FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. volební období

302

Společná zpráva

výborů ústavně právních, pro plán a rozpočet, hospodářských a výborů sociálních a kulturních Sněmovny lidu a Sněmovny národů

k vládnímu návrhu ústavního zákona o znárodnění majetku bývalého Socialistického svazu mládeže zestátněním a o jeho rozdělení

(tisk 236)

Výbory ústavně právní, pro plán a rozpočet, hospodářské a výbory sociální a kulturní Sněmovny lidu a Sněmovny národů doporučují schválit ústavní zákon v tomto znění:

Ústavní zákon

ze dne ................ 1990

o navrácení majetku Socialistického svazu mládeže lidu České a Slovenské Federativní Republiky

Socialistický svaz mládeže se považoval za "blízkého spolubojovníka" Komunistické strany Československa, byl jí ve své činnosti podřízen a připravoval své členy ke vstupu do komunistické strany. V důsledku toho se podílel na všech neoprávněných výhodách, které si Komunistická strana Československa přisvojila. K částečnému odstranění následků tohoto stavu se Federální shromáždění usneslo takto:

§ 1

Podniky, hospodářská a účelová zařízení Svazu mladých, nástupce Socialistického svazu mládeže, přecházejí dnem účinnosti tohoto ústavního zákona bez náhrady do vlastnictví státu České a Slovenské Federativní Republiky.

§ 2

(1) Svaz mladých, jeho orgány a organizační složky jsou povinny do 30 dnů ode dne účinnosti tohoto ústavního zákona vydat státu - České a Slovenské Federativní Republice nemovité a movité věci, peněžní prostředky a majetková práva, kromě majetku uvedeného v § 1 tohoto ústavního zákona, které měl bývalý Socialistický svaz mládeže v držení ke dni 31. 12. 1989. Jde-li o věci nemovité, zapisuje se od účinnosti tohoto ústavního zákona v evidenci nemovitostí jako jejich vlastník Česká a Slovenská Federativní Republika.

(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na nemovité a movité věci, peněžité prostředky a majetková práva, k nimž měly právo hospodaření základní organizace bývalého Socialistického svazu mládeže.

(3) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na movité věci tvořící součást kancelářského a obdobného vybavení, jejichž pořizovací cena nebyla vyšší než Kčs 5 000,-.

(4) Nejsou-li věci a majetková práva uvedené v odstavci 1 ke dni účinnosti tohoto ústavního zákona v držení Svazu mladých jeho orgánů a organizačních složek, je Svaz mladých povinen vydat do 30 dnů ode dne účinnosti tohoto ústavního zákona státu - České a Slovenské Federativní Republice peněžitou částku odpovídající ceně těchto věcí nebo majetkových práv ke dni 31. 12. 1989, pokud nejde o věci a majetková práva, které byly státu vydány již přede dnem účinnosti tohoto ústavního zákona.

(5) Ustanovení odstavce 4 se nevztahuje na věci, peněžité prostředky a majetková práva, které jsou v držení organizace Pionýr.

(6) Ustanovení odstavce 4 se nevztahuje na věci, peněžité prostředky a majetková práva, které byly bezplatně převedeny do vlastnictví jiných osob s povolením federálního ministerstva financí. [Čl. 1 odst. 3 zák. opatření předsednictva FS č. 177/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů.]

§ 3

Vláda České a Slovenské Federativní Republiky upraví po projednání s vládou České republiky a s vládou Slovenské republiky podrobnosti a postup při provádění § 1 a 2.

§ 4

Vláda České a Slovenské Federativní Republiky po dohodě s vládou České republiky a s vládou Slovenské republiky stanoví rozdělení tohoto majetku tak, aby byl použit výhradně pro potřeby dětí a mládeže.

§ 5

Ode dne účinnosti tohoto ústavního zákona se na Svaz mladých, organizaci Pionýr, jejich orgány a organizační složky nevztahuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 177/1990 Sb., o některých opatřeních týkajících se majetku politických stran, politických hnutí a společenských organizací, ve znění pozdějších předpisů.

§ 6

Tento ústavní zákon se nevztahuje na nemovité věci ve vlastnictví státu, které byly na základě hospodářské smlouvy odevzdány bezplatně Socialistickému svazu mládeže do trvalého užívání. [§ 70 hosp. zákoníku (úplné znění vyhlášeno pod č. 80/1989 Sb.).]

§ 7

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1991.

 

Důvodová zpráva

I.

Obecná část

Od roku 1948 byly různými násilnými způsoby postupně likvidovány dosavadní spolky a sdružení mládeže a dětí, až v roce 1951 byla zákonem č. 68/1951 Sb. vyslovena zásada, že smí existovat pouze jediná organizace mládeže, jejímž hlavním úkolem bylo působit na děti a mládež v duchu marxisticko-leninského učení a připravovat je pro členství v KSČ.

Pozdější Socialistický svaz mládeže, jehož prostřednictvím se tyto jeho cíle realizovaly v posledních dvaceti letech, ve svých stanovách výslovně uvádí, že "rozvíjí svou činnost pod vedením Komunistické strany Československa vedoucí síly naší společnosti. Vychází z programů a cílů KSČ (...) V celé své činnosti vychází z revolučního učení dělnické třídy marxismu-leninismu. Usiluje, aby si ho mladí lidé cílevědomě osvojovali a v každodenní práci tvořivě uplatňovali a rozvíjeli." Mezi základní povinností člena SSM patřilo podle stanov "osvojovat si marxisticko-leninský světový názor, seznamovat se s politikou a cíli KSČ a tvořivě se účastnit na jejich uskutečňování".

Z těchto důvodů byla tato organizace socialistickým státem bohatě dotována a byl na ni převeden majetek zrušených organizací dětí a mládeže.

Socialistický svaz mládeže schválil na svém mimořádném sjezdu, konaném ve dnech 27. - 28. ledna 1990, změnu názvu organizace na Svaz mladých a nové prozatímní stanovy Svazu mladých s tím, že jako nástupce SSM bude i za změněných politických poměrů pokračovat ve své činnosti. Současně došlo k oddělení Pionýrské organizace SSM a následnému vytvoření samostatné organizace Pionýr.

Po 17. listopadu 1989 byla založena rada nových sdružení dětí a mládeže a byla též obnovena některá z dříve zrušených. V důsledku toho bylo zahájeno jednání jednak o navrácení majetku obnovených sdružení, jednak o rozdělení majetku bývalého SSM mezi nově vzniklá a obnovená sdružení. Jednání u kulatého stolu, ani ve Vládním výboru pro mládež, k tomuto účelu vytvořenému, nevedlo k dohodě. Z těchto důvodů je nutno řešit věc ústavním zákonem, a to převedením majetku SSM na stát, protože jen stát je v současné situaci schopen zabezpečit dostupnost všech zařízení nejširším vrstvám mládeže a nové rozdělení tohoto majetku podle objektivních hledisek.

II.

Zvláštní část

K § 1

Majetek býv. SSM činil cca 3 miliardy Kčs. Značnou část majetku představují hospodářská a účelová zařízení. Např. hodnota 8 účelových zařízení bývalého ÚV SSM činí 1,391 mld. Kčs. Majetek vznikl především z dotací poskytovaných státem jednak prostřednictvím bývalé Národní fronty (v letech 1969 1989 činily více než 8 mld. Kčs), jednak přímo ministerstvu financí. K takovým dotacím přitom nebyla v našem zákonodárství žádná právní opora. Podle zjištění federálního ministerstva kontroly není s tímto majetkem v současné době odpovědně hospodařeno.

Navrhuje se proto, aby podniky, hospodářská a účelová zařízení nynějšího Svazu mladých přešly do vlastnictví státu. Jde o podniky a hospodářská zařízení ve smyslu ustanovení § 102 hospodářského zákoníku, o účelová zařízení ve smyslu stanov bývalého SSM.

K § 2

Vychází se z předpokladu, že ostatní majetek měl z důvodů uvedených shora SSM v pouhé držbě. Proto se navrhuje, aby byl tento majetek vydán státu. § 2 odst. 1 se netýká majetku, který Svaz mladých získal z členských příspěvků případně z jiných legálních zdrojů. Datum 31. 12. 1989 bylo zvoleno zejména proto, že k tomuto datu byla provedena inventarizace a soupis majetku.

Navrhuje se, aby povinnost vydat majetek se nevztahovala

- na majetek, ke kterému měly právo hospodaření základní organizace SSM, protože byl pořízen většinou z výsledků vlastní činnosti jejich členů;

- na drobnější majetkové předměty, které Svaz mladých potřebuje ke své běžné činnosti.

Náhradou za majetek, který nemůže být vydán, zaplatí Svaz mladých peněžitou částku odpovídající jeho ceně, pokud nejde o případy uvedené v odst. 5 a 6.

K § 3 a 4

S provedením § 1 a 2, jakož i s rozdělením majetku, který přejde na stát, je spojena rada problémů, které v ústavním zákoně nelze řešit. Proto se řešení svěřuje federální vládě, resp. federální vládě a vládám republik.

Předpokládá se, že po provedení restituce majetku obnoveným organizacím dětí a mládeže dojde k jeho rozdělení mezi Českou republiku a Slovenskou republiku v poměru 2: 1. Při zajišťování jeho dalšího využití bude brán zřetel rovněž na děti a mládež zdravotně postižené nebo neorganizované (neorganizovaná mládež tvoří v současné době cca 80 %).

V Praze dne 16. listopadu 1990

akad. Milan Čič

Doc. JUDr. Vladimír Mikule

předseda výboru

předseda výboru

ústavně právního SL

ústavně právního SN

Pavel Konečný

Ing. Jaroslav Cuhra

tajemník výboru

tajemník výboru

ústavně právního SL

ústavně právního SN

Ing. Michal Borguľa

Ing. Miloš Zeman

předseda výboru

předseda výboru

pro plán a rozpočet SL

pro plán a rozpočet SN

Josef Wagner

RNDr. Igor Němec

tajemník výboru

tajemník výboru

pro plán a rozpočet SL

pro plán a rozpočet SN

Doc. Ing. Rudolf Zukal, CSc.

Ing. Miroslav Tahy

předseda výboru

předseda výboru

hospodářského SL

hospodářského SN

Ing. Miroslav Tyl

Prof. JUDr. Martin Kontra, CSc.

tajemník výboru

tajemník výboru

hospodářského SL

hospodářského SN

Doc. Ing. Ivan Laluha, CSc.

PhDr. Alena Ovčačíková

předseda výboru

předsedkyně výboru

sociálního a kulturního SL

sociálního a kulturního SN

Gabriela Rothmayerová

Michal Prokop

tajemnice výboru

tajemník výboru

sociálního a kulturního SL

sociálního a kulturního SN


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP