FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. volební období

445

Společná zpráva

k návrhu prezidenta ČSFR na vydání ústavního zákona o Ústavním soudu České a Slovenské Federativní Republiky

(tisk 373)

Výbory pro plán a rozpočet, sociální a kulturní, zahraniční, branné a bezpečnostní, hospodářské, pro životní prostředí a ústavně právní po projednání doporučují Sněmovně lidu a Sněmovně národů Federálního shromáždění přijmout ústavní zákon o Ústavním soudu ČSFR s těmito změnami a doplňky:

1. Článek 1 odst. 2 zní:

"(2) Soudci Ústavního soudu jsou při rozhodování nezávislí a jsou vázáni jedině Ústavou České a Slovenské Federativní Republiky a ostatními ústavními zákony Federálního shromáždění.".

2. Článek 2 zní:

"Čl. 2

Ústavní soud rozhoduje:

a) o souladu zákonů Federálního shromáždění a zákonných opatření předsednictva Federálního shromáždění s ústavními zákony Federálního shromáždění;

b) o souladu zákonů Federálního shromáždění, ústavních a jiných zákonů České národní rady a Slovenské národní rady s mezinárodními smlouvami o lidských právech a základních svobodách, Českou a Slovenskou Federativní Republikou ratifikovanými a vyhlášenými;

c) o souladu ústavních zákonů a jiných zákonů České národní rady a Slovenské národní rady a zákonných opatření předsednictva České národní rady a Slovenské národní rady s ústavními zákony Federálního shromáždění;

d) o souladu nařízení vlády České a Slovenské Federativní Republiky a právních předpisů federálních ministerstev a ostatních federálních orgánů státní správy s ústavními a jinými zákony Federálního shromáždění;

e) o souladu nařízení vlád České republiky a Slovenské republiky a právních předpisů ministerstev a ostatních orgánů státní správy České republiky a Slovenské republiky s ústavními a jinými zákony Federálního shromáždění.".

3. Článek 3 zní:

"Čl. 3

(1) Jestliže Ústavní soud svým nálezem vysloví, že je nesoulad mezi právními předpisy uvedenými v čl. 2, pozbývají dotčené předpisy, jejich části, popřípadě některá jejich ustanovení účinnosti; orgány, které tyto předpisy vydaly, jsou povinny je do šesti měsíců od vyhlášení nálezu Ústavního soudu uvést do souladu s ústavními zákony, mezinárodními smlouvami, popřípadě zákony Federálního shromáždění. Neučiní-li tak, pozbývají takové předpisy, jejich části nebo ustanovení platnosti po šesti měsících od vyhlášení nálezu.

(2) Ve věcech souladu ústavních zákonů České národní rady a Slovenské národní rady s ústavními zákony Federálního shromáždění si Ústavní soud před vydáním svého nálezu vyžádá stanovisko ústavního soudu příslušné republiky.

(3) Nález Ústavního soudu se vyhlásí stejně, jako se vyhlašují zákony Federálního shromáždění.

4. Článek 4 odst. 1 zní:

"Čl. 4

(1) Ústavní soud rozhoduje kompetenční spory

a) mezi orgány České a Slovenské Federativní Republiky;

b) mezi orgány České a Slovenské Federativní Republiky a orgány jedné nebo obou republik;

c) mezi orgány České republiky a orgány Slovenské republiky.".

5. Článek 5 zní:

"Čl. 5

(1) Ústavní soud podává výklad ústavních zákonů Federálního shromáždění, je-li věc sporná. Podmínky stanoví zákon Federálního shromáždění.

(2) Ústavní soud nezaujímá stanoviska k otázkám souladu návrhů zákonů a jiných právních předpisů s ústavními zákony Federálního shromáždění.".

6. Článek 6 zní:

"Čl. 6

Ústavní soud rozhoduje o ústavních stížnostech proti opatřením, pravomocným rozhodnutím nebo jiným zásahům orgánů veřejné moci, jestliže stěžovatel tvrdí, že jimi byly porušeny jeho základní práva a svobody, zaručené ústavním zákonem Federálního shromáždění nebo mezinárodními smlouvami, uvedenými v čl. 2 písm. b). Podmínky stanoví zákon Federálního shromáždění.

7. Článek 7 zní:

"Čl. 7

Ústavní soud rozhoduje o tom, zda rozhodnutí o rozpuštění politické strany nebo politického hnutí, jejichž činnost se neomezuje na území jen jedné republiky, nebo jiná rozhodnutí týkající se jejich činnosti jsou ve shodě s ústavními a jinými zákony Federálního shromáždění. Podmínky stanoví zákon Federálního shromáždění.

8. Článek 8 se vypouští.

9. Článek 9 se označuje jako článek 8 a zní:

"Čl. 8

(1) Ústavní soud zahajuje řízení podle čl. 2, 4 a 5, podá-li návrh

a) prezident České a Slovenské Federativní Republiky,

b) Federální shromáždění,

c) vláda České a Slovenské Federativní Republiky nebo jiný ústřední orgán České a Slovenské Federativní Republiky,

d) Česká národní rada,

e) Slovenská národní rada,

f) vláda České republiky nebo jiný ústřední orgán České republiky,

g) vláda Slovenské republiky nebo jiný ústřední orgán Slovenské republiky,

h) soud v souvislosti se svou rozhodovací činností,

i) generální prokurátor České a Slovenské Federativní Republiky nebo generální prokurátor České republiky nebo generální prokurátor Slovenské republiky.

(2) V případech uvedených v čl. 2 zahajuje Ústavní soud řízení též na základě návrhu jedné pětiny poslanců Federálního shromáždění nebo jedné pětiny poslanců České národní rady nebo jedné pětiny poslanců Slovenské národní rady.

(3) V případech uvedených v čl. 6 zahajuje Ústavní soud řízení na základě ústavní stížnosti fyzické nebo právnické osoby za podmínek stanovených zákonem Federálního shromáždění.

(4) V případech uvedených v čl. 7 zahajuje Ústavní soud řízení na návrh toho, kdo je oprávněn jednat za politickou stranu nebo politické hnutí, které jsou rozhodnutím dotčeny.

10. Za článek 9 (nově čl. 8) se vkládá nový článek, který zní:

"Čl. 9

Proti rozhodnutí Ústavního soudu není přípustný opravný prostředek.".

11. V článku 10 odst. 2 zní:

"(2) Soudce Ústavního soudu jmenuje se souhlasem Federálního shromáždění prezident České a Slovenské Federativní Republiky z osob navržených Českou národní radou a Slovenskou národní radou. Soudci Ústavního soudu jsou jmenováni natrvalo.".

12. V článku 10 v odst. 3 se před slovo "občan" vkládá slovo "bezúhonný", opraví se překlep ve slově "volitený" a číslovka "35" se nahradí číslovkou "45".

13. V článku 10 se vypouští odstavec 4, odstavec 5 se označuje jako odstavec 4.

14. V článku 10 se vypouští odstavec 6.

15. V článku 11 odst. 1 se za slovo "jmenuje" doplní slova "a odvolává se souhlasem Federálního shromáždění".

16. Článek 12 zní:

"Čl. 12

Uvolní-li se místo soudce Ústavního soudu, jmenuje prezident České a Slovenské Federativní Republiky jeho nástupce z občanů příslušné republiky; ustanovení článků 10 a 11 platí obdobně.".

17. V článku 13 text ústavního slibu zní:

"Slibuji na svou čest a svědomí, že budu chránit neporušitelnost přirozených práv člověka a práv občana a řídit se Ústavou České a Slovenské Federativní Republiky a ústavními zákony Federálního shromáždění a rozhodovat podle svého nejlepšího přesvědčení, nezávisle a nestranně.".

Text článku 13 se označuje jako odstavec 1.

18. V článku 13 odst. 2 zní:

"(2) Složením slibu se soudce Ústavního soudu ujímá své funkce.".

19. Článek 14 zní:

"Čl. 14

(1) Ústavní soud rozhoduje v plénu nebo v čtyřčlenných senátech.

(2) V plénu Ústavní soud rozhoduje ve věcech podle čl. 2, 4 a 7 a dále:

a) o úpravě svých vnitřních poměrů;

b) o ustavení senátů a pravidlech rozdělení agendy mezi ně;

c) o věcech, o nichž senát pro rovnost hlasů nerozhodl;

d) o souhlasu podle čl. 15 odst. 1 a 2;

e) o návrhu podle čl. 17.

(3) V jiných věcech rozhoduje Ústavní soud v senátech.".

20. Článek 15 zní:

"Čl. 15

(1) Soudce Ústavního soudu nelze trestně stíhat ani jej vzít do vazby bez souhlasu Ústavního soudu. Odepře-li Ústavní soud souhlas, je stíhání navždy vyloučeno.

(2) Byl-li soudce Ústavního soudu přistižen a zadržen při trestném činu, je příslušný orgán povinen to ihned oznámit Ústavnímu soudu. Nedá-li Ústavní soud k zadržení souhlas, musí být soudce ihned propuštěn.

(3) Soudce Ústavního soudu nelze stíhat pro přestupek nebo obdobné protiprávní jednání.

(4) Kárnou odpovědnost soudců Ústavního soudu upraví zákon Federálního shromáždění.

(5) Soudce Ústavního soudu může odepřít svědectví o věcech, o kterých se dozvěděl při výkonu své funkce, a to i když přestal být soudcem.

21. V článku 16 v odst. 1 se slova "ve vládách republik" nahrazují slovy "ve vládě České republiky a ve vládě Slovenské republiky".

22. V článku 16 v odst. 2 věta druhá zní:

"Výkon této funkce není slučitelný s jinou výdělečnou nebo hospodářskou činností, kromě činnosti vědecké, pedagogické, literární a umělecké.".

23. Do článku 16 se vkládají nové odstavce 3 a 4, které zní:

"(3) Dnem, kdy se soudce Ústavního soudu ujímá své funkce, zaniká jeho poslanecký mandát, členství ve vládě a funkce v politické straně či politickém hnutí.

(4) Peněžní a ostatní požitky soudců Ústavního soudu stanoví zákon Federálního shromáždění.".

24. V článku 17 druhá a třetí věta zní:

"Prezident České a Slovenské Federativní Republiky může soudce odvolat na základě pravomocného odsuzujícího rozsudku pro úmyslný trestný čin. Prezident České a Slovenské Federativní Republiky může se souhlasem Federálního shromáždění odvolat soudce i v případě, že to navrhne Ústavní soud vzhledem k výsledkům kárného řízení, které bylo proti soudci vedeno, nebo proto, že soudce se více než jeden rok nezúčastňuje jednání Ústavního soudu.".

25. Článek 18 zní:

"Čl. 18

(1) Organizaci Ústavního soudu a řízení před ním upraví zákon Federálního shromáždění.

(2) Návrh zákona o organizaci Ústavního soudu a řízení před ním může podat též Ústavní soud.".

26. Za článek 18 se vkládá nový článek 19, který zní:

"Čl. 19

Náklady na činnost Ústavního soudu, včetně Kanceláře Ústavního soudu se hradí ze státního rozpočtu federace.".

Dosavadní články 19, 20 a 21 se označují jako články 20, 21 a 22.

27. Článek 20 zní:

"Čl. 20

Ústavní zákony České národní rady a Slovenské národní rady mohou upravit ústavní soudnictví České republiky a Slovenské republiky.".

28. V článku 21 se před slova "hlava šestá" vkládají slova "článek 36 odst. 1 písm. g) a".

29. V článku 22 doplnit datum "1. března 1991".

akad. Milan Čič

Doc. JUDr. Vladimír Mikule

předseda výboru

předseda výboru

ústavně právního SL

ústavně právního SN

Pavel Konečný

Ing. Jaroslav Cuhra

tajemník výboru

tajemník výboru

ústavně právního SL

ústavně právního SN

Doc. Ing. Valtr Komárek, DrSc.

Ing. Pavol Suchán

předseda výboru

předseda výboru

zahraničního SL

zahraničního SN

RNDr. Ferenc Szöcs, DrSc.

Ing. Imrich Volek, CSc.

tajemník výboru

tajemník výboru

zahraničního SL

zahraničního SN

Ing. Michal Borguľa

Ing. Miloš Zeman

předseda výboru

předseda výboru

pro plán a rozpočet SL

pro plán a rozpočet SN

Josef Wagner

RNDr. Igor Němec

tajemník výboru

tajemník výboru

pro plán a rozpočet SL

pro plán a rozpočet SN

JUDr. Ing. Ivan Šimko

JUDr. Ladislav Lis

předseda výboru

předseda výboru

branného a bezpečnostního SL

branného a bezpečnostního SN

Eduard Baštigal

 

tajemník výboru

tajemník výboru

branného a bezpečnostního SL

branného a bezpečnostního SN

Doc. Ing. Rudolf Zukal, CSc.

Ing. Miroslav Tahy

předseda výboru

předseda výboru

hospodářského SL

hospodářského SN

Ing. Miroslav Tyl

Prof. JUDr. Martin Kontra, CSc.

tajemník výboru

tajemník výboru

hospodářského SL

hospodářského SN

Doc. Ing. Ivan Laluha, CSc.

Michal Prokop

předseda výboru

předseda výboru

sociálního a kulturního SL

sociálního a kulturního SN

Gabriela Rothmayerová

František Peter

tajemnice výboru

tajemník výboru

sociálního a kulturního SL

sociálního a kulturního SN

PhDr. Ivan Rynda

Ing. Jozef Stank, CSc.

předseda výboru

předseda výboru

pro životní prostředí SL

pro životní prostředí SN

JUDr. Lubomír Voleník

Ing. Josef Zlocha

tajemník výboru

tajemník výboru

pro životní prostředí SL

pro životní prostředí SN


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP