FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990
VI. volební období
302
Společná zpráva
výborů ústavně právních, pro plán a rozpočet, hospodářských a výborů sociálních a kulturních Sněmovny lidu a Sněmovny národů
k vládnímu návrhu ústavního zákona o znárodnění majetku bývalého Socialistického svazu mládeže zestátněním a o jeho rozdělení
(tisk 236)
Výbory ústavně právní, pro plán a rozpočet, hospodářské a výbory sociální a kulturní Sněmovny lidu a Sněmovny národů doporučují schválit ústavní zákon v tomto znění:
Ústavní zákon
ze dne ................ 1990
o navrácení majetku Socialistického svazu mládeže lidu České a Slovenské Federativní Republiky
Socialistický svaz mládeže se považoval za "blízkého spolubojovníka" Komunistické strany Československa, byl jí ve své činnosti podřízen a připravoval své členy ke vstupu do komunistické strany. V důsledku toho se podílel na všech neoprávněných výhodách, které si Komunistická strana Československa přisvojila. K částečnému odstranění následků tohoto stavu se Federální shromáždění usneslo takto:
§ 1
Podniky, hospodářská a účelová zařízení Svazu mladých, nástupce Socialistického svazu mládeže, přecházejí dnem účinnosti tohoto ústavního zákona bez náhrady do vlastnictví státu České a Slovenské Federativní Republiky.
§ 2
(1) Svaz mladých, jeho orgány a organizační složky jsou povinny do 30 dnů ode dne účinnosti tohoto ústavního zákona vydat státu - České a Slovenské Federativní Republice nemovité a movité věci, peněžní prostředky a majetková práva, kromě majetku uvedeného v § 1 tohoto ústavního zákona, které měl bývalý Socialistický svaz mládeže v držení ke dni 31. 12. 1989. Jde-li o věci nemovité, zapisuje se od účinnosti tohoto ústavního zákona v evidenci nemovitostí jako jejich vlastník Česká a Slovenská Federativní Republika.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na nemovité a movité věci, peněžité prostředky a majetková práva, k nimž měly právo hospodaření základní organizace bývalého Socialistického svazu mládeže.
(3) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na movité věci tvořící součást kancelářského a obdobného vybavení, jejichž pořizovací cena nebyla vyšší než Kčs 5 000,-.
(4) Nejsou-li věci a majetková práva uvedené v odstavci 1 ke dni účinnosti tohoto ústavního zákona v držení Svazu mladých jeho orgánů a organizačních složek, je Svaz mladých povinen vydat do 30 dnů ode dne účinnosti tohoto ústavního zákona státu - České a Slovenské Federativní Republice peněžitou částku odpovídající ceně těchto věcí nebo majetkových práv ke dni 31. 12. 1989, pokud nejde o věci a majetková práva, které byly státu vydány již přede dnem účinnosti tohoto ústavního zákona.
(5) Ustanovení odstavce 4 se nevztahuje na věci, peněžité prostředky a majetková práva, které jsou v držení organizace Pionýr.
(6) Ustanovení odstavce 4 se nevztahuje na věci, peněžité prostředky a majetková práva, které byly bezplatně převedeny do vlastnictví jiných osob s povolením federálního ministerstva financí. [Čl. 1 odst. 3 zák. opatření předsednictva FS č. 177/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů.]
§ 3
Vláda České a Slovenské Federativní Republiky upraví po projednání s vládou České republiky a s vládou Slovenské republiky podrobnosti a postup při provádění § 1 a 2.
§ 4
Vláda České a Slovenské Federativní Republiky po dohodě s vládou České republiky a s vládou Slovenské republiky stanoví rozdělení tohoto majetku tak, aby byl použit výhradně pro potřeby dětí a mládeže.
§ 5
Ode dne účinnosti tohoto ústavního zákona se na Svaz mladých, organizaci Pionýr, jejich orgány a organizační složky nevztahuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 177/1990 Sb., o některých opatřeních týkajících se majetku politických stran, politických hnutí a společenských organizací, ve znění pozdějších předpisů.
§ 6
Tento ústavní zákon se nevztahuje na nemovité věci ve vlastnictví státu, které byly na základě hospodářské smlouvy odevzdány bezplatně Socialistickému svazu mládeže do trvalého užívání. [§ 70 hosp. zákoníku (úplné znění vyhlášeno pod č. 80/1989 Sb.).]
§ 7
Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1991.
Důvodová zpráva
I.
Obecná část
Od roku 1948 byly různými násilnými způsoby postupně likvidovány dosavadní spolky a sdružení mládeže a dětí, až v roce 1951 byla zákonem č. 68/1951 Sb. vyslovena zásada, že smí existovat pouze jediná organizace mládeže, jejímž hlavním úkolem bylo působit na děti a mládež v duchu marxisticko-leninského učení a připravovat je pro členství v KSČ.
Pozdější Socialistický svaz mládeže, jehož prostřednictvím se tyto jeho cíle realizovaly v posledních dvaceti letech, ve svých stanovách výslovně uvádí, že "rozvíjí svou činnost pod vedením Komunistické strany Československa vedoucí síly naší společnosti. Vychází z programů a cílů KSČ (...) V celé své činnosti vychází z revolučního učení dělnické třídy marxismu-leninismu. Usiluje, aby si ho mladí lidé cílevědomě osvojovali a v každodenní práci tvořivě uplatňovali a rozvíjeli." Mezi základní povinností člena SSM patřilo podle stanov "osvojovat si marxisticko-leninský světový názor, seznamovat se s politikou a cíli KSČ a tvořivě se účastnit na jejich uskutečňování".
Z těchto důvodů byla tato organizace socialistickým státem bohatě dotována a byl na ni převeden majetek zrušených organizací dětí a mládeže.
Socialistický svaz mládeže schválil na svém mimořádném sjezdu, konaném ve dnech 27. - 28. ledna 1990, změnu názvu organizace na Svaz mladých a nové prozatímní stanovy Svazu mladých s tím, že jako nástupce SSM bude i za změněných politických poměrů pokračovat ve své činnosti. Současně došlo k oddělení Pionýrské organizace SSM a následnému vytvoření samostatné organizace Pionýr.
Po 17. listopadu 1989 byla založena rada nových sdružení dětí a mládeže a byla též obnovena některá z dříve zrušených. V důsledku toho bylo zahájeno jednání jednak o navrácení majetku obnovených sdružení, jednak o rozdělení majetku bývalého SSM mezi nově vzniklá a obnovená sdružení. Jednání u kulatého stolu, ani ve Vládním výboru pro mládež, k tomuto účelu vytvořenému, nevedlo k dohodě. Z těchto důvodů je nutno řešit věc ústavním zákonem, a to převedením majetku SSM na stát, protože jen stát je v současné situaci schopen zabezpečit dostupnost všech zařízení nejširším vrstvám mládeže a nové rozdělení tohoto majetku podle objektivních hledisek.
II.
Zvláštní část
K § 1
Majetek býv. SSM činil cca 3 miliardy Kčs. Značnou část majetku představují hospodářská a účelová zařízení. Např. hodnota 8 účelových zařízení bývalého ÚV SSM činí 1,391 mld. Kčs. Majetek vznikl především z dotací poskytovaných státem jednak prostřednictvím bývalé Národní fronty (v letech 1969 1989 činily více než 8 mld. Kčs), jednak přímo ministerstvu financí. K takovým dotacím přitom nebyla v našem zákonodárství žádná právní opora. Podle zjištění federálního ministerstva kontroly není s tímto majetkem v současné době odpovědně hospodařeno.
Navrhuje se proto, aby podniky, hospodářská a účelová zařízení nynějšího Svazu mladých přešly do vlastnictví státu. Jde o podniky a hospodářská zařízení ve smyslu ustanovení § 102 hospodářského zákoníku, o účelová zařízení ve smyslu stanov bývalého SSM.
K § 2
Vychází se z předpokladu, že ostatní majetek měl z důvodů uvedených shora SSM v pouhé držbě. Proto se navrhuje, aby byl tento majetek vydán státu. § 2 odst. 1 se netýká majetku, který Svaz mladých získal z členských příspěvků případně z jiných legálních zdrojů. Datum 31. 12. 1989 bylo zvoleno zejména proto, že k tomuto datu byla provedena inventarizace a soupis majetku.
Navrhuje se, aby povinnost vydat majetek se nevztahovala
- na majetek, ke kterému měly právo hospodaření základní organizace SSM, protože byl pořízen většinou z výsledků vlastní činnosti jejich členů;
- na drobnější majetkové předměty, které Svaz mladých potřebuje ke své běžné činnosti.
Náhradou za majetek, který nemůže být vydán, zaplatí Svaz mladých peněžitou částku odpovídající jeho ceně, pokud nejde o případy uvedené v odst. 5 a 6.
K § 3 a 4
S provedením § 1 a 2, jakož i s rozdělením majetku, který přejde na stát, je spojena rada problémů, které v ústavním zákoně nelze řešit. Proto se řešení svěřuje federální vládě, resp. federální vládě a vládám republik.
Předpokládá se, že po provedení restituce majetku obnoveným organizacím dětí a mládeže dojde k jeho rozdělení mezi Českou republiku a Slovenskou republiku v poměru 2: 1. Při zajišťování jeho dalšího využití bude brán zřetel rovněž na děti a mládež zdravotně postižené nebo neorganizované (neorganizovaná mládež tvoří v současné době cca 80 %).
V Praze dne 16. listopadu 1990
akad. Milan Čič |
Doc. JUDr. Vladimír Mikule |
předseda výboru |
předseda výboru |
ústavně právního SL |
ústavně právního SN |
Pavel Konečný |
Ing. Jaroslav Cuhra |
tajemník výboru |
tajemník výboru |
ústavně právního SL |
ústavně právního SN |
Ing. Michal Borguľa |
Ing. Miloš Zeman |
předseda výboru |
předseda výboru |
pro plán a rozpočet SL |
pro plán a rozpočet SN |
Josef Wagner |
RNDr. Igor Němec |
tajemník výboru |
tajemník výboru |
pro plán a rozpočet SL |
pro plán a rozpočet SN |
Doc. Ing. Rudolf Zukal, CSc. |
Ing. Miroslav Tahy |
předseda výboru |
předseda výboru |
hospodářského SL |
hospodářského SN |
Ing. Miroslav Tyl |
Prof. JUDr. Martin Kontra, CSc. |
tajemník výboru |
tajemník výboru |
hospodářského SL |
hospodářského SN |
Doc. Ing. Ivan Laluha, CSc. |
PhDr. Alena Ovčačíková |
předseda výboru |
předsedkyně výboru |
sociálního a kulturního SL |
sociálního a kulturního SN |
Gabriela Rothmayerová |
Michal Prokop |
tajemnice výboru |
tajemník výboru |
sociálního a kulturního SL |
sociálního a kulturního SN |