FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. volební období

413

Druhá dílčí zpráva o dosavadní činnosti vyšetřovací komise pro objasnění událostí 17. listopadu 1989

 

Druhá dílčí zpráva o dosavadní činnosti vyšetřovací komise pro objasnění událostí 17. listopadu 1989

Asi mnohé z přítomných zklamu, ani tato zpráva neobsahuje žádná konkrétní jména či jiné údaje, které by mohly

a/ narušit další průběh vyšetřování

b/ prozradit skutečnosti, jejichž odtajnění přísluší našemu zřizovateli - tedy plénu FS.

Možná se někomu z vás jeví dosavadní práce komise jako pomalá a nedostatečná co do výsledků, jiným zas jako nepříslušná pokud jde o zjišťování skutečností, které zdánlivě se 17. listopadem nesouvisí a příliš rozšiřují pole působnosti StB i do institucí nejvyšších, tedy i do parlamentu. Někteří nás dokonce podezírají, že poskytujeme veřejnosti prostřednictvím sdělovacích prostředků informace, s nimiž jsme vás zatím neseznámili.

1/ Tempo a míra dostatečnosti naší práce jsou závislé na dvou faktorech - jednak jsme museli zvládnout novou metodiku postupu vyplývající z toho, že máme pravomoce, které předchozí komise postrádala, a děláme to prakticky bez jakéhokoli technického vybavení, s minimální personální pomocí aparátu FS a se značně opožděnou podporou operativy MV. Naproti tomu velice nám práci usnadňují rozkazy ministra vnitra a ministra obrany, jakož i nařízení Generální prokuratury, umožňující členům komise přístup ke všem důležitým zdrojům informací.

2/ Předchozí komise se ve své dohlížecí funkci zaměřila výlučně na ono datum 17. listopadu a téměř výlučně na střet uprostřed Prahy a jeho následky. Po vyhodnocení výsledků a výslechu členů minulé komise jsme došli k závěru, že pro objasnění událostí listopadových je nutné zjistit, co jim předcházelo a co po nich následovalo, eventuálně, kdo je cílevědomě připravoval nebo kdo chtěl opět cílevědomě jejich rezultáty změřit. Proto ta šíře záběru a proto i zjištění, která hlouběji objasňují součinnost mnoha institucí, politických stran a hnutí i cizích činitelů. Při těchto sondách jsme náhle narazili na skutečnosti i na konkrétní jména, tedy nikoli, že bychom po nich šli s nějakým prvotním záměrem, ta odhalení byla až druhotná a možno už dnes říci, že začasté překvapivá.

3/ Poskytování informací veřejnosti má dvojí účel: jednak jsme povinni veřejnosti sdělit, že vůbec něco děláme a že nehodláme nic zahrát do autu. Zároveň zveřejněním systému naší práce a možností z něho vyplývajících dáváme najevo, že existují spolehlivé způsoby objasnění činnosti StB, což bylo v minulosti značně bagatelizováno se záměrem uspokojit ty, kteří svou prací s StB přípravu listopadových událostí ovlivnili, že se na jejich činnost nepřijde. Zanedbatelné není ani to, že vždy po zveřejnění dílčích údajů o metodice naší práce dostáváme od veřejnosti další a další impulsy, které mapují nová místa působnosti StB.

Co jsme dosud veřejnosti sdělili, jste si zajisté přečetli v novinách a jen člověk nám nepříliš nakloněný může těchto zpráv či rozhovorů usoudit, že jsme porušili mlčenlivost, jíž jste nás zavázali. Pro jistotu základní údaje zopakuji: Komise má k dispozici tzv. registr svazků, tedy seznam všech tajných spolupracovníků StB, který obsahuje více než sto tisíc jmen aktivních spolupracovníků. Síť agentů působila ve všech oblastech naší společnosti a dodnes není vyloučeno, že někteří na nejrůznějších místech mohou sloužit i nadále - ať už přímo zaúkolovaně nebo ze strachu před prozrazením či vydíráním. Dodnes dochází ke kontaktům, na různých úrovních se zamlžuje činnost agentů a jejich propojení se stávajícími strukturami, zpochybňují se zcela záměrně výsledky lustrací. Proto jsme považovali za potřebné sdělit veřejnosti i to, jaké údaje registr svazků obsahuje a jak jsou v něm spolupracovníci StB kategorizováni, kdo byl tajný spolupracovník, kdo důvěrník, jaké úkoly plnil rezident, kdo byl agent, kdo kandidát TS, jaké úkoly plnil držitel propůjčeného bytu. Možná pod dojmem nebo dokonce pod tlakem těchto a takto zveřejněných údajů se najednou začíná šuškat a kombinovat, kdo všechno se s StB zapletl. Mohu zodpovědně prohlásit, že komise nikomu žádná jména, ať už skutečná či krycí, neposkytla, že zatím nikoho cíleně nelustrovala, že však je připravena to na žádost příslušných orgánů učinit - ovšem pouze se souhlasem našeho zřizovatele, tedy pléna FS. Výsledky pak jsme povinni sdělit opět pouze vám a vy musíte rozhodnout, jak se s nimi naloží.

Současně bych chtěl vážené FS ujistit, že údaje prověřené registrem jsou uloženy na spolehlivém místě a že nebudou nikterak zneužity.

A nyní se pokusím objasnit příčiny, proč nebyly dostatečně spolehlivé dosavadní lustrace, tedy i lustrace nás poslanců: 1/ Lustrace nebyly provedeny na všech správách SNB, které vedou seznamy tajných spolupracovníků. 2/ Nebyly uplatněny všechny metody, jimiž lze tajné spolupracovníky zjistit. Pouze se dělala prohlídka kartotéčních lístků na SEO /statisticko evid. odd./ FMV, které vedlo ústřední evidenci 2. správy FMV. Zjistili jsme dále, že v době, kdy se lustrovali kandidáti pro parlament, byla řada lístků z kartotéky vyřazena. Tyto lístky se však zachovaly a teprve na pokyn naší komise jsou vráceny do kartotéky k využití. Pro lepší pochopení uvedu některé další metody, jimiž lze získat informace o tajných spolupracovnících. Existují mikrofiše se seznamy zájmových osob StB, uspořádané abecedně. Existuje kartotéka agentů, kterou z různých pramenů sestavoval ÚOÚD /úřad na ochranu .../, nyní v držení Federální informační služby. Existují dvě databáze spolupracovníků a jejich registračních čísel i dalších údajů.

Z těchto zdrojů získané informace je třeba porovnat s registrem svazků, což je naprosto spolehlivý a nepadělatelný zdroj informací a je nyní plně k dispozici právě naší komisi. Nutno však připomenout, že všechny tyto zdroje informací nebyly v době voleb plně k dispozici, zejména patrně proto, že tehdejší ministr vnitra nezajistil, aby byly plně využity. 3/ Řada informací nebyla zveřejněna, poněvadž někteří lidé v kartotéce byli tzv. blokováni. Blokace znamenala příkaz nesdělit při lustraci údaje. Blokace byly různých úrovní a všechny v době lustrace kandidátů byly v platnosti. Mezi nimi i blokace ministra vnitra, tehdejšího ministra vnitra. Ovšem všechny nedostatky lustrací nelze svádět na pracovníky, kteří je prováděli, ti jen postupovali podle příkazů a způsobů obvyklých v té době. 4/ Výsledky lustrací byly předány vedení politických stran a hnutí a bohužel není záruka, že tato vedení pozitivně vylustrované kandidáty skutečně vyřadila z volebních listin. 5/ Některé strany pak vůbec nebyly lustrovány, poněvadž o lustraci nepožádaly buď vůbec nebo včas anebo lustrace zásadně odmítaly. S takovým postojem se ovšem můžeme setkat i nyní a záleží jen na tom, do jaké míry jsou si vedení těchto stran a hnutí vědoma nebezpečí, plynoucího z toho, že jejich zástupci mohou být i nadále zneužíváni k činům, které jsou s to destabilizovat náš stát i jednotlivé jeho republiky mnohem víc než samotné lustrace.

Nakonec chci oznámit, že v současné době jsou v naší komisi podrobeni svědeckým výslechům další dva význační pracovníci StB: náčelník 10. odboru II. správy Žák a zástupce náčelníka II. správy Chovanec, přičemž ve vazbě vojenské prokuratury se nacházejí bývalý ministr vnitra Kincl, jeho první náměstek Lorenc a náčelník II. správy Vykypěl. Nepochybně i z výpovědí těchto osob vyjdou najevo další skutečnosti o spolupráci s StB, jimž nemůžeme zabránit ani se jim vyhýbat, avšak teprve s vaším souhlasem můžeme výsledky takto získané dát opět vám k dispozici k dalšímu konání a teprve s vaším souhlasem můžeme prověrky rozšířit i na další kategorie občanů. Čistota našich řad je ve vašich rukách.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP