FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. volební období

400

Odpověď

ministra vnitra ČSFR Ing. Jána Langoše na interpelaci podanou poslancem sněmovny lidu JUDr. M. Pohankou, CSc. na 9. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů dne 27. 11. 1990

MINISTR VNITRA

ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

Ing. Ján LANGOŠ

V Praze dne 14. prosince 1990

Č. j.: USL-1220/L-90

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ze dne 27. listopadu 1990 podávám následující vysvětlení.

Výkon státní správy na úseku zbraní a střeliva včetně povolovacího řízení na tomto úseku i výkon státní správy při registraci podnikatelské činnosti podle zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, náleží v plné míře do působnosti ministerstev vnitra republik. Federální ministerstvo vnitra není oprávněno do této činnosti zasahovat, ani ji přezkoumávat, na zjištěné nedostatky nebo problémy může pouze upozornit.

V souvislosti s projednáváním zprávy o bezpečnostní situaci ve Federálním shromáždění v září t. r. jsem upozornil ministra vnitra ČR a ministra vnitra SR na závažný problém, na který poukazovali poslanci v rozpravě k projednávané zprávě. Problém se týkal udělování oprávnění k podnikatelské činnosti zaměřené na poskytování ochrany osob nebo majetku a provozování detektivních agentur (a v této souvislosti i vydávání povolení k držení a nošení zbraní) bývalým příslušníkům StB, kteří byli propuštěni pro nezpůsobilost k další službě. Požádal jsem ministry vnitra ČR a SR o přijetí opatření, která by v nejvyšší možné míře zabránila udělování takových oprávnění a povolení k držení a nošení zbraní těmto osobám a o revizi povolení již vydaných.

Přezkoumání případů vydání hromadného zbrojního průkazu a udělení oprávnění k podnikatelské činnosti bývalým příslušníkům StB, na které upozorňujete ve své interpelaci, přísluší resortu ministerstva vnitra ČR. Text Vašeho vystoupení ve Federálním shromáždění zasílám proto na vědomí ministru vnitra ČR.

Pokud jde o novelizaci zákona č. 147/1983 Sb., o zbraních a střelivu, ve znění zákona č. 49/1990 Sb., nepovažuji ji v současné době za nezbytně nutnou. Federálním ministerstvem vnitra jsou v souladu s plánem legislativních prací vlády ČSFR připravovány zásady nového zákona o zbraních a střelivu, jehož účinnost se předpokládá k 30. 6. 1992.

K přípravě zásad zákona jsou plně využívány všechny podněty, připomínky a doporučení občanů, orgánů a organizací, které federální ministerstvo vnitra obdrželo za dobu účinnosti zákona č. 147/1983 Sb. Mezi těmito podněty je i dopis vedení okresní správy VB Bruntál a občanské komise při této správě poslancům Federálního shromáždění, ze kterého citujete některé pasáže ve svém vystoupení. Úplný text tohoto dopisu jsme obdržel a stanovisko federálního ministerstva vnitra k němu bylo zasláno okresní správě VB v Bruntále.

Zákon č. 147/1983 Sb., ve znění zákona č. 49/1990 Sb., i prováděcí vyhláška k němu č. 10/1984 Sb., ve znění vyhlášky č. 264/1990 Sb., poskytují dostatek prostoru k tomu, aby se zabránilo možnosti vydat povolení k držení a nošení zbraní osobám, které by jich mohly zneužít. Při vydávání hromadného zbrojního průkazu je povolovací orgán povinen v souladu se správním řádem zjistit přesně a úplně skutečný stav věci. Musí proto mj. přezkoumat důvody, pro které má být průkaz vydán a ověřit, zda osoby, které budou odpovídat za řádné zacházení se zbraněmi nebo budou zbraně nosit, splňují podmínky stanovené § 7 zákona, tj. zda se jedná o osoby bezúhonné, fyzicky, duševně a odborně způsobilé pro zacházení se zbraněmi a skýtající záruku, že zbraní nebude zneužito. Proto jsou také organizace žádající o vydání hromadného zbrojního průkazu povinny podle vyhlášky č. 10/1984 Sb. uvést v žádosti základní údaje o vedoucím organizace, o osobách odpovědných za zacházení se zbraněmi a osobách, které budou zbraně nosit. Organizace mají také povinnost hlásit po vydání průkazu orgánu, který ho vydal, změny všech údajů uvedených v žádosti.

Rozhodnutí o vydání hromadného zbrojního průkazu může v souladu s § 65 správního řádu přezkoumat z vlastního nebo jiného podnětu správní orgán nejblíže nadřízený orgánu, který vydal rozhodnutí. Při zjištění, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu se zákonem nebo vyhláškou, ho může zrušit a hromadný zbrojní průkaz může být odebrán, i když zákon o zbraních a střelivu takovou možnost výslovně neupravuje. Při přezkoumání rozhodnutí vychází správní orgán z právního stavu a skutkových okolností v době vydání rozhodnutí. Ustanovení § 9 odst. 4 zákona č. 147/1983 Sb., ve znění zákona č. 49/1990 Sb., je ustanovení specifické, které dává možnost odebrat hromadné povolení k držení a nošení zbraní při změně skutkových okolností, tj. v případě, že pominou důvody pro které bylo rozhodnutí vydáno.

Z tohoto rozboru je zřejmé, že při důsledném dodržování zásad správního řízení a ustanovení předpisů o zbraních a střelivu lze případům, kdy by mohl být zbrojní nebo hromadný zbrojní průkaz vydán osobám, které neskýtají záruku, že zbraní může být zneužito, zabránit i v současné době.

S pozdravem

Vážený pan

JUDr. Milan Pohanka, CSc.

poslanec Sněmovny lidu

Federální shromáždění

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP