FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. volební období

352

Odpověď

ministra vnitra ČSFR Ing. Jána Langoše na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů Vladimírem Mikule (tisk 201)

 

MINISTR VNITRA

ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

Ing. Ján LANGOŠ

V Praze dne ... listopadu 1990

Č. j. USL-1052/L-90

Vážený pane poslanče,

obdržel jsem Vámi podanou interpelaci a dávám k ní následující vyjádření:

V průběhu měsíců ledna a února r. 1990 proběhla v resortu FMV reorganizace, v jejímž rámci došlo ke zrušení převážné většiny útvarů v oboru působnosti FMV a konstituování útvarů nových. Funkční místa ze zrušených útvarů byla převáděna do účelové rezervy MV ČSFR a příslušníci v nich ustanovení byli převáděni do zálohy pro přechodně nezařazené příslušníky.

Rozkazem MV ČSFR č. 21 ze dne 7. února 1990 byla zřízena prověrková komise FMV a vydány zásady pro zřizování a činnost prověrkových komisí v rámci útvarů řízených FMV včetně krajských správ SNB. Předsedou prověrkové komise na FMV byl jmenován náměstek ministra vnitra ČSFR plk. J. Procházka, který byl současně zmocněn vydat další pokyny k činnosti prověrkových komisí. Tímto rozkazem bylo též uloženo náčelníku tehdejší vnitřní a organizační správy FMV (VOS FMV) mjr. Novotnému ve spolupráci s náčelníkem personální správy plk. Koníčkem vydat metodický pokyn k rozkazu při řešení otázek služebního poměru příslušníků SNB a vojáků z povolání. V čl. 7 odst. 5 zásad bylo stanoveno, že závěry prověrkových komisí jsou předávány občanským komisím k zaujetí stanoviska s výjimkou prověrek příslušníků bývalé hlavní správy rozvědky, správy sledování a správy zpravodajské techniky.

Rozkazem MV ČSFR č. 22 ze dne 7. února 1990 byly vydány zásady spolupráce náčelníků útvarů v oboru působnosti FMV s občanskými komisemi, jako jejich součást je stanovena působnost, složení a zásady jednání občanských komisí.

Vzhledem k tomu, že pokyny náčelníků VOS FMV a Správy personální práce a vzdělávání FMV (SPPV FMV), vydané k realizaci RMV ČSFR č. 21/1990, byly shledány jako nevyhovující, neboť při jejich aplikaci končil služební poměr uplynutím až 7 měsíců od prověrek, bylo vedením FMV rozhodnuto zpracovat návrh novely zákona č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti, která by umožnila skončení služebního poměru v době jednoho měsíce. Návrh novely byl urychleně připraven a předpokládal, že příslušníkům propuštěným ze služebního poměru z důvodu, že podle stanoviska občanské komise nejsou způsobilí pro službu v SNB, nebude náležet odchodné, platové vyrovnání ani příspěvek za službu. Tento návrh nebyl akceptován. Totéž platí i o dalších variantách novely zákona, připravovaných podle pokynů v resortu FMV.

Iniciativní skupina poslanců branných a bezpečnostních výborů Federálního shromáždění ČSFR zpracovala vlastní návrh širší novely zákona č. 100/1970 Sb. Novela zákona byla schválena dne 9. května 1990 v podobě navržené iniciativní skupinou poslanců a doplněné o připomínky ústavně právních výborů FS. Účinnosti nabyla dne 10. května 1990. Touto novelou došlo mj. ke změně ustanovení § 100 odst. 1 písm. a) zákona č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků SNB, a zásadní organizační změny musí být schváleny vládou ČSFR namísto Radou obrany státu.

Od prosince 1989 a v průběhu I. pololetí 1990 byla v resortu FMV provedena řada zásadních organizačních změn. Protože však tyto změny nebyly schváleny Radou obrany státu, jak vyžadovalo ustanovení § 100 odst. 1 písm. a) zákona č. 100/1970 Sb., byl zpracován materiál pro jednání Rady obrany státu, který zachycoval všechny změny provedené v resortu do konce měsíce února. Materiál nebyl do května v Radě obrany státu projednán; po schválení zákona č. 169/1990 Sb. byl tento materiál stažen z programu Rady obrany státu.

Lze tedy konstatovat, že obsah a rozsah zásadních organizačních změn byly v podstatě dohodnuty, připraveny a předány Radě obrany státu ke schválení. Podmínky pro aplikaci ustanovení § 100 odst. 1 písm. a) zákon č. 100/1970 Sb. jako důvodu propuštění však nebyly naplněny, neboť chybělo schválení těchto změn Radou obrany státu.

K otázce č. 1 a 2

Na základě zmocnění obsaženého v článku I zákona č. 169/1990 Sb. jsem dne 17. září 1990 vydal rozkaz č. 94 - Podrobnosti o vytváření, působnosti a jednání občanských komisí v resortu federálního ministerstva vnitra.

Jsem si vědom toho, že uvedený rozkaz nenaplňuje zcela zmocnění, na jehož základě byl vydán. Vydání tohoto rozkazu předcházela složitá jednání, a to jak s občanskými komisemi, tak i s republikovými ministry vnitra. Přesto, že jsem se tomuto úkolu věnoval od svého nástupu do funkce, nepodařilo se dosáhnout dohody s ministrem vnitra SR. Proto jsem vydal pokyn, aby byl původní návrh společného rozkazu upraven a vydán pouze pro obor působnosti FMV. O této skutečnosti byl dopisem informován ministr vnitra ČR s doporučením, aby obdobná úprava problematiky občanských komisí byla provedena i pro jeho resort.

V tomto případě vznikl velmi složitý právní problém, neboť zákon váze vydání uvedeného prováděcího předpisu na dohodu ministrů, a v případě, že dohody není možno dosáhnout, je vydání takového předpisu nemožné.

Podle mých informací obdobná opatření s působností pro resorty ministerstev vnitra republik zatím vydána nebyla.

K otázce č. 3

Vláda ČSFR svým usnesením ze dne 2. srpna 1990 č. 534 schválila zásadní změny v organizační struktuře a početních stavech FMV, které byly realizovány v období od 17. listopadu 1989 do 31. července 1990. Tímto opatřením byla naplněna dikce § 100 odst. 1 písm. a) zákona č. 100/1970 Sb.

Vzhledem k tomu, že je nutno realizovat další změny i v období po 31. červenci 1990 a že je nutno přihlédnout i k postupnému přechodu na novou organizační strukturu federálního ministerstva vnitra včetně přijatých nebo připravovaných změn v oblasti vymezení působnosti orgánů federace ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti, pověřila dne 19. listopadu 1990 vláda ČSFR svým usnesením č. 825 ministra vnitra ČSFR, aby do konce roku 1990 realizoval další zásadní změny v organizační struktuře federálního ministerstva vnitra, které vyplývají ze zákona č. 384/1990 Sb., o vymezení působnosti České a Slovenské Federativní Republiky ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti, a z ostatních zákonů schválených Federálním shromážděním. Citovaným usnesením bylo ministru vnitra ČSFR uloženo předložit vládě ČSFR do 31. ledna 1991 celkovou informaci o provedených zásadních změnách v organizační struktuře federálního ministerstva vnitra za rok 1990.

Toto opatření je přechodné a zohledňuje četnost změn i nutnost jejich neprodleného provedení. Ministr vnitra ČSFR je tak oprávněn do 31. prosince 1990 realizovat tyto nezbytné změny s veškerými souvisejícími právními účinky, včetně zákonné podmínky pro aplikaci zákona č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků SNB, ve znění pozdějších předpisů, v personální oblasti.

V období od 10. května 1990 do 31. července 1990 bylo vyhlášeno rozhodnutí o propuštění z důvodů zásadních organizačních změn 108 příslušníkům SNB, u nichž bylo později nutno, vzhledem k absenci podmínky stanovené zákonem, změnit důvod skončení služebního poměru na "uvolnění ze závažných osobních důvodů". Tato skutečnost se s přihlédnutím k průměrnému hrubému služebnímu příjmu příslušníků (5.003 Kčs) promítne do státního rozpočtu cca v těchto částkách:

1 mil. Kčs - na vyplaceném služebním příjmu (doba delší o 2 měsíce než při původně uvažované 1 měsíční lhůtě),

2 mil. Kčs - na odchodném,

249 tis. Kčs ročně - na platovém vyrovnání, a to po dobu 2 let od skončení služebního poměru, nejdříve však ode dne nástupu do občanského zaměstnání,

520 tis. Kčs ročně - na příspěvku za službu.

Na základě mého rozhodnutí provedla inspekce ministra vnitra ČSFR v průběhu srpna 1990 potřebné šetření. Prokázalo se, že odpovědnost za výše uvedené nedostatky nesou zcela jednoznačně zejména bývalí vedoucí pracovníci Správy personální práce a vzdělávání FMV pplk. Vulkán a plk. Hedl. Oba jmenovaní byli za hrubé nedostatky ve své řídící činnosti ze svých funkcí odvoláni.

K otázce č. 4

V zájmu odstranění zdlouhavého administrativního postupu a urychlené realizace závěrů prověrkových a občanských komisí při propouštění neprověřených příslušníků byla rozkazem MV ČSFR č. 61/1990 ze dne 15. 5. 1990 delegována pravomoc rozhodnout o skončení služebního poměru z důvodu uvedeného v § 100 odst. 1 písm. g) zák. č. 100/1970 Sb., ve znění pozdějších předpisů, na služební funkcionáře, kteří mají nejméně III. stupeň kádrové pravomoci (tj. ředitele a náčelníky správ a útvarů MV). Proces související se skončením služebního poměru neprověřených příslušníků byl ovlivněn těmito funkcionáři a odpovědnost za konkrétní nedostatky je ryze individuální.

Podle údajů ústřední občanské komise při FMV ke dni 23. 8. 1990, tzn. 8 dní před skončením jednoměsíční výpovědní lhůty, bylo v oboru působnosti FMV propuštěno a uvolněno celkem 2 745 příslušníků SNB. Z toho bylo pro nezpůsobilost pro další službu (§ 100 odst. 1 písm. g) propuštěno 1 834 příslušníků SNB.

Ostatní byli uvolněni na vlastní žádost nebo propuštěni z důvodu nároku na starobní důchod (§ 100 odst. 1 písm. c/). K uvedenému dni nebyly dokončeny prověrky u 220 příslušníků SNB. Šlo zejména o příslušníky zařazené ve zpravodajské službě FMV (87 příslušníků mimo území ČSFR) a v útvarech Pohraniční stráže a ochrany státních hranic.

Z dostupných údajů vyplývá, že k 23. 8. 1990 nebylo ještě propuštěno 155 příslušníků SNB, kteří nebyli potvrzeni občanskými komisemi pro další službu v SNB.

Protože dobíhala jednoměsíční propouštěcí doba, nemohu v současné době odpovědně sdělit, kolik z těchto 155 příslušníků SNB bylo v propouštěcí době anebo jim eventuálně nebylo oznámeno rozhodnutí o propuštění.

Vzhledem k této skutečnosti jsem rozhodl, aby zjištěním negativních jevů souvisejících s prověrkami a následnými personálními opatřeními byl bezodkladně pověřen ředitel mé inspekce a informace o objektivním zjištění skutečného stavu a konkrétních nedostatcích v realizaci záměrů prověrkové činnosti v resortu federálního ministerstva vnitra, včetně osobní odpovědnosti, mi byla předložena do 31. prosince 1990.

O nově zjištěných skutečnostech a přijatých opatřeních Vás, vážený pane poslanče, budu informovat do 31. ledna 1991.

S pozdravem

Vážený pan

JUDr. Vladimír MIKULE

poslanec Sněmovny národů

Federálního shromáždění

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP