FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. volební období

301

Společná zpráva

výborů ústavně právních, pro plán a rozpočet, hospodářských a výborů sociálních a kulturních Sněmovny lidu a Sněmovny národů

k vládnímu návrhu ústavního zákona o vrácení majetku Komunistické strany Československa lidu České a Slovenské Federativní Republiky

(tisk 204)

Výbory ústavně právní, pro plán a rozpočet, hospodářské a výbory sociální a kulturní Sněmovny lidu a Sněmovny národů doporučují schválit ústavní zákon v tomto znění:

Ústavní zákon

ze dne .......... 1990

o navrácení majetku Komunistické strany Československa lidu České a Slovenské Federativní Republiky

Po uchopení moci v roce 1948 považovala Komunistická strana Československa stát za své vlastnictví a s majetkem všeho lidu nakládala jako s vlastním. K částečnému odstranění následků tohoto stavu se Federální shromáždění usneslo takto:

§ 1

(1) Komunistická strana Čech a Moravy, Komunistická strana Slovenska - Strana demokratické levice a Komunistická strana Československa, jejich orgány a organizační složky jsou povinny do 30 dnů ode dne účinnosti tohoto ústavního zákona vydat státu - České a Slovenské Federativní Republice nemovité i movité věci, peněžité prostředky a majetková práva, které měla bývalá Komunistická strana Československa v držení ke dni 31. prosince 1989. Jde-li o věci nemovité, zapisuje se od účinnosti tohoto ústavního zákona v evidenci nemovitostí jako jejich vlastník Česká a Slovenská Federativní Republika.

(2) Ustanovení odst. 1 se nevztahuje na movité věci tvořící součást kancelářského a obdobného vybavení, jejichž pořizovací cena nebyla vyšší než 5 000 Kčs.

(3) Nejsou-li věci a majetková práva uvedené v odst. 1 ke dni účinnosti tohoto ústavního zákona v držení politických stran uvedených v odst. 1 nebo jejich orgánů a organizačních složek, jsou tyto politické strany povinny vydat do 30 dnů ode dne účinnosti tohoto ústavního zákona státu - České a Slovenské Federativní Republice peněžitou částku odpovídající ceně těchto věcí nebo majetkových práv ke dni 31. prosince 1989, pokud nejde o věci nebo majetková práva, které byly státu vydány již přede dnem účinnosti tohoto ústavního zákona.

§ 2

Podniky a hospodářská zařízení Komunistické strany Čech a Moravy, Komunistické strany Slovenska - Strany demokratické levice a Komunistické strany Československa [§ 102 hospodářského zákoníku (úplné znění vyhlášeno pod č. 80/1989 Sb.), § 7 zákona č. 15/1990 Sb., o politických stranách.] přecházejí dnem účinnosti tohoto ústavního zákona bez náhrady do vlastnictví státu - České a Slovenské Federativní Republiky.

§ 3

(1) Archiválie [Zákon České národní rady č. 97/1974 Sb., o archivnictví, zákon Slovenské národní rady č. 149/1975 Sb., o archivnictví.] ve vlastnictví politických stran uvedených v § 1 odst. 1 přecházejí dnem účinnosti tohoto ústavního zákona bez náhrady do vlastnictví státu - České a Slovenské Federativní republiky, ať jsou uloženy ve vlastních archivech těchto politických stran nebo jinde.

(2) Ostatní písemné, obrazové, zvukové a jiné záznamy, které vzešly z činnosti bývalé Komunistické strany Československa do 30. listopadu 1989, které s její činností v této době souvisejí a nebo které jí v této době došly a které jsou ve vlastnictví politických stran uvedených v § 1 odst. 1, přecházejí dnem účinnosti tohoto ústavního zákona bez náhrady do vlastnictví státu - České a Slovenské Federativní Republiky.

(3) Politické strany uvedené v § 1 odst. 1, jejich orgány a organizační složky jsou povinny archiválie uvedené v odst. 1 a záznamy uvedené v odst. 2 předat do 30 dnů od účinnosti tohoto ústavního zákona

a) Státnímu ústřednímu archivu v Praze, týkají-li se činnosti ústředního výboru bývalé komunistické strany Československa,

b) Státnímu ústřednímu archivu Slovenské republiky, týkají-li se činnosti ústředního výboru Komunistické strany Slovenska,

c) příslušnému státnímu oblastnímu archivu, týkají-li se činnosti orgánů, organizací a organizačních složek bývalé Komunistické strany Československa (Komunistické strany Slovenska) působících v územním obvodu státního oblastního archivu.

§ 4

Vláda České a Slovenské Federativní Republiky upraví po projednání s vládami České republiky a Slovenské republiky podrobnosti a postup při provádění tohoto ústavního zákona.

§ 5

Ode dne účinnosti tohoto ústavního zákona se na politické strany uvedené v § 1 odst. 1 nevztahuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 177/1990 Sb., o některých opatřeních týkajících se majetku politických stran, politických hnutí a společenských organizací, ve znění pozdějších předpisů.

§ 6

Tento ústavní zákon se nevztahuje na nemovité věci ve vlastnictví státu, které byly podle hospodářské smlouvy odevzdány bezplatně bývalé Komunistické straně Československa do trvalého užívání. [§ 70 hospodářského zákoníku (úplné znění vyhlášeno pod č. 80/1989 Sb.), nařízení vlády České a Slovenské Federativní Republiky č. 212/1990 Sb., o odnětí nemovitého majetku státu v trvalém užívání Komunistické strany Československa.]

§ 7

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dne m 1. ledna 1991.

x x x

Důvodová zpráva

- Pro vyplácení dotací ze státního rozpočtu Komunistické straně Československa nebyl - a to zejména ani v posledních dvaceti letech - žádný právní důvod (chybělo jakékoliv hmotněprávní ustanovení, jehož absence nemohla být nahrazena žádným způsobem projednání ve FS nebo ve vládě). Zbylý majetek býv. KSČ zjevně pochází z prostředků získaných ze státního rozpočtu, protože z členských příspěvků a jiných legálních zdrojů nemohl být kryt ani běžný provoz KSČ. Je proto třeba výslovně říci, že takto získaný majetek má být státu vydán (vrácen); kdyby měl být znárodněn, uznalo by se implicitně, že KSČ byla jeho skutečným vlastníkem, i když tomu tak zjevně nebylo.

- Vyloučení věcí uvedených v § 1 odst. 2 směřuje k tomu, aby povinnost věci vydat se netýkala i běžného vybavení (psací stůl, psací stroj, drobné kancelářské potřeby atd.). Kdyby vyloučení nebylo provedeno, nastala by dnem účinnosti úst. zák. zvláštní situace (např. propisovací tužka a blok by byly ve vlastnictví státu), které by byla i pro státní orgány těžko zvládnutelná (inventarizace atd.). Soubor těchto věcí je nyní patrně ekonomicky nevýznamný.

- KSČ prošla během r. 1990 zásadními organizačními proměnami, jejich důsledky se nepodařilo přesně zjistit (zdá se, že KSČM a KSS-SDL jsou samostatnými politickými stranami a KSČS je nyní - jakožto " federace" těchto polit. stran - politickým hnutím ve smyslu zák. o polit. stranách - po stránce právní jsou však o tom pochybnosti). Právní subjekty, kterým se povinnost ukládá, však musí být v úst. zák. přesně určeny. Byl proto zvolen použitý způsob. "Bývalou" KSČ se rozumí KSČ před těmito organizačními změnami.

- Není také zcela jasné, jak je tomu s majetkem KSČ, příp. s právem hospodařit s tímto majetkem ve smyslu ust. § 100 a 101 hosp. zák. Z opatrnosti byly proto zvoleny formulace, které pomýšlejí na všechny varianty.

- Zákonem č. 15/1990 Sb., o politických stranách, který nabyl účinnosti dnem 23. ledna 1990, byla KSČ "legalizována" a právně postavena naroveň ostatním politickým stranám a politickým hnutím, s nimiž společně se pak účastnila voleb do zákonodárných sborů a nyní se účastní voleb komunálních. Citovaný zákon hospodaření politických stran neupravuje. Bylo by proto v rozporu s principy právního státu, kdyby měl být KSČ, resp. jejím případným právním nástupcům, odejmut i majetek, který nabyla po 23. 1. 1990 nikoliv v rozporu se zákonem (členské příspěvky, dary do volebního fondu, úhrada za odevzdané hlasy ve volbách do zákonodárných sborů aj.). Stav majetku KSČ k 23. 1. 1990 však patrně není prakticky zjistitelný, nejbližším použitelným datem je 31. 12. 1989, k němuž byla provedena inventarizace a soupis majetku. Při navrhovaném znění § 1 by zůstal nedotčen i majetek KSČ, jehož zdrojem byl zisk z provozu podniků a hospodářských zařízení KSČ počínaje 1. lednem 1990 vzhledem ke změnám během roku 1990 by však šlo zřejmě o položku ekonomicky nevýznamnou.

- Klub komunistických poslanců FS vydal 23. 10. 1990 prohlášení, v němž navrhuje nepřistupovat k!vyvlastnění" majetku KSČ s tím, že KSČS předloží při politickém jednání u kulatého stolu přijatelné návrhy na vypořádání svého majetku. K přijetí navrhovaného ústavního zákona by proto mělo být přikročeno jen tenkrát, nepřistoupí-li KSČS k řešení cestou dohody, která by Ovšem musela respektovat hranici vymezenou navrhovaným ústavním zákonem (ve smyslu minima).

- Platné ústavní předpisy neobsahují ustanovení o právních následcích znárodnění, jako je měla Ústava 9. května (§ 153 odst. 3). Proto je ohledně znárodnění podniků a hosp. zařízení KSČ atd. navrhováno přesnější znění (§ 2).

- Zvláštní úprava ohledně archiválií a písemností (§ 3 návrhu) je odborníky považována za nezbytnou. Archivnictví patří do působnosti republik, ústavním zákonem FS však lze navrhovanou úpravu provést (do působnosti republik se při tom vlastně ani nezasahuje).

- Podle vládního návrhu (tisk 204) podmínky a způsob převodu věcí a majetkových práv mají upravit zákony národních rad. Není však jasné, co a jak by tyto zákony řešily. Dává se proto v úvahu jiné řešení (§ 4). Další dispozice s vydaným a znárodněným majetkem by se měla řídit obecnými předpisy.

- Úprava navržená v § 6 je potřebná, aby se zabránilo zbytečným nedorozuměním (majetkové věci státu a KSČ byly nepřehledně promíseny).

 

V Praze dne 16. listopadu 1990

akad. Milan Čič

Doc. JUDr. Vladimír Mikule

předseda výboru

předseda výboru

ústavně právního SL

ústavně právního SN

Pavel Konečný

Ing. Jaroslav Cuhra

tajemník výboru

tajemník výboru

ústavně právního SL

ústavně právního SN

Ing. Michal Borguľa

Ing. Miloš Zeman

předseda výboru

předseda výboru

pro plán a rozpočet SL

pro plán a rozpočet SN

Josef Wagner

RNDr. Igor Němec

tajemník výboru

tajemník výboru

pro plán a rozpočet SL

pro plán a rozpočet SN

Doc. Ing. Rudolf Zukal, CSc.

Ing. Miroslav Tahy

předseda výboru

předseda výboru

hospodářského SL

hospodářského SN

Ing. Miroslav Tyl

Prof. JUDr. Martin Kontra, CSc.

tajemník výboru

tajemník výboru

hospodářského SL

hospodářského SN

Doc. Ing. Ivan Laluha, CSc.

PhDr. Alena Ovčačíková

předseda výboru

předsedkyně výboru

sociálního a kulturního SL

sociálního a kulturního SN

Gabriela Rothmayerová

Michal Prokop

tajemnice výboru

tajemník výboru

sociálního a kulturního SL

sociálního a kulturního SN


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP