FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

Sněmovna lidu

Sněmovna národů

Návrh

489

USNESENÍ

13. společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní republiky

Iniciativní návrh poslance Pavla Konečného na stanovení pravidel používání hlasovacího technického zařízení a na vytvoření společné dočasné komise pro hlasovací, zařízení.

V souvislosti se zavedením nového hlasovacího zařízení do sněmoven Federálního shromáždění vyvstala potřeba podrobnější úpravy pravidel používání hlasovacího zařízení. Na toto pomýšlí i nový jednací řád Federálního shromáždění, který v § 26 odst. 5 určuje: "Podrobnosti a pravidla používání hlasovacího technického zařízení upravují sněmovny Federálního shromáždění usnesením.

Hlasovací a registrační technické zařízení (dále jen hlasovací zařízení) je určeno pro sčítání, registraci a zobrazení dat a výsledků hlasování poslanců Federálního shromáždění. Výsledky hlasování i ostatní data lze zobrazit jak na panelech ve sněmovnách, tak i výpisem z tiskárny počítače hlasovacího zařízení. Prostřednictvím hlasovacího zařízení může předsedající zobrazit na panelech i potřebný počet hlasů pro schválení návrhu.

1. Vedoucí Kanceláře Federálního shromáždění (dále jen KFS) určí jmenovitě dostatečný počet pracovníků KFS, kteří budou zodpovědni za bezporuchový provoz hlasovacího zařízení a jeho správnou funkci.

2. Tito jmenovaní pracovníci KFS zodpovídají také za zajištění hlasovacího zařízení proti neoprávněné manipulaci a zasahování do výsledků hlasování a do software a zajišťují hlasovací zařízení takovým způsobem, aby se k němu nedostaly nepovolané osoby.

3. Vstoupit do místnosti obsluhy hlasovacího zařízení mohou mimo jmenovaných pracovníků KFS pouze jim přímo nadřízení pracovníci KFS, pracovníci jmenovaní výrobcem hlasovacího zařízení VÚST Tesla Praha a poslanci.

4. Pracovníci KFS a VÚST Tesla, kteří mají přístup k hlasovacímu zařízení, jsou vázáni při obsluze a opravách hlasovacího zařízení podpisem prohlášení, kde se zavazují k plnění svých povinností, především vzhledem k odstavci 2 a 1 tohoto usnesení. Podpis tohoto prohlášení je součástí jmenování dle odst. 1.

5. KFS zodpovídá za zabezpečení servisu hlasovacího zařízení a za okamžité odstranění zjištěných poruch.

6. Pro kontrolu činnosti hlasovacího zařízení zřizují sněmovny společnou dočasnou komisi, sestávající se z pěti poslanců. V komisi musí být člen z výboru branněbezpečnostního a z výboru ústavněprávního. Komise skončí svoji činnost s poslední schůzí sněmoven v tomto volebním období.

7. Každý poslanec obdrží při podepisování prezenční listiny schůze sněmovny svou kódovou jmenovku (neoddělitelně označenou jménem a kódem poslance) od pracovníků KFS. Při usednutí na své vyhrazené místo nasadí svou kódovou jmenovku do vodítka a drážek své hlasovací jednotky, která je také označena jménem poslance, přičemž zkontroluje správné usazení kódové jmenovky v hlasovací jednotce.

8. Každý poslanec může požádat příslušné pracovníky KFS o zkoušku své hlasovací jednotky a jmenovky a to v půlhodině před začátkem schůze sněmoven, nejpozději však pět minut před začátkem schůze sněmoven.

9. Každý poslanec ve sněmovně kdykoliv opouští své místo je povinen vysunout svou kódovou jmenovku z uložení v hlasovací jednotce a vzít ji sebou nebo ji vložit do lavice. Pokud poslanec opouští budovu Federálního shromáždění, je povinen odevzdat svou kódovou jmenovku v sekretariátu zasedacího sálu. Zde si ji může kdykoliv v průběhu schůze vyzvednout.

10. Pokud je kódová jmenovka zasunuta v hlasovací jednotce a místo poslance je neobsazeno, pracovníci KFS kódovou jmenovku vysunou a uloží na vyhrazené místo v sekretariátu zasedacího sálu.

11. Hlasovací zařízení může v průběhu schůze obsluhovat jen předsedající nebo jím pověřený místopředseda Federálního shromáždění nebo předseda či místopředseda sněmovny.

12. Předsedající po skončení hlasování sdělí výsledek hlasování podle jednacího řádu a navíc jména poslanců, kteří ač byli přítomni, hlasování se nezúčastnili.

13. Výpisy z tiskárny počítače hlasovacího zařízení s celkovými výsledky hlasování podle sněmoven a s uvedením, jak každý poslanec hlasoval a to nejlépe podle poslaneckých klubů a s výpisem nepřítomných poslanců v okamžiku hlasování neprodleně po každém hlasování vyvěsí pracovníci KFS ve foyeru Federálního shromáždění na volně přístupné místo.

14. Hlas poslance, který byl hlasovacím zařízením zařazen do jiné kategorie "nehlasoval" nelze zařadit dodatečně mezi platné hlasy jiné kategorie.

15. Hlas poslance, který byl hlasovacím zařízením zařazen do jiné kategorie (Pro, proti, zdržel se, nepřítomen) než je představa poslance nelze za současného stavu hlasovacího zařízení zařadit do kategorie jiné, než je výsledek hlasování na výpisu z tiskárny počítače.

16. Kopie výpisů s výsledky hlasování si mohou zájemci vyžádat začátku hlasování.

17. V případě, že kterýkoliv z poslanců vznese pochybnost o správné funkci hlasovacího zařízení, může předsedající provést zkušební hlasování (nejlépe: dá hlasovat PROTI) jehož výsledek se neprodleně vyvěsí na příslušném místě a je zároveň k dispozici předsedajícímu pro kontrolu výsledků hlasování. Pokud z výpisu není zřejmá chyba a pokud nikdo z poslanců nereklamuje výsledek hlasování, považuje se hlasovací zařízení za způsobilé provozu. O jeho dalším používání rozhodují sněmovny hlasováním, kdy přítomné poslance a jejich hlasy sčítají ověřovatelé sněmoven za pomoci pracovníků FS.

18. V případě poruchy hlasovacího zařízení sčítají přítomné poslance a hlasy ověřovatelé sněmoven za pomoci pracovníků KFS. Při tom zůstávají v platnosti dosavadní výsledky hlasování, pokud jsou zachyceny v těsnopiseckém zápisu a pokud je na místě ověří ověřovatelé sněmoven. Výsledky hlasování tímto způsobem se nevyvěšují.

19. Přílohou těsnopiseckého zápisu je uvedení, jak každý poslanec hlasoval. Ověřovatelé sněmoven tuto přílohu neověřují. Správnost výpisu z tiskárny s uvedením, jak každý poslanec hlasoval potvrzuje svým podpisem pracovník KFS, obsluhující počítač hlasovacího zařízení.

20. O každé změně ve způsobu používání hlasovacího zařízení rozhodují sněmovny.

21. Kancelář FS zpracuje ve spolupráci s VÚST Tesla Praha a s komisí poslanců pro hlasovací zařízení návrh dalšího vývoje hlasovacího zařízení s důrazem na co nejrychlejší odstranění základního nedostatku hlasovacího zařízení, kterým je možnost propadnutí hlasů poslanců (musí jim být umožněna okamžitá zpětná kontrola výsledků hlasování) a nedostatků dalších (hlavně ve směru zabránění zneužití hlasovacího zařízení). Dále zde vymezí způsob nakládání s výsledky hlasování na disketě a ochranu software před neoprávněnou manipulací a zneužitím. Výsledek projedná komise pro hlasovací zařízení informuje o něm sněmovny a popřípadě navrhne sněmovnám další postup.

22. Povinnosti KFS, stanovené tímto usnesením, budou splněny do doby platnosti nového jednacího řádu FS.

23. Účinnost tohoto usnesení pro sněmovny (nikoliv pro KFS) je od doby platnosti nového jednacího řádu Federálního shromáždění.

24. Přílohou tohoto usnesení jsou podrobné pokyny pro obsluhování hlasovacího zařízení a informace o něm. Návrh na složení společné parlamentní komise FS pro hlasovací zařízení a informace o něm.

 

Návrh na složení společné parlamentní komise FS pro hlasovací zařízení

1. Pavel Konečný

2. František Magyar

3. Jaroslav Suchánek

4.

5.

V Praze dne 22. 2. 1991

Pavel Konečný

poslanec SL

 

Důvodová zpráva.

Hlasovací zařízení je jedno z nejdůležitějších technických zařízení ve Federálním shromáždění ČSFR. Zprostředkovává vlastně projev vůle poslanců a jejich rozhodování vzhledem k předloženým návrhům. Hlasovací zařízení velmi podstatně racionalizuje a urychluje práci sněmoven. Při provozu tohoto zařízení se objevily některé skutečnost i, které toto usnesení, zatím za zachování současného technického stavu, odstraňuje.

Z těchto důvodů je nutno upravit usnesením jak podrobnější pravidla používání hlasovacího zařízení, tak určit malou dočasnou společnou komisi, která bude napomáhat k odstraňování základních nedostatků hlasovacího zařízení.

Opodstatněnost tohoto usnesení plyne také z nového jednacího řádu FS, který nabude účinnosti dnem 1. 3. 1991 po zveřejnění ve Sbírce zákonů.

Ad 1: určení konkrétních pracovníků k obsluze hlasovacího zařízení je velmi aktuální a je třeba je stanovit okamžitě. Doposud to není.

Ad 2: je třeba těmto pracovníkům vymezit tímto usnesením i jejich zodpovědnost, stanovit v odst. 3 osoby oprávněné ke vstupu do místnosti obsluhy a předurčit vázanost určených pracovníků prohlášením - v odst. 4. Zároveň pověřit KFS zodpovědností za servis - v odst. 5. Tento způsob určení zodpovědnosti KFS je zvolen také z důvodu neodkladnosti těchto záležitostí.

Ad 6: v současné době je nejasná řada věcí, týkajících se dalšího vývoje hlasovacího zařízení. Pro současnou zatíženost předsednictva FS je nutné stanovit malou komisi, která bude informovat sněmovny o nových záležitostech, týkajících se hlasovacího zařízení a urychlí rozhodování v těchto věcech.

Ad 7: nový způsob zacházení s kódovou jmenovkou je nutný z důvodů nebezpečí zneužívání hlasovacího zařízení. Přenáší se tak částečně zodpovědnost za hlasovací jmenovku na každého poslance.

Ad 8: zkouškou hlasovací jednotky (je umístěna v lavici) a jmenovky je kontrolní hlasování, které provádějí pracovníci KFS, včetně výpisu, kde se poslanec může přesvědčit o výsledku svého hlasování.

Ad 9: z tohoto článku vyplývá, že pokud je volné místo poslance, nemůže být jeho hlasovací jmenovka zasunuta v hlasovací jednotce v lavici, a to z důvodu uvedeného již v odst. 7.

Ad 10: zde se předpokládá, že poslanci někdy zapomenou svou kódovou jednotku vysunout při svém odchodu z hlasovací jednotky, dává se tím možnost pracovníkům kanceláře ji bez prodlení vysunout a uložit na vyhrazené místo. Nejlépe pro každého poslance je vzít si svoji kódovou jmenovku sebou při opuštění svého místa.

Ad 11: je zde stanoven okruh osob, které mohou obsluhovat a ovládat hlasovací zařízení z místa předsedajícího.

Ad 12: zde je vymezena povinnost předsedajícího sdělit po skončení hlasování v každé sněmovně kdo z poslanců nehlasoval, byl přítomen. Je to velmi nutné zvláště z důvodu, že to je způsob předcházení chyb jak v technice hlasování poslanců, tak v zařízení a v zapojení. Omezí se zde také velmi časté pokládání jakýchkoliv věcí na sedadla, což značně ovlivňuje počet hlasů, potřebných pro přijetí návrhu.

Ad 13: výpisy jsou prozatím jedinou možností poslance na zpětnou kontrolu výsledků svého hlasování. Zároveň slouží veřejnosti a sdělovacím prostředkům seznámit se v případě veřejného hlasování s tím, jak poslanci v jednotlivých věcech hlasovali. Navazuje to na ustanovení nového jednacího řádu FS - § 28, odst. 5.

Ad 14: za současného technického stavu hlasovacího zařízení nelze bohužel zpětně s dostatečnou přesvědčivostí zjistit, jak chtěl poslanec, který z nějakých důvodů nedodržel technické podmínky hlasování, hlasovat. Jeho prohlášení v tomto případě je bohužel neakceptovatelné, bylo by precedensem pro vyčkávání na konečný výsledek hlasováním, že by poslanec nehlasoval a svůj hlas by zařadil podle konečného výsledku. Toto by samozřejmě narušovalo samotný princip hlasování.

Ad 15: nelze bohužel za současného technického stavu hlasovacího zařízení ani vyhovět zpětně reklamaci poslance, co se týče výsledku jeho hlasování. Výpisy s výsledky hlasování slouží sice ke kontrole o výsledcích, ale na jejich základě lze žádat opravu své hlasovací jednotky a její vyzkoušení, ale nikoliv změnu výsledku hlasování, z důvodů obdobných v čl. 14.

Ad 16: zde je upraven způsob získávání výpisů s výsledky hlasování, vychází se zde opět z nového jednacího řádu FS, § 28, odst. 5.

Ad 17: tento článek stanoví proceduru zkoušky celého hlasovacího zařízení, pokud je někdo z poslanců na pochybách o jeho správné funkci. Zkouška, provedená předsedajícím tak, že dá všem poslancům hlasovat PROTI je vhodnější, protože v případě hlasování PRO by se nemuselo přijít na chyby, které způsobuje zaseknuté tlačítko. Je zde také vymezeno, že pokud sněmovna rozhodne hlasováním, že hlasovací zařízení není způsobilé provozu, nemůže jej předsedající používat. Sčítání hlasů v tomto případě musí provádět ověřovatelé společně za pomoci skrutátorů z řad pracovníků KFS, to i včetně zjišťování počtu poslanců v zasedacím sále. Hlasy poslanců by neměli sčítat pouze skrutátoři, tento způsob sčítání bez okamžitého ověření od ověřovatelů je nepřesný.

Ad 18: zde je upraven způsob zjišťování poštu poslanců v zasedacím sále a při sčítání hlasů. Opět je zde určena úloha ověřovatelů při sčítání přítomných a hlasů. V doposud platném jednacím řádu sčítání přítomných a hlasů měla provádět volená komise poslanců. Zde je zvolen dostatečný způsob, za pomoci ověřovatelů zápisu, kteří jsou dva za každou sněmovnu a jsou voleni na začátku každé schůze sněmovny (§ 16 odst. 1 nového jednacího řádu).

Ad 19: výpis z tiskárny počítače hlasovacího zařízení o tom, jak každý poslanec hlasoval, nelze za stávajících technických podmínek dostatečným způsobem ověřit, je proto z ověřování zápisu vynechán.

Ad 20: o hlasovacím zařízení, které zprostředkovává každé rozhodnutí sněmovny musí rozhodovat sněmovny, z důvodu někdy závažných dosahů, které některé změny ve způsobu používání hlasovacího zařízení by mohly přinést.

Ad 21: v tomto článku je stanovena nutnost dalšího vývoje hlasovacího zařízení. To by mělo umožnit každému poslanci, aby mohl reklamovat propadnutí svého hlasu okamžitě jak jej zjistí. Toto ovšem ale musí zjistit v okamžiku hlasování, nikoliv až po uzavření celého hlasování a po určité časové prodlevě, kdy proběhlo již hlasování PRO, PROTI, ZDRZEL SE.

Ad 22 a 23: platnost tohoto usnesení je stanovena v závislosti na platnosti nového jednacího řádu, z toho vyplývá i povinnost KFS splnit náležitosti, vyplývající z tohoto usnesení do platnosti nového jednacího řádu FS.

 

Příloha návrhu usnesení sněmoven FS - č. 1

POKYNY PRO HLASOVÁNÍ

Pro správnou funkci hlasovacího zařízení je třeba dodržet tyto základní pokyny:

1. Musí být zasunuta řádně vlastní kódová jmenovka.

2. Sklopná sedačka se při hlasování a těsně před ním nesmí uvolňovat. Na neobsazené sedačky a křesla poslanců se nesmí pokládat věci ani ji nějakým způsobem zatěžovat.

3. Poslanci na pojízdných křeslech před hlasováním zaujmou místo na dosah ke kódové jmenovce.

4. Poslanci se při hlasování orientují podle blikajících nápisů na panelech.

5. Na výzkum předsedajícího poslanci v příslušné době volby stisknou a drží nepřetržitě hlasovací tlačítko na doraz až do pokynu předsedajícího "Děkuji" nebo do doby, kdy přestane blikat příslušný nápis na panelu ve sněmovně. Tlačítko drží stisknuté po dobu minimálně tří sekund. Současně při hlasování zvednou ruku.

Při hlasování musí předsedající:

1. Zjistit, zda je systém připraven k hlasování (na panelu svítí sloupec s počtem přítomných a v časovém údaji bliká dvojtečka).

2. Dát akustický signál, že bude přikročeno k hlasování.

3. Předvolit otočným knoflíkem údaj o potřebném počtu hlasů pro schválení předkládaného návrhu, oznámit sněmovnám počet přítomných poslanců a zda jsou sněmovny usnášeníschopné.

4. Formulovat přesné značení návrhu o kterém se má hlasovat (to jen v případě, pokud jej poslanci nemají písemně).

5. Zvolit zmáčknutím označeného tlačítka, která sněmovna popř. část sněmovny bude hlasovat (současným stisknutím SNČR a SNSR volí celá SN a oznámit toto sněmovnám.

6. Zmáčknout a držet tlačítko START/STOP

7. Položit poslancům otázku: KDO JE PRO? (tento návrh ať stiskne tlačítko a zvedne ruku).

8. Po minimálně 5 sekundách říci DĚKUJI a pustit tlačítko START/STOP

9. Tento postup opakovat i při otázkách KDO JE PROTI? a KDO SE ZDRŽEL HLASOVÁNÍ?

10. Oznámit sněmovnám výsledek hlasování včetně jmen poslanců, kteří ač byli přítomni nehlasovali.

Zvolit další sněmovnu a opakovat postup hlasování (nesmí být přerušeno!).

Oznámit sněmovnám, zda byl návrh přijat či nikoliv. V případě rozdílného usnesení ve sněmovnách navrhnout sněmovnám další postup dle § 31 nového jednacího řádu (opětovné pro jednání ve sněmovnách, výborech nebo klubech, dohodovací řízení nebo jiný postup). Vymazat zobrazené údaje (stisknout tlačítka NULOVÁNÍ).

Praha dne 22. 2. 1991

 

Příloha návrhu usnesení sněmoven FS - č. 2

Informace o hlasovacím zařízení zpracované z materiálů poskytnutých Tesla VÚST A. S. Popova Praha:

Elektronický hlasovací systém umožňuje:

- identifikaci kódů jmenovek podle zasedacího pořádku

- hlasování přítomných ze všech míst sálu

- zobrazení výsledků hlasování na nástěnných panelech

- zobrazení výsledků a dalších informací na monitorech v místě předsedy, v režii a v dalších místech

- průběžné zobrazení údajů reálného času na nástěnných panelech

- zpracování všech údajů počítačem a jejich uložení do paměti

- vytištění zpracovaných výsledků dle požadavku na tiskárně, která je součástí systému, která je součástí systému.

Každé místo v sále je osazeno hlasovací jednotkou, která je uložena na lavici. Hlasovací jednotka opticky snímá přítomnost jmenovky s kódem poslance a současně umožňuje hlasování. Kódové jmenovky jsou rozlišeny barevně:

Tlačítko:

- modré: Sněmovna národů - Česká republika

- červené: Sněmovna národů - Slovenská republika

- žluté: Sněmovna lidu

Informace z hlasovacích jednotek v sále je zpracována centrálním zařízením řízeném osobním počítačem. Výsledky lze průběžně zob razit na do nástěnných zobrazovacích panelech a připojených monitorech. Ovládání systému je řízeno z řídícího panelu na stolku předsedy sněmovny. Vyvinutý systém umožňuje testování funkce, identifikaci a lokalizaci jednotlivých chybných jednotek.

Přítomnost poslance je zaregistrována sepnutím kontaktu na sedačce poslance (musí být současně zasunuta kódová jmenovka). U pohyblivého křesla v předsednictvu je sepnutí kontaktu přenášeného indukční smyčkou. Spolehlivý přenos informace o usednutí je zajištěn do vzdálenosti, ve které je možno rukou zmáčknout hlasovací tlačítko vlastní jmenovky. Pohyblivá sedadla jsou rozdělena na lichá a sudá, barevně rozlišena a barva značky musí souhlasit s barevnou značkou ve stolku. Identifikace poslance je provedena přečtením kódu jmenovky poslance počítačem. Pro stanovení součtu přítomných poslanců je nutná podmínka dvou stavů:

- zasunutá jmenovka poslance s oprávněním k hlasování ve stole /na rozdíl od jmenovky hosta/

- sepnutí kontaktu sedačky u téhož stolku

Počítač vyloučí neplatné kódové jmenovky.

Na pokyn předsedajícího a v intervalu zobrazeném na panelu zmáčkne poslance tlačítko kódové jmenovky na doraz. Minimální doba potřebná pro registraci hlasovacího úkonu je asi dvě sekundy, ale doporučujeme tři sekundy minimálně" a to nepřetržitého držení tlačítka. Pro platnost hlasování je vztažný údaj počtu přítomných na začátku hlasovacího aktu, což znamená, že všichni poslanci musí na začátku hlasování sedět na svých místech u stolku v dosahu tlačítka své kódové jmenovky a nesmí poposedávat.

Pro platný hlas poslance je nutno splnit tři podmínky:

- správně zasunutá kódová jmenovka s hlasovacím tlačítkem (nezaseknutým)

- sepnutý kontakt sedačky

- stlačení tlačítka jmenovky během hlasovacího intervalu na nezbytnou dobu a v tom příslušném intervalu pro příslušné hlasování (pro, proti, …)

Jestliže poslanec zmáčkl tlačítko ve více případech, např. pro i proti, bude registrována jen první volba. Nezvolí-li poslanec žádnou volbu (např. jen zvedne ruku a zapomene zmáčknout tlačítko), t. j. nezmáčkne tlačítko ani pro, ani proti či zdržel se, bude zařazen při výpisu mezi poslance nehlasující (ignorující). Důrazně se požaduje, aby poslanci nepokládali předměty na volná sedadla, ani je jinak nezatěžovali (má to vliv na počet hlasů, potřebných na schválení návrhu!)

Praha, 22. 2. 1991


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP