FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
VI. VOLEBNÍ OBDOBÍ
501
INTERPELACE
vlády ČSFR
poslancem Sněmovny lidu Lubomírem Voleníkem
ze dne 27. února 1991
POSLANEC
FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ
ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
V Praze, dne 27. února 1991.
Interpelace
poslance Sněmovny lidu Lubomíra Voleníka ze dne 27. února 1991
vládě ČSFR
Vážený pane předsedo federální vlády,
vážení páni místopředsedové federální vlády,
vážená paní a páni ministři federální vlády,
využívám tímto svého ústavního práva interpelovat vládu ČSFR a její členy podle příslušných ustanovení ústavního zákona č. 143/68 Sb. o čsl. federaci a zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění a interpeluji Vás ve věci postupu legislativních prací vlády ČSFR na zákonech, které budou upravovat zásadní otázky životního prostředí a které mají být v souladu s usnesením vlády ČSFR č. 896 ze dne 20. prosince 1990 předloženy v měsíci březnu t. r. Federálnímu shromáždění.
Jmenovitě se jedná o návrhy zákona o životním prostředí, zákona o odpadech a konečně, což podtrhuji, zákona o ovzduší. V posledních měsících loňského a v prvních měsících letošního roku se totiž obzvláště citelně projevila absence adekvátního a tedy dostatečně účinného zákona o ovzduší, jenž by pozitivně motivoval veškeré subjekty emitující do ovzduší škodliviny. Zvláště citelně se uvedený nedostatek legislativní úpravy prakticky projevil v pánevní oblasti severních Čech a přilehlých územích, kde jsou takřka nepřetržitě, často i mnohonásobně překračovány hygienické normy určující přípustný obsah škodlivin v ovzduší. Jen pro ilustraci, v okrese Teplice jsou od počátku měsíce února t. r. denně několikanásobně překračovány např. jak povolené 24 hodinové koncentrace SO2, tak i povolené 24 hodinové koncentrace CO; v ostatních pánevních okresech je situace obdobná.
V měsíci únoru t. r. schválilo Federální shromáždění vládní návrhy zákona o mimosoudních rehabilitacích a zákona o převodech státního majetku do soukromého vlastnictví, tedy dvou zákonů, jejichž aplikace povede k definitivnímu oddělení státu od převážné většiny podnikatelských subjektů. Dosud to byla právě faktická totožnost státu jakožto podnikatelského subjektu a současně jako subjektu vykonávajícího dozor v oblasti životního prostředí, která vedla k naprosté impotenci při praktické aplikaci stávajících, již naprosto překonaných a proto nedostačujících právních předpisů regulujících otázky životního prostředí. Oddělení státu od podnikatelské sféry umožní státním orgánům účinně aplikovat vůči všem podnikatelským subjektům sankční opatření, jež budou tyto subjekty dostatečně pozitivně motivovat k ekonomicky efektivnímu jednání a proto i zároveň ke společensky žádoucímu chování ve vztahu k životnímu prostředí. Aby bylo takovéto působení státních orgánů optimální, musí Federální shromáždění co nejdříve projednat a schválit mimo jiné i tři výše zmíněné zákony, které jsou v kontextu ekonomické reformy komplementárními zákony k základním ekonomickým zákonům určujícím směr reformy.
Ke zlepšení stavu životního prostředí a tedy i ku zlepšení stavu ovzduší nejen v pánevní oblasti severních Čech, ale na území celé ČSFR povede proto vedle osazení hlavních zdrojů znečištění ovzduší nákladnými technickými čistícími zařízeními, jejichž instalace je navíc limitována delším časovým horizontem, hlavně praktická aplikace účinného zákona o ovzduší včetně jej doplňujících dalších právních předpisů; jejich důsledná aplikace provázená odpovídajícími sankčními postihy povede okamžitě všechny subjekty znečišťující ovzduší k ekonomickému chování a proto i k chování co nejméně poškozujícímu životní prostředí.
Na základě shora uvedených skutečností a v souvislosti s tím, že pracovní návrhy všech tří výše zmíněných zákonů již formou expertních porad předběžně projednaly výbory pro životní prostředí Sněmovny lidu i Sněmovny národů, bych Vás rád požádal o zodpovězení dvou následujících otázek:
1/ Předložil zpracovatel předmětných zákonných návrhů, jímž je Federální výbor pro životní prostředí, ku dni 31. 1. 1991 vládě ČSFR návrhy zákona o životním prostředí, zákona o ochraně ovzduší a zákona o odpadech, jak je stanoveno ve schváleném plánu legislativních prací vlády ČSFR na I. pololetí 1991? Pokud zpracovatel uvedené návrhy zákonů ve stanovené lhůtě vládě ČSFR nepředložil, táži se ministra Ing. Josefa Vavrouška, CSc., který je předsedou Federálního výboru pro životní prostředí, proč?
2/ Jak dalece pokročilo projednávání zmíněných tří návrhů zákonů vládou ČSFR a kdy je vláda ČSFR schopna tyto zákonné návrhy předložit Federálnímu shromáždění; samozřejmě, že předpokládám, že tak učiní v průběhu měsíce března t. r.?
Na závěr si dovoluji vládu ČSFR zdvořile požádat, aby urychlila legislativní práce na všech třech výše zmíněných návrzích zákonů a laskavě je co nejdříve předala Federálnímu shromáždění, neboť jejich urychlené schválení Federálním shromážděním a jejich následná praktická aplikace bude reálným a s okamžitým účinkem působícím příspěvkem federace ku zlepšení kritického stavu životního prostředí v pánevní oblasti severních Čech. Navíc toto účinné opatření nezatíží státní rozpočet a naopak příjmy z inkasovaných majetkových sankcí a poplatků posílí příslušné státní fondy životního prostředí, resp. regionální fondy životního prostředí, pokud je národní rady republik svými zákony zřídí.
Očekávám odpověď v zákonné lhůtě a děkuji za pochopení.
Lubomír Voleník
poslanec Sněmovny lidu