FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. v. o.

339

Odpověď

ministra obrany ČSFR Luboše Dobrovského na interpelaci podanou poslancem SL O. Humlem na 7. společné schůzi SL a SN dne 24. 10. 1990

MINISTR OBRANY

České a Slovenské Federativní Republiky

V Praze dne ... listopadu 1990

Č. j.: 7131-84

Vážený pane poslanče,

na společné schůzi SL a SN dne 24. 10. 1990, jste interpeloval ve věci racionálnosti dokumentu "Zásady pro jednání se sovětskou stranou o přebírání movitého a nemovitého majetku, uplatnění nároku na finanční vyrovnání pohledávek obou stran a řešení všech dalších problémů vyplývajících z pobytu a odchodu sovětských vojsk".

Ve svém vystoupení jste zpochybňoval především právo sovětské strany požadovat finanční náhradu za objekty vybudované na území ČSFR nákladem SSSR.

Jak již ve svém vystoupení k Vaší interpelaci vysvětlil pan místopředseda federální vlády Valeš, kompenzace vzájemně přímo nesouvisejících věcí není možná. Znamená to, že dluh SSSR nelze umořovat aktivy, které má tato země na našem území.

Proti aktivům sovětské strany, které tvoří nemovitý a movitý majetek SSSR na našem území, stojí soubor pohledávek čs. strany, ze kterých jako příklady uvádím: náhrada za nadměrné opotřebení pronajatých objektů, refundace náhrady vdovských a sirotčích důchodů, jakož i dávek za újmu na zdraví způsobenou osobám při vstupu vojsk, tj. od 21. 8. do 18. 10. 1968, doplatek za nájem vzhledem k nárůstu objemu pronajatých staveb, řada dalších škod a především škody ekologické.

Připomínám, že principy obsažené v "Zásadách pro jednání se sovětskou stranou ..." jsou fakticky potvrzené usnesením vlády ČSFR č. 749 (Návrh zásad vymáhání majetkoprávních pohledávek souvisejících se vstupem, pobytem a odchodem sovětských vojsk z území ČSFR), který byl závazným dokumentem pro jednání komise expertů ČSFR se sovětskou stranou. Jako účastník těchto jednání jste se mohl pane poslanče osobně přesvědčit o šířce problémů a obtížnosti jejich řešení.

Předpokládám pane poslanče, že funkci a. s. Strojexport v obchodním jednání postačujícím způsobem zdůvodnil pan Valeš, místopředseda vlády ČSFR. I když Vám dáváme za pravdu v tom, že podíl na obchodním rozpětí do 3,8% podílu zisku z prodeje dostává čs. organizace na stejnou platformu s PZO sovětské strany, nelze předpokládat, že by čs. právnické osoby z jakýchkoliv důvodů nesmyslně přeplácely hodnotu objektů SSSR.

Rovněž tak připomínám, že změna majitele nemovitosti je nevyhnutelně podmíněna souhlasem orgánu místní správy (dosud národní výbory), dále vlastníka pozemku a federálního ministerstva financí, které potvrzuje, že čs. stát a jeho instituce nemají o koupi, či nabytí vlastnického práva k předmětným objektům zájem.

Rovněž tak je nutné, aby v podmínkách rozvíjející se tržní ekonomiky byla čs. podnikatelům a společnostem dána možnost získávat základní prostředky pro rozvoj podnikání. Přitom výše uvedenými omezujícími faktory je zajištěno, aby byly respektovány i zájmy orgánů místní správy reprezentující zájem obyvatelstva a konečně i zájmy čs. státu, které však dnes musíme pokládat za rovné zájmům svobodně se rozvíjející ekonomiky.

Mám zato, pane poslanče, že Vaše osobní účast na jednání skupin expertů vlád ČSFR a SSSR Vám umožnila přesvědčit se o složitosti problémů a o čestném úmyslu všech členů čs. delegace v rámci daných pokynů federální vlády hájit zájmy ČSFR.

S pozdravem

Luboš Dobrovský v. r.

Vážený pan

Ondřej HUML

poslanec SL FS ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP