FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. volební období

418

Odpověď

ministra obrany ČSFR Luboše Dobrovského na interpelace poslanců Federálního shromáždění (tisk 359 a 368)

 

MINISTR OBRANY

České a Slovenské federativní Republiky

Čj.: 30058-84

V Praze dne 9. ledna 1991

Vážený pane poslanče,

v souladu s přijatými Vídenskými dohodami o snížení stavu výzbroje a připravovanou vojenskou doktrínou ČSFR byl Radou obrany státu přijat návrh koncepce využití letištní sítě ČSFR letectvem Čs. armády po roce 1990, kterého součástí je i návrh na rozmístění vojenského letectva a snížení počtů letecké techniky.

Na základě Vídeňských dohod může mít Čs. armáda celkem 345 bojových letounů a 75 bojových vrtulníků. V návrhu pro jednání ROS byl snížen počet bojových letounů na 315 a na základě mého rozhodnutí bude do provozu zařazeno pouze 270 těchto letounů. Toto opatření bude mít kladný ekologický dopad na celé území ČSFR.

Podle úkolů, které vyplývají pro letectvo a PVOS z připravované vojenské obranné doktríny, bude nutno posílit obranu území MORAVY a SLOVENSKA tak, aby bylo zabezpečené rovnoměrné rozdělení sil a prostředků na celé území ČSFR.

Vzhledem k tomu, že byla ukončena činnost bojového leteckého pluku v BRNĚ a výrazně omezena letová činnost v PŘEROVĚ, zůstávají letiště MOŠNOV a letiště NÁMĚŠŤ nad OSLAVOU jedinými vojenskými letišti s bojovými útvary na území Moravy.

Při rozhodování o využití letiště MOŠNOV stíhacím letectvem protivzdušné obrany státu byla brána do úvahy vedle ryze vojenských kritérií i hlediska ekologická a sociální. Proto bylo rozhodnuto, že na letišti bude rozmístěna pouze jedna samostatná letka s 18 bojovými, 4 cvičně bojovými letouny a 4 letouny L-39. Intenzita leteckého provozu nepřesáhne tři letové dny v týdnu s maximální letovou dobou 5-7 hodin.

Československým vojenským letectvem byla přijata opatření k minimalizaci vlivu hlučnosti letecké techniky na velká obytná sídliště a rekreační oblasti. Na základě ekologických požadavků byl upraven letištní řád letiště MOŠNOV. Systém vzletu a přiblížení na přistání je rozpracován tak, aby nedošlo ke zvýšení hlučnosti nad ostravskými sídlišti. Létání nad městy je omezeno výškou 500 m. Pracovní prostory pro výcvik pilotů jsou voleny mimo obytné a rekreační oblasti. K zabránění kontaminace vodních zdrojů ropnými látkami byly v roce 1974 vybudovány nákladem 75 mil. Kčs v prostoru letiště podzemní jílocementové stěny, které všesměrově lokalizují veškeré ropné úniky. Uplatněná metoda nenarušila hydrologický režim dané lokality.

Skutečnost, že letiště MOŠNOV spadá do kompetence FMO je v mnoha směrech pro město OSTRAVU výhodná, protože armáda na sebe přebírá povinnosti spojené s údržbou a střežením letiště, což příznivě ovlivňuje ekonomiku civilního provozu. Společný vojenský a civilní provoz je realizován v řadě evropských států ke spokojenosti obou uživatelů. Jako příklad lze uvést velké mezinárodní letiště FRANKFURT nad MOHANEM. Ani v případě letiště MOŠNOV tedy nehrozí civilnímu leteckému provozu žádné vážnější omezení ze strany armády. K organizaci společného provozu existuje dostatek zkušeností, především z letiště BRNO, KOŠICE, PIEŠŤANY i samotného MOŠNOVA v době, kdy na tomto letišti působil 8. stíhací letecký pluk.

Věřím, že uvedené skutečnosti pomohou pochopit přijaté stanovisko Rady obrany státu k danému problému.

S pozdravem

Luboš Dobrovský v. r.

Poslanec Sněmovny lidu

FS ČSFR

Ivan MYNÁŘ

PRAHA


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP