrol si vyžaduje, aby byl stav příslušníků celní správy rozšířen o 350 pracovníků i při využití propojené výpočetní techniky. Mzdové a věcné náklady si vyžádají 25 000 000,-- Kčs ze státního rozpočtu federace.
K zajištění kontroly nakládání s některými druhy zboží a technologií si kromě personálního zajištění vyžádá rovněž technicko organizační opatření na všech stupních řízení.
Celní odbočky, jako součásti celnic, budou provádět předběžnou, celní a průběžnou kontrolu kontrolovaného zboží, evidovat vydaná úřední povolení federálního ministerstva zahraničního obchodu, sledovat a evidovat odmítnutá, zamítnutá a odňatá povolení federálního ministerstva zahraničního obchodu. Budou dále evidovat likvidaci kontrolovaného zboží. Budou sepisovat protokoly o porušení předpisů týkajících se kontrolovaného zboží a předávat
a) příslušnému celnímu ředitelství k uložení pokuty, pokud jde o právnické osoby,
b) příslušným orgánům činným v trestním řízení, pokud jde o fyzické osoby.
Budou soustřeďovat výpisy z podnikového rejstříku o předmětu jejich podnikání, a to pro případy provedení předběžných kontrol (nevojenská výroba), tak i pro případy průběžných kontrol; za stejným účelem budou nahlížet do evidence podniku, týkající se objednávek zboží pro jiné subjekty, aby mohly posoudit, zda kontrolované zboží není v rámci subdodávek určeno pro vojenské účely.
V případech stanovených zákonem budou provádět zajištění zboží. Povedou seznam osob, které porušily povinnosti vyplývající ze zákona.
Celnice budou shromaždovat údaje svých celních odboček a oznamovat Ústřední celní správě údaje, které podle zákona Ústřední celní správa soustřeďuje, popřípadě předává federálnímu ministerstvu zahraničního obchodu. Budou kontrolovat i v této oblasti práci celních odboček a provádět aukce podle podmínek uvedených v zákoně a prováděcím předpisu.
Celní ředitelství budou ukládat pokuty právnickým osobám, bude-li naplněna skutková podstata porušení povinnosti podle zákona. Budou kontrolovat práci celnic a koordinovat jejich činnost v této oblasti. Výsledky svého řízení (o uložení pokut právnickým osobám) budou sdělovat místně příslušné celnici a Ústřední celní správě.
Ústřední celní správa bude soustřeďovat údaje o vydaných, odmítnutých, zamítnutých a odňatých povoleních federálního ministerstva zahraničního obchodu a povede seznam osob, které porušily povinnosti dané tímto zákonem. Dále bude přijímat žádosti orgánů státu výroby nebo státu vývozu o inspekce a bude ve spolupráci s místně příslušnou celnicí zajišťovat předběžnou, popřípadě průběžnou kontrolu kontrolovaného zboží za přítomnosti orgánů státu výroby nebo vývozu. V dohodnutých intervalech nebo okamžitě bude informovat příslušný útvar federálního ministerstva zahraničního obchodu.
Předpokladem řádného průběhu kontrolního režimu navrhovaného zákonem je:
1) vybavit jednotlivé celní odbočky, celnice, celní ředitelství a Ústřední celní správu potřebnou výpočetní technikou a programovým vybavením s dostatečným počtem telefonních stanic. Předpokládáme vybavení celních odboček (300) personálními počítači AT-286, celnic, celních ředitelství a Ústřední celní správy (40) personálními počítači AT-386;
2) proškolit příslušníky celní správy v programovém vybavení výpočetní techniky.
V Praze dne 18. října 1990
Předseda vlády ČSFR:
Čalfa v. r.
Ministr zahraničního obchodu ČSFR: