FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

VI. v. o.

493

Odpověď

ministra dopravy ČSFR Ing. Jiřího Nezvala na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů Václavem Tomisem (tisk 459)

 

MINISTR DOPRAVY

České a Slovenské Federativní Republiky

V Praze dne 21. února 1991

Č. j.: 10 389/91-310

Vážený pane,

k Vaší interpelaci (tisk 459) ve věci dodávek železničních kolejových vozidel pro přepravu osob z Moravskoslezské vagónky Studénka pro Československé státní dráhy v roce 1991 sděluji, že jsem si vědom závažnosti vzniklé situace a proto nezávisle na Vaší iniciativě jsem v této věci již jednal dne 5. 2. t. r. s místopředsedou vlády ČSFR p. Valešem. Složitost řešení zatím neumožnila záležitost uzavřít a proto bylo přijato, že do komplexní zprávy o hospodářském výsledku s. o. ČSD budou zahrnuty ztráty železnice v r. 1990, ke kterým došlo z důvodu:

- přesunu termínu zvýšení jízdného v osobní dopravě

- cenového zvýšení nafty

- devalvace koruny

- snížení objemu přepravy apod.

Zároveň bylo přijato, že do "Smlouvy mezi státem a ČSD", která bude předložena hospodářské radě federální vlády, bude promítnuta i celá problematika kolejových vozidel včetně žádosti o řešení. Pro Vaši informovanost Vám sděluji následující skutečnosti.

V letech 1990 i 1991 došlo u ČSD k prudkému zhoršení platební neschopnosti. Příčiny stavu vyplývají především z objektivních vlivů, vzniklých v NH a ze stávajících mezinárodních vztahů.

V průběhu r. 1990 došlo k poklesu objemu přepravy z plánovaných 270,6 mil. tun na 253,3 mil. tun. Negativní trend pokračuje i v letošním roce, kdy objem přepravy proti srovnatelným měsícům r. 1990 klesl o dalších cca 6 mil. tun. Tato skutečnost, jakož i zvýšení cen motorové nafty, devalvace koruny a převoditelného rublu a další vlivy, představují pro ČSD ztrátu za r. 1990 vyšší než 6 mld Kčs.

Kritická situace vyvolala neřešitelné problémy jak ve vlastním provozu, tak i při vyrovnání vzniklých závazků z již realizovaných dodávek a uzavřených hospodářských smluv. Nejzávažnější je situace právě v dodávkách kolejových vozidel, kde doposud nebyly uhrazeny finanční závazky roku 1990 v celkové výši cca 0,7 mld Kčs za realizované dodávky 97 osobních žel. vozů z bývalé NDR a 1 008 nákl. vozů od čs. výrobců. Pro rok 1991 byla kvantifikována minimalizovaná potřeba dodávek těchto vozidel (v cenové úrovni r. 1991) na cca 2,5 mld Kčs. Tento objem však neumožňuje ani prostou reprodukci vozového a lokomotivního parku se všemi negativními dopady.

Skutečná nezbytná potřeba dodávek kolejových vozidel v r. 1991, která by přispěla k zamezení dalšího zaostávání ČSD za evropským průměrem, byla ve spolupráci s čs. výrobci kolejových vozidel vyčíslena cca 4,11 mld Kčs.

Disproporce mezi skutečnou potřebou a možnostmi ČSD se vyhrotila především po liberalizaci cen k 1. 1. 1991, kdy u některých výrobců dochází ke zvýšení cen kolejových vozidel o 100 - 200 %. Odběratel s. o. Československé státní dráhy není schopen tento vliv odstranit bez účasti státu.

Vážený pane, přestože usnesení vlády ČSFR čís. 704/1990 o stanovení zásad hospodaření ČSD včetně účasti státu nezahrnuje v oblasti dotací nákup dopravních prostředků pro ČSD, je snaha vzniklou situaci řešit mimořádnou účelovou dotací ze státního rozpočtu, a to i přes skutečnost, že v roce 1990 se nám nepodařilo takto vyřešit dopad devalvace převoditelného rublu na nákup smluvně zajištěných osobních žel. vozů z NDR, s dopadem na zadluženost s. o. ČSD, jak již bylo výše uvedeno.

Další námi sledovanou možností řešení je finanční půjčka pro ČSD, která však je podmiňována garancí státu včetně krytí vzniklých úroků. Jako krajní možnost je zvažována půjčka pro výrobní organizace, které by vozidla pronajaly čs. drahám bez nároku na zaplacení úroků.

S pozdravem

Vážený pan

JUDr. Václav Tomis

poslanec SN

Federální shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP