FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

467

Vládní návrh

ZÁKON

ze dne ……… 1991,

kterým se mění a doplňuje branný zákon

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Branný zákon č. 92/1949 Sb., ve znění pozdějších předpisů /úplné znění č. 309/1990 Sb./ se mění a doplňuje takto:

1. § 1 se doplňuje o nový odstavec 4, který zní:

"/4/ Vojáků v činné službě smí být se souhlasem vlády České a Slovenské Federativní Republiky použito také při střežení objektů zvláštního významu a k ochraně státních hranic. Vojáci při střežení mají práva a povinnosti jako příslušníci Sboru národní bezpečnosti 1/. Podrobnosti stanoví vláda České a Slovenské Federativní Republiky nařízením.".

Odkaz 1/ zní:

"1/ Zákon č. 40/1974 Sb., o Sboru národní bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů.".

2. V § 15 odstavci 4 se slovo "krajské" nahrazuje slovem "okruhové 2/".

3. V § 15 odstavci 4 odkaz 2/ zní:

"2/ Komise u územního vojenského správního orgánu druhého stupně.".

4. V § 18 odstavci 1 se slovo "krajská" nahrazuje slovem "okruhová".

5. V § 18 odstavci 4 se slovo "krajské" nahrazuje slovem "okruhové".

6. § 19 odst. 1 zní:

"/1/ Branci se při použití veřejných dopravních prostředků hradí výdaje vynaložené na cestu z místa trvalého nebo přechodného bydliště k zápisu, odvodu a zpět.".

7. V § 22 odstavci 1 písmeno e/ text "podle pravomocného rozhodnutí příslušného orgánu" se vypouští.

8. § 25 zní:

"/1/ Vojáky z povolání jsou vojáci, kteří vojenskou službu vykonávají jako své povolání ve služebním poměru, do něhož byli přijati podle zvláštních předpisů. Vojáci z povolání jsou povinni vojenskou činnou službou, dokud tento jejich služební poměr nezanikne.

/2/ Vojáci z povolání setrvávají ve vojenské činné službě do splnění převzatého závazku, který činí nejméně 10 let.

/3/ Vojáci z povolání po splnění převzatého závazku se svým souhlasem setrvávají ve vojenské činné službě a generálové, důstojníci a praporčíci v záloze setrvávají v záloze podle vojenských hodností do dosažení těchto věkových hranic:

 

Věkové hranice

Vojenské hodnosti

Činná služba

Záloha 1. kategorie

Záloha 2. kategorie

Záloha 3. kategorie

rotní, rotmistři a nadrotmistři

45

50

-

55

podpraporčíci, praporčíci a nadpraporčíci

50

50

-

55

podporučíci a poručíci

40

40

45

50

nadporučíci a kapitáni

40

45

50

55

majoři

45

45

50

55

podplukovníci

45

50

55

60

plukovníci

50

55

-

60

generálové

55

60

-

65

generálové - ženy

50

-

-

50

ostatní vojákyně z povolání a vojákyně v záloze

podle hodnosti

-

-

50

Po dobu stanovenou věkovou hranicí pro setrvání v záloze

3. kategorie prodlužuje se generálům v záloze branná povinnost /§ 5 odst. 2/.

/4/ Vojáky ve výslužbě se stávají generálové, důstojníci a praporčíci, kteří byli

a/ propuštěni z vojenské činné služby po dosažení věkových hranic zálohy 3. kategorie,

b/ přeloženi do zálohy a dosáhli věkových hranic zálohy 3. kategorie,

c/ propuštěni z vojenské činné služby pro trvalou neschopnost k vojenské činné službě.

Služební povinnost vojáků ve výslužbě trvá, dokud nebyli propuštěni z vojska. Vláda České a Slovenské Federativní Republiky stanoví nařízením, kdy mohou být na přechodnou dobu povoláni k činné službě.".

9. § 30 odst. 3 zní:

"/3/ O žádostech za určení k náhradní službě rozhoduje náčelník okresní vojenské správy. Řízení o žádostech upraví vláda České a Slovenské Federativní Republiky nařízením.".

10. V § 30 odstavci 4 se ve větě první slovo "komise" nahrazuje slovy "náčelník okresní vojenské správy".

11. V § 33 odstavci 2 odkaz 2/ uvedený v poznámce pod čarou se vypouští.

12. § 34 odst. 1 věta první zní:

"Odvedencům, kteří se připravují na určité povolání, lze na jejich žádost povolit odklad základní /náhradní/ služby, a to nejdéle do stanoveného nástupního dne v roce, v němž dovrší 25 let, a jde-li o studující vysokých škol, do ukončení studia, nejdéle však do 30 let.".

13. V § 34 odstavci 1 se ve větě druhé číslovka "22" nahrazuje číslovkou "25"

14. V § 37 odstavci 3 se připojuje věta třetí, která zní:

"Výši náhrady za nesplnění závazku k další službě stanoví federální ministerstvo obrany a federální ministerstvo vnitra v dohodě s federálním ministerstvem financí.".

15. § 39 odst. 1, 2 a 3 znějí:

"/1/ Vojáci v záloze z počtu mužstva a poddůstojníků jsou povinni vojenskými cvičeními v úhrnné době 12 týdnů; vojáci v záloze, kteří konali základní /náhradní/ službu kratší než tři čtvrtiny této služby /§ 27 odst. 2 a 3, § 28 odst. 3/, jsou povinni vojenskými cvičeními v úhrnné době 16 týdnů.

/2/ Generálové, důstojníci a praporčíci v záloze jsou povinni vojenskými cvičeními v úhrnné době 16 týdnů; do ní se započítávají vojenská cvičení, která vykonali jako příslušníci mužstva nebo poddůstojníci.

/3/ Vláda České a Slovenské Federativní Republiky stanoví nařízením počet vojenských cvičení, přičemž určí za jakých podmínek může federální ministerstvo obrany stanovit délku a dobu konání jednotlivých vojenských cvičení a prominout konání vojenského cvičení nebo jeho části a stanovit, v kterých případech lze vykonanou mimořádnou nebo zvláštní službu započítat jako vojenské cvičení.".

16. V § 39 odstavec 7 se vypouští a odstavec 8 se označuje jako odstavec 7.

17. V § 51 odstavec 2 se vypouští; zároveň se zrušuje číslování odstavce.

18. § 52 odst. 4 věta první zní:

"Osoby, které poruší odvodní povinnost nebo naruší průběh odvodního řízení, neuposlechnou povolání vydaného na základě branného zákona orgánem vojenské správy, úmyslně zničí, poškodí nebo zneužijí průkaz vydaný branci nebo vojákovi anebo průkaz o neschopnosti k vojensky činné službě se dopouští přestupku, za který lze uložit pokutu do 3000 Kčs.".

19. § 76 odst. 1 zní:

"/1/ Pokud tento zákon nebo předpisy vydané podle něho nestanoví jinak, jsou k vydávání rozhodnutí a opatření podle tohoto zákona příslušné v prvním stupni okresní /a jim na roveň postavené/ vojenské správy a příslušné územní orgány státní správy, ve druhém stupni velitelství vojenských okruhů3/ a příslušné územní orgány státní správy4/. Sídla územních vojenských správních orgánů a obvody jejich působnosti stanoví federální ministerstvo obrany. Příslušnost vojenských útvarů ve věcech vojáků v činné službě upraví federální ministerstvo obrany a federální ministerstvo vnitra služebními předpisy.".

20. V § 76 odstavci 1 odkaz 3/ zní:

"3/ Územní vojenské správní orgány s obvodem působnosti na území příslušné republiky.".

21. V § 76 odstavci 1 odkaz 4/ zní:

"4/ Např. zák. ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, zák. SNR č. 472/1990 Sb., o organizácií miestnej štátnej správy.".

Čl. II

Ve všech ustanoveních zákona se názvy "federální ministerstvo národní obrany" a "ministr národní obrany" nahrazují názvy "federální ministerstvo obrany" a "ministr obrany".

Čl. III

Předsednictvo Federálního shromáždění se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění branného zákona č. 92/1949 Sb., jak vyplývá z pozdějších zákonů.

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem .......... 1991.

 

DŮVODOVÁ ZPRÁVA

Všeobecná část

Současný vývoj právního řádu, společenských vztahů a demokracie v České a Slovenské Federativní Republice vyžaduje provést nezbytné úpravy některých ustanovení branného zákona ještě před přijetím nové Ústavy federace a republik a před následnou celkovou úpravou branného zákonodárství.

Zásadní navrhované úpravy vycházejí ze změn v uspořádání a působnosti územních správních orgánů, ze změn v oblasti pracovněprávních vztahů, z posilování právních jistot občanů a potřeb Československé armády v nových podmínkách. Navrhovaný rozsah úprav koresponduje se současným i předpokládaným stavem mezinárodních vztahů, zejména se sousedícími státy.

Navržené úpravy přispívají rovněž k posílení pravomoci nižších stupňů řízení, zjednodušují některé administrativní procesy a tím přispívají ke zvýšení efektivnosti vynaložených prostředků.

Výstavba ozbrojených sil ČSFR, zejména připravovaná profesionalizace Československé armády předpokládá změnit dosavadní ustanovení o služebním poměru vojáků z povolání, zejména jeho délku a postupně vytvářet podmínky pro humanizaci služby vojáka z povolání.

Navrhuje se snížit úhrnnou délku pravidelných cvičení jimiž jsou povinni vojáci v záloze z počtu mužstva a poddůstojníků na 12 týdnů a z počtu generálů, důstojníků a praporčíků na 16 týdnů. U obou kategorií se jedná o zkrácení o 4 týdny. Další úprava spočívá ve snížení počtu cvičení u mužstva a poddůstojníků. Zrušuje se určování délky a doby konání jednotlivých cvičení vládním nařízením. Proto se navrhuje zmocnit federální ministerstvo obrany k dalšímu promíjení povinnosti k vojenským cvičením a započítávání vykonané mimořádné nebo zvláštní služby jako vojenského cvičení. Navrhovaná opatření se promítnou ve snížení rozsahu povolávaných záloh, které je nezbytné uvolnit z pracovního procesu a zmenší zatížení občanů povinnostmi vyplývajícími z branného zákona. V jednotlivých případech se tím umožní orgánům vojenské správy individuálně řešit závažné rodinné, hospodářské a sociální problémy vojáků v záloze. Zkrácení doby vojenských cvičení si vynutí zvýšení intenzity výcviku vojáků v záloze.

Navrhované prodloužení věkových hranic, do kterých může být udělován odklad vojenské činné služby vychází z potřeby umožnit dokončení příprav na výkon civilního povolání určité části odvedenců, kteří studium středních a vysokých škol zahájili v pozdějším věku. Úpravou se podstatně nemění doba optimálních fyzických a duševních předpokladů pro výkon vojenské činné služby. Zvýšení věkové hranice pro jiné důvody hodné zvláštního zřetele umožňuje úplnější řešení dočasných rodinných a sociálních problémů odvedenců.

Ruší se povinnost místních národních výborů /orgánů obce/ vést pomocnou vojenskou evidenci podle místa trvalého pobytu za osoby podléhající branné povinnosti. Tím se sleduje snížení rozsahu administrativní činnosti.

Zrušení institutu krajských odvodních komisí a zřízení okruhových odvodních komisí jako kontrolního a odvolacího orgánu ve věcech odvodního řízení je důsledkem zrušení krajských národních výborů a nového pojetí struktury a působnosti územních správních orgánů. Na to navazující delegace rozhodování o určování odvedenců k náhradní službě z důvodů rodinných, hospodářských a sociálních na náčelníky okresních vojenských správ posiluje pravomoc nižších článků řízení.

Při počtu 100 000 povolávaných vojáků v záloze ročně /20 000 důstojníků, 10 000 praporčíků a 70 000 vojínů a poddůstojníků/ bude celková úspora činit cca 20,1 mil. Kčs ročně. Tato úspora však nepokryje náklady ČSA na náhradu mezd, pokud v důsledku změn v zákoníku práce budou tyto náklady přeneseny z jiných resortů. Výše náhrad mezd při uvedených počtech bude činit asi 210 mil. Kčs ročně /1991 - 211,1 mil. Kčs/.

Úspory jsou vyčísleny za přímé materiální a finanční zabezpečení na stravu, služné, ubytování, výstroj, dopravu, kulturu, zdravotnické zabezpečení /bez nákladů na výcvik/ a za náhradu mezd.

K nepodstatnému zvýšení nákladů dojde v obcích u jízdného, propláceného brancům v souvislosti s odvodním řízením při vzdálenosti do 6 km, které se dosud neproplácelo /§ 19/.

Zvláštní část

k § 1 odst. 4

Doplnění základního ustanovení branného zákona dává vládě České a Slovenské Federativní Republiky zmocnění k použití vojáků v činné službě také při střežení objektů zvláštního významu a k ochraně státních hranic. Jde o ustanovení, které bude vláda České a Slovenské Federativní Republiky využívat v mimořádných případech.

k § 15 odst. 4

Úprava textu odpovídá změnám v uspořádání a působnosti územních správních orgánů.

k § 18 odst. 1 a 4

Navrhované zrušení krajských odvodních komisí a zřízení okruhových odvodních komisí vyplývá ze změn v uspořádání územních správních orgánů.

k § 19 odst. 1

Navrhovaná úprava, kterou se vypouští vzdálenostní limit pro úhradu jízdného, sleduje zrovnoprávnění branců při plnění jejich branné povinnosti.

k § 22 odst. 1 písm. e/

Navrhovaná úprava sleduje soulad s ustanovením § 1 odst. 1 zákona č. 73/1990 Sb., o civilní službě.

k § 25

Předpokládaná výstavba Československé armády a připravovaná profesionalizace vyžaduje změny služebního poměru vojáků z povolání, které budou umožňovat zkrácení délky vojenské činné služby. Navrhuje se nadále nestanovit povinnost vojáka z povolání sloužit do věkových hranic a založit povinnost služby na splnění nejméně desetiletého závazku. Službu do věkových hranic umožnit vojákovi z povolání podle jeho zájmu a na základě jeho souhlasu.

k § 30

Navrhované přenesení působnosti na okruhové odvodní komise souvisí se zrušením krajských odvodních komisí. Přenesením působnosti ve věci určení k náhradní službě na náčelníky okresních vojenských správ bude posílena pravomoc nižších článků řízení. Zrušení ustanovení o nemožnosti opravného prostředku sleduje posílení právního postavení odvedence a zvýšení demokratičnosti a objektivnosti rozhodování.

k § 34

Navrhované prodloužení věkových hranic při povolování odkladů základní a náhradní služby vychází z reálných potřeb praxe. Vytváří podmínky pro to, aby povinnost k výkonu vojenské služby neomezovala možnost dokončení přípravy na výkon civilního povolání u části odvedenců, kteří studium středních a vysokých škol zahájili v pozdějším věku.

Úpravou se podstatně nemění doba optimálních fyzických a duševních předpokladů pro výkon vojenské činné služby.

Zvýšení věkové hranice do 25 let pro jiné důvody hodné zvláštního zřetele umožňuje úplnější řešení vážných, avšak dočasných rodinných a sociálních problémů odvedenců.

k § 37

Navrhovanou úpravou se v souladu s novým právním řádem nahrazuje zmocnění dosud zakotvené ve vládním nařízení.

k § 39

Úpravou se navrhuje zkrácení úhrnné doby vojenských cvičení jimiž jsou povinni vojáci v záloze všech kategorií o 4 týdny. Současně se navrhuje zmocnit federální ministerstvo obrany k dalšímu promíjení povinnosti k vojenským cvičením a započítávání vykonané mimořádné nebo zvláštní služby jako vojenského cvičení. Navrhovaná opatření se výrazně promítnou ve sníženém rozsahu povolávaných záloh, které je nutno uvolnit z pracovního procesu a omezují zatížení občanů povinnostmi vyplývajícími z branného zákona. V jednotlivých případech se tím umožní orgánům vojenské správy individuálně řešit závažné rodinné, hospodářské a sociální problémy vojáků v záloze. Zkrácení doby vojenských cvičení si vynutí zvýšení intenzity výcviku.

k § 52 odst. 4

Navrhovaná úprava navazuje na změny v přestupkovém a trestním zákonodárství.

k § 76 odst. 1

Navrhovaná změna označení orgánů příslušných k vydávání rozhodnutí a přesuny kompetence v druhém stupni na vojenské okruhy odpovídají změnám v uspořádání a působnosti územních správních orgánů.

 

V Praze dne 24. ledna 1991

Předseda vlády ČSFR: Čalfa v. r.

Ministr obrany ČSFR: Dobrovský v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP