FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

498

Odpověď

ministra obrany ČSFR Luboše Dobrovského na interpelaci podanou poslanci Igorem Němcem (Sněmovny národů) a Pavlem Jéglem (Sněmovna lidu) - (tisk 454)

 

MINISTR OBRANY

České a Slovenské Federativní Republiky

V Praze 21. února 1991

Čj.: 30471 84

Vážený pane poslanče,

velení Československé armády ve své činnosti respektuje změny vojenskopolitické situace v Evropě. V současné době jsou v řešení otázky efektivního využívání vzdušného prostoru ČSFR všemi uživateli, včetně zahraničních společností a soukromých leteckých provozovatelů.

K efektivnějšímu využívání vzdušného prostoru ČSFR všemi jeho uživateli probíhají mezi velitelstvím letectva a PVOS (VLPVOS) a federálním ministerstvem dopravy - odborem civilního letectví (FMD-OCL) intenzívní jednání k řešení celé řady dlouhodobě neřešených problémů.

Na společné poradě zástupců VLPVOS a FMD-OCL dne 15. 6. 1990 byly stanoveny dlouhodobé úkoly, jejichž vyřešení z velké části odstraní Vámi kritizovaný stav. V současné době bylo již zrušeno předběžné plánování letů, byla rozšířena síť mezinárodních letišť o vojenská letiště PIEŠŤANY a SLIAČ, ze strany FMO byl Vydán souhlas ke zveřejnění údajů o 32 vojenských letištích pro publikaci v "Letecké informační příručce ČSFR", což umožní civilním leteckým provozovatelům, včetně zahraničních, využívat celkem 36 vojenských letišť se zpevněnou a travnatou vzletovou a přistávací dráhou. Dále, do konce listopadu 1991 bude realizováno přerozdělení vzdušného prostoru ČSFR podle kategorií a zásad ICAO (mezinárodní organizace pro civilní letectví). Ve stejném termínu budou dořešeny otázky povolování letů cizinců mimo letové cesty, výběr a stanovení dalších vstupních bodů pro lety přes státní hranici ČSFR.

Ke zpracování návrhu nového "Leteckého zákona" je ustanovena společná pracovní komise, která má dořešit otázky, které by jednoznačně vyjadřovaly určité zásady jako např. jeden vzdušný prostor, stejná práva a povinnosti provozovatelů apod. Při zpracování tohoto zákona se předpokládá maximálně respektovat zkušenosti z leteckých zákonů především Spolkové republiky Německo, Rakouska a Švýcarska.

V zájmu vyřešení problémů spojených s leteckým provozem v tzv. "pohraničním pásmu" (v leteckých přehledech vedené jako LKR 1-ADIZ, hlubokém až 30 km) předalo federální ministerstvo obrany dne 15. 1. 1991 federálnímu ministerstvu dopravy - odboru civilního letectví návrh zrušit stávající pohraniční pásmo a nahradit jej "režimovým pásmem letů", hlubokým maximálně 5 km od státní hranice se všemi sousedními státy. V tomto pásmu letecký provoz provádět bez omezení, pouze na základě podaného plánu letu a předání potřebných informací k jeho realizaci. Rozhodnutí o zrušení stávajícího pohraničního pásma a zřízení režimového pásma letů je v kompetenci FMD-OCL, které se doposud k návrhu FMO nevyjádřilo. V případě přijetí našeho návrhu, dnem účinnosti, který stanoví FMD-OCL, je FMO připraveno zrušit veškerá dosud platná omezení. Pro úplnost dodávám, že podobné pásmo jaké navrhlo FMO, má vůči ČSFR i Spolková republika Německo a režim létání v tomto pásmu, včetně postihu za jeho porušení, je přísnější než v ČSFR.

S pozdravem

Vážený pan

RNDr. Igor NĚMEC

poslanec Sněmovny národů

Janovského 41

Praha 7


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP